eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
# تمدن چیست؟ بخش دوم: واژه از کلمه به‌معنای شهر اخذ شده که بیانگر شیوه زندگی در جامعه شهری است،از این رو،تمدن دربردارنده‌ سه مفهوم است: الف- به‌سوی عقل و انسانیت گرائیدن، ب- نظم دادن به امور زندگی، ج- به اخلاق و خصائص شهری کشیده شدن. به باور "عمید"در زبان فارسی، به‌معنای"همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و ... "می‌باشد و در ‌جای دیگر، "تمدن به مفهوم خو‌گرفتن با اخلاق و آداب شهریان" نیز، آمده است."بیلز و هویجر" در تعریف نوشته اند:"همه تمدن‌ها و از‌جمله تمدن‌های بزرگ امروزی و عهد باستان، فقط نمونه‌های خاصی از فرهنگ به‌شمار می‌روند، که از نظر کمیت محتوایی‌شان و پیچیدگی الگوبندی‌شان از یکدیگر متمایزاند، ولی از لحاظ کیفیت، با فرهنگ‌های اقوام به‌اصطلاح نا‌متمدن فرقی ندارد.""هرسکوتیس" در تعریف تمدن گفته است." تمدن عبارت است از مجموعه دانش‌ها، هنرها و فنون و آداب و سنن، تأسیسات و نهادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیت‌های افراد و گروه‌های انسانی، طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمت‌های یک جامعه و یا چند جامعه که با یکدیگر ارتباط دارند. مانند تمدن مصر، یونان، ایران و هرکدام دارای ویژگی‌هایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص خود بستگی دارد.""ساموئل هانتینگتون" را بالاترین گروه‌بندی فرهنگی و گسترده‌ترین سطح هویت فرهنگی به‌شمار می‌آورد.""هنری لوکاس" را پدیده‌ای به‌هم‌تنیده می‌داند، که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را در بر می‌گیرد. ادامه دارد.... @tarikh_j
🔺مطالعات تمدنی (جلد 1)، تحلیل نظری و تاریخی پیرامون مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی #معرفی_کتاب #سید_حسین_حسینی 🔻متن پشت جلد کتاب تمدن‌سازی مستلزم تمدن‌پژوهی است و امروزه فرهنگی که به سمت تمدن‌سازی حرکت نکند، قابلیت جامعه‌سازی خود را از دست خواهد‌داد و بدون تردید به لایه‌های درونی و فردی فروکاسته خواهدشد، شاید برهمین بنیان است که در دوره کنونی، تحلیل و بازکاوی مفهوم و ارزیابی منتقدانه مؤلفه‌های تمدن به یکی از ضروری‌ترین نیازهای پژوهشی جوامع علمی تبدیل شده است و مطالعات تطبیقی و میان رشته‌ای در حوزه فرهنگ و تمدن، پردامنه و پرآوازه گشته است و البته هم افقی فرهنگ‌پژوهی با تمدن‌پژوهی نیز برهمین برنهاد تأکید می‌ورزد. با این وصف، فرهنگ و تمدن از آن دست واژه‌ها و مفاهیمی هستند که به دلیل گستردگی حوزه‌های کارکردی‌شان، تلاش اندیشمندان در قرون گذشته نیز شناخت همه ابعاد آن را میسر نساخته‌است؛ و هر آینه این مشکل در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دوچندان می‌نماید، چرا که این حوزه با پرسش‌ها و چالش‌های روزافزونی روبرو است؛ تمدنی که محتاج بازشناسی و احیاء حیات پیشینی و نیز بازتولید ساختارهای نو و پسینی است و البته که در شرایط کنونی جهان معاصر در عرصه ظهور و بروز سيطرۀ تمدن رقیب نیز قرار دارد. 🔹نویسنده: سید حسین حسینی 🔸ناشر: نقد فرهنگ 🔹سال انتشار: 1398 @tarikh_j
#تمدن_اسلامی #مقام_معظم_رهبری حفظه الله تعالی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: بخش سوم: فوق تمدنها مسلمین آنها بودند که مجد آنها دنیا را گرفته بود؛ تمدن آنها فوق تمدنها بود؛ معنویات آنها بالاترین معنویات بود؛ رجال آنها برجسته ترین رجال بود؛ توسعه مملکتشان از همه ممالک بیشتر بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دول اسلامی، نمی‌شود تحمیل کرد چیزهایی را که آنها می‌خواهند؛ نمی‌شود ذخایر اینها را، طلای سیاه اینها را، طلای زرد اینها را، نمی‌شود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامی تفرقه‌ بیندازند. (ره)؛ 18 شهریور 1343 @tarikh_j
:، چالش ها و راهبردها نویسنده: علی اصغر رجبی ناشر:نشر معارف با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای ، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید ، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است. با پیروزی ، مرحله جدید تأسیس نظام سیاسی و تلاش برای اجرای احکام فردی و اجتماعی اسلام آغاز شد که بیدارگری امام خمینی(ره)، در تکوین و تداوم این ثمره، محوری بوده است. پس از ایشان با رهبری امام خامنه ای، این جریان عمیق تر گشت. وی با تأکید بر حفظ دستآوردها و ارائه و طرحهایی چون «نهضت نرم افزاری» و «تولید علم» نوید احیای تمدن نوین اسلامی را دادند تا زمینه ای برای حکومت عدل جهانی گردد. از این رو احیای تمدن نوین در دوران معاصر از مسائل سرنوشت ساز جهان اسلام است. که با درنظر داشتن روند بیداری اسلامی اهمیت دو چندان دارد. کتاب حاضر در شش فصل ارائه شده است: فصل اول: تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش فصل دوم: ادوار تاریخی فصل سوم: بررسی زمینه های شکل گیری و افول فصل چهارم: تمدن نوین از دیدگاه فصل پنجم: آسیب ها و موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه فصل ششم: راهکارهای برون رفت از موانع شکل گیری از دیدگاه @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_141967047.pdf
316.4K
:رابطه در اندیشه (ره) نویسندگان: محسن الویری، سید رضا مهدی نژاد @tarikh_j
مربوط به فایل #تمدن_نوین_اسلامی در کلام #رهبری حفظه الله تعالی☝️ @tarikh_j
@tarikh_j ویل دورانت : را می توان ،به شکل کلی آن، عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می باشد و جریان پیدا می کند.در و عنصر اساسی می توان تشخیص داد که عبارتند از: 1⃣پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی؛ 2⃣سازمان سیاسی؛ 3⃣سنن اخلاقی؛ 4⃣کوشش در راه معرفت و بسط هنر
شاخص‌های و پایه گذاری : ✅پیامبر ص در طول دوران رسالت خویش توانست یک جامعه بدوی آلوده به تعصبات و خرافات را با مجاهدت عظیم خود و اصحابش به یک جامعه مترقی اسلامی تبدیل کند و در نظام حکومتی خود، شالوده و منظومۀ فکری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بر پایۀ آموزه های قرآن کریم استوار سازد. ✅نظامی که ص ساخت، شاخص‌های گوناگونی داشت که بین آن‌ها از همه مهم‌تر است که عبارتند از: 1⃣ معنویت: انگیزه و موتور پیش‌برنده حقیقی در نظام نبوی، است که از سرچشمه دل و فکر مردم میجوشد و دست و بازو و پا با و وجود آن‌ها را در جهت صحیح به حرکت در می‌آورد. . 2⃣ قسط و عدل: اساس کار بر و قسط و رساندن هر حقی به حق‌دار بدون هیچ ملاحظه‌ای است. 3⃣ علم و معرفت: در پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی‌دهند. 4⃣صفا و اخوت: در درگیری‌های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعت‌طلبی مبغوض است و با آن مبارزه می‌شود. فضا، فضای صمیمت و اخوت و برادری است. 5⃣اصلاح اخلاقی و رفتاری: انسان‌ها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی پیراسته و پاک می‌کند. 6⃣ اقتدار و عزت: جامعه و نظام نبوی، توسری‌خور، وابسته، دنباله رو و دست حاجت به سوی این و آن دراز کن نیست؛ عزیز و مقتدر و تصمیم‌گیر است. . 7⃣ کار و حرکت و پیشرفت دائمی: توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتب حرکت و کار و پیشرفت است. اتفاق نمی‌افتد که یک زمان بگویند دیگر تمام شد، حال بنشینیم استراحت کنیم! 📖 ۲۵۰_ساله @tarikh_j
نقشه راه برای رسیدن به تمدن اسلامی.pdf
362.1K
📜 فایل pdf #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فخریان "نقشه‌ی راه برای رسیدن به #تمدن_اسلامی" @tarikh_j
استاد (ره): دو علت پیدایش و گسترش : علما راجع به علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی خیلی بحث کرده و دو علت اساسی برای آن ذکر نموده اند: اولین علت، تشویق بی حدی است که اسلام به تفکر و تعلیم و تعلّم کرده است و این تشویق در متن قرآن است. علت دومی که برای پیدایش و گسترش تمدن اسلامی ذکر کرده اند که چطور شد اسلام توانست از ملتهای مختلف نامتجانس که قبلا از یکدیگر کمال تنفر را داشتند چنین وحدتی به وجود آورد، احترامی است که اسلام به عقاید ملتها گذاشت، به قول خودشان تسامح و تساهلی که اسلام و مسلمین راجع به عقاید ملتهای مختلف قائل بودند. لهذا در ابتدا که این تمدن تشکیل میشد، هسته اولیه مسلمانها را اعراب حجاز تشکیل می دادند که تمدنی نداشتند. کم کم ملتها آمدند مسلمان شدند. در آغاز عده کمی از آنها مسلمان شدند، بقیه یا یهودی بودند یا زردشتی یا مسیحی و یا صابئی (مخصوصا صابئیها خیلی زیاد بودند، زردشتی خیلی کم بوده است). مسلمین به قدری با اینها با احترام رفتار کردند و اینها را درمیان خودشان وارد کردند که کوچکترین دوگانگی با آنها قائل نبودند، و همین سبب شد که تدریجا خود آنها در اسلام هضم شدند یعنی عقاید اسلامی را پذیرفتند. 📙کتاب ص ۳۲۰ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20180312083709-9893-130.pdf
1.05M
متفکران مسلمان و شناسایی اسلامی نویسندگان: حسن حضرتی ،دهقانی نخستین فردی است که در مقدمه به بحث درباره پرداخت، اما سخنی از به میان نیاورد. به نظر می رسد نخستین بار متفکران اروپایی بودند که در دوره معاصر، پس از درک مفهوم تمدن و سخن گفتن از ، به بحث از نیز پرداختند. در اینجا این مسئله مطرح می شود که متفکران مسلمان از چه زمانی به توجه کردند و در پی شناسایی آن برآمدند؟ پژوهش حاضر با مطالعه آثار نگاشته شده متفکران مسلمان درباره تمدن و تمدن اسلامی، به این نتیجه رسیده است که متفکران مسلمان به موازات طرح مباحثی درباره تمدن و آغاز تاریخ نگاری تمدن در غرب از دهه چهارم تا دهه هفتم قرن نوزدهم به تمدن کهن اسلامی توجه و درک اجمالی از آن پیدا کرده اند و از دهه هشتم این قرن با نگارش آثاری جدی درباره ، به شناسایی گسترده آن پرداخته اند. @tarikh_j
شعار هفته پژوهش جامعه الزهرا(س): بانوی فرهیخته حوزه تمدن ساز @tarikh_j
همایش بین المللی گام دوم انقلاب (الگوی نظام انقلابی تمدن ساز) @tarikh_j