#غزوه بنی مصطلق یا غزوه مریسیع در شعبان سال پنجم هجرت اتفاق افتاد که "حارث بن ابی ضرار" رئیس و بزرگ قبیله بنی مصطلق همراه قوم و قبیله خویش و عده ای از اعراب دیگر قبایل، قصد حمله به مدینه و جنگ با رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشتند.قبیله بنی مصطلق طایفه ای از خزاعه بودند که در ناحیه «فرع»، هشت منزلی مدینه سکونت می کردند. به پیامبر صلی الله علیه و آله خبر رسید "حارث بن ابی ضرار" رئیس و بزرگ بنی مصطلق همراه قوم و قبیله خویش و عده ای از اعراب دیگر قبایل، قصد حمله به مدینه و جنگ با رسول ¬خدا صلی الله علیه و آله را دارد.
پیامبر (ص) مسلمانان را فرا خواند و خبر دشمنشان را به ایشان داد و مردم با شتاب آماده خروج شدند. در این جنگ گروه زیادى از منافقان، که هرگز در جنگ هاى دیگر همراهى نکرده. بودند و رغبتى به جهاد نداشتند فقط به دلیل نزدیکى محل جنگ و براى رسیدن به مال دنیا با آن حضرت بیرون آمدند.
سپاه اسلام در مریسیع فرود آمد، پرچم مهاجرین در دست عمار قرار گرفت و پرچم انصار در دستان سعد بن عباده دشمن نیز آماده جنگ شده ساعتى تیراندازى شد و پس از آن جنگ تن به تن آغاز شد؛ دشمن به سرعت درهم پاشید، ده نفر کشته و بقیه به اسارت در آمدند. از مسلمانان جز یک نفر به شهادت نرسید، وى «هشام بن صبابه» بود که به دست مردى از قبیله «عبادة بن صامت» که او را دشمن مى پنداشت به شهادت رسید. شعار مسلمانان در این جنگ نظیر جنگ بدر این بود: یا منصور، أمِت، أمِت، اى پیروز بمیران بمیران. به دنبال خاتمه جنگ تمامى اموال بنى المصطلق به عنوان غنایم جنگى ضبط شده و گوسفندان و شتران فراوانى میان جنگجویان تقسیم گردید.
اسلام آوردن حارث
ابن هشام مىنویسد: چون رسول خدا از غزوه «بنى مصطلق» برمىگشت، در «ذات الجیش»، «جویریه» را که همراه وى بود به مردى از انصار سپرد تا او را نگهدارى کند، و چون به مدینه رسید حارث پدر جویریه براى بازخرید دخترش رهسپار مدینه شد و در «عقیق» به شترانى که براى فدیه به مدینه مىآورد نگریست و به دو شتر علاقهمند شد و آن دو را در یکى از درههاى «عقیق» پنهان ساخت و سپس به مدینه نزد رسول خدا آمد و گفت: اى محمّد! دخترم را اسیر گرفتهاید و اکنون سربهاى او را آوردهام.
رسول خدا گفت: آن دو شترى که در فلان دره «عقیق» پنهان کردى کجاست؟ «حارث» گفت: «أشهد أن لا إله إلّا اللّه و أنّک محمّد رسول اللّه»، به خدا قسم که: کسى جز خدا از این امر اطّلاع نداشت. «حارث» و دو پسرش که همراه وى بودند و مردى از قبیلهاش به دین اسلام درآمدند و فرستاد تا دو شتر را آوردند و شتران را به رسول خدا تسلیم کرد و دختر خود را تحویل گرفت. دختر هم اسلام آورد و نیکو مسلمانى شد، سپس رسول خدا او را از پدرش خواستگارى کرد و پدرش او را با چهارصد درهم کابین به رسول خدا تزویج کرد.
چون خبر ازدواج رسول خدا با «جویریه» در میان أصحاب انتشار یافت، مردم به خاطر خویشاوندى «بنى المصطلق» با رسول خدا اسیران خود را آزاد کردند. از برکت این ازدواج صد خانواده از «بنى المصطلق» آزاد گردید. به قولى: کابین «جویریه» هم آزاد شدن همه اسیران «بنى المصطلق» یا آزاد شدن چهل نفر از قبیله او بود.
@tarikh_j
گرایش گروه بنی مصطلق به اسلام یک گرایش اصیل بود، زیرا آنان در مدت اسارت خود هیچ چیزی جز خوش رفتاری و نیکی و گذشت ندیده بودند، تا آن جا که اسیران آنان همگی به بهانه های گوناگونی آزاد گشتند و به میان عشیره خود بازگشتند. پیامبرولید بن عقبه را برای اخذ زکات به سوی آنان اعزام کرد. وقتی آنان خبر ورود نماینده رسول خدا را شنیدند، بر اسب ها سوار شدند و به استقبال او رفتند. نماینده پیامبر تصور کرد که آن ها قصد قتل او را کرده اند، فورا به مدینه بازگشت و دروغی را سر هم نمود و گفت: آنان می خواستند مرا بکشند و از پرداخت زکات امتناع ورزیدند.
خبر ولید در میان مسلمانان منتشر شد. آنان هرگز چنین انتظاری از «بنی مصطلق» نداشتند، در این زمان هیئتی از آن ها وارد مدینه شد. آن ها حقیقت را به رسول خدا گفتند و افزودند: ما به استقبال او رفتیم و می خواستیم به او احترام بگذاریم و زکات خود را بپردازیم، ولی او ناگهان از منطقه دور شد و به سوی مدینه بازگشت و شنیدیم مطلب خلافی را به شما گفته است. در این موقع، آیه ششم سوره حجرات نازل شد و گفتار «بنی مصطلق» را تأیید کرد و ولید را یک فرد فاسق معرفی نمود. مضمون آیه این است: «ای افراد با ایمان اگر یک فرد فاسقی خبری را به سوی شما آورد، توقف کنید و به بررسی بپردازید تا مبادا به گفتار او اعتماد کرده و کاری انجام دهید که بعدها پشیمان شوید.
منبع :دانشنامه جهان اسلام مدخل بنی مصطلق
@tarikh_j
قسمت پنجم#سیره عبادی
شاخصه: خشوع درعبادت
روایت:
♦️قال النبی صلی الله علیه و آله :" ... وَ اَما اِبنَتی فاطمه، ... مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدِي رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدِيَّ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّار ..."؛ دخترم فاطمه هنگامی که در محرابش در برابر پروردگار می ایستد، نور او برای ملائکه آسمان، تلالو دارد؛ همان گونه که نور ستارگان برای اهل زمین روشنایی دارد. پس خداوند عزوجل به ملائکه خطاب میکند: ای ملائکه من، بنگرید به کنیزم فاطمه، که سرور زنان مخلوقاتم است و در برابر من [ به عبادت] ایستاده و از خوف من وجودش به لرزه افتاده و با قلب و جانش به عبادتم روی آورده است. شما را شاهد میگیرم که شیعه او را از آتش [دوزخ] ایمن ساختم....
📚 امالی صدوق، ص ۱۱۳؛ بحارالأنوار، ج ۳۴۳، ص۱۷۲ و ج ۲۸،ص ۳۸
#سیره
#اهل بیت
@tarikh_j
قسمت ششم#سیره عبادی
شاخصه: انتحاب بهترین وقت برای نماز
روایت:
و به مالک اشتر نوشت:
♦️ " وَاجعَل لِنَفسِکَ فیما بَینَکَ وَ بَینَ اللهِ اَفضَلَ تِلکَ المَواقیتِ، وَ اَجزَلَ تِلکَ الاقسام، وَ اِن کانَت کُلُّها لِلهِ ... فَاَعطِ اللهِ مِن بَدَنِکَ فی لَیلِکَ و نَهارِکَ، وَ وَفَّ ما تَقَرَّبتَ بِهِ اِلی اللهِ مِن ذلِکَ کامِلاََ غَیرَ مَثلومِِ و لا مَنقوصِِ، بالِغاََ مِن بَدَنِکَ ما بَلَغَ"؛ نیکوترین وقت ها و بهترین ساعت های شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن اگرچه همه وقت برای خداست ... پس در بخشی از شب و روز وجود خود را به پرستش خدا اختصاص داده و آنچه تو را به خدا نزدیک میکند بی عیب و نقصی انجام ده؛ اگر چه دچار خستگی جسم شوی.
📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳.
#سیره
#اهل بیت
@tarikh_j
قسمت هفتم#سیره عبادی
شاخصه: اعتدال در عبادت
روایت:
♦️ عَن اَبی عَبدلله علیه السلام قالَ:" اِجتَهَدتُ فیرالعبادةِ و اَنا شابّ، فَقالَ لی اَبی علیه السلام: یا بُنَیَّ! دونَ ما اراکَ تَصنعُ، فَاِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِذا اَحَبَّ عَبداََ رَضِیَ عَنهُ بِالیَسیرِ"؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: من جوان بودم و در عبادت سختی میکشیدم، پدرم به من فرمود: پسر جانم، کمتر از آنکه می بینم عبادت کن، زیرا خداوند عزوجل چون بنده ای را دوست دارد به اندک از او راضی شود.
📚 اصول کافی، ج۴، ص۲۶۴.
#سیره
#اهلبیت
@tarikh_j
قسمت هفتم #سیره عبادی
شاخصه : عبادت بسیار
امامان معصوم (ع) از كسانياند كه بيشترين عبادتها را انجـام مـي دادنـد و اگـر نبـود وظايفي كه در قبال خانواده، بستگان، مردم و جامعه برعهـده داشـتند، همـواره در تمـام لحظات زندگيشان به راز و نياز با خداوند ميپرداختند. آنان در كنار همـة مشـغله هـاي زندگي و اجتماعي آن قدر در عبادت كوشا بودند كـه درك كامـل رفتـار آن بزرگـوارا ن حقيقتاً براي ما مقدور نيست.
روایت حمران بن اعين از امام محمد باقر (ع) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود «: پـدرم، علي بن الحسين، ماننـد اميرالمـؤمنين علـي (ع) ، در هـر شـبانه روز هـزار ركعـت نمـاز ميخواند. اميرالمؤمنين علي ( ع) پانصد درخت خرما داشت و در كنار هر درخـت خرمـا دو ركعت نماز ميخواند»
(بحارالانوار ج46 :مجلسي، ص61-62)
#سیره
#اهلبیت
@tarikh_j
قلعه پرتغالیهای هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهمترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالیها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.
این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.
قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد.
@tarikh_j
تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاقهایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالیها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.
قلعههای پرتغالیها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد، در بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز و جاهای دیگر.
@tarikh_j
قلعه پرتغالیهای هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهمترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالیها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.
این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.
قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد.
@tarikh_j
نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی
سال انتشار: 1398
اولین سال انتشار: 1398
نوع مخاطب: تخصصی
نقش پدیدآور: مولف
نام پدیدآور: علیاکبر ذاکری
☘عبادت از ویژگیهای ادیان الهی بهویژه اسلام است و به معنای خاص، شامل نماز و روزه و حج میشود. کتاب حاضر این مهم را در سیره معصومان(ع) با تکیه بر کتب اربعه بررسی کرده است. در آغاز به نماز و آداب آن پرداخته و به نکاتی درباره مقدمات نماز مانند وضو، قبله، اذان و اقامه و قرائت سورههای خاص و خواندن نماز برای آموزش دیگران اشاره کرده و به بررسی نمازهای متعددی پرداخته که برای ائمه(ع) بیان کردهاند. عبادتهای دیگر مانند روزه و حج نیز در سیره معصومان(ع) به بحث و نقد درآمده است. اخباری درباره بنای کعبه، بازسازی و توسعه مسجدالحرام و شیوه حج رسول خدا(ص) آمده؛ اخبار حج و عمرههای متعدد پیامبر(ص) و حجهای پیاده ائمه(ع) بررسی شده است.
@tarikh_j
@tarikh_j
بحر فارس
در کتاب المسالک الممالک
@tarikh_j
نقشه قدیمی دریا نوردان اروپایی
@tarikh_j
خلیج فارس به اذعان کشورهای عربی
شاخاب پارس ایران(نامی که اولین بار داریوش هخامنشی در کتیبه ای در مصر بر روی این دریا نهاد) در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایبو) به ثبت جهانی رسید. از این پس این خلیج رسما بر اساس سند ثبت جهانی مروارید خلیج پارس، فقط با نام خلیج پارس معرفی میشود و هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت غیر از این عمل کند.
خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعت آن 240،000 کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب میشود. خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارتاند از: خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم، و لاوان که تمامی آنها به ایران تعلق دارد.
خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. به همین دلیل، منطقهای مهم و استراژیک محسوب میشود. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها میتوان بندر شارجه، دوبی، ابوظبی و بندر عباس را نام برد.
گزارشهای گوناگونی وجود دارد که دولت بریتانیا جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را جزء خاک ایران معرفی کرده و کارگزاران، سفرا و نمایندگان سیاسی این کشور نیز در موارد متعدد بر این حقیقت صحه گذاردهاند.
جزایر سهگانه خلیجفارس هزاران سال است که بخشی از ایران بوده و از سال 1780 میلادی در اداره شیوخلنگه قرار داشتند و حتی از خیلی پیشتر یعنی از 1367 تا 1381 میلادی والی بوشهر اداره امور3 جزیره را در دست داشته و اساسا به همین خاطر است که وزارت خارجه انگلستان در تمامی نقشههای رسمی خود هر 3جزیره را به رنگ پرچم ایران نشان داده است
واژه تمب یا تنب، پارسی دری یا تنگستانی (پارسی جنوبی) است که معانی تپه، پشته و تل بر آن متصور است و این واژه در لغات عرب وجود نداشته و صددرصد فارسی دری و ایرانی است و از پیش از دوران هخامنشی تاکنون موجودیت داشته و دارد بررسیها نشان میدهد که از حدود 2هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) این 3جزیره همانند سایر جزایر خلیجفارس توسط ایرانیان اداره میشده و در قلمرو، حاکمیت و مالکیت ایران بوده است.
روز ملی خلیج فارس
۱۰ اردیبهشت روزی افتخارآمیز در تاریخ ایرانیان است. در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، هیات دولت مصوبه ای را تایید کرد که به موجب آن دهم اردیبهشت هرسال ، “روز ملی خلیج فارس” نام گرفت .
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه بر سواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) در پی رشادتهای سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلیخان) می باشد. شاه عباس صفوی در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.
@tarikh_j
تنظیم: فاطمه میری
#سنت در قران و روایات
#سنت در قرآن و روایات به دو معنا آمده است:
#سنت خوب و حسنه، مانند: و یهدیکم سنن الذین من قبلکم و به #سنتهای (صحیح) پیشینیان رهبری کند.
به طریقه و روش سیئه و اشتباه، مانند: لا یؤمنون به و قد خلت سنة الاولین. آنها به آن ایمان نمیآورند، روش اقوام پیشین نیز چنین بود.
از امام باقر (علیهالسّلام) روایت شده است که فرمودند:قال الباقر (علیهالسّلام) : من سن سنة عدل فاتبع کان له مثل اجر من عمل بها من غیر ان ینقص من اجورهم شی ء و من استن بسنة جور فاتبع کان له مثل وزر من عمل بها من غیر ان ینقص من اوزارهم شی ء. هر کس سنت حسنهای را پایه گذاری کند تمام کسانی که این سنت را بجا میآورند، این شخص در ثواب آنها شریک است، بدون اینکه از ثواب آنها چیزی کم شود و اگر کسی سنت سیئهای را پایه گذاری کند وی در تمام گناهان آنها شریک است، بدون آنکه از گناهان آنان چیزی کم شود.گاهی نیز این سنت به خدا نسبت داده میشود مانند: سنت الله التی قد خلت فی عباده و خسر هنالک الکافرون. این سنت خداوند است که همواره در میان بندگانش اجرا شده، و آنجا کافران زیانکار شدند.
(تنظیم: سرکارخانم صفورا سالاریه)
#سنت
@tarikh_j
تعریف #سنت:
1. دوام و استمرار: به معنای ادامه دادن. این معنا از گفتار اعراب گرفته شده است که میگویند: سنت الماء اذا والیت فی صبه، عرب به ریزش پیاپی آب سنت میگوید.
