eitaa logo
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
4هزار دنبال‌کننده
429 عکس
93 ویدیو
1 فایل
🔖 تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قم را اینجا بخوانید. . 🔗در تلگرام: t.me/tarikhqom1 . 📩 ارتباط با مدیر کانال: @adminn1402
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 مرد نابینای کشکول‌به‌دستِ میدان آستانه قم 🗓 دهه هشتاد شمسی ❓️آیا کسی از سرنوشت این مرد اطلاع دارد؟ 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀گودرت از مطهرات است 🔸️ (مالک و موسس قم)، شخصی صوفی و عارف‌مسلک بود. بعضی از آخوندها همیشه به دلیل مشرب عرفانی‌اش، او را و طرد و نفرین می‌کردند. 🔹️تا آن‌ که قاجار، لقب صدرالممالکی به او داد و او را در رأس علمای قرار داد. از همان ساعت، بسیاری از علمای لعن‌کننده، به تعظیم و تکریم وی پرداختند و در تقرّب به او نه تنها دستش را می‌بوسیدند، بلکه ته لیوان آبخوری او و باقیماندۀ غذای بشقاب او را به قصد ، از یکدیگر می‌ربودند. 🔸️ روزی که همه علما حضور داشتند، بالای منبر رفت و پرسید: آقایان علماء! بفرمایید بدانم (پاک‌کننده‌ها) در فقه اسلام چندتاست؟ آنان همه را برشمردند: آب، زمین، آفتاب، استحاله، انتقال، اسلام، تبعیت، برطرف شدن عین نجاست، استبراء حیوان نجاست‌خوار، غائب شدن مسلمان، خارج شدن خون متعارف از ذبیحه و کم شدن دو سوم آب‌انگور. 🔹️اما ایشان قبول نکرد و گفت: نه! یکی را کم گفتید. چندبار دیگر هم پرسید و ، همان جواب را دادند ولی ایشان قبول نمی‌کرد و در نهایت گفت: نه! یکی را کم گفتید. 🔸️آخر خودش با لهجۀ شیرین گفت: و آن که شما نگفتید، [قدرت] است. من تا دیروز که آدمی عادی و بدون صاحب مقام بودم، شما مرا صوفی و عارف و می‌دانستید. اما حالا که به حکم حکومتی محمدشاه، شده‌ام، پاک و مطهَّر شده‌ام. پس «گودرت» (قدرت) از مطهرات است. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸حیاط مدرسه فیضیه 🗓حوالی ۱۸۵۰ میلادی عکاس: لوئیجی پشه 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀 خوراکی محبوب قمی‌ها در زمستان 🎙حاج‌ابوالفضل الماسی: 🔸️در سرمای استخوان‌سوز شب‌های زمستان قم دور می‌نشستیم و به حکایت‌ها و قصه‌های پدر گوش می‌دادیم. پدر از می‌گفت که سنگینی در قم آمد و مردم را شگفت زده کرد: 🔹️شماها هنوز به دنیا نیومده بودید. مادرتون یادشه حدود بیست سال پیش هفتاد و یک روز بعدِ عید، برف سنگینی تو اومد. مردم اینقدر برفای کوچه رو با پارو کنار دیوار خونه‌ها جمع کرده بودن که می شد به راحتی از روی برفا پرید فقط واسه رفت و آمد رهگذرا، راه کوچیکی باز کرده بودن مدتها طول کشید تا این آب بشن. 🔸️مردم برا اون سال گفتن که زبون به زبون می‌چرخید: "یک بعد هفتاد، یه برفی افتاد، به قد این تیر، به جون این پیر" 🔹️یکی از دلخوشی‌های ما در زمستان خوردن «» بود. خوراکی دلچسبی که از ترکیب برف و شیره انگور تهیه می‌شد. کاسه‌های یا استیل را پر می‌کردیم از برفهایی که با خوردن به سطح کاسه، زیرینی‌ترین لایه‌اش شروع به آب شدن می‌کرد. 🔸️ را روی آن می‌ریختیم و زل میزدیم به پخش شدن شیره در سطح برف و ذره ذره آب شدنش. کمی که دیر می جنبیدیم، نصف کاسه را برف آب شده می‌گرفت و لذت شنیدن صدای جویده شدن زیر دندان هایمان را از دست می‌دادیم. 📚منبع: کتاب ابوالفضل مرگ‌برشاه (خاطرات حاج‌ابوالفضل‌الماسی)؛ انتشارات راه‌یار؛ ۱۴۰۲ لینک خرید کتاب با ۱۵درصد تخفیف 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸کبوتران مطهر حضرت معصومه(س) 📍عکاس: Francois Lochon,1979 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸مسیر به حرم حضرت معصومه(س) 🗓از دورۀ صفوی تا قاجار 📚منبع: رسالۀ دکتری محمد رضایی‌ندوشن 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀 شکنجه‌ی روحی با تراشیدنِ 🎙محمود بازرگانی؛ هم‌بند شهید آیت‌الله : 🔸️مدتی بعد از دستگیری آیت الله غفاری، ساواک هر کاری می کرد نمی‌توانست ایشان را به مجبور کند، تا اینکه تصمیم گرفتند محاسن ایشان را با ، آن هم با پوست خشک، بتراشند. 🔹️این موضوع بسیار بسیار برای ایشان گران تمام شد. شاید گفتن اینکه فلانی را تراشیدند راحت باشد اما توجه داشته باشید آن زمان یک آخوند آن هم با جایگاه « الله» مهم ترین رکن جایگاه اجتماعی اش روحانی بودنش بود. 🔸️این تراشیدن محاسن یک ضربه مهلکی بود بر پیکره ایشان. وقتی محاسن آیت الله غفاری را تراشیدند، او را به داخل آوردند. از آن لحظه ای که ایشان به داخل بند آمد، دیگر نه حرفی زد و نه چیزی خورد. بعد از مدتی هم حالشان چنان بد شد که نگو. به همین دلیل دیگر شروع کردند به سروصدا و همین امر باعث شد که مرحوم را به بیمارستان بردند. 🔹️بعد از اینکه ایشان را بردند، ما دیدیم شب گذشت و خبری نشد. هر چه می‌پرسیدیم جواب می دادند تا اینکه فردایش متوجه شدیم ایشان از دنیا رفته اند و به رسیده اند. 🗓هفتم دی‌ماه، سالروز شهادت آیت‌الله غفاری 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🌀نون بازاری| نون خونَگی ✏️ سیدمحسن محسنی 🔸️دو اصطلاح بالا، "جفت کلمه/ ترکیب"، در گویش قمی محسوب می‌شوند. این جفت کلمات الزاما کامل نیستند، اما از برابر نهادن یکی در برابر دیگری معنایشان بهتر فهمیده می‌شود. 🔹️این دو ترکیب در زبان پدر من هنوز زنده است و دائما به کار می‌بَرَد. مثلا می‌گوید:"بابا دوتا نون بیگیر" یا "چندتا نون بیگیر" منظورش از "نون بازاری"، نان و از "نون خونَگی" نون (نان گرد خانگی) است. 🔸️همیشه از خودم می‌پرسیدم چرا به نان سنگک، نان بازاری می‌گوید و به نان تافتون نون خونَگی. تا این که داستان پختن نان در محله قدیم‌مان را ( یعنی کوچه نو که قسمتی از بزرگ بود) برایم تعریف کرد. 🔹️معلوم شد که تا اوایل دوره دوم و حتی اواسط آن، بیشتر مردم در خانه‌ خودشان نان تافتون(گرد) می‌پختند و بیرون از خانه‌ها نان‌ تافتونی نبود و نان به صورت و نوبتی در خانه‌ها پخته می‌شد و گفت که مادر ( یعنی همین هاجر خانم که مشت‌علی به او منسوب است ) گاهی به جای کسانی که وقت پختن نداشتند، در برابر نان می‌پخت. 