eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
162 ویدیو
276 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
..؟!!👇 🕌نام اولیه شهر مدینه «یثرب‏» بوده است و قبل از نام یثرب نيز، این شهر را «طيبه‏» نامیده بودند. ريزش باران هاى متوالى، آب و هواى اين شهر را گوارا ساخته بود و مردم بومى نيز بدين‏ سبب نام «طيبه» (پاكيزه) را براى اين سرزمين انتخاب كرده بودند، اما اعراب غير بومى كه به آب و هواى خشك و بيابانى عادت داشتند و از بارانهاى متوالى اين سرزمين آزرده مى ‏شدند نام «يثرب‏» (آزاردهنده) را بر آن نهادند. که با هجرت پیامبر اسلام(ص) به این شهر، نام آن از یثرب به «مدینة النبی(ص)» تغییر کرد و تا سال ۳۶ قمری پایتخت نخستین حکومت اسلامی بود. 📚منبع: آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۶۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴اقدامات حضرت رسول اکرم(ص) بعد از ورود به مدینه:👇 @TarikhEslam
1⃣تأسیس مسجد به عنوان پایگاه حکومت اسلامی:👇 @TarikhEslam
✅پس از ورود حضرت رسول اکرم(ص) به مدینه و قدم نهادن به خانه ابوایوب انصاری اجرای مهم­ترین اقدامات برای اقامت در موقعیت جدید آغاز گردید. بنای اولین پایگاه حکومت اسلامی از بدو ورود به مدینه مورد نظر حضرت رسول خدا(ص) بود و از همین­ رو در اولین لحظات استقرار از مسلمانان خواسته شد تا مسجدی را در محل خوابیدن شتر بسازند. در واقع پیامبر اکرم(ص) قصد ایجاد مرکزی را داشتند که در آن محل عموم اعضای حزب اسلام یک روز معین در هفته گرد هم آیند و در مورد مصالح اسلام و مسلمین به شور و مشورت بپردازند. با احداث مسجد مسلمانان فرصت پیدا کردند تا ارتباط خود را با یکدیگر افزایش دهند، و در صفوف به هم فشرده نماز را برپا نمایند و قدرت و عظمت خود را در برابر مشرکین به نمایش بگذارند. مسجد به عنوان مرکز تمام فعالیت­های سیاسی و اجتماعی و نظامی و.. بود. هرگاه عهد و پیمان بسته می­ شد؛ و یا این­که پیامبر اکرم(ص) تصمیم به مصالحه با گروهی می­ گرفتند، این امر در مسجد اعلام می­ شد و همگان از آن اطلاع می­ یافتند. گاهی اوقات دستورات خاصی در مورد برخی امور صادر می ­شد و یا شرایط خاصی برای آن تعیین می ­گردید که این همه در مسجد انجام و اعلام می گردید. در واقع پایگاه اطلاع­ رسانی خوبی برای مسلمین به حساب می ­آمد و کسانی که قصد صحبت کردن با رسول اکرم(ص) را داشتند، می­ توانستند داخل مسجد شوند و نظرات و پیشنهادات خود را ارایه دهند و با پیامبر(ص) مشاوره نمایند و حضرت(ص) پاسخگوی آنان بودند. 📚منبع: سیره ابن هشام، ج۲، صص۱۳۸-۱۴۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣پیمان­ نامه­ های عمومی و بین قبیله ای در مدینه:👇 @TarikhEslam
