eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| خاطره رهبر انقلاب از دوران تبعيد در ايرانشهر و برگزاری #هفته_وحدت @tarikh_j
۱۵ ربیع الاول سال اول هجری اولین مسجد در جهان اسلام توسط (ص) و یارانشان ساخته شد @tarikh_j
قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده‌است. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر خداص به پیشنهاد یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در بنا شد. آورده‌اند که پیامبر شخصاً کار می‌کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می‌کرد. همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز می‌خواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ‌ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يورش ساواك به منزل "امام خميني"(ره) در قم و ربودن هزاران جلد كتاب و اسناد ايشان 1346ش در روز ۲۲ آبان خمینی @tarikh_j
حضرت خميني(ره) قبل از تبعيد به نجف، در منزلي در مقابل مدرسه حجتيه قم، محلي به عنوان كتابخانه و محل درس و بحث طلاب تاسيس كرده بودند كه مورد مراجعه فراوان طلاب واقع گرديد. كه از فعاليت اين مكان در جهت معرفي حضرت امام هراسناك شده بود، در چنين روزي در سال 1346، به آنجا و نيز بيت آن حضرت در قم يورش برد و كليه كتاب‏ها و نشريات و جزوات موجود كه بالغ بر ده هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاريخي به يغما برد. از آن پس دَرِ كتابخانه بسته شد و رفت و آمد به آنجا، ممنوع اعلام گرديد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی.pdf
247.2K
به مناسبت ایام اعظم (ص) تقدیم میشود🌹 در باب تاریخ اسلام و سیره نبوی نویسنده : عباس زریاب خویی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20150304095749-9850-85.pdf
234.8K
طرح اندیشه از سوی صادق (ع) نویسنده:امیر غنوی چکیده این نوشتار، در ادامۀ مقالات گذشته و تأملی بر چگونگی طرح آموزه‌های از سوی صادق و کیفیت ارائه معارف مهدوی از سوی ایشان است؛ بیاناتی که با توجه به اهداف کلی دعوت دینی، فرصت ویژه صادقین در آموزش معارف دینی، نیازهای عصر سقوط امویان و ظهور عباسیان مطرح شده‌اند. بررسی محورهای مورد تأکید در این بیانات و تأمل در نسبت آن‌ها با اهداف کلی و نیازهای هر عصر می‌تواند از یک‌سو طرح کلانی را نشان دهد که در این شکل از تعلیم و تربیت تعقیب شده است و از سوی‌دیگر، تأثیر تربیتی و اخلاقی هر یک از آموزه‌های را نمایان‌تر کند. این پژوهش بر تحلیل محتوایی روایات صادره از امام صادق تکیه دارد و تلاش می‌کند با توجه به شرایط عصر صدور، آثار آموزه‌های مهدوی بر شیعیان را معلوم نماید؛ از این‌رو با تعیین محورهای مورد تأکید در سخنان آن امام همراه با ارائه نمونه‌ای از آن و تأمل در نسبت این سخنان با شرایط مخاطبان، می‌کوشد به حکمت و جهت طرح هر یک از آموزه‌ها دست یابد. ارائه نمونه در سخنان امام صادق در این مقاله با توجه به توضیحات مقالات پیشین محدودتر بوده و کثرت روایات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کلیات و پرهیز از ذکر جزئیات کرده است. از پیش‌فرض‌ها و روش‌های این مجموعه مقالات پیش‌تر در نوشتاری گفت‌وگو کرده‌ایم. این مقاله، روشنگر این سخن است که تعلیم آموزه‌های مهدوی در این برهه از تاریخ ائمه افزون بر ارائه معارف مهدوی و آخرالزمانی به نکاتی مهم در تربیت مخاطبان توجه دارد... @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20120426184823-5198-168.pdf
979K
:موضع پیشوای ششم در برابر قیام نفس زکیه نویسنده: حجت الاسلام مهدی پیشوایی؛ انقلاب‌های چندی رخ داد که نمونۀ بارز آن به قدرت رسیدن عباسیان و سقوط دولت اموی بود؛ بسیاری از انقلابیون تلاش داشتند امام صادق علیه‌السلام را با خود همراه کنند؛ عبدالله پدر محمد نفس زکیه یکی از آنان بود و می‌کوشید که امام با پسر وی همراه شود. این نوشتار ضمن بیان دلایل همراهی نکردن امام با قیام‌های آن عصر، ماجرای دعوت از امام را برای همراهی زکیه به‌تفصیل باز گفته است... @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگی از : در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه (س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است. اطلاعات کمی درباره س وجود دارد.به گفته در کتاب ریاحین الشریعه، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است. شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند. ابن‌جوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدام‌یک بوده، سخن نگفته است. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه مادر حضرت معصومه، نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست. در منابع قدیمی ، تاریخ‌های ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. به‌گفته رضا استادی، نخستین کتابی که در آن، تاریخی ذکر شده است، نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد.در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است. از این‌رو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذی‌القعده به عنوان نامگذاری شده است. برخی از علما مانند آیت‌الله ، آیت‌الله ، و با این نظر مخالفت کرده و تاریخ‌های ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانسته‌اند. فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم می‌خوانند.می‌گویند این لقب به خوابی مستند است که ، پدر آیت‌الله دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را خوانده است. برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش (ع) از مدینه راهی شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور ، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. درخصوص علت رفتن او به دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد @tarikh_j
و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم برود. (س) در در خانه شخصی به نام ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.بدن مطهر ایشان را در قبرستانی به نام (حرم کنونی) دفن کردند. منابع : ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ نگاه کنید به مفید، الارشاد، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۴۴. ↑ نگاه کنید به ابن‌جوزی، تذکرة الخواص، ص۳۱۵. ↑ نگاه کنید به طبری، دلائل‌الامامه، ص۳۰۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۲۹۷. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ص۹. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۲. ↑ شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ۱۳۹۴ش، ج۲، ص۵۱۹. ↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او»، ص۳۰۱. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱و۳۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۳و۴۱؛ همچنین نگاه کنید به اصغری‌نژاد، «نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)». ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۹. ↑ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷. ↑ نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲. ↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱. ↑ برای نمونه نگاه کنید به مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۰. ↑ مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۱. ↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۳۶۱. ↑ نگاه کنید به کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۳۱۷. ↑ قرشی، حیاةالامام موسی بن جعفر، ۱۴۱۳ @tarikh_j
(ع) (س) این دختر جوان تربیت شده ی دامان اهل بیت (ع) با پاشیدن بذر معرفت و ولایت در میان مردم موجب شد که پایگاهی بشود از انوار علم و معارف اهل بیت ( ع ) را به سراسر دنیای اسلام منتقل کند. الله تعالی @tarikh_j
بخش اول: گم شدۀ تاریخ ، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیت‌های سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسده‌انگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاه‌طلبی‌های شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگی‌ها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی به‌دست‌آمده و با پول‌های بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمان‌ها را به آن سو بردند که یعنی اینان! دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار می‌آمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشه‌های و روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است. ادامه دارد.... نویسنده: دکترمرتضی شیرودی @tarikh_j