eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
روایات درباره در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار فرج تصریح شده است که از جمله می‏توان به روایات زیر اشاره کرد: در روایتی، امام صادق‏علیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.( نعمانی، 1422ص 200.) در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام می‏فرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت منتظر فرج حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باشند.( صدوق، 1395،ص 377.) این روایات بر لزوم انتظار فرج مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت تأکید فراوان دارند. و در تعدادی از روایات انتظار فرج یکی از ارکان دین شمرده شده است؛ امام صادق‏علیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود می‏فرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائم‏علیه السلام است.( کلینی، 1363،ج2، ص 21. نوری ، ج1، ص 73.) و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوب‏ترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.( صدوق، 1413،ج4، ص 381.) درپاره ای از روایات نیز انتظار فرج از بزرگترین گشایش ها بشمار آمده است.( مجلسی، 1403،ج36، ص 326.) در حدیثی، پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمودند: با آمدن او حزن از شیعه برداشته می‏شود.(مجلسی،1403، ج 50، ص 317.) در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (همان، ج 74، ص 143.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اهمیت انتظار تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله فرج وانتظار است. شخصی از امام صادق‏علیه السلام درباره کسی که انتظار فرج ظهورحکومت حق را می‏کشد و در این حال از دنیا می‏رود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه بوده است.( همان، ج52، ص 126.) و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر می‏زند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.( همان، ج 52، ص 126؛ صدوق، 1395،ص 644 -645.) با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، اهمیت انتظار فرج و نیاز انسان به فرج منجی موعود علیه السلام کاملاً روشن می‏شود. 2.«نیرو سازی»، آمادگی جامعه برای ظهور حکومت مهدوی، نیازمند جَلْب نیرو و تعلیم و تربیت آنها است. از این رو بر منتظران است که نیروهای بالقوّه را برای نیرو سازی حکومت مهدوی آماده سازند و با تربیت آنها، اهداف و ماهیت آن را اشاعه دهند. (فصلنامه انتظار موعود، 1381: ص208.) 3.« انتظار»، انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نگران بودن است. (تاج العروس، ۱۴۱۴:ج۷، ص۵۳۹.) (معین، فرهنگ فارسی، 1371: ج1،ص۳۶۴.) و از نظر روان شناسی، کیفیتی روحی است که سبب پیدایش حالت آمادگی است برای آنچه انتظار می‌رود و نقطه مقابل آن یأس و ناامیدی است. (موسوی اصفهانی، 1379: ج۲،ص۲۱۸.) ازنظر اصطلاحی در اسلام، انتظار مفهومى عميق، پرارزش و مقدس دارد، و زيباترين جلوه عبوديت حق تعالى است. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «أفضَلُ اَعمال اُمّتى انتظار الفَرَج مِن اللهَ عَزّوَجَلّ»؛ برترين اعمال امت من، انتظار رسيدن فرج از خداى عزيز بزرگ است. (صدوق، 1395: ج 2، ص 644.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
                     اَللّهُمَّ                   کُنْ لِوَلِیِّکَ              الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ         صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ     فی هذِهِ السّاعَه وَفی کُلِّ ساعة   وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً         وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ              طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها                     طَویلا..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت نعمانی.pdf
3.05M
📚 ترجمه الغیبة نعمانی ✏️نویسنده: محمد بن ابراهیم نعمانی 📖 مترجم: سید احمد فهری زنجانی 🇮🇷 ناشر: مرکز رایانه ای قائمیه اصفهان ⏳تاریخ نشر: نامشخص 📄 تعداد صفحه: ۲۳۴ صفحه 🔆 توضیح: این کتاب حدیث از ۴۷۸ روایت درباره غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است تشکیل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
الغيبة النعماني.pdf
6.8M
📚 الغیبة نعمانی ✏️نویسنده: محمد بن ابراهیم نعمانی (مشهور به این ابی زینب نعمانی) 📖 محقق: فارس حسّون کریم 🇸🇾 ناشر: دارالجوادین / دمشق ⏳تاریخ نشر: ۱۴۳۲ ه.ق/ چاپ اول 📄 تعداد صفحه: ۳۷۶ صفحه 🔆 توضیح: این کتاب حدیث از ۴۷۸ روایت درباره غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است تشکیل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کارکردهای دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نویسندگان: امینه امینه منبع: موعودپژوهی سال سوم بهار و تابستان 1400 شماره شیعیان در عصر غیبت، وظایف بسیاری برای یاری امام زمان (عج) بر عهده دارند. یکی از این وظایف مهم، دعا کردن برای وجود مبارک امام عصر (عج) است. توجه به آیات و روایات، بیانگر برکات دعا در زندگی فردی و اجتماعی است. اگر دعا در حق موجودی کامل باشد، آثار آن نیز به مراتب تکامل می یابد. این مقاله، با هدف آشنایی شیعیان با آثار و برکات دعا و با استفاده از منابع کلامی و روایی، آثار دعا برای امام زمان (عج) را بررسی می کند. نتایج حاصل از این پژوهش، کارکردهای دعا برای امام را افزایش نعمت، انجام محبوب ترین عبادت و رستگاری در روز قیامت با شفاعت توسط حضرت می داند. 🔗لینک مقاله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی عوامل تحقق شادکامی اجتماعی در حکومت حضرت ولی عصر (عج) (مقاله پژوهشی حوزه) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: رضا موحد، مصطفی صالحی منبع: مشرق موعود سال شانزدهم تابستان 1401 شماره شادکامی یکی از نیازهای اساسی انسان است و نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی او بازی می کند و از مهم ترین اهداف همه ی ایدئولوژی ها و نظام های سیاسی اجتماعی بشر به شمار می آمده است این نوشتار با هدف معرفی نظام اجتماعی حکومت امام عصرعج به عنوان نظام شادکام و سعادت بخش بشری، با بررسی حکومت امام عصر؟عج؟ در روایات، قرآن و ادله عقلی و بررسی عوامل شادکامی از نگاه جامعه شناسی و روان شناسی، با شیوه توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای وجود عوامل تحقق شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر؟عج؟ را اثبات می کند. بر این اساس بعد از ذکر تعاریف شادکامی، مقبولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت، دین داری، تأمین نیازها، امید به آینده و رضایت عمومی به عنوان عوامل شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر بیان می شوند. 🔗لینک مقاله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرف جشن ایرانیان در شبِ آخرین چهارشنبه سال شمسی که برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری، جشن ایرانیان در شبِ آخرین چهارشنبه سال شمسی که برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. صرف نظر از مناسبات گوناگونی که عوام برای چهارشنبه آخر سال قائل بوده اند (رجوع کنید به شهری باف، ج ۴، ص ۶۲ـ۶۴)، درباره منشأ و نیز چگونگی نامگذاری این جشن، اطلاع روشن و مورد اتفاقی در دست نیست. «سور» را در چهارشنبه سوری هم به معنای جشن و سرور و هم به معنای سرخ (رجوع کنید به دهخدا، ذیل «سور») دانسته اند (رجوع کنید به فره وشی، ص ۴۳۰؛ هنری، ص ۶۹ـ۷۱؛ پورکریم، ص ۱۴ـ ۱۵). اگر چهارشنبه سوری را جشنی کهن و متعلق به دوران پیش از اسلام بدانیم، با دو مشکل مواجه خواهیم بود: اول اینکه ایرانیان قبل از اسلام، هفته نداشتند و هریک از روزهای ماه را به نامی می خواندند (رجوع کنید به پورداود، ص۱۰۰؛ فره وشی، همانجا). دیگر اینکه بی احترامی به آتش و پریدن از روی آن با سنّت زردشتیان سازگار نیست (رجوع کنید به پورداود، ص ۱۰۲؛ د. ایرانیکا، ذیل مادّه). ضمن آنکه در قدیم ترین اشاره به «شب سوری» در قرن چهارم در تاریخ بخارای نرشخی (ص ۳۷) نیز سخنی از چهارشنبه نیست. با این حال ممکن است چهارشنبه سوری، بازمانده و شکل تحول یافته ای از یکی از جشنهای رایج در ایران باستان بوده باشد، از جمله گاهنبارِ هَمَسْپَتْمَدَم و نیز جشن نزول فروهرها که شش روز پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می شد (رجوع کنید به اوستا، ج ۱، ص ۵۹۴ـ۵۹۶؛ فره وشی، همانجا؛ پورکریم، ص۲۶؛ رجبی، ص ۱۷ـ۱۹). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همچنین گفته شده که چهارشنبه سوری به مناسبت بزرگداشت یاد قیام مختار ثقفی به خون خواهی امام حسین علیه السلام در ۶۶ هجری در کوفه بوده است که در روز چهارشنبه ای آغاز گردید و برای اعلان این قیام، یاران مختار بر پشت بامهای خانه های خود آتش افروختند (رجوع کنید به شکورزاده، ص ۷۹ـ۸۰؛ شهری باف، ج ۴، ص ۶۳؛ هنری، ص۶۷ـ ۶۸). در عین حال، ریشه ای غیرآیینی برای چهارشنبه سوری نیز قابل بررسی است: برافروختن آتش که کاربردهای بهداشتی و خاصیت گندزدایی داشته، احتمالا جزوی از برنامه های نظافت عمومی پیش از آغاز سال جدید بوده، به ویژه اینکه دور انداختن و شکستن کوزه های قدیمی و مصرف شده در طول سال نیز از رسوم رایج در چهارشنبه سوری بوده است (رجوع کنید به رجبی، ص ۱۸؛ عناصری، ص ۱۸۸، ۱۹۱؛ هنری، ص ۸۴ـ۸۵). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با وجود مشابهت‌های آداب و رسوم رایج در چهارشنبه سوری و جشنی به نام آخری چهارشنبه (رجوع کنید به ماسه، ج ۱، ص۱۵۰، پانویس ۵) که در آخرین چهارشنبه ماه صفر از تقویم قمری به ویژه در هند و پاکستان برگزار می شود (رجوع کنید به د.اردو، ذیل «آخرین چهارشنبه»)، بعید است که این جشن چنان که پنداشته شده است (رجوع کنید به د. ایرانیکا، همانجا)، دگردیسیِ چهارشنبه سوری در نتیجه فشار و سخت گیری علمای متشرع بوده باشد (رجوع کنید به د. اردو، همانجا)، زیرا دست کم می دانیم که در روزگار اقتدار کامل علما و فقهای شیعه در عصر صفوی نیز این جشن به طور آشکار و عمومی برگزار می شده است (رجوع کنید به اولئاریوس، ص ۷۷ـ ۷۹؛ ماسه، ج ۱، ص ۱۵۸) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهش‌یار.apk
8.71M
📣 برای اولین‌بار در ایران🇮🇷 نرم‌افزار پژوهش‌یار () ✅هر آنچه یک پژوهشگر به آن‌، نیاز دارد... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹 مصاحبه کوتاه با خبرگزاری فرانس ۲۴ در باره هم‌زمانی نوروز و ماه مبارک رمضان چند روز پیش مصاحبه تلفنی کوتاهی با شبکه فرانس ۲۴ در باره هم‌زمان نوروز و ماه مبارک رمضان انجام شد. به گزارش خبرگزاری شبستان (به نشانی: http://shabestan.ir/mobile/detail/news/1258327) این شبکه تلویزیونی فرانسوی گزارشی ویژه‌ای در باره هم‌زمانی مناسبت ملی نوروز و مناسبت دینی ماه رمضان منتشر و در آن به بخش‌هایی از مصاحبه به صورت زیر اشاره کرده است: فرانس ۲۴ در گزارش خود به نقل از محسن الویری، روحانی شیعه و تاریخ‌نگار نوشت: شکی نیست که نوروز یک جشن ملی است که قبل از اسلام وجود داشته است. اما با هیچ یک از آموزه‌های اسلام مغایرتی ندارد. الویری می گوید: نوروز به حفظ طبیعت توجه دارد و خواستار رفع اختلاف بین مردم و احترام به سالمندان و دیدار اقوام است. این‌ها ارزش‌هایی است که اسلام به آن سفارش کرده و به آن علاقه‌مند است. در این گزارش آمده است: مردم ایران امسال سنت‌های نوروزی را با آیین‌های ماه مبارک رمضان که سوم فروردین ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، تلفیق می‌کنند و از طلوع صبح تا غروب از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنند. این جشن نوروزی ۱۲ روز پس از سال نو در روز «سیزده بدر» و یا «روز طبیعت» پایان می یابد، اما امسال روز طبیعت با انتظار زمان افطار و گردهم آمدن روزه‌دار در فضای سبز به پایان می رسد. در این گزارش آمده است: در فقه شیعی آمده است که اگر مومنان از شهری که در آن سکونت دارند، مسافت معینی را طی کنند، مسافر محسوب می شوند و ممکن (و با این روش می‌توانند) روزه نگیرند.   ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ @MohsenAlviri 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واكاوی بدعت انگاری جشن نوروز.pdf
176.3K
آيا از منظر روايات اسلامی جشن نوروز بدعت است؟ پاسخ پرسش فوق را در اين نوشتار مطالعه كنيد با ما همراه باشيد @rustaei110