✅امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبههای نهجالبلاغه، به اختلاف طلحه و زبیر و کینه آنها نسبت به هم اشاره میکند و اینکه در جنگ با آن حضرت قصد تقرب به خداوند ندارند، فرمودند :
📋《كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا يَرْجُو الْأمْرَ لَهُ وَ يَعْطِفُهُ عَلَيْهِ دُونَ صَاحِبِهِ!
لَا يَمُتَّانِ إلَى اللهِ بِحَبْلٍ وَ لَا يَمُدَّانِ إلَيْهِ بِسَبَبٍ!
كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَامِلُ ضَبٍّ لِصَاحِبِهِ وَ عَمَّا قَلِيلٍ يُكْشَفُ قِنَاعُهُ بِهِ!
وَ اللهِ لَئِنْ أصَابُوا الَّذِي يُرِيدُونَ لَيَنْتَزِعَنَّ هَذَا نَفْسَ هَذَا وَ لَيَأْتِيَنَّ هَذَا عَلَى هَذَا..》
♦️هر كدام از طلحه و زبير، اميدوار است كه حكومت را به دست آورد و ديده به آن دوخته و رفيق خود را به حساب نمى آورد.
آندو، نه به رشته اى الهى چنگ میزنند و نه با وسيله اى به خدا روى میآورند. هر يک نسبت به دوستش كينه اى در دل دارد و به همين زودى، پرده از اين حقيقت برداشته مى شود.
به خدا قسم، اگر به آنچه (حکومت و ریاست) میخواهند برسند، اين، جان آن را مى گيرد و آن، اين را از پاى در مى آورد.(۱)
در خطبه ای دیگر بعد از جنگ جمل، به مردم بصره فرمود :
📋《كُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِيمَةِ، رَغَا فَأَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ!
أَخْلَاقُكُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُكُمْ شِقَاقٌ وَ دِينُكُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُكُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِيمُ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْكُمْ مُتَدَارَكٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ!
كَأَنِّي بِمَسْجِدِكُمْ كَجُؤْجُؤِ سَفِينَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَيْهَا الْعَذَابَ مِنْ فَوْقِهَا وَ مِنْ تَحْتِهَا وَ غَرِقَ مَنْ فِي ضِمْنِهَا》
♦️شما سپاه يك زن «عايشه» و پيروان حيوان «شتر عايشه» بوديد، تا شتر صدا مى كرد مى جنگيديد، و تا دست و پاى آن قطع گرديد فرار كرديد.
اخلاق شما پست، و پيمان شما از هم گسسته، دين شما دو رويى، و آب آشاميدنى شما شور و ناگوار است.
كسى كه ميان شما زندگى كند به كيفر گناهش گرفتار مى شود، و آن كس كه از شما دورى گزيند مشمول آمرزش پروردگار مى گردد.
گويا مسجد شما را مى بينم كه چون سينه كشتى غرق شده است، كه عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه مى كند، و سرنشينان آن، همه غرق مى شوند.(۲)
📚منابع:
۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه ۱۴۸
۲)نهج البلاغه سید رضی، خطبه ۱۳
@TarikhEslam
38.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از #جنگ_جمل در قسمتی از سریال #امام_علی_علیه_السلام ساخته جناب میرباقری :👆
#جنگ_جمل
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
1️⃣3️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «نبرد جمل» ترجمه کتاب «الجمل و النصرة لسیدالعترة» شرح حوادث و جزئیات #جنگ_جمل؛ اثر مرحوم شیخ مفید✍📚👇
@TarikhEslam
4_710636819120652920.pdf
2.62M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «نبرد جمل»
@TarikhEslam
⚜انشعابات و فرقه های «شیعه» :
✅تشیع از همان ابتدای پیدایش، بعد از امامت بلافصل #امام_علی_علیه_السلام به شاخه های مختلفی تبدیل شد.
که این اختلافات به باورهای آنان از جمله؛ شمار امامان معصوم، عوامل متعدد سیاسی وجغرافیایی، انشعابات حاصل از اختلاف بر سر تشخیص مصداق امام، ظهور گروههای غلات بر می گشت.
در حال حاضر، مهمترین فرقه های مذهب تشیع، فرقه «امامیه» و «کیسانیه» و «زیدیه» و «اسماعیلیه» و «فطحیه» و «واقفیه» به شمار می رود که به صورت مفصل شرح خواهیم داد.
@TarikhEslam
1⃣فرقه «إمامیه»:👇
✅«امامیه» در اصطلاح نام فرقهای از تشیع است، که به امامت منصوص دوازده امام بعد از حضرت محمد مصطفی(ص) باور دارند.
این فرقه را به نامهای «شیعه اثنی عشری» یا «دوازده امامی» و «شیعه جعفری» هم میشناسند.
برخی امامیه را، نام هر فرقهای میدانند که اعتقاد به امام منصوب داشته باشد. طبق این معنی میتوان همه فرقههای شیعی را امامی نامید، اما امامیه اصطلاحی، که آن را از سایر فرقههای شیعه جدا میکند، همان است که به امامت منصوص دوازده امام پس از حضرت محمد(ص) معتقدند.
سلسله امامان در امامیه بر مبنای نصوص وارده مثل «حدیث لوح» که از جابر انصاری نقل شده و سایر روایات، امامیه تعداد امامان بعد از پیامبر(ص) را دوازده نفر میدانند. که به ترتیب عبارتند از؛
۱)علی بن ابیطالب المرتضی(ع)
۲)حسن بن علی المجتبی(ع)
۳)حسین بن علی الشهید(ع)
۴)علی بن الحسین السجاد(ع)
۵)محمد بن علی الباقر(ع)
۶)جعفر بن محمد الصادق(ع)
۷)موسی بن جعفر الکاظم(ع)
۸)علی بن موسی الرضا(ع)
۹)محمد بن علی الجواد(ع)
۱۰)علی بن محمد الهادی(ع)
۱۱)حسن بن علی العسکری(ع)
۱۲)حجة بن الحسن المهدی(عج) می باشد.
📚منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ص۲۳۱
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣فرقه «إمامیه»:👇 ✅«امامیه» در اصطلاح نام فرقهای از تشیع است، که به امامت منصوص دوازده امام بعد از
2⃣فرقه «کیسانیه»:👇
✅«کیسانیه» پیروان مختار بن ابوعبید ثقفی هستند، که به یاری او انتقام سختی از قاتلان امام حسین(ع) گرفتند.
آنان، بعد از امام حسین(ع) به امامت «محمد حنفیه» پسر امام علی(ع) معتقد شدند.
کیسانیه در تفسیر آیه «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» میگفتند :
کلمات این آیه بیانگر رموزی است، از جمله این که تین، علی(ع) است، زیتون حسن(ع)، طور سینین حسین(ع) و بلد الامین «محمد حنفیه» می باشد.
طرفداران این فرقه معتقدند که محمد نمرده و درکوه «رضوی» در حال حیات است، و موعود آخر الزمان، او می باشد، که ظهور خواهد کرد.
این فرقه بعدها به دوازده فرقه تبدیل شدند.
در حال حاضر برای کیسانیه در سر زمین های اسلامی تابعینی ذکر نشده است.
📚منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ص۲۳۲
@TarikhEslam