eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام جلسه سوم از بحث برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در دولت ال بویه تقدیم حضورتان🌷
🌿عاشورا در دولت ال بویه. ✅در زمانی که حضرت امام حسین ع به شهادت رسید پس از آن به مرور زمان عزاداری برای ایشان در میان اهل بیت (ع)رواج پیدا کرد ◀️در زمان امام سجاد ع که عزاداری زنان بود و ایشان غذا برایشان درست می کرد بعد در دوره امام باقر (ع) امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) ادامه داشت تا به شعر خوانی و برگزاری مجالس در دوره امام رضا (ع)رسید. ✅این برنامه ادامه داشت تا اینکه مزار امام حسین ع یک ویژگی پیدا کرد. ◀️آن ویژگی این بود که نقطه کانونی برخی از قیام ها علیه عباسیان شد. این مزار علاوه براینکه مزار یک شهید مظلوم و امام هست یک مفهوم و هویت را ساخته بود که عباسیان ظالم هستند و حکومت از آن عباسیان نیست. ◀️از علت های که متوکل دستور تخریب مزار را می دهد این مساله است که هویتی که از مزار بر می آید چنان تاثیر گزار بود که متوکل دید علاقه به زیارت چنان زیاد است که مردم و حتی درباریان به زیارت می روند و این مزار تبدیل به چیزی شده که دولت عباسیان را تحت تاثیر زیاد قرار دهد. @tarikh_j
✅در سال های قبل از سر کار آمدن ال بویه و شکل دادن مراسم در بغداد(سال 352)گزارش از برگزاری مراسم در کتاب های مختلف داریم. ◀️ مثلا در سال 346 این عبدالرحیم نامی از شخصی به نام خالد نقل می کند با پدرم در مسجدی در بغداد نشسته بودم مردی با جامه وصله دار وارد شد و... سلام کرد و گفت من فرستاده فاطمه زهرا(س) هستم گفتند خوش آمدی بفرما گفت احمد روضه خوان در این جا کیست؟ گفت من دیشب حضرت زهرا (س) را خواب دیدم گفت برو به بغداد و بگو آن شعری را که ناشی(نام شاعر) در مرثیه فرزندم سروده آن را بخواند. ناشی که آنجا بود به صورت خود زد و شروع کردند این شعر را با گریه خواندند. ◀️این گزارش ها نشان می دهد در مساجد مناطق شیعه نشین مراسم برگزار می شده است.در یاقوت حموی معجم الادبا ازاین موارد نقل کرده اند. ◀️این نشان می دهد مقدمه عزاداری قبل از اعلام رسمی حکومت ال بویه در میان مساجد شیعه سابقه داشته است. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 تنظیم :زهرا کیا @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿با دکتر ناهید طیبی بیش تر آشنا شویم و چرایی توجه ویژه ایشان به پژوهش در مورد زنان اهل بیت (ع) از ایشان بشنویم.🌷 @tarikh_j
✅مدرس و پژوهشگر ✅دکترای تاریخ اهل بیت (ع)از دانشگاه المصطفی (ص) سطح 3فقه و اصول ✅عضو سابق شورای علمی گروه آموزشی علمی جامعه الزهرا، عضو هیئت‌مدیره و عضو فعال انجمن تاریخ‌پژوهان و عضو شورای عالی علمی و سیاست‌گذاری دانش‌نامه زن مسلمان @tarikh_j
✅از آغاز تحصیل به‌شدت علاقه‌مند به شناخت مادران ائمه (ع)بودم و در مجموعه مطالعاتم نیز متوجه نقش آگاهی‌های تاریخی در قوام نگاشته‌هایم شدم به تاریخ گرایش پیدا کردم. ابتدا در قالب‌های ادبی قلم می‌زدم و باورهای دینی خویش را در مقالات و قطعات ادبی می‌نوشتم؛ اما به‌تدریج وارد حوزه پژوهش تاریخی شدم. چون محوریت پژوهش من زن و تاریخ است؛ بنابراین مهم‌ترین چالش در پژوهش‌های من، کمبود اطلاعات تاریخی در مورد زنان است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر باید به سطور نانوشته و ردهای تاریخی برای شناخت این بانوان متوسل شد مگر آن‌که در سیستم حاکمیت نقشی داشته باشند. ✅فایده این پژوهش‌ها را دو چیز می‌دانم؛ نخست، فایده‌ای تاریخی که کشف حقایق تاریخی مربوط به این زنان است و دوم، فایده‌ای کلامی است؛ چراکه این پژوهش‌ها درباره شناخت زنانی است که از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار بودند و خداوند آنان را ظرف پرورش و تربیت امام معصوم(ع) قرار داد.... مصاحبه کامل استاد طیبی در نشریه شماره دوم گذرگاه(انجمن علمی و پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا(س) به چاپ رسیده است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿در قسمتی دیگر از بررسی عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب انساب الاشراف رفته ایم با ما همراه باشید.🌷
🌿« انساب الاشراف » بلاذری (279): ✅کتاب « انساب الاشراف» یک کتاب نسب شناسی است؛ امّا اطلاعات تاریخی آن به حدّی است که یکی از گونه های تاریخ نگاری به شمار می آید. در این کتاب انساب و اخبار با یکدیگر تلفیق شده است. ✅در چاپ 13 جلدی، در جلد سوم زندگی امام حسین(ع) را آورده است. حدود 15 صفحه مربوط به ولادت امام تا زمان مرگ معاویه و حدود 60 صفحه مربوط به حرکت امام از مدینه تا کربلا و قضایای شام می باشد. نویسنده در اکثر موارد سلسله اسناد را ذکر نمی کند و در ابتدای روایت ها عبارت «قالوا» را می آورد. در بعضی روایت ها سلسله سند را ذکر می کند.همچنین بلاذری روایت های مختلف را ترکیب کرده و خلاصه ی آن را آورده است. @tarikh_j
✅با مقایسه ی تاریخ طبری و انساب الاشراف به دست می آید که اکثر روایت های تاریخ طبری و انساب الاشراف مانند یکدیگر است. طبری 82% روایت های مربوط به قضایای عاشورا را مستقیماً از ابی مخنف نقل می کند؛ امّا در کتاب انساب الاشراف روایت هایی که از ابی مخنف ذکر شده تعداد معدودی می باشد. ✅بنابراین با مشابهت های که بین روایت های ابی مخنف در تاریخ طبری و روایت هایی که با عبارات « قالوا» درم انساب الاشراف وجود دارد، منبع هردو اخبار یکی بوده است. اگر نویسنده ی انساب الاشراف روایت های تاریخی را همراه با سلسله سند می آورد، این کتاب یکی از جامع ترین کتبی می باشد که قضایای عاشورا را ثبت کرده است؛ امّا عدم ذکر سلسله سند از ارزش و اعتبار آن می کاهد. پژوهشگر:سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1543647938-10057-11-3.pdf
2.13M
بررسی عوامل مؤثر در خروج امام حسین(ع) از مدینه (مطالعه موردی اوضاع فرهنگی) نویسنده: مهدی نورمحمدی صدیقه اقرار منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم پاییز ۱۳۹۷ یکی از مهم ترین مسائل قابل پژوهش در قیام امام حسین(ع)، مسئله خروج ایشان از مدینه است. برای شناخت عمیق و همه جانبه این پدیده، همچون هر پدیده تاریخی دیگر، نیاز به یک مطالعه فراگیر بسترشناسانه از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که تأثیر اوضاع فرهنگی مدینه بر خروج امام حسین(ع) از این شهر چگونه بوده است؟ فرضیه نویسنده آن است که امام حسین(ع)، مجبور به خروج از مدینه بوده و عوامل چندی از جمله وضعیت فرهنگی مدینه، در این مهم مؤثر بوده اند. پژوهش پیش رو تلاش کرده که با مطالعه متون تاریخی و غیرتاریخی و با روش توصیفی _ تحلیلی نشان دهد در بخش فرهنگی، حوزه علمی مدینه و مکتب خلفا، رواج اسرائیلیات، سیاست های فرهنگی امویان از جمله تخریب، مبارزه و تبلیغات منفی علیه اهل بیت:، گرایش اعتقادی کم رنگ اهل مدینه به ائمه: و اوضاع نامناسب دین داری در این شهر، از شاخصه های مهم اوضاع فرهنگی مدینه در عصر امام حسین(ع) بوده که ایشان را به این نتیجه رسانده که برای عدم بیعت با یزید مجبور به خروج از مدینه است. (ع) @tarikh_j
20161231100210-10057-28.pdf
737.1K
:سیاست عزّت مدارانه امام حسین(ع) در برابر معاویه نویسنده: سمیه عابدی مهدی مردانی (گلستانی) منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال اول زمستان ۱۳۹۵ امام حسین(ع) الگوی کامل عزّتمندی است، اما تاکنون تنها به عزّت در سیره ی سیاسی ایشان در قیام عاشورا توجه شده است. با وجود سپری شدن بیشتر مدت امامت ایشان در زمان معاویه، شخصیّت سیاسی فاسد و منحصر بفرد معاویه و اختناق حاکم بر آن دوران، جا دارد درباره عزّت در سیره سیاسی امام حسین(ع) در برابر معاویه، پژوهشی به عمل آید. با نظر به مفهوم عزّت و مؤلفه های آن در سیاست، شخصیّت و منش سیاسی امام حسین(ع) ، آن حضرت، سیاست عزّت مدارانه ای را در سه محور اصل ی ظلم و طاغوت-ستیزی، استقلال و عدم وابستگی به غیر، حفظ و پایبندی به هنجارهای اخلاقی در برابر معاویه به اجرا درآورده است. (ع) تنظیم :نجمه صالحی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀با سلام و احترام خدمت دوستان و همراهان عزیز کانال🌹🌹 🏴تسلیت عرض می کنیم شهادت یادگار کربلا امام سجاد علیه السلام ... از امشب بخش ویژه ای را خدمت شما بزرگواران تقدیم می کنیم. 🌷🌷"لبیک گویان حسینی"🌷🌷 ✅از منابع موثق داستان و روایت های لبیک گویانی که به نصرت امام حسین ع شتافتند را بازخوانی میکنیم.🥀 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 اولین روایت تقدیم می شود به جناب عبدالله ابن ابی عمیر کلبی و همسر بیدارش ام وهب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا