eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
1569219928-10057-14-5.pdf
792.8K
#مقاله:تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا نویسنده: زهرا زحمتکش #حضرت_زینب س در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی گذاشتند پیام کربلا به نسل های آینده منتقل شود ، نوشتار پیش روبا روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به تبیین شیوه های تبلیغی #حضرت_زینب س بزرگ مبلغ قیام عاشورا می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب س مقام علمی اوست ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش ، #نهضت_عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند همچنین خطبه های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط #حکومت_اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب س به وظیفه خودکه تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا_عبدا... (ع) #میلاد_حضرت_زینب_کبری #مقاله @tarikh_j
🔺ترجمه حدیث بالای سر رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) در دیدار امروز با پرستاران۱۳۹۸/۱۰/۱۰ : 🔸«مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ» 🔹پيامبر صلي الله عليه و آله: «هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى كند.» (ثواب الأعمال، ص 341) @tarikh_j
4_5965251004780773922.pdf
492.4K
#پی_دی_اف :زینب شیرزن کربلا،زینب دختر علی ع ترجمه سید جعفر شهیدی @tarikh_j
☘️اهمیت درک فضای تاریخی: ✍🏻مورخ باید غالبا از محدوده اتاق خود بیرون آید و به تفحص و تجسس بپردازد. به این نکته که تاریخ با اسناد و مدارک ساخته می شود باید به وسیع ترین معنا کلمه در نظر گرفت. تاریخ در عرصه وقایع تالیف می شود. از این رویارویی با منظر تاریخی مورخان به شم و درک تازه ای از موضوع مورد بحث دست می یابند. (روش های پژوهش در تاریخ ،مقاله فضای تاریخی ،شارل ایگونه) #تاریخ @tarikh_j
ب)اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 1-تاریخ نگاری خبر. مکتب حدیثی مدینه را باید نخستین مکتب تاریخ نگاری ، یعنی سیره نویسی در شکل مغازی ، به شمار آورد. عُروه بن زُبیر، ابان بن عثمان بن عفّان، شُرَحبیل بن سعد از نسل اول وعاصم بن عمربن قَتاده و محمدبن مسلم بن شهاب زُهری از نسل دوم محدّثان و مورخان مدینه هستند.نسل سوم محدّثان مدینه اطلاعات خود را از زهری گرفتند ،موسی بن عُقبه ،محمد بن اسحاق ، از شاگردان برجسته زهری ، ابن اسحاق کتاب المغازی و السیر و اخبار المبتدأ را که تا آن هنگام به صورت مدون نبود، تألیف کرد.. بعضی از محدّثان قرن دوم از مناطق مختلف عبارت اند از: مَعمربن راشد اَزْدی و شاگردش عبدالرزاق بن هَمّام بن نافع صنعانی از یمن ، سلیمان بن طَرخان تیمی از بصره که همگی به تشیع شهرت داشتند، و ولیدبن مسلم دمشقی ....واقدی پس ازابن اسحاق ، به مطالعات دقیق تاریخی پرداخت. پس از او ، کاتب و شاگردش ابن سعد به نگارش مباحث تاریخی پرداخت. تاریخ نگاری در شکل خبر، با ظهور ابوالحسن علی بن محمد مدائنی به اوج خود رسید. زُبیربن بَکّار و محمد بن حبیب (المُحَبَّر و المُنَمَّق) نیز از مورخین هستند. بسیاری از مؤلفان از سده سوم به بعد فصلهایی را به سیره پیامبر اختصاص دادند، از جمله ابن ابی شیبه (م 235)، بخاری (م 256)، بلاذری (م 279)، طبری (م310)، ابن حِبّان بُستی (م 354)، ابن عَساکر (م 571)، ابن اثیر (م 630)، ذهبی (م748)، ابن شاکر کُتُبی (م 764) و ابن کثیر(م 774) وآثار مستقلی در باره سیره وشخصیت پیامبر تألیف شد، از جمله الشمائل النبویّه از ترمذی (م 279)، اخلاق النبی و آدابه از ابوشیخ اصفهانی (م 369)، دلائل النبوه از ابوبکر بیهقی (م 458)، الروض الاُنُف از عبدالرحمان سهیلی (م 581)، زادالمعاد فی هُدی خیرالعباد از ابن قیّم جوزیه (م 751)، امتاع الاسماع از مقریزی (م 845 )الخصائص الکبری از سیوطی (م 911)، المواهب اللَدُنیه فی المنح المحمّدیه از قسطلانی (م 923)، سُبُل الهدی ' و الرّشاد از صالحی شامی م 942) و السیره الحلبیه از علی بن برهان الدین حلبی (م 1044) ابن حَزم اندلسی (م 456)، ابن عبدالبِرّ (م 463) قاضی عِیاض (م 544) و ابن سیّدالناس (م 734(از قرن دوم ، مورخان تک نگار مثل ابومِخنَف لوط بن یحیی اَزْدی (م 157) ،عَوانه بن حَکَم (م 147 یا 158)نصربن مزاحم مِنقَری (م 212( وَقعَه صِفّین) هشام بن محمد کلبی (م 204) هیثم بن عَدِی (م 207(.ابوعُبیده مَعمربن مُثنّی (م210(.(ص10-19) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 2-وقایع نگاری :در قرن سوم تاریخ نگاری وارد مرحله ای جدید شد واندیشه وحدت بخشیدن به تاریخ اسلام شکل گرفت. مورخان بزرگی. مورخان بزرگی همچون یعقوبی و طبری با ظهور یافتند. هیثم بن عدی ، چهره برجسته اوایل سده سوم ، را حلقه اتصال دو شیوه تاریخ نگاری ، یعنی تک نگاریهای خبری و وقایع نگاری ، به شمار آورد. قدیمترین کتاب موجود (سالشمار ) ، تاریخ خلیفه بن خیاط عُصفری معروف به شَباب است.ابن قُتیبه دینوری ( المعارف) و احتمالا(کتاب الامامه و السیاسه) از منابع مهم تاریخی سده سوم است . احمدبن یحیی بلاذری ( فتوح البلدان ، انساب الاشراف )، ابن اَعثَم کوفی (الفتوح)وفسوی، و...صاحب کتب وقایع نگار این دوره اند.(ص19-22) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 3- تاریخ نگاری عمومی به روش سالشمار.تاریخ طبری الگویی کامل از تاریخ عمومی به شیوه وقایع نگاری وسالشماراست به صورت خبروذکر سلسله سند نیز دارد. مسعودی از نخستین مؤلفان ، و شاید اولین مؤلفی است که تاریخ و جغرافیای علمی را درهم آمیخت. یعقوبی و ابوحنیفه دینوری از شیوه تاریخی پیروی کرده اند بدون ذکر سلسله سند. در قرن چهارم مورخان بزرگ دیگری همچو مطهّربن طاهر مَقدسی ،حمزه اصفهانی ،ابوعلی احمدبن محمد مسکویه ظهور یافتند. ... 📚(ص23-26 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
ذوالفقار: برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی/ به اهتمام علی اکبری مزدآبادی/ انتشارات یا زهرا (س): تهران/ 1398/ 246 صفحه. کتاب حاضر، برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. این کتاب خاطراتی را برای اولین بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت‌هایی که در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته را بیان کرده و بنا دارد با تکیه بر گفته های شخص حاج قاسم سلیمانی (اعم از خاطرات و سخنرانی ها) خوانندگان خود را با برش‌هایی از نظام فکری و عقیدتی این سردار بزرگ آشنا کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 4- ذیل نویسی و مختصر نویسی در سیر تاریخ نگاری.شاید ( باکتاب ذیل المُذَیَّل) نخستین کسی باشد که بر کتاب خویش ذیل نوشته است که تاریخ رجال است .افراد دیگری در تکمیل تاریخ طبری اقدام کردند. جوزی ، خلاصه ای از المنتظم با عنوان العقود فی تاریخ العهود در یک جلد فراهم آورد و سپس الاکلیل در ذیل المنتظم نوشت. در اوایل قرن هفتم اثیر مهمترین اثر خود، الکامل فی التاریخ ، را نوشت. پس از تاریخ طبری شهرت فراوان پیدا کرد و مرجع مورخان شد.علمای دیگری نیز به ذیل ومختصرنویسی پرداخته اند.، اخبارالزمان را که به سریانی نوشته بود، پس از تهذیب و اضافاتی با نام تاریخ مختصرالدول به عربی برگرداند. در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم آثاری دایره المعارفی تألیف شد که بخش مهمی از آنها تاریخ عمومی بود مورخانی مانند ، ، بن اسعد یافعی . تأثیر بر اندیشه تاریخی را می توان در اثر البدایه و النهایه ابن کثیر نام برد. مورخی که مواد تاریخی را در ارتباطی تنگاتنگ با دیگر معارف انسانی مطالعه کرد، خلدون بود. از این زمان به بعد، تاریخ نگاری به انحطاط گرایید و تکرار و تلخیص آثار پیشین با افزوده هایی اغلب در باره حاکمان محلی ، چندی دیگر ادامه یافت.(26-36) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 5-تاریخ نگاری بر اساس . آنچه در علم انساب مهم است شناخت نسبی از پیوستگی شعوب وقبایل وروابط داخلی آنهاست. پس از ظهوراسلام با بر جای ماندن ساختار قبیله ای ، دانش انساب نیز در فرهنگ اسلامی جایی باز کرد. سرآمد نسب شناسان سده دوم ، ، و اَزدی بودند.قدیمی ترین کتاب موجود در انساب ، مِن نسب قریش تألیف مُؤرِّج بن عمرو سَدوسی است.هشام بن محمد کلبی ( النسب) افرادی از خاندان زُبیری نیزبه علم انساب توجه نشان دادند. حزم اندلسی ، (جَمْهَره انساب العرب)، (التبیین فی انساب القرشیّین) ، (خلاصه ای از جمهره النسب هشام کلبی با نام المُقتضَب) ، خلاصه ای از آن به نام تهذیب الانساب فراهم نموده و به آن مدخلهای جدید نیز افزوده است . نیز لُبّ اللباب را با حذف تراجم از کتاب الانساب ، استخراج کرده است .جز این از سده سوم به بعد، نویسندگان شیعی آثار فراوانی در باره تبار طالبیان و انساب و اعقاب علویان تألیف کردند.(36-39) اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 6– تاریخ نگاری به . در این شیوه افراد متعلق به یک گروه یا دوره و..در یک ردیف قرار می¬گیرند،همراه با شرح¬حال آنان. کتب از مشهور به است هم زمان با ابن سعد، پس از آن ، شیوه طبقات به کتب تراجم دیگر شاخه های علمی راه یافت. اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 7- ها. اینگونه آثار را در تعریف عام تاریخ ، بخشی از متون تاریخی می توان به شمار آورد. به تأسی از نوشتنِ سیره پیامبر ، تک نگاریهایی نیز در باره سیره و سرگذشت خلفا و فرمانروایان و دانشمندان تألیف شد. الصحابه از ابن منده ابوعبداللّه محمدبن اسحاق محدّث اصفهانی ، که بخشهایی از آن باقی است . ابوموسی مَدینی، ذیلی بر آن نوشت . اصفهانی ، الصحابه را تألیف کرد که چاپ شده است. از دیگر منابع مهم رجالی ، فی معرفه الاصحاب ابن عبدالبر ،ابن اثیر کتاب اُسْد الغابه فی معرفه الصحابه را از جمع کتابهای یاد شده پس از آن ذهبی ،فهرستواره ای از با اضافات خود، نوشت .کتب رجال برای جرح و تعدیل راویان حدیث فراهم آمد. از مهمترین این آثار ابوعبداللّه محمدبن اسماعیل ،سبک و سیاق تاریخ بخاری مبنای کار ابن ابی حاتم رازی قرار گرفت. علمای دیگری نیز بعد از آن به تلخیص پرداختند. در سده هفتم در عصر ممالیک علمایی مانند و و ( سِیَر اَعلام النُبَلاء )، (المُقفّی الکبیر) بودند. هم تراجم عده ای از سلاطین و بزرگان مسلمان عصر خود را در نظم العِقیان فی اَعیان الاَعیان گرد آورد که می توان آن را تاریخ سیاسی و اجتماعی و ادبی اواخر دوره ممالیک دانست 📚ص۳۹-۴۸ کتاب تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی @tarikh_j
#معرفی_کتاب برادرْ قاسم: جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر/ تالیف ابوذر مهروان‌فر/ انتشارات مهر امیرالمومنین (ع): قم/ 1397/ 283 صفحه. کتاب حاضر در رابطه با حاج قاسم سلیمانی و اندیشه‌های راهبردی وی تهیه و تدوین شده است. مؤلف در این اثر، افکار این سردار را در حوزه‌های ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر به بحث می‌گذارد. این پژوهش، حاج قاسم را فردی شهادت‌طلب، اندیشمند، سیاستمدار، انقلابی، ولایی و مدافع حریم اسلام و انقلاب اسلامی معرفی می‌نماید. تحقیق فوق ابتدا مباحثی را در مورد ولایت و ولایت مداری ذکر و انقلاب اسلامی را از جایگاه ویژه‌ای در دنیا معرفی می‌نماید. این اثر دفاع مقدس را مانند صحنه‌های کربلا به تصویر کشیده و شهید و شهادت را مهم جلوه می‌دهد. کتاب پیش رو در نهایت در مورد مدافعان حرم مباحثی را ارائه داده و مسئله فرهنگ و هنر را در پیشرفت انقلاب اسلامی، مؤثر معرفی می‌نماید. صفات حاج قاسم از جمله شهادت‌طلب، اندیشمند و ... از مباحث قابل‌توجه این اثر محسوب می‌گردد. #قاسم_سلیمانی @tarikh_j
#معرفی_کتاب توافق سلیمانی ـ پوتین: امکان‌سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه/ تالیف شعيب بهمن/ انتشارات موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور (تهران)/ 1396/ 200 صفحه. 24 جولای 2015 (2 مرداد 1394)، هواپیمای مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه‌ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت. سردار قاسم سلیمانی که عالی‌ترین مقام مسئول ایرانی در پرونده‌های حساس و مهم منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مسائل منطقه غرب آسیا است، با یک دستور کار مشخص به مسکو سفر کرده بود. دستور کاری که به فاصله کمی، در قالب پیمان جدیدی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نمود پیدا کرد و به تشکیل ائتلاف 1+4 با حضور ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان منجر شد. سفر سردار سلیمانی به روسیه، علاوه بر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، دارای جنبه‌های راهبردی در روابط ایران و روسیه نیز بود؛ زیرا برای نخستین بار، دیداری میان مقامات دو کشور انجام شد که نتیجه آن، ائتلاف و همکاری نظامی، اطلاعاتی و امنیتی میان مسکو و تهران بود. #قاسم_سلیمانی @tarikh_j