eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️انقلابی پشیمان، مانند روزه‌داری است که قبل از غروب افطار کند رهبر انقلاب: 🔹آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفته‌اند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند. 🔹این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است. 🔹در راه انقلاب اگر وجود نداشت، اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع میشود. این بی‌وفائی به انقلاب است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🇮🇷 شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه سقوط هواپیما 🇮🇷 🌹 روز ۷ مهر ۱۳۶۰ به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش در منطقه کهریزک تهران پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولی الله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند. 🌹 این حادثه در پی موفقیت عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان به وقوع پیوست، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند. 🌹امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت آقایان فلاحی رییس ستاد ارتش و یوسف کلاهدوز، محمد جهان‌آرا، جواد فکوری و سیدموسی نامجو در اثر سانحه سقوط هواپیما در پیامی فرمودند: 《ما اگر چه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن خود دفاع می‌کنند... تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند که ملت ایران و قوای مسلح شجاع، زنده است و برای غرب و شرق غربزده و شرق‌زده در کشور بقیه‌الله الاعظم، جایی نیست.》 🤲شادی روح امام راحل(ره) و شهدای اسلام صلوات🤲 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 تیمساری که اجازه نداد ایران تحقیر شود! 🍃🌹🍃 به مناسبت شهادت شهید فلاحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این مراسم که با عنوان جمعه قالی یا قالی شورو نیز شهرت دارد، تنها آیین مذهبی در دنیای اسلام است که به تاریخ شمسی برگزار می گردد و پس از گذشت سالیان بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می گذارد. مراسم قالیشویان یکی از آیین های کهن ایران با قدمتی بیش از هزار سال می باشد که همچنان به دست مردمان این سرزمین حفظ و تقویت می شود. به عقیده ی کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است و به همین سبب نام آن را از دسامبر 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 
علت برگزاری مراسم مراسم برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) و سوگواری در ایشان برگزار می گردد. گفته می شود که مردم و اهالی فین کاشان که از حامیان آن حضرت بودند، وی را به این دیار دعوت نمودند. زمانی که ایشان قصد ترک را به مقصد داشتند، در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به هنگام نماز و دعا به شهادت رسیدند و دشمنان در محلی موسوم به سر مبارک ایشان را از بدنشان جدا ساختند. دو روز پس از شهادت، اهالی فین خبردار شدند و با بیل، چوب و چماق قدم به اردهال گذاشتند و پس از جنگ با سپاه کفر توانستند در روز سوم شهادت، به پیکر مطهر ایشان دست پیدا کنند. مردم شهر برای دفن جسد، ایشان را در قالی سجاده‌اش پیچیدند و بر روی دوش گذاشتند سپس با ذکر حسین به کنار نهر باریک رسف که امروزه به چشمه شازده حسین ( ع ) شهرت دارد، رفتند و جنازه را بر زمین نهادند. جسد نیاز به غسل داشت، به همین منظور عده ای سپاهیان خدا با سلاح های خود به جنگ با کفار پرداختند و عده‌ای دیگر با چرخیدن به دور خود سعی در پراکندن دشمن و حفظ جسد داشتند تا دیگران بتوانند آن را شستشو دهند. سپس با تلاش بسیار توانستند جسد پاک ایشان را تطهیر کرده و به خاک بسپارند.  در روایتی دیگر چنین آمده است که جسد پاره پاره امامزاده را در قالی پیچیدند و پس از انتقال به بالای تپه ای در همان نزدیکی، وی را به خاک سپردند.  آنها سپس قالی غرق به خون را به کنار نهر آوردند و حین جنگ با دشمن تلاش کردند تا آن را شستشو دهند و از خون پاک کنند. در جریان شستشو و به خاک سپاری، اهالی به کمک ها می آیند و آنها را در به سرانجام رساندن این امر یاری می دهند. از آن پس به یاد این واقعه و حوادثی که در به خاک سپاری ایشان به وقوع پیوست مراسمی را برگزار می کنند تا یاد آن بزرگوار و یاران شهیدش را زنده نگه دارند؛ مراسمی که امروز از آن با عنوان قالی شویان یاد می شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مراسم قالی شویان -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «» 🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست و... به شهادت رسیدند... 👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید.... 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام 🔹دل داغدار🔹 مپرس حال دل داغدار و چشم ترم را شکسته صاعقۀ تازیانه، بال و پرم را اگر فرات به دجله بریزد و بخروشد نمی‌نشاند، یک ذره آتش جگرم را غروب بود که با کاروان، به شام رسیدم در آفتاب رصد کن، حکایت سفرم را... کدام اقیانوس، از دهان رود شنیده تغزل کلمات برادر و پدرم را؟ چگونه سرو بمانم؟ که خط خاطره و خون شکسته است دلم را، شکسته بال و پرم را 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ نگاری شیعیان امامی مذهب در آغاز دوره ی غیبت کبری (نمونه موردی: تثبیت نظریه وجود و غیبت امام زمان(عج)) (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم) درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی نویسندگان: لیلا نجفیان رضوی منبع: مطالعات تاریخ فرهنگی سال هفتم بهار 1395 علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روش های مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریه ی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداخته اند. در این میان چهار اثر الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید و الغیبه طوسی که در اولین سده ی پس از آغاز غیبت کبری، به رشته ی تحریر درآمده اند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشته اند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریه ی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریه ی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریه ی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی انجام شده، مؤلفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصل بندی وقته هایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریه ی وجود و غیبت دوازدهمین امامِ شیعیانِ امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امام شان و شناخت آنان با شاخصه ی «منتظر» بودن، تأثیرگذار باشند. https://b2n.ir/z02029 تنظیم : سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین (ع)» نویسنده:نجمه صالحی نظر به نزدیکی روزگار امامین عسکریین  (ع)  به عصر غیبت و افزایش محدوده جغرافیایی جهان اسلام و نیز سخت‌بودن دسترسی مستقیم و بی واسطه به امام معصوم (ع)، توجه ویژه به بانوان راوی آن عصر، به‌عنوان یاران ناپیدا و واسطه‌های میان امام و شیعیان، که خطر کمتری آنان را تهدید می‌کرد، ضرورت دارد. این نوشتار با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تکیه بر داده‌های اسنادی برگرفته از گزاره‌های تاریخی و کتب رجالی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که بانوان راوی، در مواجهه با چالش‌ مهم فرهنگی دوره امامت امامین عسکریین (ع) چه نقشی داشته‌اند؟ یافته های تحقیق نشان می‌دهد که به‌دلیل تنگنا‌های ارتباطی امام با شیعیان و ایجاد محدودیت برای یاران و وکلای مرد، نقش فرهنگی زنان راوی حدیث در آن دوره، پررنگ تر است. حضور در عرصه فرهنگی، پاسخ گویی به سوالات، تعلیم و تربیت جویندگان علم و تبیین جایگاه امام و فرهنگ مهدویت، گویای این مدعاست که این گروه از بانوان محدثه، نقش اثرگذاری در جامعه شیعی داشته‌اند. magiran.com/p2406698 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 غزل علی محمد مودب در استقبال از بیانات امروز رهبر معظم انقلاب سخن چون از سر درد است باری دردسر دارد خوشا مردی کزینسان دردسرها زیر سر دارد تو ایران، مسجد شیراوژنان و رادمردانی بگو با این و آن نام تو را بردن خطر دارد ز اشک مادرانت موج‌های خون خروشیدند زن این خاک، عزم و هیبت از زینب مگر دارد به اهواز تو دلگرم است کردستان زیبایت بلوچ و ترک و لر سوی خراسانت سفر دارد  درخشد بر جهان تا هست خورشید خراسانت  جهان را حضرت سیمرغ حُسنت زیر پر دارد اگر دردی است یا حرفی، شفای ابن‌سینا هست که منت تا ابد بر خاور و بر باختر دارد  به درمان خود اندیشیم و در درمان خود کوشیم  همانا نسخه فارابی و طوسی اثر دارد تو را چون جان شیرین خاک میهن دوست می‌داریم که هر خار و گلت در سرنوشت ما اثر دارد نبیند کاخ دشمن، ذلت کوخ و کلوخت را که از خاک تو جان‌هامان طپش دارد اگر دارد دماوند من ای چادرنماز مادر میهن  کجا کس می‌تواند چادر از دوش تو بردارد؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضایل امامان این که برخی علما فرموده ­اند در ایام میلاد و شهادت امامان(ع) فضایل و مناقب آن بزرگواران بیان شود به جهت همین معرفت افزایی است و این که معمولا در چنین روزهایی وصایا و نصایح آن امام (ع) بیان می­ شود ازاین­ رو است که امامان(ع) اسوه­ هایی هستند که باید در مقام عمل آنان را سرمشق قرار داد چنان که در قرآن کریم نیز ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده است. حال که خداوند توفیق داده امسال میلاد امام حسن عسکری(ع) را درک کنیم، نیکوست که با هم مروری داشته باشیم بر برخی از فضایل و مناقب یازدهمین امام(ع). البته فضایل امام حسن عسکری(ع) قابل شمارش و بیان نیست اما حال که بنا بر برداشتن چند قطره از اقیانوس است تلاش شده که مطالبی کمتر گفته شده از کتب شیعه و سنی ذکر گردد. https://www.mehrnews.com/news/3869958 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزه های امام عسکری(ع) برای عبور از شرایط تحریم وضعیت به گونه ای بود که یکی از القاب امام حسن عسکری «صامت» بود، به معنای ساکت و این صامت و ساکت بودن به دلیل اجبار و وضعیتی بود که برای حضرت(ع) در آن دوران ایجاد شده بود. نقل شده که وقتی حضرت(ع) در خیابان های سامرا به سمت دربار عباسی می رفتند به شیعیان فرموده بودند که حتی به من سلام هم ندهید اگر به من سلام بدهید پی به شیعه بودن شما می برند و برایتان مشکلاتی ایجاد می شود. استاد طاووسی مسرور http://shabestan.ir/detail/News/748063 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j