🔸️ نان بیرون از خانه، همین نان سنگک معروف بود که در اصطلاح قدیمی‌ها هنوز به نون موسوم است و منظور از بازار در این اصطلاح هر معبر یا گذر عمومی است که مردم در آنجا تلاقی می‌کنند و نه صرفا سرپوشیده و سنتی فعلی. یعنی بیرون از خانه به جز نان ، نان دیگری نبوده است. 🔹️با این وصف منظور از دکاکین در کتابچه‌های قاجاری قم، صرفا نانوایی‌های سنگکی است. 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 حال‌وهوای حرم حضرت معصومه در روزهای اول انقلاب 🔹️در این عکس که به سال ۱۳۵۸ تعلق دارد، فضای مسجد در جلوی ورودی صحن از سمت خیابان ارم مشاهده می‌شود. 🔸️یک فضای مکث، برای نشستن، عبادت و تمرکز، که با از صحن جدا شده بود. 🔹️مسیر ورود به حرم همان‌طور که در تصویر پیداست از سمت راست و چپ این فضایِ بوده است. 📍عکاس: François LOCHON, 1979 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸سردر کاروانسرای منظریه 🔸️این کاروانسرا مانند کامل نیست ولی بعضی از عیوبی که در کاروانسرای علی آباد دیده می‌شد در اینجا از آن احتراز شده است. محور اصلی کاروانسرا در میان نمای اصلی قرار گرفته است و در برابر آن میدان گاهی است و در دو طرف نمای سردر ورودی دو جناح ساختمان وجود دارد. 🔹️سردر این کاروانسرا به دروازه‌های قدیم شباهت دارد که در زمان قاجاریه ساخته شده بود و اکنون آن را کرده‌اند و اثری از آن نیست. در برابر کاروانسرا نیز یک و یک مسافرخانه ساخته‌اند. 🔸️در داخل کاروانسرا اطاق‌های متعدد دیده می‌شود ولی اصطبل‌ها کوچک‌اند. این کاروانسرا که بدون شک آشنایی و ارتباطی با معمار کاروانسرای علی‌آباد داشته است، کوشش کرده است در اینجا از سبک استفاده نماید. 📚منبع: کاروانسراهای ایران و ساختمان‌های کوچک میان راه‌ها، ماکسیم سیرو. 📍عکاس: عبدالله قاجار 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
📸سردر کاروانسرای منظریه 🔸️این کاروانسرا مانند #علی‌آباد کامل نیست ولی بعضی از عیوبی که در کاروانسرا
📸 تغییر نام کاروانسرای منظریه 🔹️امروز باید از قم حرکت کنیم و منزل است. منظریه کاروانسرایی است محکم و وسیع و دلنشین و تقریباً شصت در آن ساخته‌اند و سردر کاروانسرا از بیرون کرده‌اند. 🔸️دکان علافی [علوفه‌فروشی] و بقالی و اصطبلی و که برای تغییر و تبدیل اسب کالسکه‌ها ساخته‌اند و باغچه‌ای جلو کاروانسرا است و در باغچه و سفیدار و بید بسیار و میوه‌جات کم بودند و نام باغبان شهباز و ماهی چهار تومان از امین‌السلطان [علی‌اصغرخان اتابک صدراعظم ناصرالدین‌شاه] مواجب دارد. و منظریه را در هشتصد تومان حاج محمدعلیخان اجاره کرده‌اند. 🔹️اسم منظریه سابقاً «» بوده تغییر داده و منظریه کرده‌اند و یک از قدیم داشته و امین‌السلطان آن را تعمیر نموده است. 📚منبع: سفرنامۀ سدیدالسلطنه 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
📸 درب ورودی حرم (س) 🗓دوره‌ی قاجار 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom