eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
نخل در واقع به معنای درخت خرما‌ است و علت نام‌گذاری نخل عزا به نام این درخت چندان مشخص نیست، شاید مهم‌ترین علت رواج این نام و رسم، این باشد که در روایات و باورهای مردم‌، پیکر‌ امام حسین(ع)، بر روی شاخه‌های درخت خرما به سمت محل دفن حمل شده‌ است‌. دلیل دیگر این که اشکال قدیمی نخل را از چوب و برگ درخت خرما می‎ساختند.  همچنین احتمال دارد نخل عزا به سبب تقدس و حرمت درخت خرما در فرهنگ ایران نخل نامیده شده است. @tarikh_j
چوب نخل: نماد پیکر امام حسین (ع). سیاه‌پوش کردن: نماد اعلام سوگواری و ماتم. شمشیر و نیزه: نماد تیر و نیز‌های وارد شده بر بدن امام حسین (ع). سرو نخل: نماد قد و قامت علی اکبر (ع). آینه: نماد نور وجود امام حسین (ع). علم‌هایی که بر نخل بسته می‌شود: نشانه‎هایی که به ابوالفضل العباس (ع) اشاره دارد. پارچه‌های زینتی: نماد حجله قاسم بن حسن. زنگ‌هایی که قدیم می‌بستند: نماد زنگ کاروان امام حسین (ع). عزادارانی که نخل را بر می‌دارند: به عنوان تشیع کنندگان. سر طوق بالای نخل: به عنوان کاکل علی اکبر (ع).(قاسمی ندوشن، محرم ندوشن، ص۳۹-۴۰) 🌿تنظیم:فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام همراهان عزیز برش سایه روشن این هفته به پاسخ این سوال که عزاداری در دوران اموی و عباسی با چه چالش هایی رو به رو بوده می پردازد.به پاسخ این مساله در بیان استاد فرمانیان توجه بفرمائید.🌹
🌿پاسخ مکتوب سه سنت را می توان گفت در عزاداری امام حسین ع در تاریخ وجود داشته یکی شعر خوانی ،مداحی و سینه زنی ائمه لطمه زدن را منع کردند ،چون مخالفت با قضا و قدر الهی است. در زمان ائمه این فضا برای عزاداری وجود داشت اما به دلایل شرایط سخت سیاسی و وجود تفکر عثمانی و حضور تفکر اموی شیعیان مجبور به عزاداری پنهانی بودند. آیا بنی عباس هم این شرایط سخت در مورد عزاداری وجود دارد؟ بنی عباس در ابتدا قیام رفتند بر سر مزار امام حسین ع عزاداری کردند اما در زمان منصور رویه آن ها تغییر کرد. به دلیل قیام های متعدد که با تأسی به امام حسین ع صورت می گیرد و از طرفی فکر عمومی مردم یک صورت دیگر است خواستند با مردم همراه شوند .. می بینیم که جلوتر می روند از حالت اولیه دور می شوند تا جایی که متوکل گرایش اهل حدیث را تقویت می کند( اهل حدیث متاثر از فضای عثمانی بودند )می آید و به تخریب قبر امام حسین ع می پردازد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام جلسه سوم از بحث برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در دولت ال بویه تقدیم حضورتان🌷
🌿عاشورا در دولت ال بویه. ✅در زمانی که حضرت امام حسین ع به شهادت رسید پس از آن به مرور زمان عزاداری برای ایشان در میان اهل بیت (ع)رواج پیدا کرد ◀️در زمان امام سجاد ع که عزاداری زنان بود و ایشان غذا برایشان درست می کرد بعد در دوره امام باقر (ع) امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) ادامه داشت تا به شعر خوانی و برگزاری مجالس در دوره امام رضا (ع)رسید. ✅این برنامه ادامه داشت تا اینکه مزار امام حسین ع یک ویژگی پیدا کرد. ◀️آن ویژگی این بود که نقطه کانونی برخی از قیام ها علیه عباسیان شد. این مزار علاوه براینکه مزار یک شهید مظلوم و امام هست یک مفهوم و هویت را ساخته بود که عباسیان ظالم هستند و حکومت از آن عباسیان نیست. ◀️از علت های که متوکل دستور تخریب مزار را می دهد این مساله است که هویتی که از مزار بر می آید چنان تاثیر گزار بود که متوکل دید علاقه به زیارت چنان زیاد است که مردم و حتی درباریان به زیارت می روند و این مزار تبدیل به چیزی شده که دولت عباسیان را تحت تاثیر زیاد قرار دهد. @tarikh_j
✅در سال های قبل از سر کار آمدن ال بویه و شکل دادن مراسم در بغداد(سال 352)گزارش از برگزاری مراسم در کتاب های مختلف داریم. ◀️ مثلا در سال 346 این عبدالرحیم نامی از شخصی به نام خالد نقل می کند با پدرم در مسجدی در بغداد نشسته بودم مردی با جامه وصله دار وارد شد و... سلام کرد و گفت من فرستاده فاطمه زهرا(س) هستم گفتند خوش آمدی بفرما گفت احمد روضه خوان در این جا کیست؟ گفت من دیشب حضرت زهرا (س) را خواب دیدم گفت برو به بغداد و بگو آن شعری را که ناشی(نام شاعر) در مرثیه فرزندم سروده آن را بخواند. ناشی که آنجا بود به صورت خود زد و شروع کردند این شعر را با گریه خواندند. ◀️این گزارش ها نشان می دهد در مساجد مناطق شیعه نشین مراسم برگزار می شده است.در یاقوت حموی معجم الادبا ازاین موارد نقل کرده اند. ◀️این نشان می دهد مقدمه عزاداری قبل از اعلام رسمی حکومت ال بویه در میان مساجد شیعه سابقه داشته است. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 تنظیم :زهرا کیا @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿با دکتر ناهید طیبی بیش تر آشنا شویم و چرایی توجه ویژه ایشان به پژوهش در مورد زنان اهل بیت (ع) از ایشان بشنویم.🌷 @tarikh_j
✅مدرس و پژوهشگر ✅دکترای تاریخ اهل بیت (ع)از دانشگاه المصطفی (ص) سطح 3فقه و اصول ✅عضو سابق شورای علمی گروه آموزشی علمی جامعه الزهرا، عضو هیئت‌مدیره و عضو فعال انجمن تاریخ‌پژوهان و عضو شورای عالی علمی و سیاست‌گذاری دانش‌نامه زن مسلمان @tarikh_j
✅از آغاز تحصیل به‌شدت علاقه‌مند به شناخت مادران ائمه (ع)بودم و در مجموعه مطالعاتم نیز متوجه نقش آگاهی‌های تاریخی در قوام نگاشته‌هایم شدم به تاریخ گرایش پیدا کردم. ابتدا در قالب‌های ادبی قلم می‌زدم و باورهای دینی خویش را در مقالات و قطعات ادبی می‌نوشتم؛ اما به‌تدریج وارد حوزه پژوهش تاریخی شدم. چون محوریت پژوهش من زن و تاریخ است؛ بنابراین مهم‌ترین چالش در پژوهش‌های من، کمبود اطلاعات تاریخی در مورد زنان است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر باید به سطور نانوشته و ردهای تاریخی برای شناخت این بانوان متوسل شد مگر آن‌که در سیستم حاکمیت نقشی داشته باشند. ✅فایده این پژوهش‌ها را دو چیز می‌دانم؛ نخست، فایده‌ای تاریخی که کشف حقایق تاریخی مربوط به این زنان است و دوم، فایده‌ای کلامی است؛ چراکه این پژوهش‌ها درباره شناخت زنانی است که از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار بودند و خداوند آنان را ظرف پرورش و تربیت امام معصوم(ع) قرار داد.... مصاحبه کامل استاد طیبی در نشریه شماره دوم گذرگاه(انجمن علمی و پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا(س) به چاپ رسیده است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿در قسمتی دیگر از بررسی عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب انساب الاشراف رفته ایم با ما همراه باشید.🌷