#مقاله سرگذشت حضرت رقیه(س)در کربلا و چگونگی شهادت ایشان
نویسنده: زهرا زحمتکش
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان 1399 شماره 18
یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیرگذاری درتبدیل واقعه عاشورا به یک جریان تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)دختر امام حسین (ع)بوده است . این مقاله می کوشد به سرگذشت این دختر خردسال در کربلا و رسیدن به نتیجه ای روشن درباره چگونگی شهادت آن حضرت بپردازد. نگارنده در این تحقیق که از نوع روش تحقیق تاریخی – توصیفی وروشگردآوری اطلاعات با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته است ، به این نتیجه رسیده که نام ایشان فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه بوده و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دیده به جهان گشوده است. حضرت رقیه (س)در واقعه عاشورا بعد از شهادت پدر و یارانش ،پس از عاشورا، در جمع اسیران به همراه دیگر زنان بنی هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفتند و در صفر سال شصت و یک هجری چند روز پس از دیدن سر مبارک پدرش،در خرابه های شام به شهادت رسیدند، و همان جا به خاک سپرده شده است. ذکر نام رقیه(س) در منابع تاریخی به قرن دوم برمی گردد که از منابع آن می توان به کتاب مقتل الرقیه به نقل از کتاب منتخب التواریخ اشاره کرد.
https://b2n.ir/y4380
-------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله احوالات حضرت رقیه(سلام الله علیها) در منابع تاریخی
نویسندگان: سید ضیاءالدین علیانسب رؤیا رحیمی قاضی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 89-100
حضرت رقیه(سلام الله علیها) فرزند امام حسین(علیه السلام) امام سوم شیعیان است. این اثر در پی احوالات این دختر خردسال در منابع تاریخی است و هدف از آن رسیدن به نتیجه ای روشن در مورد زندگی و ذکر نام حضرت در منابع تاریخی می باشد. سرگذشت حضرت رقیه در منابع تاریخی چگونه آمده و به دنبال آن در مورد نام، نام مادر، تاریخ ولادت و وفات حضرت، سن و محل دفن ایشان تحقیق شده، است. این تحقیق به دنبال کشف سرگذشتی روشن در مورد ایشان می باشد. نگارنده در این تحقیق که با شیوه کتابخانه ای به این نتیجه رسیده که نام ایشان فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه بوده و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دیده به جهان گشود. بعد از عاشورا در جمع اسیران حضور داشته و در چهار سالگی در صفر سال شصت و یک هجری چند روز بعد از دیدن سر مبارک پدرش، در خانه یزید وفات کرده و همان جا به خاک سپرده شده است. ذکر نام رقیه در منابع تاریخی به قرن دوم بر می گردد که از منابع آن می توان به کتاب مقتل الرقیه به نقل از کتاب منتخب التواریخ اشاره کرد.
https://b2n.ir/x64333
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله جلوه های تبلیغی و تربیتی حضرت رقیه(س) در مکتب حسینی
نویسنده: علی فارسی مدان
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 34-68
با مطالعه تاریخ زندگانی حضرت رقیه(س)، حوادث کربلا و اسارت، روشن می گردد؛ حضرت رقیه(س) که تربیت یافته "عزت حسینی" و "عفت زینبی" بود، نکات و جلوه های تبلیغی و تربیتی را ترسیم فرمودند. مقاله حاضر درصدد آن است در جلوه های تبلیغی نکات تبلیغی، مانند: "پیام رسانی"؛ "احیاء امر اهل بیت"؛ "رسوا نمودن هیئت حاکمه"؛ حمایت از مظلوم"؛ "جنبه هدایتی" را تبیین و تشریح کند و نیز به برخی روشهای کاربردی تبلیغی مستفاد از سیره حضرت رقیه(س) همچون، "روش همراهی" و "روش فرصت شناسی" اشاره کند. همچنین در جلوه های تربیتی، به مباحث مهم حوزه تربیت، از جمله: "معرفت شناسی"؛ "صبر و استقامت"؛ "گذشت و ایثار"؛ "پایبندی به اصول" و "سبک زندگی اسلامی" اشاره خواهند کرد.
https://b2n.ir/p92974
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📢📢 قابل توجه اعضای محترم انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
⭕️⭕️مشاوره مجازی مقاله نویسی و پایان نامه نویسی👇
✅آیدی خانم مهرجویی جهت مشاوره پایان نامه( ویژه طلاب سطح سه)
@mehrjouii
✅آیدی خانم همایون فرد جهت مشاوره مقاله نویسی(ویژه طلاب سطح دو و سه)
@AdminSire
ویژه اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا☝️☝️
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 گزارشی از نشست علمی پژوهشی «آسیب شناسی رویکردهای عرفانی، تاریخی، فلسفی و کلامی به واقعه عاشورا»
https://www.jz.ac.ir/post/9121
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار میکند.
#نشست نقد و بررسی تاریخ شهادت امام حسن علیه السلام با تکیه بر نقل شیخ مفید
❇️باحضور استاد محترم سرکار خانم لیلا همایون فرد
چهارشنبه
۱۴۰۰/۶/۲۴
#لینک_حضور_در_جلسه:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
#گذرگاه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#کتب_اهل_سنت
هفتم ماه صفر که به روایتی سال روز شهادت مظلومانه ی #امام_ حسن _مجتبی علیه السلام محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
و همراهان کانال تسلیت باد.
به همین مناسبت نگاهی به روایات شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در کتب اهل سنت می اندازیم.
#شهادت_امام_حسن_محتبی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نحوه ی شهادت #امام_حسن _مجتبی علیه السلام در #کتب_اهل_سنت
⚫️مقاتل الطالبین، ج۱، ص۲۰، باب رجع الحدیث الی خبر الحسن، طبق برنامه المکتبة الشاملة
عن مغیرة، قال: أرسل معاویة إلى ابنة الأشعث إنی مزوجک بیزید ابنی، على أن تسمی الحسن بن علی، وبعث إلیها بمائة ألف درهم، فقبلت وسمت الحسن، فسوغها المال ولم یزوجها منه، فخلف علیها رجل من آل طلحة فأولدها، فکان إذا وقع بینهم وبین بطون قریش کلام عیروهم، وقالوا: یا بنی مسمة الأزواج.
از مغیره روایت شده است که معاویه به جعده دختر اشعث پیام داد که اگر حسن (علیه السلام) را مسموم کنى تو را به همسرى پسرم یزید در مىآورم. جعده، همسر امام حسن (علیه السلام) بود. معاویه صد هزار درهم براى او فرستاد و او امام حسن (علیه السلام) را مسموم کرد، معاویه صد هزار درهم را به جعده تسلیم کرد؛ ولى او را به همسرى یزید در نیاورد. مردى از خاندان طلحه بعدها جعده را به همسرى گرفت و از او داراى فرزند شد و هر گاه میان آنان و دیگر خانوادههاى قریش بگو مگو در مىگرفت، فرزندان جعده را ملامت و سرزنش مىکردند و به آنان مىگفتند: شما پسران زنى هستید که شوهرانشان را مسموم می کرده اند.
⚫️ربیع الأبرار، زمخشری، ج۱، ص۴۳۸، طبق برنامه المکتبة الشاملة
جعل معاویة لجعدة بنت الأشعث امرأة الحسن مائة ألف حتى سمته، ومکث شهرین وإنه لیرفع من تحته کذا طستاً من دم. وکان یقول: سقیت السم مراراً ما أصابنی فیها ما أصابنی فی هذه المرة، لقد لفظت کبدی فجعلت أقلبها بعود کان کان فی یدی. وقد ورثته جعدة بأبیات منها: یا جعد بکیه ولا تسأمی... بکاء حق لیس بالباطل إنک لن ترخی على مثله... سترک من حاف ولا ناعل وخلف علیها رجل من قریش فأولدها غلاماً، فکان الصبیان یقولون له: یا ابن مسممة الأزواج.
معاویه صد هزار (دینار) به زن امام حسن علیه السلام، جعده دختر اشعث وعده داد تا او را مسموم کرد، امام علیه السلام دو ماه بعد از آن زنده ماند؛ سم آن قدر اثر کرد که طشت پر از خون از مقابلش برمی داشتند. امام حسن علیه السلام میفرمود: چند بار پیش از این به من سم داده اند؛ اما هیچ بار مثل این دفعه سم اثر نکرده بود لخته های خونی که از من خارج شده است آن را با چوبی که در دست داشتم زیرو رو کردم، دیدم این دفعه سم اثرش را کرده است.
جعده سپس با این اشعار امام را مخاطب نمود وگفت: ای جعده بر او گریه کن و ناراحت نباش که گریه تو شایسته وحق است نه باطل همانا تو پرده و حفاظ خانه ات بر غیر او نمی آویزی.
جعده سپس با مردی از قریش ازدواج کرد و فرزندی پسر از وی به دنیا آورد که بچه ها به وی می گفتند: ای پسر زنی که شوهرش را مسموم کرده است
⚫️مروج الذهب، المسعودی، ج۱، ص ۳۴۶، باب ذکر خلافة الحسن بن علی بن أبی طالب، طبق برنامه المکتبة الشاملة.
أن امرأته جَعْدة بنت الأشعث بن قیس الکندی سقته السم، وقد کان معاویة دسَّ إلیها: إنک إن احتلْتِ فی قتل الحسن وَجَّهت إلیک بمائة ألف درهم، وزوَّجتک من یزید، فکان ذلک الذی بعثها على سَمّه، فلما مات وَفَى لها معاویة بالمال، وأرسل إلیها: إنا، نحب حیاة یزید، ولولا ذلک لوفینا لک بتزویجه.
جعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام حسن علیه السلام بود آن حضرت را مسموم کرد، معاویه او را گول زد که اگر بتوانی امام حسن را مسموم کنی، هزار درهم میدهم و تو را به همسری یزید درمی آورم همین وعده ها بود که اورا بر اجرای توطئه ی معاویه تحریک کرد و وقتی این کار را انجام داد، معاویه مال را به جعده داد؛ اما به او پیام داد که من یزید را دوست دارم و اگر این نبود به وعدهام وفا میکردم و تو را به ازدواج او درمیآوردم.
#شهادت_امام_حسن_محتبی
#کذرگاه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j