✅در مورد تاريخ واقعه غدير تقريبا اختلافى بين منابع نيست.
تمامى منابع در اينكه اين رویداد بزرگ در هيجدهم ذی الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاده، اتفاق نظر دارند.
بسيارى از منابع اهل سنت و نيز شيعى، وقوف رسول اکرم(ص) را در عرفه سال دهم، روز جمعه گزارش كرده اند و بر اين اساس، روز غدير كه نُه روز پس از عرفه و هجدهم ذى الحجه است، يكشنبه خواهد بود.
در ميان مورخان، ابن كثير به اين نكته اشاره شده است.
ابن جوزی(متوفی سال ۶۵۴ق) می نویسد :
📋《وَ فِي لَيلَةِ الخَمِيسِ ثَامِنَ عَشَرَ ذِي الحَجَّةِ وَ هُوَ يَومَ غَدِيرِ خُمِِّ》
♦️شب پنجشنبه، روز هیجدهم ذی الحجه و آن روز، روز غدیر خم است.(۱)
نكته ديگر اينكه اين گردهمايى عظيم به نقل از شیخ طبرسى(متوفی سال ۵۴۸ق) که در اين باره مى نويسد :
📋《فَلَمَّا بَلَغَ غَدِيرَ خُمٍّ أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ عَلَى خَمْسِ سَاعَاتٍ مَضَتْ مِنَ اَلنَّهَارِ بِالزَّجْرِ وَ اَلاِنْتِهَار وَ اَلْعِصْمَةِ مِنَ اَلنَّاسِ فَقَالَ :
يَا مُحَمَّدُ(ص)! إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ لَكَ :
{يٰا أَيُّهَا اَلرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ فِي عَلِيٍّ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنّٰاسِ}》
♦️زمانی که کاروان به غدیر خم رسید، جبريل زمانى كه پنج ساعت از روز گذشته بود بر رسول اکرم(ص) نازل شد و فرمان به استواری و امان از مردم را آورد و گفت : اى محمد(ص)! خداى عزوجل سلامت مىرساند و چنين مى فرمايد :
«اى پيامبر! آنچه از خداى تو بر تو نازل شد تبليغ كن و اگرچنین نکنی، رسالت خدا را انجام ندادهاى و خدا تو را از شر مردم محفوظ مى دارد و همانا به تحقيق خداوند قوم كافر را هدايت نمىكند.»(۲)
ابن اثير به نقل يكى از شاهدان عينى غدير، زمان اين اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش كرده است.
طى اين گزارش ابى الطفيل مى گويد :
در حجه الوداع همراه رسول اکرم(ص) بوديم كه هنگام ظهر دستور داد، مكانى را براى نماز مهيا كنيم و خارها را بزنيم، بعد از آن، نماز خوانديم و رسول اکرم(ص) بعد از نماز، دست على بن ابى طالب(ع) را گرفت و در طی خطبه ای فرمود :
📋《مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهَذَا عَلِىٌّ(ع) مَوْلَاهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ》
♦️هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست.
خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد.(۳)
📚منابع:
۱)المنتظم ابن جوزی، ج۱۴، ص۱۵۱
۲)الاحتجاج شیخ طبرسی، ص۵۷
۳)اسدالغابه ابن اثیر، ج۳، ص۹۲
@TarikhEslam
✅ياقوت حموى(متوفی سال ۶۲۶ق) در معرفى منطقه جغرافيايى غدير خم مى نويسد :
📋《غَدِيرٌ خُمٍّ بَینَ مَکَّةَ وَ المَدينَةِ، بَينَهُ وَ بَينَ الجُحفَةِ مَيلَانِ》
♦️غدیر خم بین مکه و مدینه می باشد و بین غدیر خم و بین جحفه دو میل است.
