فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عید_قربان
💐فرا رسیدن عید سعید قربان و آغاز دهه ی امامت و ولایت بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.
✍کانال #تاملی_در_تاریخ_اسلام
🆔️ @TarikhEslam
📅نهم ماه ذی الحجه سال اول هجری ماجرای سدّ الابواب :👇
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
@TarikhEslam
✅تاریخ دقیق واقعه سد الابواب، در منابع حدیثی و تاریخی نیامده است و در بین مورخین اختلاف است.
مرحوم علامه مجلسی، بدون مشخص کردن سال وقوع، روز عرفه را برای آن ذکر کرده است.
او می نویسد :
📋《وَ يَومَ سَدِّ الأَبوَابِ وَ فَتحِ بَابِهِ وَ هُوَ يَومَ عَرَفَةَ》
♦️روز عرفه، روز وقوع ماجرای سدّ ابواب و فتح باب امام علی(ع) است.(۱)
جریان از این قرار است که بعد از هجرت حضرت رسول اکرم(ص)، از مکه به مدینه، حضرت(ص) بنای مسجد النبی را آغاز نمود، در این میان هر یک از اصحاب، خانه های خود را در مجاور مسجد ساختند و و از هر خانه ای، دری را به داخل مسجد گشودند، که مطابق برخی از روایات، رسول اکرم(ص) امر نمود که همه ی دربها، به روی مسجد بسته شود، به جز درب خانه ی علی بن ابی طالب(ع)!
آن گاه کسی را سراغ ابوبکر فرستاد و دستور داد تا درب خانهاش را به مسجد ببندد، ابوبکر نیز چنین کرد.
سپس کسی را نزد عمر فرستاد، تا او نیز درب خانهاش را به سوی مسجد ببندد.
ابن کثیر می نویسد :
برخی پس از شنیدن این دستور ناراحت شدند و اعتراض کردند.
حضرت(ص) فرمود : من مأمور بستن این درها غیر از در خانه علی(ع) شدهام.
شما در این باره سخنانی گفتید.
به خدا سوگند! من از پیش خودم به بستن یا گشودن دری دستور ندادم.
من به وظیفه ای مأمور شدم و از آن تبعیت کردم.
و سپس فرمود :
📋《مَا أَنَا فَتَحْتُهُ وَلَكِنَّ اللَّهَ فَتَحَهُ》
♦️من درب خانه علی(ع) را باز نگذاشتم، بلکه خداوند آن را گشوده است.(۲)
حقیقت ارزش و فضیلت باز بودن در به سوی مسجد، اشاره به مسأله طهارت معنوی و ظاهری اهل بیت(ع) و شخص رسول خدا(ص) دارد، که در مورد آنها در روایات بیشماری، به آن اشاره شده است.
لذا ابن حجر عسقلانی نقل میکند :
حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَطْرُقَ هَذَا الْمَسْجِدَ جُنُبَاً غَيْرِي وَ غَيْرُكَ》
♦️برای هیچ کس حلال نیست، که در حال جنابت به این مسجد وارد شود، به جز من و تو!(۳)
📚منابع:
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۹۷، ص۳۸۴
۲)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۷، ص۳۷۹
۳)فتح الباری ابن حجر عسقلانی، ج۷، ص۱۳
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
5️⃣7️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «نگاهی به حدیث سد الابواب» از سلسله پژوهش های اعتقادی پیرامون حدیث «سدالابواب» در منابع شیعه و اهل سنت؛ اثر استاد میلانی✍📚👇
@TarikhEslam
🌐برای خرید یا مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇
🆔 https://www.masharegh.com/product/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B3%D8%AF%D9%91-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%A8/
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
6️⃣روز نهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از رسیدن به عرفات، به انجام اعمال
7️⃣روز دهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید قربان را انجام می دهند.
#عید_قربان
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣2⃣ شهادت مظلومانه #حضرت_مسلم_علیه_السلام :👇 #روز_شمار_عاشورا @TarikhEslam
2⃣2⃣روز دوازدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی عقیق رسیدند.(۱)
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_عاشورا
📚منبع :
۱)مثیر الأحزان ابن نما حلی، ص۴۲
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
7️⃣روز دهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید
8️⃣روز دوازدهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنرانی حضرت(ص) در مسجد خَیف به سمت مکه حرکت می کند.
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
8️⃣روز دوازدهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنرانی حضرت(ص) در م
9️⃣روز سیزدهم ماه ذیالحجه آخرین روز توقف کاروان حضرت رسول اکرم(ص) در مَکَّه معظمه و نماز ظهر در یکی از توقفگاهها خوانده میشود.
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣2⃣روز دوازدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی عقیق رسیدند.(۱)
3⃣2⃣روز سیزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به منزل(وادی صفرا) رسیدند :👇
✅در این روز کاروان امام حسین(ع) به وادی «صفرا» رسیدند که سرزمینی بود دارای زراعت و نخل های فراوان که در این منزل (مجمّع) و (عبّاد) و همراهانش به حضرت(ع) ملحق شدند و آن دو بزرگوار در کربلا شهید شدند.(۱)
📚منبع :
۱)الإمام الحسین(ع) و اصحابه، ج۱، ص۱۵۹
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_عاشور
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣2⃣روز سیزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به منزل(وادی صفرا) رسیدن
📅سیزدهم ذی الحجه سال سیزدهم بعثت، دومین پیمان اهل یثرب معروف به (عقبه دوم) با حضرت رسول اکرم(ص) در مکه :👇
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
@TarikhEslam
✅بیعت عقبه به بیعت مردم یثرب با حضرت رسول اکرم(ص)، پیش از هجرت آن حضرت(ص) اشاره دارد.
دو بیعت بین مردم مدینه و رسول اکرم(ص) انجام شد که اولی در سال دوازدهم و دومی در سال سیزدهم بعثت بود و هر دو به بیعت عقبه معروف است.
بعضی بیعت اول را بیعت النساء و بیعت دوم را بیعت الحرب نامیدهاند ولی بیشتر مورخان بیعت نساء را پس از فتح مکه دانستهاند.
این دو بیعت، مقدمه هجرت پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان از مکه به مدینه را فراهم نمود.
علت نامگذاری عَقَبه هم از اونجایی که عقبه در لغت به معنای گردنه راهی است که از آن به بالای کوه میروند و از آنجایی که دو بیعت پیامبر اکرم(ص) و مردم یثرب در عقبهای (گردنه) میان منا و مکه، نزدیک مِنا به وقوع پیوست، این دو بیعت به بیعت عقبه مشهور شدهاند.
فاصله این مکان با مکه حدود پنج کیلومتر است.
وقتی حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) در سال دهم بعثت از دنیا رفتند، رسول اکرم(ص) از یک سو کسی را که از او حمایت کند، نداشت و از سوی دیگر سختگیری مشرکان بر ایشان بیشتر شده بود، در سال یازدهم بعثت، آن حضرت(ص) با شش تن از مردم یثرب[مدینه] رو برو شد.
محل این ملاقات را بعضی نزدیک آن عقبه و بعضی در منا نوشتهاند.
این شش تن از قبیله خزرج بودند و رسول اکرم(ص) از هویت آنان سؤال کرد و آنها خود را از مردم خزرج معرفی کردند؛ رسول اکرم(ص) پرسیدند که شما از هم پیمانان و دوستان یهودید و پاسخ مثبت شنید.
سپس با ایشان به گفتگو نشست، و اسلام را بر آنان عرضه داشت و برایشان قرآن خواند.
اطلاعات پراکندهای که مردم یثرب از یهودیان درباره ظهور پیامبری در مکه به دست آورده بودند، موجب توجه آنان به حضرت محمد(ص) شد و این امید را ایجاد کرد که با حضور ایشان در یثرب بتوانند از ادامه دشمنی و جنگ بین دو قبیله اوس و خزرج پیشگیری کنند.
اینان چون به مدینه بازگشتند، داستان ظهور پیامبر را با مردم گفتند.
1⃣بیعت اول عقبه :👇
این بیعت در سال دوازدهم بعثت، در موسم حج صورت گرفت.
دوازده تن از هفت خانواده دو قبیله اوس و خزرج در عقبه با رسول اکرم(ص) دیدار کردند و اسلام آورده و با رسول خدا(ص) بیعت نمودند.
از قبیلۀ خزرج، اَسعَد بن زُرارة، عَوف بن حارث و برادرش مُعاذ، ذَکوان بن عبدقیس، رافع بن مالک، عبادة بن صامت، ابی عبدالرحمن یزید بن ثَعلَبَة، عباس بن عبادة بن نَضلَة، عُقبَة بن عامر بن نابی، قُطبَة بن عامر بن حدیده و از قبیلة اوس، ابوالهیثم بن تَهَّیان، عُوَیم بن ساعدة در این بیعت شرکت داشتند.
📝مفاد بیعت اول عقبه :👇
۱)در پرستش خدا شریکی برای او نگیرند.
۲)دزدی و زنا نکنند.
۳)فرزندان خود را نکشند.
۴)بهتان نزنند.
۵)رسول خدا(ص) را در آنچه به خیر و صلاح است نافرمانی نکنند.
اگر بدین بیعت وفا کردند، بهشت از آن آنان خواهد بود و اگر خلاف نمودند، با خداست که آنان را ببخشد یا عذاب کند. برخی این بیعت را بیعت النساء گفتهاند ولی با توجه به آیه ۱۲ سوره ممتحنه، بیعت نساء، بیعت پیامبر(ص) با زنان پس از فتح مکه است.
پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) مُصعب بن عُمیر، را همراه آنان فرستاد تا به آنها قرآن تعلیم دهد.
البته بعضی مورخان فرستادن مصعب را بعد از بیعت دوم نوشتهاند.
2⃣بیعت دوم عقبه :👇
بیعت دوم در عقبه که به بیعت الحرب هم معروف شد، در موسم حج سال سیزدهم بعثت، در درۀ سمت راست از مِنیٰبه سوی گردنه که امروز محل مسجد البیعه است، واقع شد.
در این سال هفتاد مرد یا هفتاد و دو مرد و دو زن در عقبه حاضر شدند، و از آن سو عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر(ص) نیز با رسول خدا(ص) حاضر شد.
یثربیان یکی یکی یا دوتا دوتا نزد پیامبر(ص) میآمدند.
نخستین نفر رافع بن مالک بن عَجْلان (از بنی زُرَیق) بود که نزد پیامبر(ص) رفت.
عباس به حاضران گفت :
محمد(ص) از ماست و تا آنجا که توانستهایم از او حمایت کردهایم.
اکنون او میخواهد نزد شما بیاید.
اگر توان حمایت او را دارید، چه بهتر، وگرنه او را نزد ما رها کنید.
آنان گفتند : با او بیعت (و عهد) میکنیم که با هر که جنگ کند بجنگیم و با هر که آشتی کند، در آشتی باشیم.
گفته شده بَراء بن مَعرور یا ابوالهیثم بن تهّیان یا اسعد بن زراره از نخستین بیعتکنندگان بودند.
ثمره بیعت عقبه پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) دوازده تن از مردم یثرب را به عنوان نقیب آنان انتخاب کرد.
این بیعت، مقدمه هجرت حضرت رسول اکرم(ص) به یثرب شد.
📚منابع :
۱)تاریخ طبری، ج۲، صص۳۴۳ـ۳۴۴
۲)سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۸۰
۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۲۷۵
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣2⃣روز سیزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به منزل(وادی صفرا) رسیدن
4⃣2⃣روز چهاردهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «ذات عرق» رسیدند.
#روز_شمار_عاشورا
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣2⃣روز چهاردهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «ذات عرق» رسیدن
5⃣2⃣روز پانزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «حاجر» رسیدند.
✅در این روز که امام حسین(علیه السلام) به منزل «حاجر» رسیدند به برادر رضاعی خود «عبدالله بن یقطر» یا به نقلی «قیس بن مسهّر صیداوی» را با نامه ای به سوی حضرت مسلم فرستادند.(۱)
امام حسین(ع) در این نامه چنین نوشت :
📜«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ،
از حسین بن علی به برادران از مؤمنین و مسلمانان خود، سلام علیکم،
همانا خدائی را سپاسگزارم که شایسته پرستشی جز او نیست.
اما بعد؛ پس همانا نامه مسلم بن عقیل به من رسید که در آن از نیک اندیشی شما و فراهم آمدنتان برای یاری و گرفتن حق از دست رفته ما خبر میداد، من از خدا خواستهام که کار ما را نیک گرداند و بهترین پاداش را در این باره به شما دهد، من در روز سهشنبه هشتم ماه ذی حجة روز ترویه از مکه به سوی شما رهسپار شدم، و وقتی فرستاده من به شما رسید در کار خود شتاب و کوشش کنید، زیرا من همین روزها بر شما درآیم.
و السّلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.»(۱)
#روز_شمار_عاشورا
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۰
@TarikhEslam