✅گام بلند دیگری که در تاریخ اسلام و سیره حضرت رسول اکرم(ص) ثبت گردید، پیمانی است که در آن مرز روابط سازنده و مسالمت آمیز روشن شده است و زمینه ­های تیرگی روابط و فلسفه جنگ و ستیز نیز در آن بیان گردیده است. با اندیشه در این پیمان تاریخی به روشنی می­ توان دریافت که چگونه در فرهنگ بعثت، انسان­ها مورد احترامند. هر قبیله، جایگاه بایسته­ ی خود را می ­یابد و به آزادی انسان­ها توجه می ­شود و برای زورگویی و تحمیل جایی نیست. در این پیمان نه تنها حقوق مهاجران قریش و تیره ­های اوس و خزرج مورد تأکید است، بلکه برای یهودیان در هر قبیله نیز این امکان فراهم آمده که در کنار امت اسلامی زندگی کنند. در واقع می­ توان گفت که؛ تمرکز مسلمانان در مدینه فصل جدیدی در زندگی رسول گرامی اسلام(ص) بود. حضرت(ص) قبل از ورود به مدینه درصدد جلب قلوب و تبلیغ آیین اسلام بود، ولی از هنگام ورود به مدینه بسان سیاستمداری الهی و کارآزموده، موجودیت خود و مسلمانان را حفظ کرده و نگذارند دشمنان داخلی و خارجی آسیبی برسانند و از راه نفوذ در میان مسلمانان نقشه­ های خود را عملی سازند. 📚منبع: تاریخ سیاسی اسلام رسول جعفریان، ج۱، صص۴۳۲-۴۳۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣تشکیل حکومت اسلامی:👇 @TarikhEslam
✅حضور قبایل و طوایف متعدد که بنا بر سنت ­های جاهلی خود در مدینه زندگی می­ کردند، سبب اصلی نزاع و اختلاف بود. افزون بر آن، قبایل یهودی بر سر مسائل قبیله ­ای، تعارض تازه ­ای با مسلمان ­ها پیدا کرده بودند که این خود زمینه­ های اختلاف و تعارض را گسترده می­ نمود. و از طرفی حضرت(ص) می بایست برای پیشبرد اهداف دین مبین اسلام،و فراهم کردن زمینه هایی برای پیاده شدن قوانین اسلامی، این اختلافات را از بین ببرد. در برخی مواضع باید اختلافات از اساس محو گرداند و در مواردی نیز می­ بایست براساس مصالح سیاسی و نظامی و یا سیاست­ های اصولی که اسلام در ارتباط با ادیان دیگر مطرح می­ کرد،حل و فصل کند. پس این شرایط می طلبید که حضرت(ص) تشکیل حکومت اسلامی دهد. 📚منبع: تاریخ سیاسی اسلام جعفریان، ج۱، صص ۴۳۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣پیمان و عقد اخوت بین «مهاجرین» و «انصار»:👇 @TarikhEslam
✅مهاجران از اقوام و نزدیکان خود جدا شده، به مدینه آمده بودند و از لحاظ اقتصادی هم وضع رضایت‌ بخشی نداشتند، در مقابل، انصار آنان را پذیرا شدند و هر ‌کدام که امکان داشت مهاجری را در منزلش اسکان‌ می‌داد و آنها را در امور اقتصادی حمایت ‌می‌کرد. با دستور حضرت(ص) حدود صد نفر با‌ هم پیمان ‌بستنند تا هر کدام دیگری را در راه حق یاری‌ دهند و پس از مرگ از یکدیگر ارث ببرند. اجرای این پیمان که به پیمان «مؤاخات» معروف است، اتحاد مسلمانان را محکم‌تر ساخته و باعث تقویت روحیه‌ی مهاجران بود. پیوند میان «رسول‌ اکرم(ص) و امام علی(ع)» و «حمزه عموی رسول اکرم(ص) با زید بن‌ حارثه» و «ابوبکر بن ابی قحافه با خارجة‌ بن ‌زهیر» و «عمر بن خطاب با عتبان‌ بن ‌مالک» نمونه‌ هایی از این برادری بود. که با نزول آیه‌؛ 📋《وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِن بَعْدُ وَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ مَعَکُمْ فَاُوْلَئکَ مِنکمُ‌ْ وَ اُوْلُواْ الْاَرْحَامِ بَعْضُهُمْ اَوْلیَ‌ بِبَعْضٍ فیِ کِتَابِ اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بِکلُ‌ِّ شیَ‌ْءٍ عَلِیمُ》 ♦️و کسانی که بعداً ایمان آوردند و هجرت کردند و با شما جهاد نمودند، از شما هستند و خویشاوندان نسبت به یکدیگر، در احکامی که خدا مقرّر داشته، (از دیگران) سزاوارترند خداوند به همه چیز داناست.