و همچنین طبق نقل حموی «خُم» نام چاهى است که عبدشمس آن را حفر کرده است.(۱)
اما شیخ طبرسى(متوفی سال ۵۴۸ق) محل غدیر را اینگونه بیان می کند که؛
📋《..غَدِيرُ خُمٍّ قَبْلَ اَلْجُحْفَةِ بِثَلاَثَةِ أَمْيَالٍ》
♦️غدیر خم، سه میل قبل از جحفه می باشد.(۲)
و همچنین فیروز آبادی(متوفی سال ۸۱۷ق) می نویسد :
📋《وَ غَديرٌ خُمٍّ : مَوضِعٌ عَلى ثَلاثَةِ أميالٍ بِالجُحفَةِ بَينَ الحَرَمَينِ》
♦️غدير خم بين مكه و مدينه است و تا جحفه، سه مايل فاصله دارد.(۳)
اما علت اختلاف به فاصله غدیر تا جحفه که برخی به سه میل و برخی به دو میل نوشته اند، امری است طبیعی چون جحفه منطقه بزرگی را شامل می شده است که احتمالا قائلین به دو میل، ابتدای آن و قائلین به سه میل، انتهای آن را در نظر گرفته اند.(۴)
بر اساس مشاهده هاى اخير و بازديد از مكان غدير روشن شده است كه فاصله مكه تا جحفه با جاده كنونى حدود ۱۸۰ كيلومتر است.
بر اساس گزارشى، مسجدى در اين شهر قرار دارد كه به مسجد غدير مشهور است.
📚منابع:
۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۱۸۸
۲)الاحتجاج طبرسی، ص۵۷
۳)القاموس المحيط فیروز آبادی ، ج۴، ص۱۰۹
۴)موسوعه الامام علی بن ابی طالب(ع) ری شهری، ج۱، ص۶۲۵
@TarikhEslam
✅در بررسى اجمالى روايات مختلفى كه به نوعى، تعداد جمعيت حاضر در غدير را گزارش كرده است، متوجه می شویم که در تعداد حاضرین اختلاف می باشد، که در نقل های مختلف از منابع شیعه و سنی نقل شده است.
اعداد و ارقام مختلفی از جمعیت حاضر در غدیر در منابع ذکر شده است.
کمترین جمعیت را ابن شهر آشوب(متوفی سال ۵۸۸ق) به عدد ۱۳۰۰ نفر نقل کرده است.
او روایتی را از امام باقر(ع) نقل می کند و می نویسد :
📋《فِي رِوَايَةٍ عَنِ الْبَاقِرِ(ع) قَالَ : لَمَّا قَالَ النَّبِيُّ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ بَيْنَ أَلْفٍ وَ ثَلَاثِمِائَةِ رَجُلٍ {مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ الْخَبَرَ}》
♦️در روایتی از امام باقر(ع) که می فرماید : حضرت رسول اکرم(ص) در روز غدیر در حضور هزار و سیصد نفر، جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه» را مطرح نمود. تا آخر حديث!(۱)
و برخی ۵ هزار، برخی ۲۰ هزار و برخی ۴۵ هزار و برخی ۶۰ هزار و برخی ۹۰ هزار نقل کرده اند، که در نهایت به نقل از ابن جوزی تعداد ۱۲۰ هزار نفر نیز ثبت شده است.
پس بیشترین جمعیت را هم ابن جوزی(متوفی سال ۶۵۴ق) به عدد صد و بیست هزار نفر نقل کرده است.
او می نویسد :
📋《..النَّبِيُّ(ص) مِن حَجَةِ الوِدَاعِ فِي الثَّامِنِ عَشَرَ مِن ذِي الحَجَّةِ جَمَعَ الصِّحَابَةِ وَ كَانُوا مِائَةَ وَ عِشرِينَ اَلفَاً وَ قَالَ : مَن كُنتُ مَولَاهُ فَعَلِيُّ مَولَاهُ الحَدِيثَ》
♦️حضرت رسول اکرم(ص) در حجة الوداع در هیجدهم ذی الحجه، اصحاب را جمع نمود، در حالی که تعداد آنها صد و بیست هزار نفر بودند و حضرت(ص) جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه» فرمود و ادامه حدیث!(۲)
حاصل آنچه گفته شد، اينكه تعداد جمعيت حاضر در غدير از ۱۳۰۰ نفر تا ۱۲۰ هزار نفر گزارش شده است.
در حالی که هر دو ناقل، یعنی ناقل کمترین و بیشترین جمعیت، روایت را به صورت مجهول بیان کرده اند و منبع سخن ایشان نامعلوم است.
اما در اینکه تا چه حد، این ارقام درست می باشد و آیا در آن تحریف یا اغراقی صورت گرفته است یا نه؟!! بررسی آن در محل خود حائز اهمیت است.
📚منابع:
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۲۶
۲)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۳۷
@TarikhEslam
☀️گرمای شدید :👇
بر اساس گزارشها، تجمع مردم، هنگام ظهر كه گرمترين زمان روز، زیر آفتاب سوزان می باشد، رخ داده است.
شیخ مفید(متوفی سال ۴۱۳ق) در وصف گرمای غدیر می نویسد :
📋《كَانَ يَوْمَاً قَائِظاً شَدِيدَ اَلْحَرِّ وَ إِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَيَلُفُّ رِدَاءَهُ عَلَى قَدَمَيْهِ مِنْ شِدَّةِ اَلرَّمْضَاءِ》
♦️آن روز هوا بسيار گرم بود و از شدت گرما عباها را دور پاهاى خود مى بستند.(۱)
در روایتی دیگر آمده است که؛
📋《أَنَّهُ كَانَ يَوْماً شَدِيدَ اَلْقَيْظِ يَشِيبُ فِيهِ اَلطِّفْلُ》
♦️آن روز (غدير) روزى بسيار گرم بود، به حدی كه طفل از شدت گرما پير مى شد.(۲)
و به نقل از زيد بن ارقم که نقل كرده كه؛
📋《ذَلِكَ فِي يَوْمٍ مَا أَتَى عَلَيْنَا یَوْمٌ أَشَدَّ حَرّاً مِنْهُ》
♦️واقعه غدیر در روزی بود که هيچ روزى گرمتر از روز نديده بوديم.(۳)
و در روايتى از زبان يكى از حاضران در غدير، به اين صورت نقل شده است که؛
📋《قَدْ بَلَغْنَا غَدِيرَ خُمٍّ فِي وَقْتٍ لَوْ طُرِحَ اَللَّحْمُ فِيهِ عَلَى اَلْأَرْضِ لاَنْشَوَى》
♦️ما زمانى به غدير رسيديم كه اگر تكه گوشتى روى زمين انداخته می شد، از شدت گرما پخته مى شد.(۴)
📣ایراد خطبه غدیر توسط حضرت رسول اکرم(ص) :👇
حضرت رسول اکرم(ع) بعد از ماموریت یافتن به ابلاغِ دستور خداوند متعال مبنی بر اعلام جانشینی امام علی(ع)، به واسطه آیه تبلیغ؛
📋《يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ》
♦️ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرساندهای و خدا تو را از گزند مردم نگاه میدارد.خداوند کافران را هدایت نمیکند.(سوره مائده، آیه ۶۷)
دستور به تجمع مردم حاضر دادند و بعد از آن، حضرت رسول اکرم(ص) چنین کردند؛
📋《فَأَمَرَ بِدَوْحَاتٍ هُنَاك َ فَقُمَّ مَا تَحْتَهَا وَ أَمَرَ بِجَمْعِ اَلرِّحَالِ فِي ذَلِكَ اَلْمَكَانِ وَ وَضْعِ بَعْضِهَا عَلَى بَعْضٍ》
♦️رسول اکرم(ص) دستور داد جهاز شتران را در زير درختهائى كه در آنجا بود جمعآورى نمودند و روی همدیگر انباشته کردند.(۵)
سپس رسول اکرم(ص) بر روى جهاز شتران رفت و از آن بلندی دستور به تجمع و فشردگی جمعیت در مقابل سکوی درست شده از کوهان شتران دادند و سپس شروع به ایراد خطبه غدیریه کردند.
👤انتصاب امام علی(ع) به عنوان جانشین رسول اکرم(ص) :👇
در حین خطبه، امام على(ع) را نزد خود فرا خواند و بر فراز سکو دعوت کرد و امام علی(ع) در طرف راست رسول اکرم(ص) ايستاد.
ابى الطفيل مى گويد :
در حجه الوداع همراه رسول اکرم(ص) بوديم كه هنگام ظهر دستور داد، مكانى را برای تجمع مهيا كنيم و خارها را بزنيم، بعد از آن، رسول اکرم(ص)، دست على بن ابى طالب(ع) را گرفت و در طی خطبه ای طولانی فرمود :
📋《مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهَذَا عَلِىٌّ(ع) مَوْلَاهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ》
♦️هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست.
خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد.(۶)
🤲اقامه نماز ظهر به جماعت :👇
بعد از انتصاب امام علی(ع) به عنوان جانشین ایشان، همگی به نماز جماعت با شکوه پرداختند.
🤝بیعت مردان :👇
فریضه ظهر اقامه گردید و شیخ مفید در اوصاف این واقعه می نویسد :
📋《جَلَسَ[النَّبِیُّ] فِي خَيْمَتِهِ وَ أَمَرَ عَلِيّاً(ع) أَنْ يَجْلِسَ فِي خَيْمَةٍ لَهُ بِإِزَائِهِ ثُمَّ أَمَرَ اَلْمُسْلِمِينَ أَنْ يَدْخُلُوا عَلَيْهِ فَوْجاً فَوْجاً فَيُهَنِّئُوهُ بِالْمَقَامِ وَ يُسَلِّمُوا عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَفَعَلَ اَلنَّاسُ ذَلِكَ كُلُّهُمْ》
♦️رسول اکرم(ص) در خیمه خود نشست و به امام علی(ع) دستور داد که در مقابل خیمه خود، درون خیمه ای بنشیند.
سپس حضرت(ص) به مسلمانان دستور داد که گروه گروه به آن خیمه رفته، و این انتصاب الهی را به امام علی(ع) تبریک و تهنیت بگویند و به عنوان امیرالمومنین به امام علی(ع) سلام دهند.
پس آنان نیز همگی چنین کردند.(۷)
در روایت دیگری آمده است که؛
رسول اکرم(ص) خطاب به آنان فرمود :
📋《يَا قَوْمِ! هَنِّئُونِي! هَنِّئُونِي! إِنَّ اَللَّهَ خَصَّنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّ أَهْلَ بَيْتِي بِالْإِمَامَةِ》
♦️ای قوم! به من تبریک بگویید! به من تبریک بگویید! همانا خداوند نبوت را به من و اهل بیتم را به امامت اختصاص داد.(۸)
بعد حضرت(ص) دستور دادند تا چادری جداگانه برای أمیرالمؤمنین(ع) زدند و فرمود :
📋《سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍ(ع) بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ》
♦️هنگام بیعت با علی(ع) با او با لقب امیرالمومنین سلام دهید.(۹)
@TarikhEslam
ادامه مطالب :👇
در این هنگام عُمَر بن خطاب آمد و سلام کرد و گفت :
📋《بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع)! أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى كَلِّ مَؤمِنِِ وَ مُؤمِنَةِِ》
♦️مبارک باد بر تو ای فرزند ابی طالب(ع)!
از امروز مولای من و مولای همه مردان وزنان مومن هستید.(۱۰)
و ابوبکر نیز در این تهنیت با عُمَر شریک بود.
👥بیعت زنان:
شیخ مفید می نویسد :
📋《ثُمَّ أَمَرَ أَزْوَاجَهُ وَ جَمِيعَ نِسَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ مَعَهُ أَنْ يَدْخُلْنَ عَلَيْهِ وَ يُسَلِّمْنَ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَفَعَلْنَ》
♦️سپس حضرت(ص) به همسران خود و همه زنان مومنین که همراه ایشان در این سفر بودند، دستور داد که بر امام علی(ع) داخل شوند و به ایشان به عنوان امیرالمومنین سلام دهند و آنان نیز چنین کردند.(۱۱)
حضور حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) زینت بخش مراسم بود.
بعد از اعلام ولایت در غدیر، جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد :
📋《الْیَوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دیناً》
♦️امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم.(سوره مائده، آیه۳)
بیعت سه روز طول کشید و در این سه روز نماز ظهر و عصر را با هم می خواندند.
بعد از نماز، بیعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشا را نیز با هم می خواندند تا اینکه به مدینه بازگشتند.
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۷۵
۲)الهداية الکبرى خصیبی، ص۱۰۲
۳)شرح الأخبار نعمان مغربی، ج۱، ص۹۹
۴)اقبال الاعمال ابن طاووس، ص۴۵۶
۵)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۷۵
۶)اسدالغابه ابن اثیر، ج۳، ص۹۲
۷)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۷۰
۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۵
۹)الکافی کلینی، ج۱، ص۲۹۲
۱۰)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۵
۱۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۷۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣2⃣روز پانزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «حاجر» رسیدند.
6⃣2⃣روز هفدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «اجفُر» رسیدند.👇
✅در این روز حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به منزل «اجفُر» که ۳۶ فرسخی مکّه بود رسیدند و به نقل شیخ مفید عبدالله بن مطیع با امام حسین(ع) دیدار داشت.
عبدالله وقتی در این محل امام(ع) را زیارت کرد و از سفر امام(ع) به عراق اطلاع یافت، حضرت را به خدا و حرمت اسلام قسم داد که از این سفر صرف نظر کند.
هنوز از امام(ع) پاسخی نگرفته بود که بار دیگر امام(ع) را حرمت قریش و عرب قسم داد که از این سفر دست بردارد. سپس دلیل اصرار خود را این گونه بیان داشت :
📋《فَوَاللّهِ لَئِن طَلَبتَ مَا فِي أَيدِي بَنِي أُمَّيةَ لَيَقْتُلُنَّكَ، وَ لَئِن قَتَلُوكَ لَا يَهابَوَا بَعدَكَ أحَدَاً أَبَدَاً، فَلا تَفعَلْ، وَلَا تَأْتِ الكُوَفَةَ》
♦️اگر از بنی امیه آنچه در دست دارند، طلب کنی به خدا سوگند تو را می کشند و اگر چنین شد بعد از شما هیچ کس حرمتی نخواهد داشت.
این کار را مکن و به کوفه مرو!
امام حسین(ع) درخواست او را نادیده گرفت و به حرکت خود ادامه داد.(۱)
#روز_شمار_عاشورا
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۲
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
6⃣2⃣روز هفدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «اجفُر» رسیدند.👇
7⃣2⃣روز هیجدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «خزیمیه» رسیدند.👇
✅کاروان امام حسین(علیه السلام) در مسیر خود به سمت کوفه، در منزل خزیمیه توقف کردند.
صبحگاهان حضرت زینب کبری(س) مضطرب، خدمت امام حسین(ع) رسید و عرض كرد :
📋《يَا أَخِي! سَمِعْتُ فِي لَيْلَتِي هَاتِفاً يَهْتِفُ :
أَلاَ يَا عَيْنُ فَاحْتَفِلِي بِجَهْدٍ،
وَ مَنْ يَبْكِي عَلَى اَلشُّهَدَاءِ بَعْدُ،
إِلَى قَوْمٍ تَسُوقُهُمُ اَلْمَنَايَا،
بِمِقْدَارٍ إِلَى إِنْجَازِ وَعْدٍ》
♦️ای برادر! ديشب شنيدم که هاتفی ندا می دهد : ای چشم! بسيار گريه كن و كيست كه در آينده بر شهيدان بگريد، بر گروهي كه مرگ آنان را به سوی وعده ای معين به پيش ميراند!
امام حسین(ع) فرمود :
📋《يَا اُختَاهُ! كُلُّ الَّذِي قُضِيَ فَهُوَ كَائِنٌ》
♦️ای خواهر! هر آنچه را كه خداوند تقدير كرده است، انجام خواهد شد.(۱)
#روز_شمار_عاشورا
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۹۱
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1️⃣1️⃣روز هفدهم ماه ذی الحجه سال دهم هجری قمری کاروان حضرت رسول اکرم(ص) در ادامه ی مسیر خود به «قُد
2️⃣1️⃣روز هیجدهم ماه ذی الحجه سال دهم هجری قمری کاروان حضرت رسول اکرم(ص) به مقصد «غدیر» رسید.
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
❤️☀️🔹☀️❤️☀️🔹☀️❤️
📆هیجدهم ماه ذی الحجه سال دهم هجری قمری، مصادف با عید سعید غدیر خم، عید اعلام وصایت مولانا و مقتدانا، اسد الله غالب، غالب کل غالب، صاحب فضل و المناقب، ولی الله، حجت الله، عین الله، ید الله، اذن الله، باب الله، عروه الوثقی، کلمه الحسنی، قائد الغر المحجلین، یعسوب الدین، امیرالمومنین، علی بن ابی طالب(علیه السلام) را به محضر امام عصر، خلیفه الرحمان، شریک القران، امان الانس و جان، صاحب العصر و الزمان، بقیه الله الاعظم روحی فداه و شیعیان و محبین آن حضرت(ع) تبریک و تهنیت عرض می نماییم.❤️
🌹«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(عَلَیْهِ السَّلاَمُ) وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين(عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ)»🌹
#ویژه_ماه_ذی_الحجه
#امام_علی_علیه_السلام
#عید_غدیر
@TarikhEslam
✅در حدیث قدسی آمده است که؛
📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! أَقْرِئْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع) أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمَ، فَمَا سَمَّيْتُ بِهَذَا أَحَداً قَبْلَهُ وَ لاَ أُسَمِّي بِهَا أَحَداً بَعْدَهُ》
♦️ای محمد(ص)! علی ابن ابی طالب(ع) را امیرالمومنین بخوان!
قبل از او این نام را به کسی نگذارده و بعد از او به کسی نامگذاری نخواهم نمود.(۱)
📚منبع:
۱)تفسير نور الثقلين حُویزی، ج۵، ص۱۴۹
@TarikhEslam
1⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي》
♦️روز غدير خم، برترين عيد امّت من است.(۱)
2⃣امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
یَوْمَ لُعِنَ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ(ص) وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ》
♦️همانا ابليس آن دشمن خدا، در تمام حيات خود چهار ناله جانکاهی کرد :
روزی که ملعون و مطرود خدا شد.
روزی که به زمين فرود آمد.
روزی که نبي اکرم(ص) به رسالت مبعوث گرديد.
روز عيد غدير(روزي که مولا اميرالمؤمنين(ع) به خلافت منصوب گرديد.)(۲)
3⃣امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《أَعْظَمُهَا وَ أَشْرَفُهَا [أَلاَعْيَاد!] يَوْمُ الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِ ذِي الْحِجَّةِ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ شَمْسٌ فِي يَوْمٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْهُ》
♦️عظيمترين و شريف ترين عيدها، روز هيجدهم ذي الحجه است که عید بزرگ الهی است و خورشيد بر روزی با فضيلت تر از اين در نزد خدا نتابيده است.(۳)
4⃣امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا!
قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ؟
قَالَ : يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ!
إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ》
♦️هنگامی كه روز قیامت فرا می رسد، چهار روز به سوی خدا می روند، چنانكه عروس به حجله خود می رود.
گفته شد این روز ها كدامنند؟
حضرت(ع) فرمود : گفت روز قربان و روز فطر و روز جمعه و روز غدیر، و براستی كه روز غدیر میان قربان و فطر و جمعه مانند ماه میان ستاره هاست.(۴)
5⃣امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ فِي السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ》
♦️شهرت روز غدير در آسمانها بيشتر از شهرت آن در زمين است.(۵)
6⃣امام صادق(علیه السلام) در حضور جمعی از دوستان و شیعیان خویش فرمود :
📋《فَإِذَا كَانَ صَبِيحَةُ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَجَبَ أَنْ يَلْبَسَ الْمُؤْمِنُ أَنْظَفَ ثِيَابِهِ وَ أَفْخَرَهَا، وَ يَتَطَيَّبَ إِمْكَانَهُ》
♦️هنگامی که صبح روز غدیر شد، مؤمن باید تمیزترین و فاخرترین لباس هایش را پوشیده، و خود را در حدّ توانائیش معطّر سازد.(۶)
7⃣امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《هُوَ يَوْمُ الزِّينَةِ، فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيَوْمِ الْغَدِيرِ غَفَرَ اللهُ لَهُ كُلَّ خَطِيئَةٍ عَمِلَهَا صَغِيرَةٍ أوْ كَبِيرَةٍ، وَ بَعَثَ اللهُ إلَيهِ مَلائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَناتِ، وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجاتِ إلَى قَابِلٍ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْمِ، فَإنْ مَاتَ شَهِيداً، وَ إنْ عَاشَ عَاشَ سَعِيدَاً》
♦️روز غدیر، روز زینت کردن است، پس هرکس به خاطر روز غدیر، خود را بیاراید، خداوند همه خطاهای وی، اعمّ از کوچک و بزرگ، را می آمرزد، و فرشتگانی را به سوی او می فرستد که تا غدیر سال آینده، اعمال نیک برای او نوشته، و درجه او را بالا برند.
پس اگر در این فاصله بمیرد، شهید مرده، و اگر زنده بماند، با سعادت زندگی خواهد کرد.(۷)
📚منابع :
۱)اقبال الاعمال ابن طاووس، ج۲، ص۲۶۴
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۶۳، ص۲۴۱
۳)شواهد التنزيل حسكانی، ج۱، ص۲۰۳
۴)اقبال الاعمال ابن طاووس، ج۱، ص۴۶۸
۵)اقبال الاعمال ابن طاووس، ج۱، ص۴۶۶
۶)بحارالأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۳۰۱
۷)اقبال الأعمال ابن طاووس، ج۱، ص۷۷۸
@TarikhEslam