eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸۱۴) سرایت مسائل اجتماعی به آیندگان (سوره نساء / آیه 9) «وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً .» «آنها كه اگر فرزندان ناتوانى از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان مى ترسند باید (از ستم در باره یتیمان مردم) بترسند،پس از (مخالفت)خدا بپرهیزند و (با یتیمان مردم) با نرمى و محبت سخن بگویند.» 📝اصولا مسائل اجتماعى همواره به شكل یك سنت از امروز به فردا و از فردا به دو آینده دور دست سرایت مى كند، آنها كه سنت ظالمانه اى در اجتماع مى گذارند و مثلا رسم" آزار به یتیمان" را در جامعه رواج مى دهند، در حقیقت خود عاملى هستند كه در آینده با فرزندانشان نیز چنین شود، بنا بر این نه تنها به فرزندان دیگران ستم مى كنند، بلكه راه ستمگرى رابه فرزندان خود نیز هموار مى سازند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۵) پیروزی حق ونابودی باطل (سوره أنعام / آیات 25 -26 ) «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْكَ وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ یفَْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ یرَوْاكُلَّ آیَةٍ لا یؤُْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ یجَُادِلُونَكَ یقَُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِیرُ الْْأوَّلِینَ. وَ هُمْ ینَْهَوْنَ عَنْهُ وَ ینَْأَوْنَ عَنْهُ وَ إِنْ یهُْلِكُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون.» «پاره اى از آنها به تو گوش فرا مى دهند ولى بر دلهاى آنان پرده ها افكنده ايم تا آن را نفهمند و در گوش آنها سنگینى قرار داده ايم و (آنها بقدرى لجوجند) كه اگر تمام نشانه هاى حق را ببینند ايمان نمى آورند، تا آنجا كه وقتى به سراغ تو مى آیند با توبه پرخاشگرى برمى خیزند و كافران مى گویند اینها افسانه هاى پیشینیان است. آنها دیگران را از آن باز مى دارند و خود نیزاز آن دورى مى كنند، آنها جز خود را هلاك نمى كنند ولى نمى فهمند.» 📝 در این آیه اشاره به وضع روانى بعضى از مشركان شده كه در برابر شنیدن حقائق كمترین انعطاف از خود نشان نمى دهندو حتی به دشمنى با آن نیز برمى خیزند و با وصله هاى تهمت ، خود و دیگران را از آن دور نگاه مى دارند بى خبر از اینكه هر كس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان مى گردد و با جاذبه اى كه دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند كفهاى بى ارزش روى آب نابود مى گردد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۶)دفع برخی بواسطه برخی دیگر (سوره بقرة / آیات 251،252 ) « فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ و الحِْْكْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ وَلَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأَْْرْضُ وَ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِینَ . تِلْكَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْكَ بِالَْْحقِّ وَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ.» «سپس به فرمان خدا، آنها سپاه دشمن را به هزيمت واداشتند. و" داوود" (نوجوان نیرومند و شجاعى كه در لشكر" طالوت" بود)،" جالوت" را كشت، و خداوند، حكومت و دانش را به او بخشید، و از آنچه مى خواست به او تعلیم داد. و اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى كرد، زمین را فساد فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد. اینها، آیات خداست كه به حق، بر تو مى خوانیم، و تو، از رسولان (ما) هستى" . خداوند نسبت به جهانیان لطف و مرحمت دارد كه جلو همه گیر شدن و همگانى شدن فساد را در روى زمین مى گیرد.درست است كه سنت پروردگار بر این قرار گرفته كه در این دنیا اصل آزادى اراده و اختیار، حكومت كند و انسانها در انتخاب راه خیر و شر آزاد باشند ولى هنگامى كه طغیان ستمگران، جهان را در معرض فساد و تباهى عمومى قرار دهد خداوند جمعى از بندگان خود را برمى انگیزد و یارى مى كند كه جلو طغیان آنها را بگیرند و حالت اهريمنى آنها رادر هم بكوبند و این یكى از الطاف پروردگار بر بندگان است. شبیه همین معنى در (آیه 40 سوره حج) نیز آمده است، مى فرماید: «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لهَدُِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ. «اگر خداوند به وسيله بعضى از بندگان خود، بعض ديگر را دفع نكند، صومعه ها و كليساها ومعابد يهود و مساجد مسلمين ويران مى گردد.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
(سوره مائدة / آیه 13 ) «فَبِما نقَْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبهَُمْ قاسِیَةً یحَُُرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّاذكُِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُُِحبُّ الْمُحْسِنِین.» « اما بخاطر پیمان شكنى، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دلهاى آنها را سخت و سنگین نموديم (تا آنجا كه) سخنان (خدا)را از مورد خود تحریف مى كنند و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش كردند و هر زمان به خیانتى (تازه)از آنها آگاه مى شوى، مگر عده كمى از آنها، ولى از آنها در گذر و صرف نظر كن كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد.» 📝در آیه مورد بحث میخوانیم كه خداوند سنگدلى جمعى از یهود را بخود نسبت مى دهد و میدانیم كه این سنگدلى و عدم انعطاف در مقابل حق سرچشمه انحرافات و گناهانى میشود، در اینجا این سؤال پیش مى آید با اینكه فاعل این كار خدااست چگونه این اشخاص در برابر اعمال خود مسئولند و آیا این یك نوع جبر نیست؟ با دقت در آیات مختلف قرآن و حتى در آیه مورد بحث روشن میشود كه در موارد بسیارى افراد بر اثر اعمال خلافشان ازلطف خداوند و هدایت او محروم میشوند و در حقیقت عملشان سرچشمه یك سلسله انحرافات فكرى و اخلاقى میگردد،كه گاه نمى توانند خود را به هیچ وجه از عواقب آن بر كنار دارند، اما از آنجا كه هر سببى اثرش به فرمان خدا است اینگونه آثار در قرآن بخداوند نسبت داده شده است، مثلا در آیه مورد بحث میفرماید: چون پیمان شكنى كردند دلهاى آنها را سخت و غیر قابل انعطاف ساختیم . آثار سوء كه از عمل خود انسان سرچشمه میگیرد هیچگونه منافاتى با روح اختیار و آزادى اراده ندارد، زیرا مقدمات آن بوسیله خود آنان فراهم شده است و آگاهانه در این وادى گام نهاده اند و اینها محصولات قهرى اعمال خود آنها است واین درست به آن مى ماند كه كسى از روى عمد مشروبات الكلى بخورد و به هنگامى كه مست شد دست ب جنایاتى بزند،درست است كه در حال مستى از خود اختیارى ندارد ولى چون آگاهانه مقدمات آن را فراهم ساخته و مى دانسته كه درحال مستى ممكن است چنین اعمالى از او سرزند مسئول اعمال خود خواهد بود، آیا اگر در اینجا گفته شود چون آنهاشراب خوردند ما عقلشان را گرفتیم و آنها را بر اثر اعمالشان بجنایات افكنديم، آیا این تعبیر اشكالى دارد و یا مفهومش جبر است . خلاصه اینكه: تمام هدایتها و ضلالتها و مانند آن كه در قرآن بخداوند نسبت داده شده است حتما بخاطرمقدمات و اعمالى است كه قبلا از بندگان سرزده است و به دنبال آن استحقاق هدایت و یا ضلالت پیدا كرده اند، وگرنه هیچگاه عدالت و حكمت خدا اجازه نخواهد داد كه بدون جهت یكى را به راه راست هدایت كنند و دیگرى را درگمراهى سرگردان سازند. (تفسير نمونه، ج 4، ص 315) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 6 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 15 شوال 1442 هجری و 27 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ شهادت حضرت عبدالعظيم حسنی از اكابر محدثين و اعاظم علما و از اصحاب امام جواد علیه السلام.(به روایتی)(252 قمری) ۲_ درگذشت شيخ محمدتقی رازی اصفهانی،عالم و فقیه اصولی.(1248 قمری) ۳_ درگذشت استاد عبدالجواد اديب نيشابوری معروف به اديب اول. (1305 شمسی) ۴_ درگذشت علامه محمد قزوینی دانشمند و محقّق بزرگ معاصر. (1328 شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سالگرد رحلت جانسوز محدث بزرگ شیعه عبد العظیم حسنی را به شیعیان تسلیت میگوییم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بازگشت از آسمان» سفرنامه های مجتبی رحماندوست به چند کشور مختلف از جمله سفر به آلمان است. این اثر یادداشت های از سفرهای است که به کشورهای مختلف داشته است. در یکی از فصل ها ماجرای بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستان های آلمان پرداخته شده است. نویسنده در سال 60 در جبهه مجروح شد، به دلیل نبود امکانات پزشکی به آلمان سفر کرد. در حین عمل تا پای شهادت رفت. هر چند شهادت نصیبم نشد.نام کتاب از فصل سفر به آلمان گرفته شده است. اگرچه خاطرات سفرهای اشخاص در سایت ها به صورت آنلاین در دسترس است ولی هنوز مخاطبان به کتاب های سفرنامه علاقه مند هستند برای همین است که سفرنامه ها تجدید چاپ می شوند. همچنین رحماندوست در مقدمه کتاب اینگونه نوشته است: در سفرهایم به بعضی از کشورها، مشاهداتی داشته ام که به نظرم نقل آن ها برای کسانی که همسفر من نبوده اند خالی از لطف نیست. از میان ده ها سفرنامه دست نویس خودم، چند سفرنامه را به شما تقدیم می کنم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مجتبی رحماندوست (زاده ۱۳۳۳ در همدان)، نویسنده، شاعر و برادر مصطفی رحماندوست می‌باشد. او در دوره نهم نماینده مجلس شورای اسلامی بود اما برای دوره دهم رای نیاورد.او در سال ۱۳۶۲ از طریق مسجد محل به صورت بسیجی به جبهه اعزام شد و در جنگ ایران و عراق از ناحیه یک دست و یک پا مجروح شد. او دارای مطالعات حوزوی بوده و دکترای تخصصی ادبیات عرب نیز دارد.مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و معاونت فرهنگی و هنری بنیاد مستضعفان و جانبازان از جمله مسئولیت‌های گذشته او محسوب می‌شوند. مجتبی رحماندوست هم‌اکنون در عین تدریس در دانشگاه تهران یکی از اعضای فرهنگستان هنر و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین بوده و در حال حاضر مدیرعامل "مجمع خیرین کشور" می‌باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در بخشی از کتاب بازگشت از آسمان می‌خوانیم: امروز مجدداً برادر بیگدلی همراه پسرش میثم به عیادتم آمد. در طول هفته عیادت‌کننده‌ام فقط داداش بوده و با امروز دو بار است که برادر بیگدلی به سراغم می‌آید. او گرفتاری‌اش زیاد است و در نبود سفیر عملاً او الان کار سفیر ایران در آلمان را بر عهده دارد. دیروز و امروز هم داداش زحمت کشید و حمامی روی تخت به جا آوردم! دیروز نصف بدن را و امروز نیم دیگر را شست‌وشو داد. اما هنوز غیر از دست راست و سر و صورت، مابقی بدن در نجاست پابرجا است. کار داداش مشکل است، هر روز باید مقداری غذا بردارد و ساعت نُه صبح از خانۀ ایران در کُلن خارج شود و با قطار خودش را ساعت دوازده و نیم به اینجا برساند و ساعت چهار عصر برگردد و شب به کُلن برسد. جداً مشکل است ولی همین آمدنش برای من خیلی می‌ارزد. اولاً به دلیل غذای حلال و سالم ایرانی و ثانیاً در مدتی که او هست در کارهایی که نمی‌توانم از هیچ یک از کارکنان بیمارستان کمک بگیرم، از او کمک می‌گیرم. به‌خصوص کاری مثل نجس شدن دستم (که باید منتظر بمانم تا او بیاید، آب بکشد) یا در چرخاندن تخت به سمت قبله برای نماز خواندن و اموری از این قبیل کمک کند؛ برای اینکه در اروپا مفهومی به نام آب کشیدن وجود ندارد. یک بار که به توماس گفتم آب بریز تا دستم را آب بکشم، از پارچ آب کوچکی که در دستش بود یک بار آب روی دستم ریخت، گفتم کافی است تا خواست از من دور شود، گفتم بیا و دوباره آب بریز. تعجب کرد اما آمد و ریخت، تا خواست بار دیگر دور شود، گفتم بار سوم هم بریز. تنظیم:سرکار خانم فاطمه غفاری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز جمعه 7 خرداد
1400
خورشیدی برابر با 16 شوال
1442
هجری و 28 می
2021
میلادی میباشد. ۱_درگذشت ابن‏ منده اصفهانی،محدث و مورخ. (407قمری) ۲_ مهاجرت علمای تهران به ری،معروف به مهاجرت صغری به علت فراگير شدن ظلم و فساد و فقر و قحطی، در اواخر سلطنت مظفرالدين‏شاه قاجار، (
1323قمری
) ۳_درگذشت علامه مامقانى ، محدث و رجالی بزرگ. (
1351قمری
) ۴_اعطای امتیاز استخراج نفت به ویلیام ناکس دارسی.(
1280شمسی
) ۵_افتتاح اولين دوره مجلس شورای اسلامی. (
1359
شمسی) ۶_روز قانون و آغاز هفته مجلس ۷_نشست رهبر حکیم انقلاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تاکید ایشان بر افزایش مشارکت، نه از مسیر دوقطبی‌سازی‌های استادیومی، که از مسیر برجسته‌سازی برنامه‌ها و راهکارهای نامزدها درباره مسائل اصلی. (دیروز)(
1400شمسی
) 🌼بیش از
1147
سال(شمسی) و 4 ماه و 27 روز است کسی منتظر 313 نفر است و زمان همچنان در گذر است ... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز شنبه 8خرداد 1400و 17 شوال 1442 مصادف با 29 می 2021 میلادی است. ۱_غزوه خندق ۵ ه.ق ۲_روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ۳_آغاز انتشار روزنامه "صور اسرافيل" در دوران مشروطه (1286 ش) ۴_تصويب قانون تأسيس دانشگاه تهران توسط مجلس شورای ملی (1313 ش) ۵_رحلت عالم امامی و فقيه اصولی آيت ‏اللَّه "مير سيد علی فانی اصفهانی" (1368 ش) ۶_درگذشت حبيب الله كسمائی(1381-1309) ۷_شهادت شهید ولی ‏الله عباسی (1365ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایلخانان پس از انقراض دولت سرزمین‌های ماوراء النهر،  بزرگ و بخش‌های دیگر ایران به دست مغول افتاد. ضربات مالی و فرهنگی و سیاسی چنگیزخان بر ایران مجالی برای ظهور دولت تازه‌ای نمی‌گذاشت به همین دلیل یکی از سرداران خود را برای حکومت در سرزمین خوارزمشاهیان تعیین می‌کردند تا اینکه در دورۀ خانی ، طرح تصرف بقیه ایران و مرکز خلافت مطرح شد و مامور انجام این نقشه شد. او در سال ۶۵۱ به سوی غرب حرکت کرده ابتدا قلعه‌های اسماعیلیان را وادار به تسلیم کرد.بعد عازم بغداد شد و خلافت عباسی را منقرض و ایران و عراق عرب را به دست گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پس از تسخیر ، (۶۶۳-۶۵۱ ه. ق) به آذربایجان آمد و مراغه را پایتخت خود قرار داد. خواجه طوسی را مسئول اوقاف نمود و خواجه رصدخانه‌ای در مراغه بنا کرد، هولاکو در ادامۀ عازم سوریه و شام شد ولی در عین الورده از مصریان شکست خورد. با استقرار در ایران ارتباط آنان بتدریج با مرکز اصلی ایل قطع شد و دولتی مستقل در ایران به نام شکل گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خان (۷۰۳-۶۹۴ ه. ق) که در نوجوانی از سوی پدرش، ، حاکم خراسان بود همراه امیر نوروز به آذربایجان آمد و بر تخت سلطنت نشست او به تشویق  مسلمان شده خود را محمود ملقب و هنگام جلوس، خود را آشکار کرد. او به مسلمانان آزادی کامل داده، دستور براندازی کفر را صادر کرد، به دنبال این اقدام او صدها هزار مسلمان شدند. غازان خان منصب را به امیر نوروز و وزارت را به صدر جهان داد ولی در سال ۶۹۶ امیر نوروز به اتهام ارتباط با سلطان مصر و مدتی بعد صدر جهان کشته شدند و وزارت را به خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که در تدبیر و سیاست معروف بود رسید. به کمک خواجه اصلاحات و اقدامات بزرگی در زمینۀ مالیات، اوزان و مقادیر، امنیت راه‌ها، رفاه سپاه، تهیه اسلحه، اصلاح تقویم، اصلاحات قضایی و... بناهای عام المنفعه و اوقاف صورت گرفت که به  شهرت یافت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
(سلطان محمد خدابنده، ۷۱۶-۷۰۳ ه. ق) فرزند ارغون در زمان برادرش غازان حاکم خراسان بود. او در مبانی اسلام و رفع ظلم و ستم سعی فراوان نموده به مذهب  اثنی عشری درآمده نام امامان اثنی عشر را در خطبه و سکه وارد نمود. ولی وزارت را به فضل الله داد و اصلاحات و آبادانی گستر شد، احداث شهر سلطانیه و فتح گیلان از اقدامات مهم اوست. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j