نمایی قدیمی از حرم #حضرت_معصومه س
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
# تمدن چیست؟
بخش دوم:
واژه #تمدن از کلمه#مدینه بهمعنای شهر اخذ شده که بیانگر شیوه زندگی در جامعه شهری است،از این رو،تمدن دربردارنده سه مفهوم است:
الف- بهسوی عقل و انسانیت گرائیدن،
ب- نظم دادن به امور زندگی،
ج- به اخلاق و خصائص شهری کشیده شدن.
به باور "عمید"در زبان فارسی، #تمدن بهمعنای"همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و ... "میباشد و در جای دیگر، "تمدن به مفهوم خوگرفتن با اخلاق و آداب شهریان" نیز، آمده است."بیلز و هویجر" در تعریف #تمدن نوشته اند:"همه تمدنها و ازجمله تمدنهای بزرگ امروزی و عهد باستان، فقط نمونههای خاصی از فرهنگ بهشمار میروند، که از نظر کمیت محتواییشان و پیچیدگی الگوبندیشان از یکدیگر متمایزاند، ولی از لحاظ کیفیت، با فرهنگهای اقوام بهاصطلاح نامتمدن فرقی ندارد.""هرسکوتیس" در تعریف تمدن گفته است." تمدن عبارت است از مجموعه دانشها، هنرها و فنون و آداب و سنن، تأسیسات و نهادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیتهای افراد و گروههای انسانی، طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمتهای یک جامعه و یا چند جامعه که با یکدیگر ارتباط دارند. مانند تمدن مصر، یونان، ایران و هرکدام دارای ویژگیهایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص خود بستگی دارد.""ساموئل هانتینگتون" #تمدن را بالاترین گروهبندی فرهنگی و گستردهترین سطح هویت فرهنگی بهشمار میآورد.""هنری لوکاس" #تمدن را پدیدهای بههمتنیده میداند، که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را در بر میگیرد.
ادامه دارد....
@tarikh_j
🔺مطالعات تمدنی (جلد 1)، تحلیل نظری و تاریخی پیرامون مؤلفههای فرهنگ و تمدن اسلامی
#معرفی_کتاب
#سید_حسین_حسینی
🔻متن پشت جلد کتاب
تمدنسازی مستلزم تمدنپژوهی است و امروزه فرهنگی که به سمت تمدنسازی حرکت نکند، قابلیت جامعهسازی خود را از دست خواهدداد و بدون تردید به لایههای درونی و فردی فروکاسته خواهدشد، شاید برهمین بنیان است که در دوره کنونی، تحلیل و بازکاوی مفهوم و ارزیابی منتقدانه مؤلفههای تمدن به یکی از ضروریترین نیازهای پژوهشی جوامع علمی تبدیل شده است و مطالعات تطبیقی و میان رشتهای در حوزه فرهنگ و تمدن، پردامنه و پرآوازه گشته است و البته هم افقی فرهنگپژوهی با تمدنپژوهی نیز برهمین برنهاد تأکید میورزد. با این وصف، فرهنگ و تمدن از آن دست واژهها و مفاهیمی هستند که به دلیل گستردگی حوزههای کارکردیشان، تلاش اندیشمندان در قرون گذشته نیز شناخت همه ابعاد آن را میسر نساختهاست؛ و هر آینه این مشکل در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دوچندان مینماید، چرا که این حوزه با پرسشها و چالشهای روزافزونی روبرو است؛ تمدنی که محتاج بازشناسی و احیاء حیات پیشینی و نیز بازتولید ساختارهای نو و پسینی است و البته که در شرایط کنونی جهان معاصر در عرصه ظهور و بروز سيطرۀ تمدن رقیب نیز قرار دارد.
🔹نویسنده: سید حسین حسینی
🔸ناشر: نقد فرهنگ
🔹سال انتشار: 1398
@tarikh_j
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معجزه #تمدن_اسلامی
@tarikh_j
#تمدن:
بخش سوم:
#تمدن_مسلمین فوق تمدنها
مسلمین آنها بودند که مجد آنها دنیا را گرفته بود؛ تمدن آنها فوق تمدنها بود؛ معنویات آنها بالاترین معنویات بود؛ رجال آنها برجسته ترین رجال بود؛ توسعه مملکتشان از همه ممالک بیشتر بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دول اسلامی، نمیشود تحمیل کرد چیزهایی را که آنها میخواهند؛ نمیشود ذخایر اینها را، طلای سیاه اینها را، طلای زرد اینها را، نمیشود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامی تفرقه بیندازند.
#امام_خمینی (ره)؛ 18 شهریور 1343
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
#کتاب:#تمدن_نوین_اسلامی، چالش ها و راهبردها
نویسنده: علی اصغر رجبی
ناشر:نشر معارف
با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای #تمدن_اسلامی، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید #تمدن_اسلامی، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است.
با پیروزی #انقلاب، مرحله جدید تأسیس نظام سیاسی و تلاش برای اجرای احکام فردی و اجتماعی اسلام آغاز شد که بیدارگری امام خمینی(ره)، در تکوین و تداوم این ثمره، محوری بوده است. پس از ایشان با رهبری امام خامنه ای، این جریان عمیق تر گشت. وی با تأکید بر حفظ دستآوردها و ارائه و طرحهایی چون «نهضت نرم افزاری» و «تولید علم» نوید احیای تمدن نوین اسلامی را دادند تا زمینه ای برای حکومت عدل جهانی گردد. از این رو احیای تمدن نوین در دوران معاصر از مسائل سرنوشت ساز جهان اسلام است. که با درنظر داشتن روند بیداری اسلامی اهمیت دو چندان دارد.
کتاب حاضر در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش
فصل دوم: ادوار تاریخی #تمدن_اسلامی
فصل سوم: بررسی زمینه های شکل گیری و افول #تمدن_اسلامی
فصل چهارم: تمدن نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
فصل پنجم: آسیب ها و موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
فصل ششم: راهکارهای برون رفت از موانع شکل گیری #تمدن_نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
@tarikh_j
1_141967047.pdf
316.4K
#مقاله:رابطه #اسلام_و_تمدن در اندیشه #امام_خمینی(ره)
نویسندگان: محسن الویری، سید رضا مهدی نژاد
@tarikh_j
#تمدن @tarikh_j
ویل دورانت : #تمدن را می توان ،به شکل کلی آن، عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می باشد و جریان پیدا می کند.در #تمدن #چهار_رکن و عنصر اساسی می توان تشخیص داد که عبارتند از:
1⃣پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی؛
2⃣سازمان سیاسی؛
3⃣سنن اخلاقی؛
4⃣کوشش در راه معرفت و بسط هنر
شاخصهای#حکومت_نبوی و پایه گذاری #تمدن_اسلامی:
✅پیامبر ص در طول دوران رسالت خویش توانست یک جامعه بدوی آلوده به تعصبات و خرافات را با مجاهدت عظیم خود و اصحابش به یک جامعه مترقی اسلامی تبدیل کند و در نظام حکومتی خود، شالوده و منظومۀ فکری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی #تمدن_اسلامی را بر پایۀ آموزه های قرآن کریم استوار سازد.
✅نظامی که #پیامبر ص ساخت، شاخصهای گوناگونی داشت که بین آنها #هفت_شاخص از همه مهمتر است که عبارتند از:
1⃣ معنویت: انگیزه و موتور پیشبرنده حقیقی در نظام نبوی، #ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم میجوشد و دست و بازو و پا با و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در میآورد.
.
2⃣ قسط و عدل: اساس کار بر #عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حقدار بدون هیچ ملاحظهای است.
3⃣ علم و معرفت: در #نظام_نبوی پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمیدهند.
4⃣صفا و اخوت: در #نظام_نبوی درگیریهای برخاسته از انگیزههای خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعتطلبی مبغوض است و با آن مبارزه میشود. فضا، فضای صمیمت و اخوت و برادری است.
5⃣اصلاح اخلاقی و رفتاری: انسانها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی پیراسته و پاک میکند.
6⃣ اقتدار و عزت: جامعه و نظام نبوی، توسریخور، وابسته، دنباله رو و دست حاجت به سوی این و آن دراز کن نیست؛ عزیز و مقتدر و تصمیمگیر است. .
7⃣ کار و حرکت و پیشرفت دائمی: توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتب حرکت و کار و پیشرفت است. اتفاق نمیافتد که یک زمان بگویند دیگر تمام شد، حال بنشینیم استراحت کنیم!
📖 #انسان_۲۵۰_ساله
@tarikh_j
نقشه راه برای رسیدن به تمدن اسلامی.pdf
362.1K
📜 فایل pdf #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فخریان
"نقشهی راه برای رسیدن به #تمدن_اسلامی"
@tarikh_j
استاد #شهید_مرتضی_مطهری (ره):
دو علت پیدایش و گسترش #تمدن_اسلامی:
علما راجع به علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی خیلی بحث کرده و دو علت اساسی برای آن ذکر نموده اند:
اولین علت، تشویق بی حدی است که اسلام به تفکر و تعلیم و تعلّم کرده است و این تشویق در متن قرآن است.
علت دومی که برای پیدایش و گسترش تمدن اسلامی ذکر کرده اند که چطور شد اسلام توانست از ملتهای مختلف نامتجانس که قبلا از یکدیگر کمال تنفر را داشتند چنین وحدتی به وجود آورد، احترامی است که اسلام به عقاید ملتها گذاشت، به قول خودشان تسامح و تساهلی که اسلام و مسلمین راجع به عقاید ملتهای مختلف قائل بودند.
لهذا در ابتدا که این تمدن تشکیل میشد، هسته اولیه مسلمانها را اعراب حجاز تشکیل می دادند که تمدنی نداشتند. کم کم ملتها آمدند مسلمان شدند. در آغاز عده کمی از آنها مسلمان شدند، بقیه یا یهودی بودند یا زردشتی یا مسیحی و یا صابئی (مخصوصا صابئیها خیلی زیاد بودند، زردشتی خیلی کم بوده است). مسلمین به قدری با اینها با احترام رفتار کردند و اینها را درمیان خودشان وارد کردند که کوچکترین دوگانگی با آنها قائل نبودند، و همین سبب شد که تدریجا خود آنها در اسلام هضم شدند یعنی عقاید اسلامی را پذیرفتند.
📙کتاب #آیندۀ_انقلاب_اسلامی_ایران ص ۳۲۰
@tarikh_j
20180312083709-9893-130.pdf
1.05M
#مقاله
متفکران مسلمان و شناسایی #تمدن اسلامی
نویسندگان: حسن حضرتی ،دهقانی
#ابن_خلدون نخستین فردی است که در مقدمه به بحث درباره #تمدن پرداخت، اما سخنی از #تمدن_اسلامی به میان نیاورد. به نظر می رسد نخستین بار متفکران اروپایی بودند که در دوره معاصر، پس از درک مفهوم تمدن و سخن گفتن از #تمدن_اروپایی، به بحث از #تمدن_اسلامی نیز پرداختند. در اینجا این مسئله مطرح می شود که متفکران مسلمان از چه زمانی به #تمدن_اسلامی توجه کردند و در پی شناسایی آن برآمدند؟ پژوهش حاضر با مطالعه آثار نگاشته شده متفکران مسلمان درباره تمدن و تمدن اسلامی، به این نتیجه رسیده است که متفکران مسلمان به موازات طرح مباحثی درباره تمدن و آغاز تاریخ نگاری تمدن در غرب از دهه چهارم تا دهه هفتم قرن نوزدهم به تمدن کهن اسلامی توجه و درک اجمالی از آن پیدا کرده اند و از دهه هشتم این قرن با نگارش آثاری جدی درباره #تمدن_اسلامی، به شناسایی گسترده آن پرداخته اند.
@tarikh_j
شعار هفته پژوهش جامعه الزهرا(س):
بانوی فرهیخته حوزه تمدن ساز
@tarikh_j
همایش بین المللی گام دوم انقلاب (الگوی نظام انقلابی تمدن ساز)
@tarikh_j
نمایی از فیلم تاریخی هنری طبیب (حکیم یا پزشک ) به کارگردانی فیلیپ اشتولتسل☝️
@tarikh_j
یادداشتی به بهانه پخش و بررسی فیلم طبیب در پژوهشگاه جامعه الزهرا س
نقدی بر فیلم طبیب (The Physician) محصول سال ۲۰۱۳ سینمای آلمان:
این فیلم بخشی از زندگی حکیم #ابوعلی_سینا (با بازی Ben Kingsley)، طبیب ایرانی را روایت میکند که جوانی مسیحی به قصد آموختن علم پزشکی به نزد او در اصفهان میرود. در این فیلم شخصیت #ابن_سینا خالی از هر نوع ذکاوت و خلاقیت به تصویر کشیده می شود که فقط به تکرار عقاید ارسطو و بقراط و دیگر فلاسفه ی غربی مشغول است .در طول فیلم تا حد امکان زندگی دانشمند بزرگ ایرانی، مورد تحریف قرار گرفته است و همچنین شدیدا با تحریف واقعیات تاریخی سعی در سیاه نمایی #تمدن_اسلامی و #مسلمانان دارد و مسلمانان را افرادی جنگ طلب، مخالف توسعه علم و جاهل نشان می دهد. تحریف زندگی #ابن_سینا و رابطه ی خوب او با #علاء_الدوله (حاکم وقت اصفهان)، داشتن شاگرد انگلیسی!!، معاصر دانستن ابن سینا با #سلجوقیان (با اینکه ابن سینا در دوران غزنویان –سامانیان زندگی می کرده است)، کشتن یهودیان و مسیحیان بدست مردم مسلمان اصفهان، خودکشی ابن سینا با زهر!!
هر چند در این میان می توان نقاط روشنی را چون مقایسه ی خرافه پرستی و عقب ماندگی در اروپای قرون وسطا با وضعیت پیشرفته ی سرزمین های اسلامی در آن زمان مشاهده کرد؛ اما نمی توان تحریفات عجیب و اغراض پشت پرده ی این فیلم را نادیده گرفت.
تصویر بخش ابتدایی فیلم از وضعیت سیاه اروپای قرون وسطا جالب توجه است، زمانی که «راب» و استاد او از سوی کلیسا به دلیل درمان مردم متهم به سحر و جادو می شوند و از سوی دیگر عقب ماندگی زندگی مردم در سطحی است که «راب» و استاد او برای یک زخم کوچک و ساده در انگشت پا به قطع آن می پردازند و فرد بیمار نیز از این که اولین قطع عضو خود را تجربه کرده است، اظهار خوشحالی و رضایت می کند!
اما نکته ی عجیب این جاست که در نیمه ی دوم فیلم و با ورود «راب کول» به اصفهان با این که طبق اسناد تاریخی در آن دوره حاکمان شیعه ی آل بویه در مسند امور بوده اند، #حاکم_اصفهان (علاء الدوله ی کاکویه ی دیلمی) به شمایل فردی خونخوار و بی ایمان به تصویر کشیده می شود و علمای مذهبی شهر نیز شبیه پدران مسیحی اروپای قرون وسطا افرادی خشک مغز و جبرگرا نشان داده می شوند که با تحقیقات علمی #ابن_سینا مخالف هستند و او را به زندان می افکنند و در سویی دیگر مردم شهر نیز افرادی تنبل و عیاش نشان داده می شوند. در واقع فیلم «طبیب» می کوشد علمای مسلمان را نیز چون سردمداران کلیسا مخالف دانش های جدید نشان دهد و در این میان فقط «یهودی» ها هستند که در جای جای فیلم به عنوان انسان هایی طالب علم و خوش فکر به تصویر کشیده می شوند. این در حالی است که «ابن سینا» بر خلاف آن چیزی که در فیلم خبری از آن نیست، برای مدتی وزارت علاءالدوله را بر عهده داشته و خود در دایره ی علمای مسلمان دوران تعریف می شده است و تلاش فیلم «طبیب» برای جدایی عامل تاثیرگذار «اسلام» از دلایل پیشرفت های ممالک اسلامی در آن دوران قابل تامل است.
یکی از مسائل دیگری که فیلم «طبیب» بر آن تاکید می کند، وضعیت زندگی اقلیت های مذهبی در جهان اسلام است، یهودیان انگلستان به «راب کول» که قصد سفر به اصفهان را دارد، هشدار می دهند که تو به عنوان یک مسیحی به محض ورود به جهان اسلام کشته خواهی شد و آن ها یهودیان را نیز با اکراه تحمل می کنند و از این رو «راب» مسیحی نام خود را به «جسی» تغییر می دهد و خود را به عنوان یک یهودی جا می زند تا بتواند به کلاس درس «ابن سینا» راه یابد و این در حالی است که در انتهای فیلم در اتفاقی متناقض با ادعای اولیه، علمای اصفهان به دلیل یهودی بودن «راب کول» که دست به تشریح غیرشرعی بدن انسان زده است، رای به اعدام او می دهند! و از این نظر فیلم «طبیب» تلاش گسترده ای برای القای تحت فشار بودن #یهودیان و اقلیت های مذهبی در سرزمین های اسلامی مطرح می کند، این در حالی است که به گواهی اساتید تاریخ، اقلیت های مذهبی به خصوص در دوره ی #آل_بویه با آرامش کنار هم می زیسته اند و یکی از ویژگیهای خاص دوره ی حاکمیت آل بویه این بوده که علما و اندیشمندان از ادیان مختلف در آزادی به بحث و گفتوگو و تبادل نظر درباره ی خداشناسی، نبوت و معاد می پرداخته اند. یهود نوازی فیلم «طبیب» و تصویرسازی متعصبانه و خشونت بار از مسلمانان در کنار پرداختن به مسئله ای چون «سنگسار» بخشی از اغراض فیلم برای بهره برداری های امروزی را هویدا می کند.
@tarikh_j
#معرفی_شخصیت_زن_تاثیرگذار
#بیبی_مریم_بختیاری زادهٔ ۱۲۵۳ منطقه بختیاری – درگذشتهٔ ۱۳۱۶ اصفهان، تنها زن سردار ایرانی
در تاریخ ایران #زنی_بختیاری وجود دارد به غایت شجاع و دلیر که مقابل مستبدان قاجاری و پهلوی میایستد و حتی فرزند غیورش «#علیمردانخان» که یکی از دلاوران بنام ایران است را فدا میکند. او مشهور به سردار مریم بختیاری، نویسنده ایرانی و از زنان فعال در انقلاب مشروطه بود. خانواده بیبیمریم از بانفوذترین خاندانهای ایرانی دوره قاجار بهشمار میآمد، پدرش؛ حسینقلی خان ایلخانی، از خوانین ایل بختیاری و برادران او؛ علیقلی خان سردار اسعد از رهبران انقلاب مشروطه و نجفقلی #صمصامالسلطنه(۲ دوره رئیسالوزرای ایران) و نیز عموزادگان وی، از رجال شناختهشده دوران قاجار و پهلوی محسوب میشدند. او مادر علیمردان خان بختیاری بود. بیبیمریم از پیشگامان مطالبات حقوق زنان و از مدافعان ملّی سرزمین ایران، در خلال جنگ جهانی اول بهشمار میآمد. بیبیمریم زنی باسواد و روشنفکر بود و از معدود زنان زمان خویش بود، که حوادث عصر خویش را مینوشت. کتاب خاطرات بیبیمریم سالها پس از درگذشتش، منتشر شد، که در آن دربارهٔ دوران کودکی و نوجوانی، شرح زندگی و حوادث سیاسی تا پایان دوره مشروطیت را نوشتهاست. خاطرات، به قلمی ساده و روان، از سال ۱۲۹۶ هجری شمسی ثبت شدهاست بیبیمریم در ابتدای خاطراتش اینطور نوشتهاست: "به امید خداوند که امیدوارم فرصت بدهد به بنده که یک زن ایرانی و از ایل بختیاری میباشم، روزنامه خاطرات خود را ساده و مختصر بنویسم. به تاریخ ماه شعبان المبارک ۱۳۳۶ هجری قمری."
#معرفی_شخصیت
@tarikh_j