eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌برخورد امیرمؤمنان علی(ع) با ها و تحریک کنندگان حَنظَلةبن رَبیع، که جزو لشکریان امیرمؤمنان (ع) در جنگ بود، هنگام حرکت سپاه اسلام به سوی جنگ با ، روحیه مردم را می کرد و حتی حضرت را از جنگ با معاویه برحذر می داشت. امام در مرحله اول به او فرمود: آیا بر ضد ما هستی یا با ما؟ او اظهار داشت: نه بر ضد شما و نه با شما هستم. امام باتوجه به زمان خاص و موقعیتی که برای حرکت به سوی معاویه تشخیص داده بود، را به رُها(شهری بین موصل و شام) کرد، ولی وی از اجرای حکم تخلف کرد و شبانه از گریخت و به معاویه پیوست. امیرمؤمنان علی(ع) نیز با قاطعیت دستور داد که او را در کوفه کنند، تا درس عبرتی برای دیگران باشد. 📚منقری، وقعة صفین، ص97. @ahlebait110 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌼ولادت پیشوای‌ پنجم شيعيان، حضرت باقرالعلوم علیه‌السلام تهنیت🌼 ✨صلوات خاصه امام محمد باقر علیه السلام اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِك َ‏اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِك َوَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِك َ‏وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ‏ . پ.ن: نگاره " امام محمد باقر علیه‌السلام به مردم مدینه آموزش می دهد "، نسخه احسن الکبار ، قرن ۱۶ م -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
. فاطمه مشهور به رقیه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه بود و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دنیا آمد. بعد از عاشورا در جمع اسیران حضور داشت و در چهار سالگی در صفر سال شصت و یک هجری چند روز بعد از دیدن سر مبارک پدرش، در خانه یزید( به نقلی خرابه شام) وفات کرد و همان جا به خاک سپرده شد. هنوز دل همراهان کاروان، به وجود این دختر خردسال شیرین زبان، گرم‌ بود و چشم امید به بازگشت وطن داشتند اما رقیه بی‌تاب وصال بود و زود بار سفر بست! حضرت رقیه سلام‌الله علیها که تربیت یافته "عزت حسینی" و "عفت زینبی" بود، یکی از جلوه‌های احساسی و عاطفی قیام امام حسین علیه‌السلام شد. از سده‌های نخست تا پایان قرن هفتم قمری علما و بزرگان در آثار خود از او و سرگذشتش یاد کرده‌اند. با توجه به اشعار صحابی امام صادق علیه‌السلام مانند سیف بن عمیره در رثای پیشوای سوم شیعیان و ثقه دانسته شدن او از سوی رجالیون شاخص نظیر نجاشی و گزارش بیهقی در کتاب لباب الانساب و نقل سید بن طاووس در اللهوف و گزارش عماد الدین طبری در کامل بهایی، می‌توان اثبات فرضیه وجود دختر خردسالی را برای امام حسین علیه‌السلام، به‌نام رقیه تقویت نمود. پ.ن: تصویر کاشی کاری اسرا در کاخ یزید، در بنای تکیه معاون الملک در سال 1320 هجری قمری که توسط دو برادر حسن و حسین خان معین الرعایا به خاطر عشق به امام حسین علیه‌السلام در کرمانشاه ساخته شده است. لینک مقاله برای مطالعه https://b2n.ir/j20888 @AFKAREHOWZAVI