(انفال۷۲) حکم ارث بردن بر اساس مؤاخات نسخ شد. 📚منابع : ۱)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۱۸۴ ۲)السیرة النبویة حمیری، ج۱، ص۵۰۵ ۳)الغدیر علامه امینی، ج۳، صص۱۶۲-۱۸۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 2️⃣1️⃣2⃣: :📚 کتاب «زندگانی حضرت محمد(ص)» شرح تاریخ زندگانی و بیان سیره و سنت حضرت رسول اکرم(ص)؛ اثر سید هاشم رسولی محلاتی✍📚👇 @TarikhEslam
زندگانی حضرت محمد(ص).pdf
4.7M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «زندگانی حضرت محمد(ص)» @TarikhEslam
زندگانی حضرت محمد(ص).pdf
4.7M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «زندگانی حضرت محمد(ص)» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆چهاردهم ماه ربيع الأول سال شصت و چهار هجری قمری، سالروز به درک واصل شدن در شام! @TarikhEslam
✅مرحوم علامه مجلسی می نویسد : 📋《رَوَی الشَیخُ المُفِیدُ وَ کَذَا الشَیخُ الطُوسِی رَحِمَهُم اللهُ أَن یَزِیدَ الطَّاغِیةَ عَلَیهِ اللَّعنَةُ وَ العَذَابُ الشَّدِیدُ اِنتَقَلَ إِلَی أَسفَلِ دَرَکَاتِ الجَحِیمِ فِی الرَابِعِ عَشَرَ مِن هَذَا الشَّهرِ، وَ یَنبَغِی لِلشِّیعَةِ أَن یَعُدُّوا هَذَا الیَومِ مُبَارِکَاً عَلَیهِم وَ یَؤُدُّوا لِلّه تَعَالَی شُکرَ هَذِهِ النِّعمَةِ العُظمَی وَ قَالَ بَعضُ إِنَّهُ مِن السُنَّةِ صِیَامُ هَذَا الیَومِ》 ♦️مرحوم شیخ مفید و همچنین مرحوم شیخ طوسی روایت کرده اند که یزید بن معاویه که لعنت و عذاب خداوند بر او باد، در چهاردهم ربیع الاول به درک واصل شد. پس برای شیعیان شایسته است که این روز را مبارک و گرامی دانسته و شکر الهی را بر این نعمت بزرگ به جا بیاورند و بعضی نیز قائلند که در این روز، روزه از سنت است.(۱) 👤بلاذری نیز می نویسد : 📋《وَ كَانَ مَوتُهُ يَومَ الاِثنَينِ لِأَربَعَ عَشرَةَ لَيلَةََ خَلَت مِن شَهرِ رَبِيعِ الأَوَّلِ سَنَةَ أَربَعَ وَ سِتِّينَ》 ♦️مرگ یزید در روز دوشنبه، چهارده ام ماه ربیع الاول سال شصت و چهار اتفاق افتاده است.(۲) 📚منابع : ۱)زادالمعاد مجلسی، ص ٢۵٩ ۲)انساب الاشراف بلاذری، ج۵، ص۳۵۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥 ✅در تاریخ خلفاء هیچ نامی از نام شومتر و نفرت انگیزتر نیست. خلافت کوتاه او که فقط سه سال و نیم طول کشید، از نظر مسلمانان چیزی جز یک سلسله فجایع مستمر نبود. یک سال امام حسین(ع) را به شهادت رساند، یک سال مدینه را غارت کرد وسال بعد هم کعبه را به سنگ و آتش بست. هر یک از این سه واقعه می توانست یک خلیفه و یک خاندان را ننگین کند. 📜کارنامه جنایات یزید بن معاویه در طی حکومت سه ساله ی خود:👇 (از سال۶۱ تا ۶۴ هجری) 1⃣خلق واقعه کربلا(سال۶۱ ه.قمری) ⚔ 2⃣خلق واقعه حره(سال۶۳ ه.قمری) 🕌 3⃣تخریب کعبه(سال۶۴ ه.قمری)🕋 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا