.
🔰چهارمین دوفصلنامه تخصصی جستارهای تاریخ اسلام منتشر شد.
فهرست مقالات مندرج در این شماره به شرح ذیل است:
۱- بررسی ادبی و محتوائی سروده ابو طالب در شعب/ زهرا مهرجوئی
۲- فعالیت های آموزشی_فرهنگی زنان مسلمان در حرمین شریفین تا سقوط عباسیان/فهیمه جعفری جبلی
۳- بازنمایی شخصیت حضرت حمزه علیه السلام در تفسیر آیات و روایات اصحاب/ نرگس سلیمانی
۴- مأخذشناسی توصیفی سادات عبدالوهابیه/ سید احمد باقرزاده ارجمندی
۵- زمینههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترش مناظرات در عصر اول خلافت عباسیان۲۲۷-۱۳۲ (ه.ق)/ هومان محمدی شرفآباد؛ سهیلا خوانساری
۶- جایگاه جنگ در مواجهه با دشمن در سیره نظامی امام علی(ع)/ یدالله حاجیزاده
❇️این نشریه با مدیر مسئولی خانم سیده زهره برقعی و سردبیری آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی، دبیر تخصصی نجمه صالحی مشغول به فعالیت است.
لینک خبر
https://jz.ac.ir/post/13661-%B2n.ir/p80187F
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
felestin fa kamel.pdf
2.15M
نام کتاب : «#فلسطین از منظر حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
📖 جمع آوری و نگارش قرآن:
علی علیه السلام نخستین کسی بود که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله به جمع قرآن مشغول شد و بر حسب روایات مدت ۶ ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند.
ابن ندیم گوید: اولین مصحفی که گردآوری شد، مصحف علی علیه السلام بود و این مصحف نزد آل جعفر علیه السلام بود. سپس میگوید: مصحفی را دیدم نزد ابی یعلی حمزه حسنی که با خط علی علیه السلام بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن علی علیه السلام آن را به میراث گرفته بودند.
محمد بن سیرین از عکرمه نقل میکند: در ابتدای خلافت ابوبکر، علی در خانه نشست و قرآن را جمع آوری کرد؛ گوید از اکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول در آن شده بود؟ گفت اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند علی علیه السلام قرآن را گردآورند، نخواهند توانست. گوید هرچه دنبال کردم تا بر آن مصحف دست یابم میسر نگردید!
ابن جزی کلبی گوید: اگر مصحف علی علیهالسلام یافت میشد، هر آینه در آن علم فراوان یافت میگردید.
📘 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۸۹؛ به نقل از منابع متقدم.
#بخش_اول
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جمع آوری و نگارش قرآن ۲:
جلالالدین سیوطی گفته است: در صدر اول [صدر اسلام]، نشانه حرکات حروف [قرآن] به صورت نقطه بود. نقطهی اول حروف علامت فتحه، نقطهی آخر حروف علامت ضمه و نقطهی زیرین حروف علامت کسره به شمار میآمده است.
علائمی که هم اکنون برای بیان حرکات حروف [قرآن] متداول است و ماخوذ از حروف میباشد، از ابتکارات خلیل بن احمد است.
در این روش فتحه عبارت است از شکل مستطیلی که در بالای حروف گذاشته میشود؛ علامت کسره به همین شکل در ذیل حروف به کار میرود و علامت ضمه واو کوچکی است که در بالای حروف [گذاشته میشود] و تنوین بر حسب مفتوح بودن یا مکسور یا مضموم بودن به وسیله دو علامت از نوع خود مشخص میشود.
سیوطی اضافه میکند: اولین کسی که حمزه و تشدید را وضع کرد، خلیل بن احمد بود.
📙 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۱۲۶.
لازم به تذکر است که خلیل بن احمد از بزرگترین علمای لغت شناس عرب در قرن دوم هجری میباشد و کتابی به نام العین دارد.
🖊استاد محترم: مهدی مستقیمی
#بخش_دوم
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
https://eitaa.com/yadrooz_m/139
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم.pdf
1.36M
🔰 مقاله پژوهشی / PDF
🛑 آیا زمان نابودی اسرائیل در قرآن کریم پیشگویی شده است⁉️
📚 واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم جهانی در آیات آغازین سوره اسراء
✍ به قلم علیرضا شریف و سید حسن خلیفه واقفی | فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی🔻
1⃣ این پژوهش، به دنبال تبیین چگونگی وقوع سرکوب فساد بنیاسرائیل در آخرالزمان، توسط «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ» (= سربازان حضرت ولی عصر عج) است که در پی دو فساد بزرگ آنان در سطح جهان رخ مینماید. در پی سرکوب آنها، بیت المقدس فتح و از لوث وجود انان پاک میشود.
اگر اجازه قدرتنمایی به بنیاسرائیل در فساد دوم داده میشود، به جهت آشکار شدن باطن حقیقی آنان است.
2⃣ روش مقاله: بهرهگیری از رهیافت تدبّری؛ با تاکید بر پیوستگی آیات و تحلیل دلالتهای ظاهری موجود در متن سیاق، به چینش زمانی آیات و روایات مربوط به آن. مقاله احتمال وقوع یکی از دو فساد این قوم یهود در زمان معاصر را قویتر از دیگر احتمالات می داند.
3⃣ طبق روایات و دلایل مطرح شده در این نوشتار، زنجیره متوالی ماجراهای فساد بنیاسرائیل و «علوّ کبیر» ایشان در آخرالزمان، در اواخر دوران غیبت کبری رخ میدهد و با ماجرای ظهور امام عصر (عج) مرتبط است.
(لطفا نقادانه بخوانید)
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#معرفی_ مقاله
دیدگاه اسلام و یهود درباره سحر👇
https://journals.atu.ac.ir/article_1306.html
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
cultural-h-v8n31p27-fa.pdf
374.4K
#معرفی_مقاله
مقاله: درباره طلسم های یهودیان
است با توجه به کتب اسلامی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
🔸اولین پیش نشست چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان»
🔆موضوع: "کتاب تولید دانش و آثار ماندگار بانوان طلبه"
🎙استاد: سرکار خانم بتول زاهدی فر، دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان
📌لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓زمان: دوشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۰
🏫مکان:جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم
https://jz.ac.ir/post/13676
#اللّهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
مقدمه و فهرست کتاب چیستی رویکرد تمدنی.pdf
680.4K
مربوط به یادداشت بالا
مقدمه و فهرست مطالب کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل"
@MohsenAlviri
مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص_های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
2.04M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخصهای آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب"
@MohsenAlviri