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌کند. 🔆نشست تخصصی: «نقش های زنان از غدیر تا عاشورا» ❇️ استاد محترم: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی (پژوهشگر و مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🕕 زمان: یکشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱ (برگزاری به صورت مجازی) 🌐 لینک حضور مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. در سال ۱۳۶۳ به دستور حضرت امام خمینی (قدس سره)، مرکز جامعی در قم برای تربیت بانوانی مهذّب، بصیر، اندیشمند و اسلام‌شناس، تاسیس و به نام مبارکِ جامعه‌الزهراء سلام‌الله‌علیها مزین شد. ‌‌‌‌‌‌ ‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
📍بعد از ۴۴سال از انقلاب اسلامی ما هنوز انجمن زنانه حمایت از کالای ایرانی نداریم در حالی که زنان مشروطه پیشگام اجرای اقتصاد مقاومتی بوده اند 📎تاسیس انجمن عفاف انجمن عفاف زنانه اولین انجمن زنان در ایران پس از برقراری مشروطه بود. این انجمن را همسر میرزا حسن رشدیه در 1326هـ . ق در محل ساختمان مدرسه پرورش دختران که در خانه استیجاری محسن خان نطنزی ملقب به معاون دیوان بود، مجاور سقاخانه نوروزخان، تاسیس کرد. 📎اهداف انجمن عفاف اهداف ذکرشده برای انجمن، پرورش دختران دبستانی و ایجاد زمینه برای مشارکت بیشتر زنان در امور اجتماعی و سیاسی بوده و در این زمینه، فعالیتهایی چون، ایجاد مدرسه دخترانه، ترویج استفاده از البسه وطنی، تحریم کالاهای خارجی به منظور مقابله با نفوذ بیگانگان در ایران و تبلیغ مشروطیت.... را سرلوحه کارهای خود قرار می ‏داد. 📎اهتمام به اقتصاد مقاومتی بانوان فعال سیاسی انجمن عفاف همانند انجمن علیا مخدره خرید کالای ایرانی ،تحریم استفاده از کالای خارجی برای مقابله با استعمار را جزو اهداف مهم تشکیلاتی خود می‌دانستند. متاسفانه انجمن عفاف بعد ها به خاطر فاصله گرفتن از اهداف خود توسط ماموران دولتی منحل گردید. منابع : سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر، نشریه الکترونیکی زنان ، شماره ۴ تنظیم: عالیه سادات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣فراخوان سفرنامه نویسی اربعین همراه با آموزش ⏪توسط استاد: محمد جوادفر (مدیر تارنمای تخصصی مرکز مطالعات سفرنامه ) ✅لینک آموزش قسمت دوم 👇 https://B2n.ir/x34994 ✅کانال سفرنامه نویسی👇 https://eitaa.com/safarname40 ❇️ ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه آیت الله كاشانی به مصدق در 27 مرداد 32 +سند آیت الله كاشانی در قسمتی از نامه خود به مصدق در 27 مرداد 32، به اعتماد بی جای مصدق به آمریكا اشاره كرد و نتیجه این اعتماد را چیزی جز غارت نفت ایران توسط غرب ندانست و خطاب به مصدق نوشت: «همانطور كه در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد كردم كه آمریكا ما را در گرفتن نفت از انگلیسی‌ها كمك كرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می‌خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد.» پس از آنكه كودتای 25 مرداد 1332 علیه دولت مصدق شكل گرفت، همچنان احتمال طرح‌ریزی یك كودتای دیگر و با ابعاد وسیع‌تر محتمل به نظر می‌رسید. از همین‌رو آیت‌الله كاشانی كه در مبارزات ملی شدن صنعت نفت در صف اول حضور داشت، ضمن نگارش نامه‌ای به مصدق در روز 27 مرداد 1332، علاوه بر هشدار به او درمورد وقوع كودتای احتمالی، نكاتی را به وی متذكر شد و اشتباهات گذشته مصدق را به وی یادآوری كرد. با این حال پاسخ مصدق به نامه آیت‌الله كاشانی، سرشار از غرور بود. * متن نامه آیت‌الله كاشانی به مصدق* متن نامه آیت‌الله كاشانی به مصدق در روز 27 مرداد 32، درست یك روز قبل از كودتای 28 مرداد به این شرح است: «حضرت‌ نخست‌ وزیر معظم‌ جناب‌ آقای‌ دكتر مصدق‌ دام‌ اقباله‌ عرض می‌شود، اگر چه امكاناتی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علی‌رغم غرض‌ورزی‌ها و بوق و كرنای تبلیغات شما، خودتان بهتر از هر كس می‌دانید كه همِّ و غم در نگهداری دولت جنابعالی است، كه خودتان به بقاء آن مایل نیستید. از تجربیات روی كار آمدن قوام و لجبازی‌های اخیر بر من مسلم است كه می‌خواهید مانند سی‌ام تیر كذایی یك بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید. حرف این جانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لكه‌ حیض كردید. خانه‌ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را كه ترس داشتید شما را ببرد بستید و حالا نه مجلسی است و نه تكیه‌گاهی برای این ملت گذاشته‌اید. زاهدی را كه من با زحمت در مجلس تحت‌نظر و قابل كنترل نگاه داشته بودم با لطایف‌الحیل خارج كردید و حالا همانطور كه واضح بوده درصدد به اصطلاح كودتا است. اگر نقشه شما نیست كه مانند سی‌ام تیر عقب‌نشینی كنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید، و اگر حدس و نظر من صحیح نیست كه همانطور كه در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد كردم كه آمریكا ما را در گرفتن نفت از انگلیسی‌ها كمك كرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می‌خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد. و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی‌خواهید كنار بروید، این نامه من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود، كه من شما را با وجود همه بدی های خصوصی‌تان نسبت به خودم از وقوع حتمی یك كودتا به وسیله زاهدی كه مطابق با نقشه خود شماست آگاه كردم، كه فردا جای هیچ‌گونه عذر موجهی نباشد. اگر به راستی در این فكر اشتباه می‌كنم با اظهار تمایل شما، سیدمصطفی و ناصرخان قشقایی را برای مذاكره خدمت می‌فرستم، خدا به همه رحم بفرماید. ایام به كام باد. سیدابوالقاسم‌ كاشانی/ 27 مرداد 1332» نامه آیت الله كاشانی به مصدق و پاسخ مصدق به آن *پاسخ مغرورانه مصدق به نامه آیت‌الله كاشانی* مصدق‌ در پاسخ‌ نامه‌ آیت‌‌الله‌ كاشانی‌ نوشت: 27 مرداد ماه‌ مرقومة‌ حضرت‌ آقا توسط‌ آقای‌ حسن‌ سالمی‌ زیارت‌ شد "اینجانب‌ مستظهر به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ ایران‌ هستم." والسلام. دكتر محمد مصدق -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا فرمان عزل قانونی بود؟ در طول سالیان اخیر، بسیاری از زوایای پنهان آشکار شده است. از نقش پر رنگ انگلیس و آمریکا گرفته تا اشغال خانه مصدق به وسیله‌ی افرادی همچون و دار و دسته‌اش. آنچه در این بین از سوی بسیاری از کارشناسان و صاحبان اندیشه، کماکان محل بحث و نظر است، شرایط عزل دکتر مصدق و قانونی بودن یا نبودن آن است. موضوع مهم دیگر، نحوه واکنش مصدق نسبت به کودتا است. البته باید مد نظر داشت که منظور ما در این خصوص به اتفاقات پس از کودتا محدود نمی‌شود بلکه نوع رفتار مصدق در دوران نخست‌وزیری وی را نیز دربر می‌گیرد. بسیاری بر این باورند که عزل مصدق از سوی یک عمل قانونی بوده و شخص شاه بر اساس قانون این امکان را داشته است که دستور عزل نخست‌وزیر را صادر نماید. بخشی دیگر خلاف این نظر را دارند و معتقدند بر اساس اصل بیست و ششم متمم قانون اساسی مشروطه، هر قدرتی در کشور باید مطیع نظر و انتخاب مردم باشد و از این رو، عزل مصدق به معنای بی‌اعتبار کردن نظر مردم و خلاف قانون اساسی مشروطه است. متن کامل یادداشت را در این لینک بخوانید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس‌ اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس‌، نام‌ فرزندان‌ گروهى‌ از ایرانیان‌ که‌ به‌ دوران‌ پادشاهى‌ خسرو انوشیروان‌ به‌ یاری‌ سیف‌ بن‌ ذی‌ یزین‌ گسیل‌ شدند و یمن‌ را گشودند و از آن‌ پس‌ در این‌ سرزمین‌ ماندگار شدند. نام‌ و خاستگاه‌: نام‌ ابناء (پسران‌) درباره فرزندان‌ِ این‌ ایرانیان‌ از آن‌ رو به‌ کار رفت‌ که‌ پدران‌ و مادران‌ آنان‌ هم‌ نژاد نبودند. اما نام‌ دیگر، «بنو الاحرار»، پیشینه‌ای‌ کهن‌تر دارد و ویژة ایشان‌ نیست‌، زیرا عربها تمامى‌ ایرانیان‌ را از دیرباز «احرار» و «بنو الاحرا» مى‌خواندند. در شعرهای‌ ابودؤاد ایادی‌، لقیط بن‌ مَعْمَر (یا یعمر)، عدی‌ بن‌ زید حیری‌ از شاعران‌ جاهلى‌ (ابن‌ هشام‌، 1/69، 70؛ مسعودی‌، التنبیه‌ و الاشراف‌، 205؛ ابن‌ قتیبه‌، الشعر و الشعراء، 1/129، 130) و شعرهای‌ اَعْشَى‌ (ص‌86)، بکیر بن‌ اَصَم‌ّ و اعشى‌ بنى‌ ربیعه‌ پیرامون‌ نبرد ذوقار (طبری‌، 1/1035-1037؛ ابوالفرج‌، 24/78)، و شعر اُمَیّه‌ بن‌ ابى‌ الصَلّت‌ در ستایش‌ سیف‌ بن‌ ذی‌ یزن‌ (وهب‌ بن‌ منبّه‌، 317، 318)، نیز در شعرهای‌ شاعران‌ عرب‌ پس‌ از السلام‌ مانند بحتری‌ (2/919) و شاعران‌ ایرانى‌ نژاد همچون‌ بشّار بن‌ برد (2/304؛ ابوالفرج‌، 3/166)، ابونواس‌ (127، 193؛ ابن‌ عبدربه‌، 3/409)، اسحاق‌ موصلى‌ موسیقى‌دان‌ و شاعر ایرانى‌نژاد (ابوالفرج‌، 5/278) و مهیار دیلمى‌ (1/406) شواهدی‌ دراین‌باره‌ مى‌توان‌ یافت‌ (نیز نک: همدانى‌، الاکلیل‌، 8/180؛ وهب‌ بن‌ منبّه‌، 317؛ مسعودی‌، مروج‌، 2/63). بخش اول -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره‌ تبار و خاستگاه‌ ابناء سخن‌ گونه‌گون‌ گفته‌اند. تقریباً همه‌ مآخذ (بجز ابن‌ قتیبه‌، المعارف‌، 638، 664) نوشته‌اند که‌ خسرو انوشیروان‌ زندانیان‌ مرگ‌ ارزانى‌ را به‌ فرماندهى‌ وهرز به‌ یمن‌ گسیل‌ داشت‌. شعر کمابیش‌ کهنى‌ که‌ مسعودی‌ ( مروج‌، 2/56، 57) آورده‌ است‌، آنان‌ را از خاندانهای‌ ساسان‌ و مهران‌ (مهرسن‌) بر شمرده‌، و حمزة اصفهانى‌ (ص‌ 46) اغلب‌ ایشان‌ را فرزندان‌ ساسان‌ و بهمن‌ پسر اسفندیار دانسته‌ است‌. شاید بتوان‌ پذیرفت‌ که‌ شماری‌ و حتى‌ بسیاری‌ از آنان‌ این‌ تبارنامه‌ اشرافى‌ را پس‌ از گشودن‌ یمن‌ و برخورداری‌ از عزت‌ و حرمت‌ برخود بسته‌ باشند (نک: نولدکه‌، 395)، زیرا اگر سخن‌ ثعالبى‌ (ص‌ 617) را باور داریم‌، گذشته‌ از زندانیان‌، گروهى‌ از مردمان‌ ترک‌ و دیلم‌ نیز همراه‌ با وهرز به‌ یمن‌ رهسپار شدند (کریستن‌ سن‌، 393)، اما به‌ هر روی‌، زندانى‌ بودن‌ گروهى‌ از بزرگزادگان‌ ایرانى‌ نیز پذیرفتنى‌ تواند بود، زیرا رقابت‌ِ خویشاوندان‌ خاندان‌ شاهى‌ و حتى‌ دودمانهای‌ بزرگ‌ ایرانى‌ با پادشاهان‌ ساسانى‌ بارها گزارش‌ شده‌ است‌، به‌ مثل‌ بر پایة نوشتة دینوری‌ (ص‌ 102، 103) فرزندان‌ بهمن‌ پسر اسفندیار خود را بیش‌ از فرزندان‌ ساسان‌ شایستة پادشاهى‌ مى‌دیدند و هم‌ از این‌ رو در این‌ خاندان‌ زمینة قیامهایى‌ مانند قیام‌ بستام‌ فراهم‌ بود (کولسنیکف‌، 165)، همچنین‌ در دودمان‌ بزرگ‌ مهران‌ نیز مخالفان‌ برجسته‌ای‌ مانند بهرام‌ چوبین‌ پرورش‌ یافتند (کریستن‌ سن‌، 464). با اینهمه‌ دلیل‌ زندانى‌ شدن‌ این‌ گروه‌ روشن‌ نیست‌. بخش دوم تنظیم: سرکار خانم فاطمه میری‌طایفه‌فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌کند. 🔆نشست تخصصی: «نقش های زنان از غدیر تا عاشورا» ❇️ استاد محترم: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی (پژوهشگر و مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🕕 زمان: یکشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱ (برگزاری به صورت مجازی) 🌐 لینک حضور مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
سلام، با عرض پوزش به استحضار می رساند به دلیل کسالت استاد ، نشست " نقش های زنان از غدیر تا عاشورا" برگزار نمی شود.
🔹 ارائه بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" مدرسه تابستانه حدیث با محوریت "جایگاه حدیث در علوم اسلامی" از سوی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهد در دو روز برگزار ‌شد. روز یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، در دومین روز برگزاری این مدرسه، بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" در دو جلسه ارائه شد. در این بحث، برای پاسخ به این پرسش که "احادیث چه آورده‌هایی برای دانش تاریخ می‌تواند داشته باشد؟" نخست ساحت‌های چهارگانه تاریخ و محورهای فرعی هر یک از آن‌ها به این شرح برشمرده و به کوتاهی توضیح داده شد: مباحث نظری تاریخ (فلسفه نظری تاریخ، فلسفه انتقادی تاریخ، فلسفه علم تاریخ)؛ تاریخ‌ورزی (پژوهش، نگارش و آموزش تاریخ)؛ تاریخ نقلی ( بیان رویدادهای تاریخی در دوره‌های گوناگون)؛ و شاخه‌های جدید تاریخ مضاف (تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی و ...). سپس اجزای چهارگانه یک نمونه کامل حدیث به این ترتیب از یکدیگر متمایز شد: سلسله سند (راویان حدیث)؛ ترسیم فضای صدور روایت؛ حالات راوی و امام در حین گفت‌وگو؛ و سخن معصوم علیه السلام. آن گاه مضامین و دلالت‌های هر یک از اجزای چهارگانه حدیث برای ساحت‌های مختلف تاریخ همراه با ذکر چند مثال توضیح داده شد. پاسخ به پرسش‌های حاضران، بخش پایانی این ارائه را تشکیل می‌داد. ۶ شهریور ۱۴۰۲ @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j