eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
#تازه_های_نشر تاریخ تحول حقوق زن در اسلام/ تالیف عزت السادات میرخانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ 1398/ 2 جلد. هدف از تالیف این کتاب پاسخ به ابهامات و پرسش هایی است که در طول تاریخ نسبت به حقوق زنان وجود داشته است. این نوشتار اگر چه با محوریت تحلیل تاریخی است، اما گستره و دامنه آن غور و بررسی مسائل تاریخی در عصر تشریع (عصر نبوی) در جلد اول و سپس عصر تکمیل (عصر علوی) در جلد دوم می باشد. #حقوق_زنان #زن_در_اسلام @tarikh_j
#تازه_های_نشر تاریخ کلام امامیه در ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری و مقایسه آن با مکتب کلامی کوفه و قم/ تالیف علیرضا زکی‌زاده رنانی/ انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی (مشهد)/ 1398/ 197 صفحه. حوزه‌ي علميه شيعه در ماوراء النهر (بخشي از آسياي ميانه) که مناطق گسترده‌اي همچون بخارا، سمرقند، سغد، اشروسنه، چاچ، کش، فرغانه و ايلاق را در بر دارد تا کنون مورد بررسي جامعي قرار نگرفته و در باب تاريخ علم کلام امامي کمتر پژوهشي در مورد آن سامان يافته است. از جمله مطالب ضروري در مورد اين منطقه جغرافيايي، شناسايي شخصيت‌هاي برجسته کلامي و گونه‌شناسي آثار ايشان، نحوه‌ي تعامل ايشان با ديگر مکاتب کلامي امامي به خصوص کوفه، قم و بغداد و در پايان علل رکود و از بين رفتن اين مدرسه کلامي مي‌باشد، که در اين نوشتار به روش توصيفي تحليلي در مورد بحث قرار گرفته است. بر این اساس، کتاب حاضر به جز مقدمه و نتیجه‌گیری شامل 4 فصل می باشد: 1. متکلمان ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری.2. جریان‌شناسی فکری امامیه در ماوراءالنهر (تا پایان قرن پنجم هجری).3. آثار کلامی مدرسه ماوراءالنهر.4. مقایسه مدرسه کلامی ماوراءالنهر با مکتب کلامی کوفه و قم. #کلام_شیعه_امامیه #کلام_امامیه #ماوراءالنهر #مکتب_کلامی_کوفه #مکتب_کلامی_قم #متکلمان_شیعه #محدثان_شیعه @tarikh_j
شناختن نام مبارک و نام والدین او ، تاریخ تولد ، آغاز و مدت امامت و نکاتی از این دست ، معرفت به حَسَب و نَسَب علیه السلام است و این مرتبه از شناخت ، پایین ترین مرتبه شناخت مقام منیع امام و امامت است . این دانستنی ها گرچه تا اندازه ای لازم و در بعضی موارد ضروری است ، اما چندان و نیست . حقیقت معرفت به امام علیه السلام آن است که از راه معرفت به دست می آید . 📚 امام مهدی ، موجودِ موعود ، عبدالله جوادی آملی ، ص ۴۱ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_12863274.pptx
28.99M
#پاورپوینت کامل درس #تاریخ_اسلام از منظر #قرآن_کریم در فلسفه تاریخ به اعتقاد برخی، قانون یا قوانینی بر تاریخ حکومت می­کند و به نظر عده­ ای همه­ ی حوادث و تصورات تاریخ اتفاقی است و از هیچ قانونی تبعیت  نمی­کند. نظر قرآن این است که یک سلسله قضایای شرطی به عنوان سنن الهی بر تاریخ حکومت دارد. پاورپوینت فوق در پنج فصل به مباحث تاریخ در قرآن می پردازد: فصل یکم:      فلسفه ی تاریخ و سنت های حاکم بر آن فصل دوم:      جاهلیت، ابعاد و نشانه ها فصل سوم:      از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص) فصل چهارم:      از بعثت تا هجرت پیامبر اسلام (ص) فصل پنجم:      از هجرت تا رحلت پیامبر اسلام (ص) ✍ تالیف: دکتر یعقوب جعفری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی.pdf
309.2K
#مقاله: اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی (ره) ✍ دکتر سعید طاوسی مسرور - دکتر محمود کریمی @tarikh_j
من برخلاف بسیاری از افراد ؛ از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلام می شود ؛ با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم به هیچ وجه ناراحت نمی شوم ، بلکه در « ته دلم خوشحال می شوم » زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آئین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده ؛ با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است . خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند ، « شک مقدمه یقین و تردید پلکان تحقیق است » 📚 کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، مرتضی مطهری ، ص 55 @tarikh_j
آنال: به وقایع نگاری یا حوادث سال به سال معنا شده است. ار سال 1900 برعلیه رلاتیویسم فرانسه به وجود آمد. ابتدا روی حوادث مقطعی کار کرد و دامنه تاریخ را از تاریخ سیاسی به اجتماعی اقتصادی روانشناسی کشاند.و دنبال تقریب علوم بود. های_مکتب_آنال: مقصود مکتب انال شکستن اندیشه تخصص گرایی در تاریخ و ایجاد اتحاد بین شاخه های علوم انسانی و گذر کردن از سد تئوری زدگی در تاریخ است . به نظر آنال ها فقط اسناد نیست و از نانوشته های تاریخ سخن می گفتند. زعمای آن دنبال کشف میدان های جدید در تاریخ بودند تاریخ آنال را باید تاریخ مردمی دانست که تاریخ را از حیطه قدرمندان خارج کردو با معرفی عظمت اراده شعور و قدرت ملت ها آنها را به ازادی کشاند. آنها تاریخ را علمی وکاربردی کرده و به حالت زنده فعال و عینی و فرزند زمان خود درآوردند. @tarikh_j