۲. راه و روش پسندیده: طبق این معنا، هر جا واژه #سنت به شکل مطلق و یا با قید حسنه به کار رود، به معنای شیوه و روش نیکو است و برای این که شیوه نادرست و ناپسند را افاده کند، باید مقید به قید سیئه شود.
3. راه و روش: به روشی که مردم از آن پیروی کنند و برای آنان به صورت عادت در آمده باشد (چه نیکو و چه ناپسند) سنت گفته میشود.
(تنظیم سرکار خانم صفورا سالاریه)
#سنت
@tarikh_j
20151018154630-9971-52.pdf
398.3K
بررسی شاخص های سیره سیاسی و اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
نویسندگان: محمدتقی متانت پور
منبع: تاریخنامه خوارزمی سال دوم تابستان 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
چکیده
از منظر پیامبر مکرم اسلام سیاست و حکومت هدف نیست، بلکه وسیله ای جهت خدمت به خدا و بندگان او و رساندن جامعه به سعادت می باشد. پیامبر اسلام مهم ترین هدف سیاست را اجرای عدالت، احقاق حق، اقامه حدود و احیای ارزش های الهی و انسانی می داند. از دیدگاه اندیشمندان اسلامی نیز هدف سیاست و اخلاق همانا خیر آدمیان و رساندن انسان به فضیلت و نیک بخشی می باشد. تقید و پایبندی به مبانی و اصول اخلاقی که بر خواسته از بطن اسلام و ریشه در بعثت نبی مکرم اسلام داشته، در اندیشه و رفتار سیاسی حضرت محمد(ص) جایگاه ویژه ای دارد. در این پژوهش مهم ترین اصول سیاست اخلاقی پیامبر که عبارتند از خدا محوری و غایتمداری، کرامت و عزت انسانی، عدالت محوری، صداقت، مشورت و مشارکت پذیری، وفای به عهد و پیمان، شایسته سالاری و انتخاب شایستگان، نظارت و نقد عملکردها، طرد ریاست طلبی و محور بودن اصالت الهی و اکتفا نمودن به حداقل مواهب دنیوی پرداخته شده است. بطور کلی از دیدگاه مبارک نبوی تعامل دیانت و سیاست و همگامی سیاست با اخلاق سعادت جامعه انسانی را بدنبال خواهد داشت حضرت با بکارگیری اصول اخلاقی در سیاست این مساله را به خوبی ثابت کرده است.
@tarikh_j
سیره سیاسی معصومان در آماده سازی جامعه برای عصر غیبت.pdf
810.4K
سیره سیاسی معصومان در آماده سازی جامعه برای عصر غیبت
نویسنده: ملک زاده، محمد؛
منبع: مشرق موعود سال اول تابستان 1386 شماره2 (16 صفحه - از 119 تا 134
آماده سازی جامعه برای ورود به عصر غیبت دو دلیل داشت: کاهش ارتباط مستقیم معصوم با مردم و مرتبط ساختن آنان با عاملان و نایبان ایشان و دیگر، آگاهی بخشی به مردم و تنویر افکار عمومی برای معرفی حاکمان جور و قرار دادن جامعه در مسیر حرکت به سوی تاسیس دولت حق و شناخت وظیفه شرعی در عصر غیبت. در این نوشتار، دو شیوه نظری و عملی پیشوایان معصوم در آماده سازی ذهنیت شیعیان برای ورود به عصر غیبت بررسی می شود. بُعد نظری همان روایاتی است که ائمه معصوم درباره غیبت فرزندی از نسل فاطمه خبر داده اند و بعد عملی نیز سیره سیاسی پیشوایان معصوم است که مهم ترین آن، مواردی هم چون در پیش گرفتن سیاست تقیه، صبر و انتظار، کاهش ارتباط مستقیم معصوم با مردم، تاسیس سازمان وکالت، توقیع و نامه نگاری با شیعیان، پنهان نگه داشتن علایم حمل و تولد حضرت مهدی و سرانجام غیبت صغرا به منزله زمینه ورود به عصر غیبت کبرا به شمار می رود.
@tarikh_j