eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امروز جمعه 7 خرداد
1400
خورشیدی برابر با 16 شوال
1442
هجری و 28 می
2021
میلادی میباشد. ۱_درگذشت ابن‏ منده اصفهانی،محدث و مورخ. (407قمری) ۲_ مهاجرت علمای تهران به ری،معروف به مهاجرت صغری به علت فراگير شدن ظلم و فساد و فقر و قحطی، در اواخر سلطنت مظفرالدين‏شاه قاجار، (
1323قمری
) ۳_درگذشت علامه مامقانى ، محدث و رجالی بزرگ. (
1351قمری
) ۴_اعطای امتیاز استخراج نفت به ویلیام ناکس دارسی.(
1280شمسی
) ۵_افتتاح اولين دوره مجلس شورای اسلامی. (
1359
شمسی) ۶_روز قانون و آغاز هفته مجلس ۷_نشست رهبر حکیم انقلاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تاکید ایشان بر افزایش مشارکت، نه از مسیر دوقطبی‌سازی‌های استادیومی، که از مسیر برجسته‌سازی برنامه‌ها و راهکارهای نامزدها درباره مسائل اصلی. (دیروز)(
1400شمسی
) 🌼بیش از
1147
سال(شمسی) و 4 ماه و 27 روز است کسی منتظر 313 نفر است و زمان همچنان در گذر است ... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز شنبه 8خرداد 1400و 17 شوال 1442 مصادف با 29 می 2021 میلادی است. ۱_غزوه خندق ۵ ه.ق ۲_روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ۳_آغاز انتشار روزنامه "صور اسرافيل" در دوران مشروطه (1286 ش) ۴_تصويب قانون تأسيس دانشگاه تهران توسط مجلس شورای ملی (1313 ش) ۵_رحلت عالم امامی و فقيه اصولی آيت ‏اللَّه "مير سيد علی فانی اصفهانی" (1368 ش) ۶_درگذشت حبيب الله كسمائی(1381-1309) ۷_شهادت شهید ولی ‏الله عباسی (1365ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایلخانان پس از انقراض دولت سرزمین‌های ماوراء النهر،  بزرگ و بخش‌های دیگر ایران به دست مغول افتاد. ضربات مالی و فرهنگی و سیاسی چنگیزخان بر ایران مجالی برای ظهور دولت تازه‌ای نمی‌گذاشت به همین دلیل یکی از سرداران خود را برای حکومت در سرزمین خوارزمشاهیان تعیین می‌کردند تا اینکه در دورۀ خانی ، طرح تصرف بقیه ایران و مرکز خلافت مطرح شد و مامور انجام این نقشه شد. او در سال ۶۵۱ به سوی غرب حرکت کرده ابتدا قلعه‌های اسماعیلیان را وادار به تسلیم کرد.بعد عازم بغداد شد و خلافت عباسی را منقرض و ایران و عراق عرب را به دست گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پس از تسخیر ، (۶۶۳-۶۵۱ ه. ق) به آذربایجان آمد و مراغه را پایتخت خود قرار داد. خواجه طوسی را مسئول اوقاف نمود و خواجه رصدخانه‌ای در مراغه بنا کرد، هولاکو در ادامۀ عازم سوریه و شام شد ولی در عین الورده از مصریان شکست خورد. با استقرار در ایران ارتباط آنان بتدریج با مرکز اصلی ایل قطع شد و دولتی مستقل در ایران به نام شکل گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خان (۷۰۳-۶۹۴ ه. ق) که در نوجوانی از سوی پدرش، ، حاکم خراسان بود همراه امیر نوروز به آذربایجان آمد و بر تخت سلطنت نشست او به تشویق  مسلمان شده خود را محمود ملقب و هنگام جلوس، خود را آشکار کرد. او به مسلمانان آزادی کامل داده، دستور براندازی کفر را صادر کرد، به دنبال این اقدام او صدها هزار مسلمان شدند. غازان خان منصب را به امیر نوروز و وزارت را به صدر جهان داد ولی در سال ۶۹۶ امیر نوروز به اتهام ارتباط با سلطان مصر و مدتی بعد صدر جهان کشته شدند و وزارت را به خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که در تدبیر و سیاست معروف بود رسید. به کمک خواجه اصلاحات و اقدامات بزرگی در زمینۀ مالیات، اوزان و مقادیر، امنیت راه‌ها، رفاه سپاه، تهیه اسلحه، اصلاح تقویم، اصلاحات قضایی و... بناهای عام المنفعه و اوقاف صورت گرفت که به  شهرت یافت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
(سلطان محمد خدابنده، ۷۱۶-۷۰۳ ه. ق) فرزند ارغون در زمان برادرش غازان حاکم خراسان بود. او در مبانی اسلام و رفع ظلم و ستم سعی فراوان نموده به مذهب  اثنی عشری درآمده نام امامان اثنی عشر را در خطبه و سکه وارد نمود. ولی وزارت را به فضل الله داد و اصلاحات و آبادانی گستر شد، احداث شهر سلطانیه و فتح گیلان از اقدامات مهم اوست. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
وضعیت اجتماعی ایلخانان ☘☘☘☘☘ دورۀ حکومت ایلخانان که حدود یک قرن به طول انجامید باعث تغییرات اجتماعی، اقتصادی در ایران شد. هرج و مرج ناشی از سقوط خوارزمشاهیان و حضور اسماعیلیان در ایران و دسته‌بندی‌های مذهبی در کنار حملۀ مغول که روحانیون در این حوادث بی‌تاثیر نبودند باعث سرخوردگی مردم شده، گرایش به تصوف فزونی گرفت به حدی که املاک و موقوفات و صدقات زیادی به شیوخ صوفیه اهدا می‌شد. اینان تا جایی نفوذ کردند که خان هم آن‌ها را احترام کرد و کم کم در سیاست هم دخالت می‌کردند. در ابتدا بت‌پرست و پیرو آیین شمن بودند اما به تدریج  و  هم رواج پیدا کرد. از دورۀ غازاخان دورۀ حاکمان مسلمان ایلخانی شروع شد و اسلام دوباره رسمی ایران گشت. مساجد فراوان ساخته شد اسلام سراسر قلمرو را فرا گرفت. در این دوره ما شاهد رشد و حضور دانشمندان برجسته‌ای مانند خواجه طوسی، شیخ جمال الدین مطهر حلی و مورخینی مثل عطا ملک جوینی، رشیدالدین فضل الله ، داوود بناکتی،  و... هستیم که آثار تاریخی و ادبی با ارزشی به زبان فارسی پدید آوردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز یکشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ ،۱۸ شوال ۱۴۴۲ ه.ق مصادف با۳۰ می ۲۰۲۱ میلادی است. ۱_وفات عزالدّوله دیلمى(367ه.ق) ۲_وفات ابن ادریس حلّی( 598 ه.ق) ۳_ورود قوای استعماري انگليس به سرزمين اسلامی عراق (1293 ش) ۴_درگذشت "ناظم الاطباء" پزشك و لغت ‏شناس ايرانی (1303 ش) ۵_رحلت فقيه اصولی آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر قاضي طباطبایی" (1326 ش) ۶_افتتاح بانك صادرات و معادن (1332 ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علل عدم گسترش و ناپایداری تشیّع در اندلس از ابتدای ورود اسلام به اندلس تا پایان دورة بنی حمود(92-449ق) 📚📚📚📚📚📚 نویسنده: سید احمدرضا خضری حسین خسروی 📚📚📚📚📚📚 منبع: مطالعات تاریخ اسلام سال ششم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۲۲ با تسلط مسلمانان بر اندلس، به مرور آئین و فرهنگ اسلامی در میان ساکنان آنجا گسترش یافت. با این همه به رغم آن که اندیشه های مختلف دینی و گرایشهای گوناگون مذهبی، مجالی برای بروز و ظهور در اندلس (در دورة اسلامی) به دست آوردند، تشیّع در شمار معدود مذاهبی بود که اساساً فرصتی برای بیان مبانی اعتقادی خود به دست نیاورد و به سبب وجود عواملی چند، راه برگسترش و تثبیت اندیشه های شیعی در اندلس بسته شد . اندلس از زمان فتح تا سرنگونی خلافت اموی در قرطبه، ماهیتی اموی داشت که سیاست های خود را بر مبنای نادیده گرفتن حق اهل بیت استوار ساخته بود. در واقع امویان تلاش فراونی برای گسترش مذهب بر اساس دیدگاه های خود به عمل آوردند و با حمایت همه جانبه از مذهب مالکی، مجال هر گونه فعالیت را از دیگر مذاهب، خاصّه تشیّع سلب کردند. این موضوع باعث شد تا فعالیت ها و کوشش های پیروان تشیّع در اندلس به گونه ای آشکار محدود شده و شیعیان از بیان باورها و انجام مراسم مذهبی خود باز مانند. https://b2n.ir/j98031 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دولت های شیعه در مغرب و اندلس نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک 📚📚📚📚📚📚📚 منبع: دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی سال سوم آذر ۱۳۹۹ شماره ۳۱ 178 - 170 بخش مهمی از تاریخ سیاسی مغرب و اندلس ظهور و سقوط دولت های شیعه است. جریان تشیع در اندلس و مغرب در مراحل سیاسی نظامی و اقتصادی با تاسیس دولت های مستقل و حتی امپراطوری همراه است. نخستین این دول دولت علوی ادریسیان است که بدست ادریس اول و به نام علی و با عنایت امام رضا ع که ادریس را نجیب ال محمد نامید در مغرب تاسیس شد اما چون خورشید ان غروب کرد صد سال بعد در اندلس بوسیله بنی حمود از نسل ادریس نجیب ال محمد طلوع کرد و طومار دولت ظالم اموی را به شکل معجزه اسایی درهم پیچید . دولت فاطمیان به نام فاطمه زهرا در افریقیه و مغرب ادنی تاسیس شد و هشتاد سال دوام اورد و سپس به مصر و قاهره منتقل شد و دولت کلبیان در سیسل صد سال به نیابت فطمیان تنها دولت شیعه سیسل است . جانشیان مغربی فاطمیان دولت شیعه زیریان هم حدود نیم قرن به نیابت فاطمیان پرچمدار قدرت تشیع در مغرب اوسط بود و هم زمان یا دولت بنی حمود در اندلس ، در قلعه بنی حماد دولت بنی حماد متمایل به تشیع در مغرب اوسط تاسیس شد . دولت زیریان با شیطنت و توطئه خلافت عباسی تشیع را رها کرد و پرچم سیاه عباسیان را در مغرب برافراشت. https://b2n.ir/j86264 تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا