eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پربرکت پیامبرباحضرت‌خدیجه❤️❤️ 🌹رهبرمعظم انقلاب:جناب خدیجه حقیقتاً مظلوم است؛ به‌خاطر اینکه شَرف همسرى پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است؛ دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنجهایى را که پیغمبر در عمده‌ى دوران رسالت به آنها مبتلا بودند، ندیدند ۹۵/۲/۲۰ 🔸ما در دوران مبارزه و بعد از دوران مبارزه، دوران پیروزی انقلاب، آزمایش کردیم؛ مردانی که همسران همراه داشتند، هم در مبارزه توانستند بمانند، هم بعد از انقلاب توانستند خط درست را ادامه بدهند. البته عکسش هم بود! ۹۰/۱۰/۱۴ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت مسلمانان : آیت اله بهجت (ره) : "کسی که مسلمانان را نخواهد ، مسلمان نیست. ائمه ما (ع) در نماز جماعت آنان شرکت می کردند ، به جهت اتحاد مسلمانان." کتاب «زمزم عرفان»، ص379 مذهب وهابیت آیت اله بهجت (ره) : "وهابیون نه شیعه هستند و نه سنی ...! مذهب وهابیت یکی جریان سیاسی است که ربطی به شیعه و سنی ندارد." کتاب «زمزم عرفان»، ص318 قاصر بودن برخی شیخ الاسلام های اهل سنت آیت اله بهجت (ره) : "حتی برخی شیخ الاسلام های آنها ، جاهل قاصرند [ یعنی حقایق را نمی دانند وگرنه لزوما قصد لجاجت ندارند]." کتاب «زمزم عرفان»، ص398 منبع : کتاب «زمزم عرفان» (یادنامه فقیه عارف حضرت آیة الله محمدتقی بهجت) نوشته محمد محمدی ری شهری ، قم، دارالحدیث، 1431ق 1389 ش @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدالزهرا یک دروغ بزرگ تاریخی برای ایجاد دوقطبی های تفرقه افکن #عیدالزهرا حتماا مشاهده بفرمایید🌹 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌علم در اسلام از دیدگاه : ❇️علم تاریخ در بسیار شریف است و از حدیث و بر پایه‌ی اصول پذیرفته شده در آن علم مایه می‌گیرد. افق بازی که در تحلیل و تفسیر تاریخ در نگرش و نگارش مورخان اسلامی به چشم می‌خورد، حکایت از تعمق آنان در آیات قرآن کریم می‌کند. 📚صادق آئینه وند،تاریخ سیاسی اسلام،ص۱۳. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ ربیع الاول سالروز (ص) به شهر رسول ‌خدا(ص) روز جمعه از حرکت ‌کردند و در وادی «» که در محله‌ی « ‌بن ‌عوف» واقع ‌بود، خواندند و این نخستین پیامبر(ص) در مدینه بود.۱ بزرگان قبائل مدینه هر ‌کدام از پیامبر(ص) تقاضا ‌داشتند که حضرتش در منزل ایشان وارد شود؛ اما پیامبر(ص) می‌فرمودند: «راه شتر را باز بگذارید، او مأمور است». سرانجام شتر پیامبر(ص) در محله‌ی « بن‌ نجار» زانو به‌ زمین ‌زد و آن نقطه قلب تپنده‌ی اسلام گشت. از آنجا ‌که هنگام زانو زدن شتر، زاد ‌و توشه‌ی حضرت رسول(ص) را به خانه خود برده ‌بود، حضرتش در منزل وی سکنی ‌گزیدند.۲ ۱_الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص494 والهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183. ۲_ الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183 و الطبری، محمدبن‌جریر؛ تاریخ الأمم‌ والملوک، تحقیق محمدأبوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، 1387، الثانیة، ج2، ص394-396. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️سکانسی از ورود پیامبر اکرم(ص) به مدینه، در بخشی از فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ساخته مصطفی عقاد:👆 @tarikh_j
اقدامات اولیه‌ی در مدینه پیامبر(ص) به شهری قدم ‌نهاده ‌بودند که مردمانش خود اسلام را پذیرفته‌ بودند و حضرت را به شهرشان دعوت‌ کرده‌ بودند و این بهترین فرصت برای نهادینه ‌کردن اسلام و رشد آئین حق بود؛ لذا می‌طلبید اقداماتی اساسی در آغاز ورود رسول ‌خدا(ص) انجام ‌گیرد. الف) بنای مسجدالنبی پیامبر(ص) امر فرمودند در زمینی که شتر ایشان در آن زانو زده ‌بود، مسجدی ساخته ‌شود.[۱] در مورد مالک زمین گفته شده است: آن زمین که محل نگهداری شتران بود، در ملکیت "سهل" و "سهیل" فرزندان "عمرو" بود که در آن زمان به علت فوت پدر تحت سرپرستی "معاذ بن عفراء"[۲] و یا "اسعد بن زراره"[۳] قرار داشتند. پیامبر(ص) تقاضای خرید آن زمین را برای ساختن مسجد مطرح نمودند. آمده است، در جواب این تقاضا سهل و سهیل خواستار هبه‌ی زمین به رسول‌الله(ص) شدند،[۴] یا "معاذ بن عفراء" گفت، من سهل و سهیل را راضی خواهم کرد،[۵] ولیکن پیامبر(ص) قبول نکرده و زمین را از آنها خریداری نمودند.[۶] این در حالی است که بنا بر نقل قابل قبول در نزد "طبری" «بنی‌نجار» مالکان زمین بودند و در آن زمین چند نخل و قبوری از دوران جاهلیت وجود داشت. پیامبر(ص) از آنها خواست قیمت زمین را از حضرت(ص) دریافت کنند؛ اما آنها در جواب گفتند: قیمتی جز ثواب در نزد خدا نمی‌خواهیم.[۷] عموم مسلمانان در ساخت این مسجد فعالیت داشتند و خود حضرت، هم‌پای سایر مسلمانان در ساخت مسجد مشغول تلاش بودند‌‌.[۸] پایه‌های اصلی را تا سه ذراع با سنگ بنا نهادند و بقیه را با خشت چیدند. آنگاه چند ستون از چوب خرما برافراشتند و روی آن را با شاخ و برگ درخت خرما پوشانیدند و چون از ایشان در مورد سقف مسجد سوال شد، فرمودند: سایه‌بانی همانند، سایه‌بان موسی کافی است.[۹] از این پس این مسجد مرکز فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مسلمانان و مقر فرماندهی اسلام گردید ۱. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183 و الطبری، محمدبن‌جریر؛ ج2، ص394-396 و یعقوبی، احمدبن‌ ابی‌یعقوب؛ تاریخ الیعقوبی، بیروت، دارالصادر، بی تا، ج2، ص42. ۲.الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۳. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص184. ۴. همان. ۵. الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۶. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص184. ۷. الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۸. الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496. ۹. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص185. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| خاطره رهبر انقلاب از دوران تبعيد در ايرانشهر و برگزاری #هفته_وحدت @tarikh_j
۱۵ ربیع الاول سال اول هجری اولین مسجد در جهان اسلام توسط (ص) و یارانشان ساخته شد @tarikh_j
قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده‌است. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر خداص به پیشنهاد یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در بنا شد. آورده‌اند که پیامبر شخصاً کار می‌کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می‌کرد. همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز می‌خواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ‌ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يورش ساواك به منزل "امام خميني"(ره) در قم و ربودن هزاران جلد كتاب و اسناد ايشان 1346ش در روز ۲۲ آبان خمینی @tarikh_j
حضرت خميني(ره) قبل از تبعيد به نجف، در منزلي در مقابل مدرسه حجتيه قم، محلي به عنوان كتابخانه و محل درس و بحث طلاب تاسيس كرده بودند كه مورد مراجعه فراوان طلاب واقع گرديد. كه از فعاليت اين مكان در جهت معرفي حضرت امام هراسناك شده بود، در چنين روزي در سال 1346، به آنجا و نيز بيت آن حضرت در قم يورش برد و كليه كتاب‏ها و نشريات و جزوات موجود كه بالغ بر ده هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاريخي به يغما برد. از آن پس دَرِ كتابخانه بسته شد و رفت و آمد به آنجا، ممنوع اعلام گرديد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی.pdf
247.2K
به مناسبت ایام اعظم (ص) تقدیم میشود🌹 در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی نویسنده : عباس زریاب خویی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20150304095749-9850-85.pdf
234.8K
طرح اندیشه از سوی صادق (ع) نویسنده:امیر غنوی چکیده این نوشتار، در ادامۀ مقالات گذشته و تأملی بر چگونگی طرح آموزه‌های از سوی صادق و کیفیت ارائه معارف مهدوی از سوی ایشان است؛ بیاناتی که با توجه به اهداف کلی دعوت دینی، فرصت ویژه صادقین در آموزش معارف دینی، نیازهای عصر سقوط امویان و ظهور عباسیان مطرح شده‌اند. بررسی محورهای مورد تأکید در این بیانات و تأمل در نسبت آن‌ها با اهداف کلی و نیازهای هر عصر می‌تواند از یک‌سو طرح کلانی را نشان دهد که در این شکل از تعلیم و تربیت تعقیب شده است و از سوی‌دیگر، تأثیر تربیتی و اخلاقی هر یک از آموزه‌های را نمایان‌تر کند. این پژوهش بر تحلیل محتوایی روایات صادره از امام صادق تکیه دارد و تلاش می‌کند با توجه به شرایط عصر صدور، آثار آموزه‌های مهدوی بر شیعیان را معلوم نماید؛ از این‌رو با تعیین محورهای مورد تأکید در سخنان آن امام همراه با ارائه نمونه‌ای از آن و تأمل در نسبت این سخنان با شرایط مخاطبان، می‌کوشد به حکمت و جهت طرح هر یک از آموزه‌ها دست یابد. ارائه نمونه در سخنان امام صادق در این مقاله با توجه به توضیحات مقالات پیشین محدودتر بوده و کثرت روایات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کلیات و پرهیز از ذکر جزئیات کرده است. از پیش‌فرض‌ها و روش‌های این مجموعه مقالات پیش‌تر در نوشتاری گفت‌وگو کرده‌ایم. این مقاله، روشنگر این سخن است که تعلیم آموزه‌های مهدوی در این برهه از تاریخ ائمه افزون بر ارائه معارف مهدوی و آخرالزمانی به نکاتی مهم در تربیت مخاطبان توجه دارد... @tarikh_j