eitaa logo
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
4.1هزار دنبال‌کننده
392 عکس
87 ویدیو
1 فایل
🔖 تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قم را اینجا بخوانید. . 🔗در تلگرام: t.me/tarikhqom1 . 📩 ارتباط با مدیر کانال: @adminn1402
مشاهده در ایتا
دانلود
📸آرامگاه سیدمحمد قمی "نویسنده ایران" 📍قبرستان شیخان 🗓تاریخ وفات: ۲۸ مرداد ۱۳۲۴ 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
📸آرامگاه سیدمحمد #فاطمی قمی "نویسنده #قانون_مدنی ایران" 📍قبرستان شیخان 🗓تاریخ وفات: ۲۸ مرداد ۱۳۲۴
🌀 قانون مدنی انشای است ✏️دکتر جعفری لنگرودی؛ حقوقدان: 🔸️در تاریخ آمده است که در برخی از جلسات تدوین قانون مدنی شخصا حضور پیدا می‌کرد و در مذاکرات دخالت داشت. 🔹️در ایران رئیس مملکت چنین کاری نکرد و به منزل سر نزد. علاوه بر این، کارِ فاطمی، کار بود و حال آن که کد ناپلئون را در مجمعی از دانایان تهیه دیدند. 🔸️بعدا برخی از پخته‌خوران سعی کردند که بگویند ما هم در تدوین قانون مدنی داشتیم. دکتر سید حسن [از] نزدیک‌ترین اطرافیان فاطمی بود و اطلاعاتی که او به من داد موثق‌ترین است. 🔹️روزی از او پرسیدم که متن قانون مدنی ایران کیست و به قلم چه کسی نوشته شده است، بی‌درنگ گفت انشای خود فاطمی است. این فارسی روان از مردی فقیه جای تعجب است. انشای در فارسی معمولا سبک انشای جامع الشتات است.» 📚 منبع: علم حقوق در گذر زمان 📍جامع الشتات به زبان فارسی از فقیه بزرگ میرزای قمی است که مدفنش در مقابر شیخان قم است. چهارراه فاطمی 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بخش‌هایی از مستند جذاب «» 📍ساخته مرحوم 🔸️ تصاویری کمیاب از مقبره شاه صفوی، قاجار، قاجار و همسرش در حرم حضرت معصومه (س) 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 مرحوم احمد ، فرزند امام، با لباس 🔸️ از راست: کاظم رحیمی، مرحوم سید احمد و سید ابوالقاسم رضوی‌ ( دروازه بان) 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀 از شاغال‌خون تا تکیه خروس 🎙ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز قمی: 🔸️مردم ما دوست‌ دارند اسامی را کوتاه کنند و بعدها هم برایش داستان بسازند. در قم یک محلی هست که به مشهور است. برایش داستان ساخته اند که در قدیم‌ می‌آمدند و اینجا زوزه می‌کشیدند. 🔹️وقتی به آن محل می‌روی می‌بینی نوشته اند گذر یا شاد قلی خان. 🔸️یا مثلاً یک خروس داریم. می‌گفتند خروسی بود از مناره بالا می‌رفته است و مردم را برای اذان می کرده است. بعد که به آن محل می‌رفتی می‌دیدی رویش نوشته اند: تکیه . 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 عکس دسته‌جمعی بزرگان ادبیات در دبیرستان حکیم قم (امام صادق کنونی) 🔸️دکتر سیدمحمد ، دکتر بدیع‌الزمان ، مرحوم حبیب ، مرحوم رشید و... 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸استقبال مردم از رییس شهربانی قم در ! 