❓سوال پرتکرار عاشورایی:
«آیا در شهدای کربلا، شهید ایرانی هم وجود دارد»؟
🖊 پاسخ:
به صراحت در منابع کهن، ذکری از شهید ایرانی در میان شهیدان کربلا نیامده است؛
اما در برخی منابع متأخر در میان شهدای کربلا، از یک غلام ایرانی به نام اسلم دیلمی و یا قزوینی نام برده شده است.
✅سه نکته:
❇️ یک) ایرانیان در دوران خلفای دوم و سوم و سپس حکومت امویان با بی عدالتی های شدید مواجه بودند، و عمدتاً زیر عنوان «موالی» شهروند درجه دو به شمار می آمدند و در برابر آن رفتارهای ناعادلانه به امیرمؤمنان علی(ع) و دیگر اهلبیت پناه میآوردند.
❇️ دو) احتمال دارد که یک یا چند ایرانی در سپاه امام حسین (ع) (در بین چند نفري که به عنوان مولی نام برده میشوند) حضور داشته اند، اما به جهت پایین بودن جایگاه اجتماعی شان، با بی توجهی مورخان مواجه شده باشند. همچنين احتمال دارد که ایرانیان از ترس حکومت ابنزياد يا به دلایل ديگر، سیاست بی طرفی در پیش گرفته و لذا نه در سپاه امام حسین(ع) و نه در سپاه عمرسعد حضور نیافته باشند.
❇️ سه) ایرانیان در قیام مختار که با شعار «خونخواهی امام حسین(ع)» انجام شد, حضور چشمگیر داشتند؛ چنانکه در سپاه مختار به زبان فارسی سخن گفته میشد و اشراف کوفه به همراهي ايرانيان با مختار، اشکال ميکردند.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰محبت و عشق قیمت ندارد
🎙مرحوم علامه مصباح یزدی
#زیارت_اربعین
🔰https://eitaa.com/Tashayo
❓سؤال:
در #اربعين شهادت امام حسين(عليه السلام) چه حوادثي رخ داد؟
🖊پاسخ: در اربعين امام حسين(عليه السلام) سه حادثه رخ داد:
1- ملحق شدن #سر مطهر امام به بدن؛
2- #زيارت اهلبيت امام(ع) در بازگشت از شام؛
3- زيارت #جابر بن عبدالله انصاري صحابي پیامبر.
💥دو گزارش تاريخي:
📌يک) سیدبن طاووس: «چون اهل بيت حسين(ع) از شام به عراق رسيدند، به راهنماي كاروان گفتند: ما را از #كربلا عبور بده. هنگامي كه اهلبيت به قتلگاه رسيدند، جابر بن عبدالله انصاري و جمعي از بني هاشم و مردان خاندان رسول خدا را ملاقات كردند كه براي زيارت قبر حسين(ع) آمده بودند. همه شروع به گريه و ناله كردند و بر صورتهايشان ميزدند و به گونهاي #عزاداري و نوحه سرايي مي کردند كه جگرها را آتش مي زد. زنان منطقة عراق نيز نزد اهلبيت آمدند و آنان نيز چند روزي عزاداري كردند (اللهوف، ص225).
🔎 از اين گزارش برميآيد كه در اربعين (بيستم صفر) سه گروه به هم پيوستند: زائراني از مدينه (جابر و جمعي از بني هاشم)، کاروان اهلبيت در بازگشت از شام و زناني از همان منطقه.
📌دو) ابورریحان بیرونی: «در روز بيستم (صفر)، سرِ حسين به بدنش ملحق و در همان مكان دفن شد و زيارت اربعين نيز در اين روز بوده است و آنان (چهل نفر از) اهلبيت او بودند (كه) پس از بازگشت از شام (قبر امام را زيارت كردند)» (الآثار الباقية، ص331).
🔎در این گزارش، وجه تسمية ديگري براي زيارت اربعين ذکر شده و آن اينكه چهل تن از اهلبيت امام در آن روز به زيارت قبر سيدالشهدا آمدند.
💥دلايل #استحباب_زيارت_اربعين:
يک) روايت امام صادق(ع) که زيارت اربعين را به صفوان جمّال تعليم ميدهد؛
دو) روايت امام حسن عسكري(ع) كه زيارت اربعين را از نشانههاي مؤمن بيان ميكند؛
🔸شيخ طوسي وجه سفارش ائمه(ع) به زيارت اربعين را، الحاق سر امام به بدن دانسته است.
🔹برای آگاهی از دیدگاههای مختلف و مباحث تخصصی درباره حوادث اربعین، به مقتل جامع سیدالشهداء، ج2 مراجعه کنید.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
📌امير مؤمنان #علي (عليه السلام) خطاب به #مالک_اشتر:
🔹...مهرباني با #مردم را پوششِ دلِ خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش... زيرا مردم دو دسته اند: دستهاي #برادر_ديني تو و دستة ديگر همانند تو در آفرينش؛ ... دوستداشتنيترين چيزها در نزد تو، در حق ميانهترين، و در #عدل فراگيرترين، و در جلب خشنودي مردم گستردهترين باشد، که همانا خشم عمومي مردم، خشنودي خواص را از بين ميبرد، اما خشم خواص را خشنودي همگان بياثر ميکند.
🔹#خواص جامعه، همواره بار سنگيني را بر حکومت تحميل ميکنند، زيرا در روزگار سختي ياريشان کمتر، و در اجراي عدالت از همه ناراضيتر، و در خواستههايشان پافشارتر، و در عطا و بخششها کمسپاستر، و به هنگام منع خواستهها ديرعذرپذيرتر، ودر برابر مشکلات کماستقامتتر ميباشند. در صورتي که ستونهاي استوار دين... عموم مردم ميباشند، پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد.
📚 نهجالبلاغة، ترجمة دشتي، نامة53 (عهدنامه مالک اشتر)
🌹 ياد و نام شهيدان #رجايي و #باهنر و #هفته_دولت را گرامي ميداريم و بر رويکرد #مردمي و جهادي دولت سيزدهم ارج مينهيم.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✳️ #پاداش_پیاده_روی برای #زیارت_امام_حسین(ع)
در روایات #امام_صادق(ع):
🔸روایت اول:
شخصى كه به زيارت قبر حضرت حسين بن على (عليهما السّلام) می رود، زمانى كه از اهلش جدا شد با اولين گامى كه برمى دارد تمام گناهانش آمرزيده می شود سپس با هر قدمى كه برمی دارد پيوسته تقديس و تنزيه شده تا به قبر برسد و هنگامى كه به آنجا رسيد حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و می فرمايد: بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمايم، من را بخوان اجابتت نمايم، از من طلب كن به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برايت روا سازم.
🔸روایت دوم:
خداوند متعال فرشتگانى دارد كه موكَّل قبر حضرت امام حسين(ع) می باشند هنگامى كه شخص قصد زيارت آن حضرت را می نمايد حق تعالى گناهان او را در اختيار اين فرشتگان قرار می دهد و زمانى كه وى قدم برداشت فرشتگان تمام گناهانش را محو می كنند و سپس قدم دوّم را كه برداشت حسناتش مضاعف و دو چندان می كنند و پيوسته با قدم هایى كه برمی دارد حسناتش مضاعف می گردد تا به حدّى می رسد كه بهشت برايش واجب و ثابت می گردد، سپس اطرافش را گرفته و تقديسش می كنند و فرشتگان آسمان نداء داده و مىگويند: زوّار دوستِ دوست خدا (حبیبِ «حبیب الله») را تقديس نمایيد.
🔸روایت سوم:
كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين(ع) برود خداوند متعال به هر قدمى كه بر می دارد هزار حسنه برايش ثبت و هزار گناه از وى محو می کند و هزار درجه مرتبه اش را بالا می برد.
📚 كامل الزيارات (ترجمه فارسی)، باب 49, احادیث 2و3و4, ص432-435.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🎉 هدیهی #انتشارات_انقلاب_اسلامی به زائران اربعین حسینی
♦️ کتاب صوتی و نسخهی الکترونیکی رایگان کتاب «جاذبهی حسینی»
📚 جاذبهی حسینی گزیدهی بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی حضرت زینب(س) و اربعین حسینی است.
📌 دریافت کتاب صوتی رایگان:
https://khameneibook.ir/book/کتاب-صوتی-جاذبه-حسینی
📌 دریافت نسخهی الکترونیکی رایگان:
https://khameneibook.ir/book/جاذبهی-حسینی
@KhameneiBook
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) و وقایع کربلا: «... می دیدم...»
🔹امام #باقر(علیه السلام) در چهارسالگی در #کربلا حضور داشت و از شاهدان و #راویان وقایع کربلاست. اکنون دو روایت از ایشان:
📌یک) بنا به روایتی از امام باقر(ع)، در روز شهادت اباعبدالله #الحسین(ع)، پدر ایشان (امام #سجاد(ع) به سبب بیماری در خيمه بود؛ اما او خود میدید که اباعبدالله به راست و چپ و قلب دشمن يورش ميبرد. (در نهایت) او را به گونه ای که پيامبر(ص) از آن نهی کرده بود (#قتل_صبر) - با شمشير و نيزه، و سنگ و چوب و عصا- کشتند و سپس با اسب بر بدن او تاختند.
📚الاصول الستة عشر...، ص122؛ مجلسي، بحار الانوار، ج45، ص91.
👈 ترجمه روایت به شکل خلاصه ارائه شد. در متن عربی آن، عبارت «...و كُنتُ أرى...» به معنای «می دیدم» است. متن روایت گویای این است که امام باقر(ع) یورش امام حسین(ع) به دشمن را خود می دید؛ اما به طور صریح به دست نمی آید که شهیدشدن ایشان را هم به چشم دیده باشد.
📌دو) امام باقر(ع) در گزارشی از دوران #اسارت اهلبیت(ع) تصریح کرده است که خانوادة حسين(ع) را با صورتهاي باز در روز روشن بر #يزيد وارد کردند. وقتي مردم جفاکار شام آنها را ديدند گفتند: اسرايي نيکوتر از اينان نديدهايم. سپس از آنها پرسيدند: شما کيستید؟ #سکينه دختر حسين(ع) گفت: ما اُسراي خاندان محمد(ص) هستيم(!).
📚حميري، قرب الاسناد، ص26.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #امام و انتخاب آگاهانه #شهادت:
🔹امام #باقر(علیه السلام) در گفتوگو با جمعی از اصحاب (در محفلی شيعي)، از اين گلايه کرد که برخي از #شيعيان، با اینکه امامان را همچون رسول خدا، مفترض الطاعة میدانند، دربارة #علم خدادادی (لدنّی) ايشان ترديد دارند.
🔹پس در همان محفل، حُمْران(بناَعْين) از حضرت دربارة اقدام برخی از امامان, از جمله قیام آشکار امام حسين(ع) بر ضد طواغيت تا سرحد شهادت سؤال کرد.
🔹حضرت در پاسخ، هم قيام و شهادت امامان و هم سکوت آنان را بر پایه قضاءوقدر الهی و در این حال، از روي علم و #اختیار دانست. نيز تصريح کرد که اگر امام بااصرار از خداوند زوال مُلک طواغيت و برطرفشدن مصائب و سختيها را بخواهد، اجابت خواهد شد؛ اما امام براي رسيدن به مقامات و #کرامت الهی چنين تقاضايی نميکند.
🔸...فقال له حمران : جعلت فداك أرأيت ما كان من أمر قيام علي بن أبي طالب والحسن والحسين عليهم السلام وخروجهم وقيامهم بدين الله عز ذكره، وما أصيبوا من قتل الطواغيت إياهم والظفر بهم حتى قتلوا وغلبوا؟ فقال أبو جعفر(ع): يا حمران إن الله تبارك وتعالى قد كان قدر ذلك عليهم وقضاه وأمضاه وحتمه على سبيل الاختيار ثم أجراه فبتقدم علم إليهم من رسول الله(ص)...
📚کليني، الکافي، ج1، ص261-262.
🔸علامه مجلسی در مرآۀ العقول این حدیث را صحیح دانسته است.
📚مرآة العقول، ج3 ص 132.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
❤️ رهبر انقلاب: روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است... شیعه هرجا که هست دنبالهروِ عاشوراى حسین است.
@Khamenei_ir
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بلاگرهای اروپایی و آمریکایی از اربعین میگویند...
✅ تحلیلی کوتاه درباره دو نقش مهم #اربعین:
✍️حامد منتظری مقدم
اربعین حسینی با جذبه عظیم انسانی اش، با وجود بایکوت و سانسور شدید رسانه های غربی، دو نقش بسیار برجسته خواهد داشت:
🔷 یک) برای بشریت سرگشته در دنیای مادی که در آن ارزشهای ضدانسانی (سودجویی، بی حیایی و...) آشکار و عریان است، اینک اربعین، «مصباح هدایتِ حسین» و نویددهندۀ ارزشهای انسانی و معنوی است؛
🔷دو) قطعاً تعداد قابل توجهی از مسافران غربی و شرقی و «زائر»، در همین سفر یا پس از آن (با مطالعه و پرس و جو) با «امامتِ» حسین و فرزندش مهدی و مذهب تشیع آشنا خواهند شد و چه بسا جزء منتظران ظهور خواهند شد؛ ان شاء الله...
#اربعین
#احیای_معنویت و #انسانیت
#گسترش_تشیع
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #پیروز در میدان #کربلا:
✍️حامد منتظری مقدم
🔶 پس از ماجراي #عاشورا، که اوج دشمني با اهلبيت و #حرمتشکني_پيامبر(صلوات الله علیهم) بود، هنگامی که کاروان #اهل_بيت پس از تحمل مصائب فراوان و رنج اسارت وارد مدينه شدند، ابراهيمبنطلحه در پرسشی (طعن آلود) از امام #سجاد(علیه السلام) پرسید: «چه کسي پيروز شد»؟ امام(ع) در پاسخی محکم و استوار فرمود: «اگر ميخواهي بداني که چه کسي پيروز شد، چون وقت نماز شد، #اذان و اقامه بگو».
کنايه از اينکه دشمنان می خواستند نام رسول خدا(ص) را دفن کنند؛ اما آن نام و راه همچنان زنده و پایدار است.
📚طوسي، الامالي، ص677؛ پيامبر از ديدگاه اهلبيت (ع)، ص229.
🔸«آنان ميخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدا نور خود را کامل ميکند هر چند کافران خوش نداشته باشند»؛
يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف، 8).
🔰https://eitaa.com/Tashayo
1402.06.20 - استاد منتظري مقدم.mp3
29.86M
🎤 موضوع:
«مجاهدت ائمه(ع) در تثبيت جايگاه محوری رسول خدا(ص) در جامعه اسلامی»
سخنران: حامد منتظری مقدم
مکان: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)
زمان: بيستم شهريور 1402
مدت: 31 دقيقه
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✔️ نشست علمی با موضوع:
«پیامبر(ص) از دیدگاه اهل بیت(ع)»
با حضور حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
تاريخ: سهشنبه 21 شهریور 1402
مکان: سالن جلسات خبرگزاری بین المللی ابنا
لينک👇:
https://fa.abna24.com/story/1393247
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیو | مجاهدت اهلبیت(ع) برای تثبیت جایگاه محوری رسول خدا(ص)
🏴 حجتالاسلام منتظری مقدم در نشست علمی «پیامبر(ص) از دیدگاه اهل بیت(ع)» در خبرگزاری ابنا: در اثر مجاهدت اهلبیت(ع)، جایگاه محوری رسول خدا(ص) در جامعه اسلامی تثبیت شد.
@abna24
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴 شهادت امام مجتبي (عليه السلام) تسليت باد.
◾️امام حسن(عليه السلام) #وصيت کرده بود که او را در كنار قبر رسول خدا(ص)، و اگر مشكلى پيش آمد كنار مادرشان در #بقيع دفن كنند... زمانى كه امام را براى دفن نزديك قبر پيامبر(ص) آوردند، #عايشه مانع شد و گفت: چنين چيزى هرگز انجام نخواهد شد. برخي از صحابه به مروان گفتند: آيا از دفن حسن در كنار جدش منع ميكنى در حالى كه رسول خدا(ص) او را #سيد_جوانان_بهشت ناميد. مروان به تمسخر گفت: اگر امثال شما حديث پيامبر را روايت نميكردند، ضايع شده بود!!!
◾️امام حسين(ع) كنار قبر پيامبر(ص) رسيد و فرمود: «اينجا را حفر كنيد». سعيدبن عاص كه حاكم مدينه بود خود را كنار كشيد، اما مروان، بنى اميه را مسلح کرد و گفت: چنين چيزى هرگز نخواهد شد. امام حسين(ع) از او خواست که دخالت نکند؛ اما او همچنان مانع شد. امام حسين(ع) از متحدان بنيهاشم در #حلف_الفضول ياري خواست. افرادي به حمايت آمدند. طبق گزارشي ميان طرفين تيراندازى هم شد. اما نهايتا امام حسين(ع) با توجه به وصيت امام حسن(ع) ايشان را در بقيع دفن کردند.
▪️بنا به گزارشي، مروان در آن زمان از امارت مدينه عزل شده بود و با اين کار، ميخواست به معاويه خوشخدمتي کند؛ لذا خبر اين ماجرا را با آب و تاب براى معاويه نوشت.
📚ابن سعد، ترجمة الامام الحسن(ع)، ص176و 184-185؛ بلاذري، انساب الاشراف، ج3، ص59؛ جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص168-169.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
#عزاداری_امام_مجتبی(ع)
#نامه_تسلیت
#شیعیان_کوفه
◾️زمانى كه #امام_حسن(ع) به شهادت رسید، #مدينه يكپارچه #عزادار شد... زنان بنىهاشم براى يك ماه براى وى عزاداري کردند. از امام باقر(ع) روايت شده است كه مردم مدينه #هفت روز به مناسبت درگذشت فرزند پيامبر(ص) در ماتم نشسته و بازار را بستند. در مراسم دفن امام در بقيع، به قدرى جمعيت زياد بود كه جاى انداختن سوزن نبود. خبر شهادت امام در #بصره نيز شيعيان آن شهر را به عزا نشاند.
◾️پس از شهادت امام مجتبى(ع) #شيعيان_كوفه، #نامه #تسليت به امام حسين(ع) نوشتند. در آن نامه آمده بود كه درگذشت امام از يك سوى براى «تمامى امت» و از سوى ديگر براى تو و «خاصه اين شيعيان» (و هذه الشيعة خاصة) #مصيبت است. اين تعبير گوياي شكلگيرى «شيعه» و حتى كاربرد كلمه شيعه به عنوان يك #اصطلاح در حوالى سال پنجاه هجرى است. آنان در اين نامه با اين القاب از امام مجتبى(ع) ياد كردند: «پرچم هدايت و نور جهان» (علم الهدى و نور البلاد) و كسى كه به او اميد اقامه دين و اعاده سيره صالحان بود. آنان اظهار اميدوارى کردند كه خداوند حق امام حسين(ع) را به او بازگرداند. اين نامه بايد يكى از اسناد تشكيل شيعه اعتقادى در كوفه تلقى شود.
📚ابن سعد، ترجمة الامام الحسن(ع)، ص181-183و189-190؛ جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص170.
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴 شهادت امام رضا (عليه السلام) تسلیت باد.
✍️حامد منتظری مقدم
یک) شیخ #مفيد در تحلیل شهادت امام رضا(ع) نوشته است که امام در مجالس خصوصي، مأمون را بسیار پند، و از خداوند بیم می داد، نیز او را به سبب اقدامات نادرست نكوهش ميکرد. مأمون به ظاهر ميپذيرفت، اما در باطن از اين برخوردهاى امام بهشدت ناراحت بود. بنا به گزارش شیخ مفید, روزي امام(ع) بر مأمون وارد شد و ديد که هنگام #وضوگرفتن غلامي بر روی دست مأمون آب ميريزد، امام(ع) به او فرمود که در افعال وضو نباید کسی را شریک قرار دهد و شخصا باید وضو بگیرد، مأمون پذيرفت و وضويش را اعاده کرد؛ اما در نهان، از امام خشمگين شد.
📚مفيد، الارشاد، ج2، ص269.
دو) مهمترین و مفصلترين كتاب درباره امام رضا(ع) نوشته شیخ #صدوق به نام #عيون_اخبار_الرضا(ع) است. در این کتاب، شیخ صدوق چندین روایت و گزارش را درباره شهادت امام نقل کرده است. اکنون تحلیلی جامع و دقیق در یکی از گزارشهای آن:
احمدبنعلي انصاري گويد: از #اباصلت پرسيدم: چگونه مأمون راضى به قتل امام رضا(ع) شد؟ ابوصلت پاسخ داد: مأمون امام رضا(ع) را به این جهت به #ولايتعهدى برگزید تا به مردم چنین وانمود کند که حضرت شیفته دنياست و بدین سان, امام از چشم #مردم بيفتد؛ اما از امام در نظر مردم چیزی جز برترى اش بر مأمون آشكار نشد. پس مأمون دانشمندان را از بلاد اسلامى فراخواند تا امام را از نظر علمى محكوم کند و نزد مردم از اعتبار بیاندازد؛ اما امام با هيچ دانشمندی روبه رو نشد جز آن كه بر او برترى می يافت و مردم مي گفتند: آن حضرت شايستهتر از مأمون براى خلافت است. جاسوسان اين نگرش مردم را به مأمون اطلاع ميدادند که باعث خشم و حسد او ميشد. همچنين امام رضا(ع) در بيان حق، از مأمون بيم نداشت و غالباً به او پاسخ هایی می داد که خشم و کينهاش را برميافروخت، گرچه اظهار نمی کرد؛ پس نهايتا امام را با #سم به قتل رساند.
📚صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص265.
◾️ملاحظه میشود که منابع شیعی دربارۀ #شهادت_امام_رضا(ع) صرفا به #توصیف ماجرا نپرداخته و پیشگام در #تحلیل (بیان چرایی) این ماجرایند.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
وداع امام رضا ع تا وداع کربلا.mp3
3.6M
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ پس از گذشت حدود ۶۰ سال
🎙 روضه حاج شیخ علی آقا محدث زاده (رحمه الله علیه) فرزند حاج شیخ عباس قمی
💥مصیبت امام رضا (علیهالسلام)
🌐 eitaa.com/monzer_ir
👈 در این روضه، بدون ذکر مصیبت «مکشوف» مردم به شدت گریه میکنند. این همان نکتهای است که قبلاً در همین کانال با عنوان: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...» بر آن تاکید شده بود.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
👆 👆👆 تتمه نشست علمي در خبرگزاري ابنا
مطالب اين فايل به شکل سخنراني و نيز مکتوب، قبلا در اين کانال ارائه شد و به نوعي تکرار است. با تشکر از زحمات دوستان خبرگزاري ابنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥از دعوت حوادث تا...
🎤 استاد علي صفائي حائري
@AkhbareFori
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آقاي محسن برهاني: «اگر اکثريت مردم خواستند معصيت کنند، حکومت اسلامي حق تقابل ندارد»! شاهد: اميرمؤمنان(ع) از بدعتهاي متعدد مانع نشد؛ چنانکه اجازه داد مردم نماز «تراويح» بخوانند و گفتند اگر مانع بشوم انشقاق اجتماعي پيش ميآيد و سپاه من متفرق ميشود. همچنين امام مجتبي(ع) چون ديد مردم در جنگ با معاويه همراهي نميکنند، حکومت را تحويل معاويه داد، و مردم را مجبور نکرد که به ميدان جنگ بيايند.
✍️ نقد و پاسخ:
اولا قاعده عقلي و شرعي اين است که در تزاحم میان «مهم» و «مهمتر»، جانب «مهمتر» گرفته شود. براي اميرمؤمنان جلوگيري از بدعتها (نماز تراويح و...) مهم؛ اما جلوگيري از گسست سپاه و اجتماع مسلمين مهمتر بود، و براي امام مجتبي(ع) حفظ حکومت مهم، اما حفظ جان شيعيان و حفظ اصل تشيع اوليٰ و مهمتر بود.
ثانیا شواهد نقض این سخن فراوان است: مثلا تقابل رسول خدا با اکثريت مشرکان و کفار جزيرة العرب، تقابل امام علي(ع) با معاويه با اينکه اکثر مردم شام طرفدار معاويه بودند، قيام امام حسين(ع) در شرايطي که اکثريت مردم با او همراه نشدند.
ثالثا از آقاي برهاني بايد پرسيد: تکليف احکام و معارف اساسي دين؛ بهويژه «نهي از منکر» و «اجراي حدود الهي» چه ميشود؟! راستي اگر اکثريت مردم بخواهند در انظار عمومي عريان ظاهر شوند يا اصلاً مال و يا جاني را بهناحق بستانند يا ناموسي را هتک کنند، تکليف چيست؟!
✍️حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین فرمود: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه؛ اگر شما در سنگر خوابت برد، معنایش این نیست که دشمنت هم در سنگرِ خودش خوابش برده؛ نه.
دشمن دو نقطهی اساسی را هدف گرفته:
وحدت ملّی و امنیّت ملّی...
Farsi.Khamenei.ir
🔰https://eitaa.com/Tashayo
هدایت شده از حامد منتظری مقدم
noormags-پژوهشی_در_باره_ی_مسأله_ی_سرداب.pdf
307.5K
⚫️ نسخه PDF
📚 ناگفتههایی از ماجرای سرداب سامراء و پاسخ به وهابیت
✍️ مرحوم آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان | ترجمه مقاله "قریه السرداب"؛ مترجم: مواساتیان
http://eitaa.com/monzer_ir
🔰https://eitaa.com/Tashayo