eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹 🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی 📚بخش سوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
👀🖌نگرش درباره بزرگترین ادّعای فلوتن درباره مهدویت: این اندیشه بوسیله کوفه و تحت تأثیر داستان های دروغین بنی اسرائیلی ترویج شده است تا بتوانند از پتانسیل و توانائیش در مقابله با خلافت بنی امیه استفاده کرده واز افزایش قدرت آنان جلوگیری کنند؛ البته وی پذیرفته که مسأله مهدویت از ابتدا مورد توجه تمامی های اسلامی بوده و از جانب آنها طرح گشته است و در بدو امر اختصاص به آل بیت و شیعه نداشته است بلکه فکر مهدی منتظر بواسطه گسترش نفوذ و فکر مهدویت در میان مسلمانان (اعم از شيعه وسنی) توسعه یافت به طوری که یادبود مهدی های دیگر مانند و و... را به کلی از لوح خاطر آنها زدود.وی مانند خاورشناسان قبلی همچون گلدتسیهر و دارمستتر،نادرستی مسأله مهدویت را برای خود مسلّم گرفته ودر این مبحث به دو فصل نخست کتاب ابن خلدون و همچنین کتاب دارمستتر رجوع می کند( که هردو از کتابهای غیر مستند در شناخت مهدویت تلقّی می گردند) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
👀🖌نگرش درباره مهدویت براون بر خلاف خاورشناسانی مانند فان فلوتن که عوامل تاریخی وسیاسی حرکتها وجریان های مربوط به را در ایجاد اعتقاد به مهدویت بیان می کنند، به نقل دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و می پردازد و از قضاوت موافق یا مخالف تا حدّ زیادی پرهیز می کند؛ بنابراین او در میان شناسان قرن19،آنان که درباره مهدویت پژوهش نموده اند، موفق تر، کم خطاتر و نسبت به واقعیت، نزدیک تر بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
⬅️⬅️نتيجه گیری با وجود اینکه فان فلوتن وادوارد براون هردو در یک زمان می زیسته اند واز امکانات ومنابع مشترکی برخوردار بوده اند اما بدلیل دیدگاه و روش تحقیق متفاوت به نتایج مختلفی دست پیدا کرده اند؛ همچنین استفاده از منابع دست اول ودوم درنحوه نگرش آنان مؤثر بوده است. تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 19 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 25 رجب
1442
هجری و
9 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_ 🥀شهادت غمبار امام موسي كاظم(علیه السلام) در زندان هارون ‏الرشيد خليفه ‏ي ستمكار عباسي.(183 قمری) ۲_ درگذشت آیت الله محمد جواد صافي گلپايگاني.(
1387
قمری) ۳_ درگذشت سيدجمال الدين اسدآبادي انديشمند و مبارز مسلمان.(
1275
شمسی) ۴_ شیخ محمدخیابانی روزنامه ای به نام تجدد در تبریز انتشار داد. (
1295شمسی
) ۵_ عمليات بزرگ بدر در هورُالهويزه با رمز يا فاطمة الزهرا.(
1363
شخ) ۶_ درگذشت آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری ، نماینده ولی فقیه در لار و مؤسس مرکز نشر معارف اسلامی در جهان. (
1391شمسی
) ۷_ درگذشت پروفسور علی‌اصغر خدادوست، پدر چشم پزشکی ایران. (
1396
شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
رحلت "سيدجمال الدين اسدآبادي" انديشمند و مبارز مسلمان (1275 ش) روحاني مجاهد، سيدجمال‏ الدين اسدآبادي در سال 1217ش (1254ق) در اسدآباد همدان در خانواده‏اي روحاني چشم به جهان گشود. پس از فراگيري مقدمات در زادگاه خود، براي ادامه تحصيل به قزوين، تهران و نجف اشرف رفته و از محضر شيخ انصاري و همداني استفاده برد. در سال 1232 ش به دستور شيخ انصاري عازم هند شد تا مردم آن ديار به ويژه مسلمانان را عليه بسيج كند. او در اين راه متحمل رنج فراوان گرديد و در راستاي اين هدف به كشورهاي عثماني، مصر، فرانسه، افغانستان، انگلستان، عراق و ايران سفر نمود. از آنجا كه سيد، خود بنيانگذار اتحاد ملل اسلامي و وحدت شيعه و سني بود، تعمداً مليت خود را مخفي نگه مي‏داشت. وي با مسافرت‏هاي متعدد خود و با ايراد خطابه‏هاي پرشور، از مسلمانان مي‏خواست با اتحاد و همبستگي، در برابر مفاسد و حاكميت دست نشانده و استعماري اروپاييان ايستادگي كنند. در نتيجه، وي توسط دولت‏هاي سرسپرده به ، و تبعيد شد. همچنين سيد در ايران به خواسته ناصرالدين شاه قاجار به دربار رفت ولي وقتي ناصرالدين شاه، سيدجمال را براي حكومت خود خطرناك ديد، او را به مرز عثماني تبعيد كرد. سيد در آنجا بود كه نامه بسيار مهم و آتشين خود را خطاب به مرجع تقليد وقت، محمد حسن نوشت و ضمن افشاي فساد دربار ناصرالدين شاه، مقدمات نهضت تحريم تنباكو را فراهم آورد. در اواخر عمر به خواسته سلطان عثماني به استانبول رفت و پس از مدتي مورد سوءظن سلطان قرار گرفت. پس از قتل ناصرالدين شاه توسط ميرزا رضا كرماني كه از مريدان سيدجمال‏الدين بود، فشار بر روي سيد افزايش يافت و به زندان افتاد. سرانجام ‏_الدين به دستور سلطان مسموم گشت و 19 اسفند 1275ش برابر با 5 شوال 1314 در 58 سالگي بدرود حيات گفت. جنازه سيد را در حالي كه به جز چند نفر، كسي جرأت شركت در تشييع را نداشت در قبرستاني در به خاك سپردند. در سال 1324 ش سفير وقت دولت در تركيه، دولت لاييك تركيه را متقاعد كرد كه قبر سيد را نبش كند و سپس بقاياي جسد او را در تابوتي قرار داده و به كابل بردند. تشخيص دردهاي اصلي و خمير مايه‏هاي عقب ماندگي جوامع اسلامي و تاكيد بر ضرورت درد زدايي و از طريق درمان صحيح و ارايه برنامه‏هاي اصلاحي و انقلابي، عمده‏ترين بخش‏هاي تفكر سياسي و نهضت سيد را تشكيل مي‏داد. سيد بر اساس يك تحليل كلي از اوضاع جهان اسلام و به منظور ريشه كن نمودن دردهاي اصلي جامعه اسلامي، معتقد بود بايد با شجاعت و شهامت به پا خواست و حركت يكپارچه و آگاهانه‏اي را آغاز نمود. در هر حال، او با عظيم خود، بيداري زمين را پايه‏گذاري كرد. نهضت استقلال هند و انقلاب مشروطه ايران را مي‏توان از آثار جنبش و انديشه او دانست. تنظیم:سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام 🔹خورشید پشت ابر🔹 «الهی سینه‌ای ده آتش افروز در آن سینه دلی وان دل همه سوز هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست دل افسرده غیر از آب و گل نیست» خدایا لطف خود را شاملم کن غمی جان‌سوز، مهمان دلم کن که من عاشق‌تر از هر روزم امروز خریدار غمی جان‌سوزم امروز درون سینه تا در یاد دارم غم زندانی بغداد دارم.. همان مولا که در بند بلا بود پیام او پیام کربلا بود چه بی‌جا انتظاری داشت قاتل ز اسلام مجسّم، رأی باطل! ز دست موسوی، چشم نوازش؟! ز فرزند علی، امید سازش؟! خبر دارند هفتاد و دو ملّت که از این خاندان، دور است ذلّت.. تراود نکهت وحی از سجودش تمنّای شهادت در وجودش جهانی که در آن جای نفس نیست فضایش دل‌گشاتر از قفس نیست فضای بی‌عدالت، بسته بهتر دل دور از محبت، خسته بهتر عدالت، بستۀ زنجیر تا کی حقیقت، کشتۀ شمشیر تا کی؟ چرا دشمن کِشَد در قید و بندش چرا زندان به زندان می‌برندش؟ اگر تنها، نماز و روزه‌اش بود رکوع و سجدۀ هر روزه‌اش بود وگر تنها عبادت، پیشه می‌کرد کجا دشمن از او اندیشه می‌کرد مناجاتی که آن معصوم فرمود سرود انقلابی آتشین بود اگر بند ستم بر پای دارد خدا داند که در دل جای دارد ملال خاطرش هجر وطن نیست غم و اندوه او فرزند و زن نیست ننالد هرگز از زندان و زنجیر کجا اندیشد از قید و قفس شیر؟ غم او غربت اسلام و دین است تشیّع مانده تنها، دردش این است خدایا داد از این فصل غم انگیز گل یاسین و... در زندانِ پاییز؟.. مبادا دیده بیدارش بماند به دل‌ها داغ دیدارش بماند بر این بیداد، دل کی صبر دارد غمِ خورشیدِ پشتِ ابر دارد مبادا عاقبت در حسرت باغ بماند باغبان با یک چمن داغ اگر هر گل بهاری تازه دارد خدایا صبر هم اندازه دارد.. مبادا چشم حق در خون نشیند که صبح و شب «شفق» در خون نشیند زاده -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j