eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
978 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مقایسه مقاله دوتن از ☘☘☘☘☘☘ 🔹فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون دو نفر از شرق شناسان قرن19-20 می باشند که با وجود هم عصر بودن دیدگاه هایی متفاوت داشتند. دراین نوشتار با توجه به دو مقاله با عناوین: از دیدگاه فان فلوتن و پژوهش ادوارد براون درباره فرقه های منسوب به مهدویت از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر رضی موسوی گیلانی به بررسی مقایسه ای این دو مستشرق ودیدگاه متفاوت آنان پرداخته شده است. 🔷معرفی (1903-1866) خاورشناس هلندی و از شاگردان یکی از اسلام شناسان هم وطنش دخویه وهمچنین دارمستتر و سنوک هرگرونج می باشد.با مطالعه مجموعه ترجمه ها و تألیف های او اینگونه استنباط می شود که در وقرون اولیه صدر اسلام بویژه عصر بنی امیه تخصص داشته است. 🔷معرفی براون(1926-1862) از برجسته ترین و پرکارترین ایران شناسان که در زمینه ایران شناسی وتاریخ ادبیات ایران و تاریخ پاره ای از مذاهب اسلامی( بابیت و بهائیت) آثار قابل توجهی دارد. همزمان با تحصیل دررشته پزشکی در دانشگاه کمبریج به یادگیری زبان ترکی، فارسی و عربی پرداخت. در سال1902 ریاست بخش زبان های شرقی را در دانشگاه کمبریج بر عهده گرفت. وی در انگلستان انجمنی بنام انجمن ایران تأسیس نمود. پس از درگذشت گیب( متخصص ادبیات ترکی ومدیر انجمن اوقاف گیب که منتشر کننده متن های شرقی بود) مدیریت این انجمن رابه عهده گرفت. در جریان مشروطه خواهی در به حمایت از مشروطه خواهان پرداخته وکتابی در زمینه روزنامه نگاری و شعر در نوشت. سفرهای متعددی به کشورهای شرقی ازجمله ، ، ، وایران داشت و در این سفرها با عدّه ای از رهبران مذهبی بابیت وبهائیت و تعدادی از شاگردان و بزرگان این دو فرقه دیدار کرد. تنظیم:سیده خدیجه حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰نشست علمی پژوهشی:" بررسی ادیان ایرانی پیش از اسلام " ارائه :سرکار خانم سمیه خلیلی زمان:سه شنبه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت:ده تا دوازده 📡لینک حضور در نشست http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 5 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 11 رجب
1442
هجری و 23 فوریه
2021
میلادی میباشد. ۱_ زادروز ابوبكر محمد، معروف به ابن انباري اديب و مفسر مسلمان.(271 قمری) ۲_ درگذشت ابوالقاسم علی بن حسن دمشقی معروف به ابن عساكر مورخ و محدث شهير اسلامي با بيش از صدو سي اثر علمي و تاريخي كه تاريخ دمشق يا تاريخ كبير در هشتاد جلد یکی از آنهاست.(571 قمری) ۳_ اعلام شد که ایران دو میلیارد تومان اسلحه جدید خریداری خواهد کرد در حالی که بعد از انقلاب اسلامی ایران موفق به ساخت موشک های نقطه زن و هواپیمای صاعقه و ماهواره بر ذوالجناح و........شد.(
1351شمسی
) ۴_ صدور قطعنامه 582 شوراي امنيت سازمان ملل درباره جنگ عراق با ايران (
1364
شمسی) ۵_ آغاز عمليات متوسط والفجر 9 در استان سليمانيه توسط سپاه (
1364
شمسی) ۶_ عمليات كوچك ظفر 6 در استان كركوك عراق توسط سپاه (
1366
شمسی) ۷_ روز مهندس، روز بزرگداشت دانشمند و متکلم و پیشتاز فلسفه مشاء، مؤسس رصد خانه و کتابخانه مراغه، خواجه نصيرالدين طوسی با آثار زیادی درباره علوم مختلف مانند اخلاق ناصری. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰نشست علمی پژوهشی:" بررسی ادیان ایرانی پیش از اسلام " ارائه :سرکار خانم سمیه خلیلی هم اکنون 📡لینک حضور در نشست http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎗بزرگی گفت : دل ماهم می خواست "افسانه" باشد اما... از دوماه گذشته در نگاه موردی و موضوع محور به⚠️ کنش ها و واکنش های مورخان در نقل گزارش های تاریخی به دو مبحث 📌1.پشیمانی ابوبکر و📌2.هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها به سراغ کتب بزرگان اهل سنت رفتیم و سیر تحول و تغییرات آن را دنبال کردیم ، تادر نهایت با چینش قطعه هایی متفرق از این پازل به چشم اندازی کلی دست یابیم. در ذیل موضوع دوم در انبوه داده ها و روایات موجود در مصادر ایشان ،به سه دسته اشاره کردیم:📌 1.روایاتی که از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و در زمان حیات ایشان و به شکل پیش گویی نقل شده است 📌2.داده های تاریخی که به طور مستقیم از شاهدان عینی واقعه گزارش می شد. اما به ناچار و به دلیل مقارنت این فاجعه با شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام به بررسی گزارش هایی پیرامون این شخصیت تاریخی در کتب اهل سنت پرداختیم. مصادیقی از روات و راویان همان کتاب ذکر کردیم که محال بودن انکار چنین شخصیتی را منتج شد و در نهایت به ذکر چند از گزارش هایی پرداختیم که به صرف" سقط شدن"اکتفا کرده بودند. اما در آخرین بخش از این غور باید گفت با وجود تمام محدودیت ها و سوگیری های موجود در تاریخ نویسی اهل سنت تا آن جاکه ابن هشام در مقدمه ی سیره خود که به نقل از ابن اسحاق است می نویسد"...در این میان بعضی از مطالبی را که ابن اسحاق ذکر کرده است ولی در آن هاذکری از رسول خدا نیست و یا ...و یا .... و یا اخباری را ذکر نموده که سخن گفتن در باره ی آن ها زشت است!و یا بعضی مردم آن را نمی پسندند! ....." اما هنوز گزارش ها و داده های تاریخی موجود است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت و پرسش مخاطب تاریخی را درباره ی کوچک ترین نوه ی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم بی پاسخ گذاشت. سیر تغییر و تحول در این دسته به شکل های مختلف از حذف و سانسور یا تحریف و یا مصادره به مطلوب به چشم می خورد که خارج از این فرصت است. برای مثال در نقل ابن شهر آشوب و گنجی شافعی از کتاب المعارف ابن قتیبه دینوری (قرن 3) مطلبی از عاملان این شهادت است در حالی که در قرن های بعد در خود کتاب "المعارف" این مطلب در کمال تعجب یافت نمی شود. 🖇پی نوشت: 📌شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام بنابر نقل علمای اهل سنت از مشهورات و موضوعات متفق علیه شیعیان در طول تاریخ است تا جایی که در همین کتاب ها نام شهرهایی که به عزاداری در ایام شهادت ایشان می پرداختند ،ذکر شده است.(ر.ک تثبیت دلائل النبوه،ج2،ص 594و 595،ط دارالعربیه)/1️⃣ 🎗...دل ماهم می خواست افسانه باشد اما حتی کتاب هایتان نگذاشت.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📌"کثیری" در مورد شهادت حضرت محسن از واژه ی "هلک" استفاده کرده است ،از طرفی این واژه در وقایعی چون عاشورا در مورد شهادت امام حسین علیه السلام توسط ابن اثیر به کار برده می شود. و باتوجه به کار بردن این واژه در مورد جعفر طیار،امیر المومنین علیه السلام و خلیفه سوم در کتب اهل سنت و همچنین نظر راغب در المفردات که "هلک" را" از بین رفتن چیزی با دگرگونی و فساد"معنی می کند در نتیجه در نظر ابن کثیرهم حضرت محسن بن علی علیهما السلام در اثر ضربه هایی که مرگی غیر طبیعی است به شهادت رسیده است. 📌مرحوم ابن شهر آشوب از کتاب معارف ابن قتیبه از علمای برجسته اهل سنت نقل می کند: «فرزندان فاطمه(س) حسن(ع)و حسین(ع) و زینب(س) و ام کلثوم(س) و محسن(ع) بودند. همانا محسن از ضربه قنفذ کشته شد.» منبع: مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۱۳۲ 📌شهرستانی از «نظام« که از علمای برجسته اهل سنت است نقل می کند: «همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه(س) در روز بیعت زد که فاطمه(س) جنین خود را از شکم انداخت.» منبع: الملل و النحل شهرستانی، ج۱، ص۵۷/2⃣ 📌.ذهبی عالم برجسته اهل سنت از احمد حماد کوفی که از حافظان اهل سنت است نقل می کند: «بدون شک عمر چنان لگدی به فاطمه(س) زد که محسن از او سقط شد.» منبع: لسان المیزان ذهبی، ج۱، ص۲۶۸3⃣ 📌.صفدی نیز در کتاب خود می نویسد: «بدون شک عمر در روز بیعت چنان فاطمه(س) را زد که محسن(ع) را از شکم انداخت.» منبع: الوافی بالوفیات صلاح الدین صفدی، ج۶، ص۱۵4⃣ 📌ذهبی در شرح حال ابن ابی دارم می گوید: ابن ابی دارم شخصی بود که در طول عمر خود با رعایت اعتدال زندگی کرد، ولی در آخرین روزهای عمرش بیشترین چیزی که برای او خوانده می شد روایات معایب بود. برای او این روایت خوانده شد و او نیز تایید می کرد. «عمر به پهلوی فاطمه(س) لگد زد ومحسنش را سقط نمود.» منبع: سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۱۵، ص۵۷۸5⃣و میزان الاعتدال فی نقد الرجال6⃣ 📌«محسن بن علی در کودکی به شهادت رسید.» منبع: ابن فندق، لباب الانساب، ج1، ص82. 📌 «.... زهرابه محسن حامله شد و او همان است که شیعه معتقدند از ضربت عمر سِقط شده است. به نظر من بسیارى از اصحاب، اخبار محسن را نمى‏شناسند.» و جالب آن است که وی در جایی دیگر اعتراف می­کند که: «و امّا محسن بن علی بدرستی که در کوچکی سن به شهادت رسید.» منبع:مقدِسی، مطهربن­ طاهر، البدء و التاریخ، ج5، ص20، 75. 📌.ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل می کند که می گفت: «پیامبر(ص) اگر در زمان فاطمه(س) زنده بود بدون شک خون کسانی که فاطمه را ترساندند تا بچه از شکمش افتاد را مباح می کرد.» منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۴،ص 192 📌.جوینی از بزرگان اهل سنت از پیامبر(ص) چنین نقل می کند که می فرمود: «هرگاه فاطمه(س) را می بینم به یاد مصیبت هایی که پس از من بر او وارد می شود می افتم وگویی که من خود شاهد آن اتفاقات هستم ومی بینم که ذلت به خانه او وارد شده وحرمتش را هتک نموده وحق اورا غصب وارث اورا منع وپهلویش را شکسته وجنین اورا سقط نموده اند.» منبع: فرائد السمطین جوینی، ج۲، ص۳۴ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
-اهل_سنت سلام الله علیها علیهمالسلام 1️⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
[-اهل_سنت سلام الله علیها علیهمالسلام 2️⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j