🗓۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۳ 🔸️به مناسبت مراجعت آقای سرهنگ سیدحسین رئیس شهربانی از زیارت معظمه جمعیت کثیری از مردم که بیش از هزاران نفر از طبقات مختلف اصناف و پیشه‌وران و محترمین و کارمندان را تشکیل می‌دادند با وسائط نقلیه شخصی و کرایه به ۲۰ کیلومتری قم آمده اجتماع کردند. 🔹️عده زیادی نیز به بین راه رفتند تا با استقبال شایان خود از این افسر و صمیمی که همیشه اوقات خود را صرف رفاه و آسایش مردم کرده و می‌کند ادای وظیفه کرده باشند. 🔸️در ساعت شش بعد از ظهر آقای سرهنگ پرتو در میان استقبال بی‌نظیر مستقبلين به شکوهیه وارد شدند که تعدادی گاو و از طرف مردم قربانی شد. پس از معارفه با جمعیت در میان کاروان مستقبلين به قم وارد و مستقیماً به حضرت معصومه سلام الله علیها رفته پس از زیارت مرقد آن حضرت به منزل رفتند که تمام طبقات از ایشان دیدن کردند. 📜 روزنامه اطلاعات 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 تصویری جالب از جوانی برادران 🔸️ آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔸️ لاریجانی، دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀 نماز جمعه‌های قم 🔸️در سال ۱۳۵۸ و پس از استقرار دائم آیت‌الله حسینعلی در قم، نماز جمعه این شهر نیز به امامت وی برگزار می‌شد. 🔹️پس از گذشت یک سال، آیت‌الله حاج میرزا علی نیز به امامت جمعه شهر قم منصوب شد. از آن پس، عمدتا نمازهای جمعه این شهر به امامت وی اقامه می‌شد. 🔸️خطبه‌های و سیاسی آیت‌الله حاج میرزا علی مشکینی در نماز جمعه قم، گسترده‌ای در رسانه‌های آن دوران داشت. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
49.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بخش‌هایی از مستند جذاب «» 🌀قسمت دوم 📍ساخته مرحوم 🔸️ تصاویری از حال و هوای حرم حضرت معصومه (س) و دسته‌جمعی، کردن، آیین در حرم... 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸تجمع تظاهر کنندگان جلوی درب دبیرستان (امام صادق) 🗓پاییز سال ۱۳۵۷ 📷 عکاس: محمدحسین رحمتی 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📜 متن وقفنامۀ بیمارستان فاطمی 🔹️و بعد - حضرت آقای حاج میرزا سید محمد (دام علاه) رئیس شعبۀ دیوان عالی تمیز، وقفِ موبد دائمی فرمود: تمامی شش دانگ یک دستگاه ملکی متصرفی جدید البناء خودشان را که واقع است در قلعه را به حدود مرقومه شمالا به یخگیر و به باغچه جنوبا به مریض‌خانه شرقا به اراضی غربا به (وقفی آستانه مقدسه حضرت معصومه) بر کلیه مرضی [مَرضا = مریضان] و موقوفه را با خودشان قرار دادند مادام حیاته. 🔸️و بعد با شخصی که خود ایشان می‌فرمایند و صیغه جاری شد و به تصرف وقف هم دادند به تاریخ شنبه بیست و هفتم رجب سنه ۱۳۵۴ مطابق سوم آبان ۱۳۱۴ محمد الحسینی القمی 🔹️سواد مطابق با اصل و اصل به ابرازدهنده مسترد گردید. ۱۳۱۴/۸/۱۹» 📚منبع: خاطرات سیدمحمد فاطمی؛ ص۲۵۲ 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸تصویر ایوان حرم حضرت (س) در حال ساخت 🗓دوران قاجار- ۱۳۰۴ قمری 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀حیدرعلی قلمداران قمی- بخش اول 🔹️وی در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در روستای در ۵۵ کیلومتری جاده قم-اراک متولد گردید. وی در پنج سالگی مادرش را از دست داد و در سن ۱۵ سالگی شاهد فوت نیز بود. 🔸️در ۳۰ سالگی به خدمت ادارهٔ قم درآمد. از آن پس در روزنامه‌های «» و «» در قم و «» در تهران مقاله می‌نوشت. مجله نیز مقالات و اشعار وی را چاپ می‌کرد و همچنین مقالات فقهی او در مجلهٔ «» به چاپ می‌رسید. 🔹️قلمداران از دوستان نزدیک و سید مصطفی بودند و به نوعی ادامه دهنده راه کسانی مانند محمدحسن سنگلجی و سید اسدالله بود. 🔸️کتاب «راه نجات از شّر غُلات» از آثار قلمداران است‌ که در این کتاب به نقد و رد و پرداخته و اعتقاد شیعه به وجود را مورد سؤال قرار داد. کتاب دیگر وی «شاهراه اتحاد» نقد اعتقاد رایج شیعه در مورد بود. با توجه به دیدگاه‌های متفاوتی که قلمداران با عقاید شیعه داشت برخی او را متمایل به دانستند. وی از دوران جوانی به آثار محمد علاقه‌مند بود و آثار او را ترجمه کرد. 🔹️برخی گفته‌اند وی با مهدی در ارتباط بوده و بازرگان پس از آزاد شدن از زندان چهار مرتبه برای دیدار با حیدرعلی به قم آمد. 🔸️دکتر علی به یکی از دوستان خود که با قلمداران آشنایی داشت گفته بود که قلمداران سهم بزرگی در جهت بخشیدن به افکار او داشته و بدین جهت مشتاق دیدار او بود. این دیدار هرگز عملی نشد. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀حیدرعلی قلمداران- بخش دوم 🔸️ نزدیک به ۱۵ سال جلسه قرآن در شهر قم داشت. عده‌ای از همفکران و فرهنگیان به منزل او می‌رفتند و او به آنها درس می‌داد. 🔹️وی برخلاف اعتقاد ، خلافت و امامت را منصوص از جانب خدا نمی‌دانست بلکه اعتقاد داشت که خلیفه باید با رأی مردم انتخاب شود و مردم هم به رأی داده‌اند و امام علی (ع) هم با آنها موافقت کرده! او برای اثبات ادعاهایش نکاتی را بصورت گزینشی از البلاغه و کتاب‌های دیگر به نفع اعتقاد و عقایدش آورده است. 🔸️بعد از از انقلاب در تابستان ۱۳۵۸ که طبق عادت هر سال تابستان را در روستا می‌گذراند مهاجمی ناشناس نیمه شب وارد خانهٔ او شد و به او در حالت خواب کرده و گریخت، لیکن علی‌رغم فاصله بسیار کم گلوله فقط پوست گردن او را کرد. در اواخر عمر، از سوی قوه قضاییه دستگیر و به زندان ساحلی قم منتقل شد ولی با وساطت آیت‌الله آزاد شد. 🔹️او در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۸ بعد از ۸ سال بیماری وفات یافت و در قبرستان قم دفن گردید. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 خیابان ارم و درب حرم 🗓سال ۱۳۳۵ منبع: قم‌پژوهی 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀نارضایتی وزیر معارف دوران پهلوی از تغییر نام مدرسه ✏️یادداشتهایی از مرحوم علی اصغر حکمت: 🔹️شیراز- (چهارشنبه سی ام آذر ۱۳۱۷شمسی): صبح چند کارت از دوستان رسیده بود. از قم نوشته بودند مدرسۀ قم که برای ساختمان آن این جانب رنج بسیار کشیده بودم اخیراً خاتمه یافته و کرده اند ولی نام آن را که حکمت بوده است تغییر داده اند و گذاشته اند که البته احیاء اسم حکیمی بزرگ و شاعری معرف چون نظامی بسیار پسندیده است ولی چرا حق شناسی نکرده و نام آن را تغییر داده اند. خداوند همۀ ما را به راه راست هدایت فرماید..... 🔸️شیراز- (یکشنبه بیست و پنجم دی ماه ۱۳۱۷ شمسی) آقای مصباح تولیت فرزند قم یک جلد کتاب راهنمای قم، که به یادگار گشایش دبیرستان قم، بنا بود طبع شود و اینک از چاپ در آمده، برای من فرستاده بود، خیلی محبت کرده. این کتاب به مجاهدت و نظارت آقای رشید به طبع رسیده و مقدمۀ جزئی هم دارد. و در همه جا از زحمات و خدمات این حقیر نسبت به قم ذکر کرده و نام برده و مخصوصاً تأسیس موزه و ساختن دبیرستان را مشروحاً به اسم و رسم بیان نموده. ماده تاریخهای آقای یاسمی را محتوی است. رفقا از راه شاید اسم آن دبیرستان را عوض کرده اند ولی طبع این کتاب که بدون تقاضا و نظر اینجانب واقع شده گویا خداوند خواسته است که بدهد. آیۀ «یُرِیدون أن یُطفئوا نُورَ الله بِأفواههم» از نظر گذشت. باری خداوند همۀ ما را فرماید. 📚منبع: کتاب حکمت: یادداشت های روزانۀ میرزا علی اصغر حکمت شیرازی 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀خواب وحشتناکی که تعبیر شد! 🔹️ یکی از عظام حکایت کرد که شبی خواب دیدم در حضرت معصومه (س) مشغول به گریه و خواندن زیارتم که ناگاه دیدم جمعی وارد حرم شدند و آن حضرت را برداشته و قبر شریف حضرت معصومه (س) را کردند و [نستجیر بالله]، پیکر مطهر را بیرون آورده و بردند. 🔸️من هرچه جزع نمودم که بدن حضرت را کجا می‌برید التفاتی ننمودند و من با دهشت (ترس) از بیدار شدم. صبح همان روز خواب خود را برای مرحوم آقا شیخ مهدی و جمعی دیگر نقل نمودم گفتند پیش‌آمد بزرگی خواهد بود... 🔹️ فرداشب فرارسید که آن رؤيا تعبير شد. [زن ، در حرم کشف حجاب کرد و در پی تذکر آیت الله رضاخان با چکمه وارد صحن آینه شد و عمامه آن عالم بزرگوار را به گردنش آویخت و با خشونت به شکم و پهلوی ایشان می‌زد و صدای یا الزمان (عج) شیخ به گوش می‌رسید] تا اینکه حاج شیخ محمدتقی را گرفتند و به تهران بردند... دانستم که حاج شیخ چقدر ارتباط با حضرت (س) و آباء گرامش دارد. 📚 کتاب مجاهد شهید به قلم شیخ محمد رازی ص ۹۳ و ۹۴. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بخش‌هایی از مستند جذاب «» 🌀قسمت سوم 📍ساخته مرحوم 🔸️ تصاویری از حال و هوای حرم حضرت معصومه و صحن و مسجد و مسجد و... 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸بیمارستان قم 🗓 سال ۱۳۳۵ 📍محل نگهداری: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀چرا به کهک، می‌گویند کهک؟ ✏️حمید صادقی 🔸️دریافتن معنی و وجوه تسمیه بسیاری اسامی و قدیمی به دلیل قدمت آنان و تغییر و تحریف‌های صورت پذیرفته دشوار و بر عامۀ مردم ممکن نیست. 🔹️ (قم) از آن جمله اسامی است. این نام در دیگر جاها نیز شنیده شده است لذا به نظر جملگی شبیه هم بوده و وجه تسمیه مشترک دارند؛ 🔸️اما معنای چیست؟ اگر معنای آن دانسته شود، وجه تسمیه آن نیز در محل‌هایی که کهک نامگذاری و مشهور شده می‌شود. 🔹️در خصوص معنای کهک و وجه تسمیه آن در کتب اعلام پژوهی آورده‌اند این واژه به معنای "" است. گرم در سانسکریت بوده که این "ر" در زبان‌ها از میان رفته یا برای این‌که سبک باشد انداخته شده است. 🔸️لذا کهر تبدیل به"که" گردیده و یک "ک" تکراری نیز برای همبستگی به آن اضافه شده و در نهایت تبدیل به کهک شده است. لذا این موضع به جهت بودنش بدین نام مشهور شده است و از عهد قدیم محلی گرم بوده است. 🔹️از این رو به نظر در تقابل با منطقه فرا دست خود هم‌چون ، و... که منطقه‌ای سردسیر است بدین نام شهرت یافته است. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀 یهودیان قم ✏️محمد مهیار 🔺️بخش اول 🔸️ یهودیان در مرکز ایران، از جمله در منطقه جوباره اصفهان، در حوالی خیابانِ فعلیِ محتشم در کاشان، و در سه راه بازار و احتمالا در چند شهر دیگر می‌زیسته‌اند. 🔹️شغل آنها غالباً ، ، و دیگر حِرَفی بود که به نوعی با خرید و فروش عتیقه پیوند داشت. 🔸️من خود از این یهودیان، خاطراتی دارم؛ هنوز کودکی پنج شش ساله بودم که در کوچه پس‌کوچه‌های قم فروشندگان را می‌دیدم که قیافه ای بسیار متین و موقّر داشتند؛ یعنی وضعِ ظاهرشان چند سر و گردن از دیگران بالاتر بود؛ 🔹️این فروشندگان دوره گرد، داشتند که بارش پارچه بود، و شاگردی که آن الاغ را هدایت می‌کرد؛ فروشنده در حالی که نیم متری فلزّی در دست داشت، چند قدم جلوتر از الاغ و شاگردش حرکت می‌کرد و می‌زد: بزّازی، بزّازی. 🔸️این نکته را هم ناگفته نگذارم که مردم به این فروشندگان دوره گردِ یهودی کامل داشتند و یهودیان هم سعی می‌کردند این اعتماد آسیب نبیند. 🔹️باری، قاعده فروشِ، نقد که نبود، غالباً و یا تهاتر با اشیای کهنه و عتیقه، بدین صورت بود که فروشنده بساطش را که تماماً شامل پارچه‌های ارزان قیمت بود، داخل خانه مشتری و در وسط حیاط پهن می‌کرد و با به نمایش گذاشتن پارچه‌های چیت و کُدَری و دارایی و دَبیت و غیره دلِ خریدار را می‌بُرد. ادامه دارد... 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
🌀 یهودیان قم ✏️محمد مهیار 🔺️بخش اول 🔸️ یهودیان در مرکز ایران، از جمله در منطقه جوباره اصفهان، در ح
🌀 یهودیان قم ✏️محمد مهیار 🔺️بخش دوم 🔸️خریدار دل از کف داده هم که نمی‌توانست چشم از این الوان بردارد و از سویی پولی در بساط نداشت، حاضر می‌شد در مقابل چند متر پارچه یکی از لوازم را که شامل چراغِ لامپا، چراغ بغدادی، ظروف چینی و یا بلورِ و یا مسی بود تهاتر کند. 🔹️حتی اگر خریدار دلش نمی‌آمد که این لوازم خانه را کند فروشنده حاضر می‌شد به او نسیه بدهد و یا آن ظرف را به امانت بردارد. به هر حال می‌دانست که روزی آن شئ خودش می‌شود. 🔸️البته این بزّازهای دوره‌گردِ یهودی با هم کار می‌کردند؛ مثلاّ اگر می‌خواستند شیئ را به قیمت از چنگ کسی به درآورند، اوّلی اگر قیمتی را تعیین می‌کرد، دوره‌گرد دوم قیمت را برای آن شئ بیان می‌کرد، و تا زمانی که آن شئ را به چنگ نمی‌آوردند از پا نمی‌نشستند. 🔹️امّا یهودیان بیشتر بودند و شغل‌های متنوع‌تری را بر عهده داشتند، و نظام اجتماعی خود را رعایت می‌کردند؛ مثلاً برای خود و گورستان جداگانه داشتند و برخی از آنها که به هر دلیل مسلمان می‌شدند، و یا نامیده می‌شدند. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom