eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
990 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
304 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿سلام و وقت بخیر با آرزوی آغاز هفته ای خوب برای شما عزیزان امروز در بخش عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب تاریخ یعقوبی می رویم.🌹
🌿« تاریخ یعقوبی »(284 ه ): ✅تاریخ یعقوبی کتاب تاریخ عمومی است(دو جلد)، که موضوع آن از زمان حضرت آدم شروع شده و تا سال 259ه (تازمان معتمد) را شامل می شود. این کتاب بر اساس موضوع تنظیم شده است. ✅یعقوبی حدود 6 صفحه 93 کتاب را به حکومت یزید و اخبار عاشورا اختصاص داده و روایت های تاریخی را بدون سند آورده است. تعدادی از این روایت ها مربوط به زمان شهادت امام(ع)که در چه روز و چه سالی واقع شد و تعدادی نیز به وقایع خارق العاده طبیعی که بعد از شهادت بوجود آمده، می پردازد. یعقوبی با دیدگاه شیعه کتاب خود را نوشته است. در اکثر منابع که هم زمان با این کتاب نوشته شده و یا منابعی موجود قبلی، سعی در تبرئه ی یزید از قتل امام حسین(ع) و خاندانش را دارند؛ امّا یعقوبی یزید را به عنوان قاتل امام(ع) معرفی می کند. @tarikh_j
◀️یعقوبی می نویسد: زمانی که یزید به خلافت رسید طی حکمی به والی مدینه دستور داد تا از عبدالله بن زبیر و حسین بن علی(ع) بیعت بگیرد و در صورت عدم بیعت آنها را بکشد و سرشان را برای او بفرستد، ازمردم نیز بیعت بگیر و هرکس که نافرمانی کرد همان حکم عبدالله بن زبیر و حسین بن علی را در باره ی آنها اجرا کن. همچنین در خبر دیگری چنین آورده است: زمانی که حسین بن علی به طرف کوفه حرکت کرد، یزید به عبیدالله بن زیاد چنین نوشت:«...... و اکنون از میان همه ی شهرها، شهر تو و از میان همه ی زمان ها زمان توست که بدین آزمایش گرفتار گشته است، حال اگر او را کشتی که هیچ وگرنه به نسب خویش بازگردی. مبادا از دست تو رهاشود.» ✅براساس این دو روایت یزید از همان ابتدا دستور قتل امام(ع) را صادر کرده است. خبر اوّل در منابع هم زمان وجود ندارد و بعد از یعقوبی، ابن اعثم آن را ذکر کرده است و خبر دوم بدین گونه تا قرن ششم در منابع ذکر نشده است. از قرن ششم به بعد خبری در منابع شبیه این خبر؛ امّا به گونه ای دیگر وجود دارد. @tarikh_j
◀️ در کتاب ترجمه ی الفتوح و مقتل الحسین خوارزمی چنین آمده است: زمانی که عبیدالله سر مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را برای یزید فرستاد، یزید طی نامه ای به ابن زیاد نو شت: « خبردار شدم که حسین قصد دارد به کوفه بیاید ، همۀ راهها را ببند ، با گمان زندانی کن و با تهمت بکش.» در منابع قبلی مثل تاریخ طبری والفتوح ابن اعثم و اخبارالطوال و منابع دیگر، در نامۀ یزید به ابن زیاد آمده است:« واحبس علی الظن و ا خذ علی التهمه»، وکلمۀ « واقتل» را خوارزمی به آن اضافه کرده است. بنابر این به نظر می رسد زمان و مکان نویسنده در آوردن این مطالب مؤثر بوده است. مستوفی هروی نیز در ترجمۀ الفتوح چنین رویکردی را دارد. ✅بنابراین یعقوبی اوّلین کسی است که چنین خبری را نقل کرده و تا قرن ششم این خبر در منابع بدین مضمون ذکرنشده است.اگر چنین خبری صحیح باشد؛ لعن عبیدالله بن زیاد توسط یزید و بی گناه جلوه دادن خود ، نمی تواند صحیح باشد. پژوهشگر:سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و روز بخیر همراهان عزیز 🏴نه صفر شهادت جناب عمار را خدمت شما تسلیت عرض می کنیم. ◀️صحنه شهادت عمار یاسر برشی از فیلم امام علی (ع)تقدیم حضور شما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1563345623-9712-42-6.pdf
340.3K
حدیث «فئة باغیه» و پاسخ به شبهات ابن تیمیه در دفاع از معاویه ( بازخوانی منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: محمد نصیری سید حسن قاضوی مصطفی رییسی منبع:تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال چهاردهم بهار و تابستان 1396 شماره 1 یکی از رخدادهای به ظاهر پیچیدة صدر اسلام، جنگ های داخلی میان مسلمانان در دورة خلافت علی بن ابی طالب علیه السلام است، به گونه ای که حتی برخی از صحابة بزرگ رسول اکرم ص در حقانیت یک جبهه در مقابل جبهة دیگر تا مدتی دچار حیرت بودند. در خصوص چرایی، چگونگی و پیامدهای این نبردها، پژوهش هایی هرچند مختصر انجام شده، اما دربارة تحلیل مستند و شبهه شناسانة رخدادهای ریز و درشت این جنگ ها، کاری انجام نشده و یا کمتر بدان پرداخته شده است. یکی از این رخدادهای مهم، نبرد «صفین» است که شهادت عمار یاسر در آن توسط سپاه معاویه رخ داد. رسول خدا (ص) در حدیثی متواتر فرمودند: او (عمار یاسر) را فئة باغیه خواهند کشت. حدیثی که به سبب حضور عمار در سپاه امام علی علیه السلام به وضوح دلالت بر حقانیت مواضع امام علی (ع) به طور عام و باطل بودن معاویه و سپاه یاغی او به طور خاص دارد.ازآنجاکه ابن تیمیه با طرح شبهاتی در خصوص این حدیث، به دفاع همه جانبه از معاویه پرداخته است، نشانه شناسی بطلان دلایل و توجیهات او اهمیت فراوان می یابد. @tarikh_j
20121209085110-9484-4.pdf
376.4K
:بررسی و نقد گزارش های تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) نویسنده: یدالله مقدسی منبع: تاریخ اسلام( باقرالعلوم) سال ۱۳۸۹ چکیده: گزارش های متفاوتی درباره تاریخ شهادت امام حسن مجتبی ارائه شده است که تاریخ های هفتم و بیست و هشتم صفر در میان شیعیان مشهورتر از سایر گزارش ها هستند. این پژوهش برای پی بردن به زمان دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) ابتدا گزارش های منابع شیعه و اهل سنت را درباره تاریخ شهادت آن حضرت بررسی می کند. سپس به نقد ابعاد مختلف گزارش هفتم صفر، مانند شخصیت راوی، صحت انتساب گزارش به وی، فاصله زمانی میان وقوع رخداد و راوی و اشتباه در نسخه برداری می پردازد. و پس از بررسی گزارش بیست و هشتم صفر به روشی مشابه آن را بر گزارش هفتم صفر ترجیح می دهد. (ع) @tarikh_j