eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
499 دنبال‌کننده
171 عکس
174 ویدیو
85 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ برای (ع) در روایات (ع): 🔸روایت اول: شخصى كه به زيارت قبر حضرت حسين بن على (عليهما السّلام) می رود، زمانى كه از اهلش جدا شد با اولين گامى كه برمى دارد تمام گناهانش آمرزيده می شود سپس با هر قدمى كه برمی دارد پيوسته تقديس و تنزيه شده تا به قبر برسد و هنگامى كه به آنجا رسيد حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و می فرمايد: بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمايم، من را بخوان اجابتت نمايم، از من طلب كن به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برايت روا سازم. 🔸روایت دوم: خداوند متعال فرشتگانى دارد كه موكَّل قبر حضرت امام حسين(ع) می باشند هنگامى كه شخص قصد زيارت آن حضرت را می نمايد حق تعالى گناهان او را در اختيار اين فرشتگان قرار می دهد و زمانى كه وى قدم برداشت فرشتگان تمام گناهانش را محو می كنند و سپس قدم دوّم را كه برداشت حسناتش مضاعف و دو چندان می كنند و پيوسته با قدم هایى كه برمی دارد حسناتش مضاعف می گردد تا به حدّى می رسد كه بهشت برايش واجب و ثابت می گردد، سپس اطرافش را گرفته و تقديسش می كنند و فرشتگان آسمان نداء داده و مىگويند: زوّار دوستِ دوست خدا (حبیبِ «حبیب الله») را تقديس نمایيد. 🔸روایت سوم: كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين(ع) برود خداوند متعال به هر قدمى كه بر می دارد هزار حسنه برايش ثبت و هزار گناه از وى محو می کند و هزار درجه مرتبه اش را بالا می برد. 📚 كامل الزيارات (ترجمه فارسی)، باب 49, احادیث 2و3و4, ص432-435. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🎉 هدیه‌ی به زائران اربعین حسینی ♦️ کتاب صوتی و نسخه‌ی الکترونیکی رایگان کتاب «جاذبه‌ی حسینی» 📚 جاذبه‌ی حسینی گزیده‌ی بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ّظلّه‌العالی) درباره‌ی حضرت زینب(س) و اربعین حسینی است. 📌 دریافت کتاب صوتی رایگان: https://khameneibook.ir/book/کتاب-صوتی-جاذبه-حسینی 📌 دریافت نسخه‌ی الکترونیکی رایگان: https://khameneibook.ir/book/جاذبهی-حسینی @KhameneiBook 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) و وقایع کربلا: «... می دیدم...» 🔹امام (علیه السلام) در چهارسالگی در حضور داشت و از شاهدان و وقایع کربلاست. اکنون دو روایت از ایشان: 📌یک) بنا به روایتی از امام باقر(ع)، در روز شهادت اباعبدالله (ع)، پدر ایشان (امام (ع) به سبب بیماری در خيمه بود؛ اما او خود می‌دید که اباعبدالله به راست و چپ و قلب دشمن يورش مي‎برد. (در نهایت) او را به‌ گونه ای که پيامبر(ص) از آن نهی کرده بود () - با شمشير و نيزه، و سنگ و چوب و عصا- کشتند و سپس با اسب بر بدن او تاختند. 📚الاصول الستة عشر...، ص122؛ مجلسي، بحار الانوار، ج45، ص91. 👈 ترجمه روایت به شکل خلاصه ارائه شد. در متن عربی آن، عبارت «...و كُنتُ أرى...» به معنای «می دیدم» است. متن روایت گویای این است که امام باقر(ع) یورش امام حسین(ع) به دشمن را خود می دید؛ اما به طور صریح به دست نمی آید که شهیدشدن ایشان را هم به چشم دیده باشد. 📌دو) امام باقر(ع) در گزارشی از دوران اهلبیت(ع) تصریح کرده است که خانوادة حسين(ع) را با صورت‌هاي باز در روز روشن بر وارد کردند. وقتي مردم جفاکار شام آن‌ها را ديدند گفتند: اسرايي نيکوتر از اينان نديده‌ايم. سپس از آن‌ها پرسيدند: شما کيستید؟ دختر حسين(ع) گفت: ما اُسراي خاندان محمد(ص) هستيم(!). 📚حميري، قرب الاسناد، ص26. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
و انتخاب آگاهانه : 🔹امام (علیه السلام) در گفت‌وگو با جمعی از اصحاب (در محفلی شيعي)، از اين گلايه کرد که برخي از ، با اینکه امامان را همچون رسول خدا، مفترض الطاعة میدانند، دربارة خدادادی (لدنّی) ايشان ترديد دارند. 🔹پس در همان محفل، حُمْران(بن‌اَعْين) از حضرت دربارة اقدام برخی از امامان, از جمله قیام آشکار امام حسين(ع) بر ضد طواغيت تا سرحد شهادت سؤال کرد. 🔹حضرت در پاسخ، هم قيام و شهادت امامان و هم سکوت آنان را بر پایه قضاءوقدر الهی و در این حال، از روي علم و دانست. نيز تصريح کرد که اگر امام بااصرار از خداوند زوال مُلک طواغيت و برطرف‌شدن مصائب و سختي‌ها را بخواهد، اجابت خواهد شد؛ اما امام براي رسيدن به مقامات و الهی چنين تقاضايی نمي‌کند. 🔸...فقال له حمران : جعلت فداك أرأيت ما كان من أمر قيام علي بن أبي طالب والحسن والحسين عليهم السلام وخروجهم وقيامهم بدين الله عز ذكره، وما أصيبوا من قتل الطواغيت إياهم والظفر بهم حتى قتلوا وغلبوا؟ فقال أبو جعفر(ع): يا حمران إن الله تبارك وتعالى قد كان قدر ذلك عليهم وقضاه وأمضاه وحتمه على سبيل الاختيار ثم أجراه فبتقدم علم إليهم من رسول الله(ص)... 📚کليني، الکافي، ج1، ص261-262. 🔸علامه مجلسی در مرآۀ العقول این حدیث را صحیح دانسته است. 📚مرآة العقول، ج3 ص 132. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
❤️ رهبر انقلاب: روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است... شیعه هرجا که هست دنباله‌روِ عاشوراى حسین است. @Khamenei_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بلاگرهای اروپایی و آمریکایی از اربعین میگویند... ✅ تحلیلی کوتاه درباره دو نقش مهم : ✍️حامد منتظری مقدم اربعین حسینی با جذبه عظیم انسانی اش، با وجود بایکوت و سانسور شدید رسانه های غربی، دو نقش بسیار برجسته خواهد داشت: 🔷 یک) برای بشریت سرگشته در دنیای مادی که در آن ارزشهای ضدانسانی (سودجویی، بی حیایی و...) آشکار و عریان است، اینک اربعین، «مصباح هدایتِ حسین» و نویددهندۀ ارزشهای انسانی و معنوی است؛ 🔷دو) قطعاً تعداد قابل توجهی از مسافران غربی و شرقی و «زائر»، در همین سفر یا پس از آن (با مطالعه و پرس و جو) با «امامتِ» حسین و فرزندش مهدی و مذهب تشیع آشنا خواهند شد و چه بسا جزء منتظران ظهور خواهند شد؛ ان شاء الله... و 🔰https://eitaa.com/Tashayo
در میدان : ✍️حامد منتظری مقدم 🔶 پس از ماجراي ، که اوج دشمني با اهل‌بيت و (صلوات الله علیهم) بود، هنگامی که کاروان پس از تحمل مصائب فراوان و رنج اسارت وارد مدينه شدند، ابراهيم‌بن‌طلحه در پرسشی (طعن آلود) از امام (علیه السلام) پرسید: «چه کسي پيروز شد»؟ امام(ع) در پاسخی محکم و استوار فرمود: «اگر مي‌خواهي بداني که چه کسي پيروز شد، ‌چون وقت نماز شد، و اقامه بگو». کنايه از اين‌که دشمنان می خواستند نام رسول خدا(ص) را دفن کنند؛ اما آن نام و راه همچنان زنده و پایدار است. 📚طوسي، الامالي، ص677؛ پيامبر از ديدگاه اهلبيت (ع)، ص229. 🔸«آنان مي‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدا نور خود را کامل مي‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند»؛ يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف، 8). 🔰https://eitaa.com/Tashayo
1402.06.20 - استاد منتظري مقدم.mp3
29.86M
🎤 موضوع: «مجاهدت ائمه(ع) در تثبيت جايگاه محوری رسول خدا(ص) در جامعه اسلامی» سخنران: حامد منتظری مقدم مکان: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) زمان: بيستم شهريور 1402 مدت: 31 دقيقه 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✔️ نشست علمی با موضوع: «پیامبر(ص) از دیدگاه اهل بیت(ع)» با حضور حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تاريخ: سه‌شنبه 21 شهریور 1402 مکان: سالن جلسات خبرگزاری بین المللی ابنا لينک👇: https://fa.abna24.com/story/1393247 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیو | مجاهدت اهل‌بیت(ع) برای تثبیت جایگاه محوری رسول خدا(ص) 🏴 حجت‌الاسلام منتظری مقدم در نشست علمی «پیامبر(ص) از دیدگاه اهل بیت(ع)» در خبرگزاری ابنا: در اثر مجاهدت اهل‌بیت(ع)، جایگاه محوری رسول خدا(ص) در جامعه اسلامی تثبیت شد. @abna24 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 شهادت امام مجتبي (عليه السلام) تسليت باد. ◾️امام حسن(عليه السلام) کرده بود که او را در كنار قبر رسول خدا(ص)، و اگر مشكلى پيش آمد كنار مادرشان در دفن كنند... زمانى كه امام را براى دفن نزديك قبر پيامبر(ص) آوردند، مانع شد و گفت: چنين چيزى هرگز انجام نخواهد شد. برخي از صحابه به مروان گفتند: آيا از دفن حسن در كنار جدش منع ميكنى در حالى كه رسول خدا(ص) او را ناميد. مروان به تمسخر گفت: اگر امثال شما حديث پيامبر را روايت نمي‏كردند، ضايع شده بود!!! ◾️امام حسين(ع) كنار قبر پيامبر(ص) رسيد و فرمود: «اينجا را حفر كنيد». سعيدبن عاص كه حاكم مدينه بود خود را كنار كشيد، اما مروان، بنى اميه را مسلح کرد و گفت: چنين چيزى هرگز نخواهد شد. امام حسين(ع) از او خواست که دخالت نکند؛ اما او همچنان مانع شد. امام حسين(ع) از متحدان بني‌هاشم در ياري خواست. افرادي به حمايت آمدند. طبق گزارشي ميان طرفين تيراندازى هم شد. اما نهايتا امام حسين(ع) با توجه به وصيت امام حسن(ع) ايشان را در بقيع دفن کردند. ▪️بنا به گزارشي، مروان در آن زمان از امارت مدينه عزل شده بود و با اين کار، مي‌خواست به معاويه خوش‌خدمتي کند؛ لذا خبر اين ماجرا را با آب و تاب براى معاويه نوشت. 📚ابن سعد، ترجمة الامام الحسن(ع)، ص176و 184-185؛ بلاذري، انساب الاشراف، ج3، ص59؛ جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص168-169. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
(ع) ◾️زمانى كه (ع) به شهادت رسید، يكپارچه شد... زنان بنى‌هاشم براى يك ماه براى وى عزاداري کردند. از امام باقر(ع) روايت شده است كه مردم مدينه روز به مناسبت درگذشت فرزند پيامبر(ص) در ماتم نشسته و بازار را بستند. در مراسم دفن امام در بقيع، به قدرى جمعيت زياد بود كه جاى انداختن سوزن نبود. خبر شهادت امام در نيز شيعيان آن شهر را به عزا نشاند. ◾️پس از شهادت امام مجتبى(ع) ، به امام حسين(ع) نوشتند. در آن نامه آمده بود كه درگذشت امام از يك سوى براى «تمامى امت» و از سوى ديگر براى تو و «خاصه اين شيعيان» (و هذه الشيعة خاصة) است. اين تعبير گوياي شكل‏‌گيرى «شيعه» و حتى كاربرد كلمه شيعه به عنوان يك در حوالى سال پنجاه هجرى است. آنان در اين نامه با اين القاب از امام مجتبى(ع) ياد كردند: «پرچم هدايت و نور جهان» (علم الهدى و نور البلاد) و كسى كه به او اميد اقامه دين و اعاده سيره صالحان بود. آنان اظهار اميدوارى کردند كه خداوند حق امام حسين(ع) را به او بازگرداند. اين نامه بايد يكى از اسناد تشكيل شيعه اعتقادى در كوفه تلقى شود. 📚ابن سعد، ترجمة الامام الحسن(ع)، ص181-183و189-190؛ جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص170. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴 شهادت امام رضا (عليه السلام) تسلیت باد. ✍️حامد منتظری مقدم یک) شیخ در تحلیل شهادت امام رضا(ع) نوشته است که امام در مجالس خصوصي، مأمون را بسیار پند، و از خداوند بیم می داد، نیز او را به سبب اقدامات نادرست نكوهش مي‌کرد. مأمون به ظاهر مي‌‏پذيرفت، اما در باطن از اين برخوردهاى امام به‌شدت ناراحت بود. بنا به گزارش شیخ مفید, روزي امام(ع) بر مأمون وارد شد و ديد که هنگام غلامي بر روی دست مأمون آب مي‌ريزد، امام(ع) به او فرمود که در افعال وضو نباید کسی را شریک قرار دهد و شخصا باید وضو بگیرد، مأمون پذيرفت و وضويش را اعاده کرد؛ اما در نهان، از امام خشمگين شد. 📚مفيد، الارشاد، ج2، ص269. دو) مهمترین و مفصل‌‏ترين كتاب درباره امام رضا(ع) نوشته شیخ به نام (ع) است. در این کتاب، شیخ صدوق چندین روایت و گزارش را درباره شهادت امام نقل کرده است. اکنون تحلیلی جامع و دقیق در یکی از گزارشهای آن: احمدبن‌علي انصاري ‏گويد: از پرسيدم: چگونه مأمون راضى به قتل امام رضا(ع) شد؟ ابوصلت پاسخ داد: مأمون امام رضا(ع) را به این جهت به برگزید تا به مردم چنین وانمود کند که حضرت شیفته دنياست و بدین سان, امام از چشم بيفتد؛ اما از امام در نظر مردم چیزی جز برترى اش بر مأمون آشكار نشد. پس مأمون دانشمندان را از بلاد اسلامى فراخواند تا امام را از نظر علمى محكوم کند و نزد مردم از اعتبار بیاندازد؛ اما امام با هيچ دانشمندی روبه رو نشد جز آن كه بر او برترى می ‏يافت و مردم مي ‏گفتند: آن حضرت شايسته‌‏تر از مأمون براى خلافت است. جاسوسان اين نگرش مردم را به مأمون اطلاع مي‌‏دادند که باعث خشم و حسد او مي‌شد. همچنين امام رضا(ع) در بيان حق، از مأمون بيم نداشت و غالباً به او پاسخ هایی می داد که خشم و کينه‌اش را برمي‌افروخت، گرچه اظهار نمی کرد؛ پس نهايتا امام را با به قتل رساند. 📚صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص265. ◾️ملاحظه میشود که منابع شیعی دربارۀ (ع) صرفا به ماجرا نپرداخته و پیشگام در (بیان چرایی) این ماجرایند. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
وداع امام رضا ع تا وداع کربلا.mp3
3.6M
┈┅ ❁❁ ┅┈ ⚫️ پس از گذشت حدود ۶۰ سال 🎙 روضه حاج شیخ علی آقا محدث زاده (رحمه الله علیه) فرزند حاج شیخ عباس قمی 💥مصیبت امام رضا (علیه‌السلام) 🌐 eitaa.com/monzer_ir 👈 در این روضه، بدون ذکر مصیبت «مکشوف» مردم به شدت گریه میکنند. این همان نکته‌ای است که قبلاً در همین کانال با عنوان: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...» بر آن تاکید شده بود. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
👆 👆👆 تتمه نشست علمي در خبرگزاري ابنا مطالب اين فايل به شکل سخنراني و نيز مکتوب، قبلا در اين کانال ارائه شد و به نوعي تکرار است. با تشکر از زحمات دوستان خبرگزاري ابنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آقاي محسن برهاني: «اگر اکثريت مردم خواستند معصيت کنند، حکومت اسلامي حق تقابل ندارد»! شاهد: اميرمؤمنان(ع) از بدعت‌هاي متعدد مانع نشد؛ چنانکه اجازه داد مردم نماز «تراويح» بخوانند و گفتند اگر مانع بشوم انشقاق اجتماعي پيش مي‌آيد و سپاه من متفرق مي‌شود. همچنين امام مجتبي(ع) چون ديد مردم در جنگ با معاويه همراهي نمي‌کنند، حکومت را تحويل معاويه داد، و مردم را مجبور نکرد که به ميدان جنگ بيايند. ✍️ نقد و پاسخ: اولا قاعده عقلي و شرعي اين است که در تزاحم میان «مهم» و «مهم‌تر»، جانب «مهم‌تر» گرفته شود. براي اميرمؤمنان جلوگيري از بدعت‌ها (نماز تراويح و...) مهم؛ اما جلوگيري از گسست سپاه و اجتماع مسلمين مهم‌تر بود، و براي امام مجتبي(ع) حفظ حکومت مهم، اما حفظ جان شيعيان و حفظ اصل تشيع اوليٰ و مهم‌تر بود. ثانیا شواهد نقض این سخن فراوان است: مثلا تقابل رسول خدا با اکثريت مشرکان و کفار جزيرة العرب، تقابل امام علي(ع) با معاويه با اينکه اکثر مردم شام طرفدار معاويه بودند، قيام امام حسين(ع) در شرايطي که اکثريت مردم با او همراه نشدند. ثالثا از آقاي برهاني بايد پرسيد: تکليف احکام و معارف اساسي دين؛ به‌ويژه «نهي از منکر» و «اجراي حدود الهي» چه مي‌شود؟! راستي اگر اکثريت مردم بخواهند در انظار عمومي عريان ظاهر شوند يا اصلاً مال و يا جاني را به‌ناحق بستانند يا ناموسي را هتک کنند، تکليف چيست؟! ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
21.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین فرمود: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه؛ اگر شما در سنگر خوابت برد، معنایش این نیست که دشمنت هم در سنگرِ خودش خوابش برده؛ نه. دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته: وحدت ملّی و امنیّت ملّی... Farsi.Khamenei.ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
هدایت شده از حامد منتظری مقدم
noormags-پژوهشی_در_باره_ی_مسأله_ی_سرداب.pdf
307.5K
⚫️ نسخه PDF 📚 ناگفته‌هایی از ماجرای سرداب سامراء و پاسخ به وهابیت ✍️ مرحوم آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان | ترجمه‌ مقاله "قریه السرداب"؛ مترجم: مواساتیان http://eitaa.com/monzer_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان، درباره سخن آقای برهانی، برخی از دوستان، نکاتی را ارسال کردند که ضمن تشکر فراوان، متنهای ارسالی ایشان بازنشر می‌شود:👇👇👇
در مورد آیه ای که آقای برهانی استناد کردند باید گفت این آیه ارتباطی به ادعای ایشان ندارد. و اما آیه شریفه: قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ـــــــــــــــ «جواب حضرت نوح علیه السلام» نوح گفت: ای قومِ من، نظر شما چیست؟ اگر من با دلیل روشنی از طرف پروردگارم باشم و او از طرف خودش رحمتی به من عطا کرده باشد که بر شما پوشیده و پنهان مانده باشد، آیا ما می توانیم شما را به آن دلیل روشن مجبور کنیم و حال آنکه شما از پذیرش آن کراهت داشته باشید؟ (سورة هود، آیه ۲۸) نکات آیه: ۱_ این سخن حضرت نوح در مواجهه با کافران است نه مومنان در حالیکه آقای برهانی از این آیه درمورد جمع مومنین استفاده کرده است. ۲_ در این آیه سخن از ایمان قلبی است که روشن است اکراه بردار نیست ولی در بحث حجاب صرفا سخن از ایمان قلبی نیست. رعایت قوانین اجتماعی لازم است چه آن را در دل قبول داشته باشم یا نه. ۳_ آیا حضرت نوح از ادامه تقابل و مبارزه با منکر دست کشید و تسلیم شد؟ آیا ترس از انشقاق جامعه باعث شد حضرت از ادعای خود دست بکشد؟ انشقاق از این بالاتر که عده کثیری از جامعه به دعا و درخواست حضرت هلاک شدند؟ 🖊 گرمابی، دکتری علوم قرآن و حدیث، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عضو هیات علمی دانشگاه لرستان
عرض سلام در جواب آقای برهانی: دین یک مجموعه است و نمی‌توان با برجسته کردن قسمتی از آن دیگر قسمت‌ها را کمتر کرد. بنابر همان نظری که آقای برهانی می‌فرمایند که امام آن تشخیص را داده‌اند باید گفت که تشخیص اهم و مهم به عهده امام معصوم و در غیبت امام به عهده فقیه جامع الشرایط است؛ اثبات اکثریت هم بماند!!
سلام علیکم خسته نباشید در ذیل پاسخ به آقای برهانی نوشته بودید نکات تکمیلی رو ارسال کنیم: نماز تراویح یک گناه شخصی و فردی بوده و در اینگونه موارد حکومت می‌تواند کوتاه بیاید اما در گناهان اجتماعی مثل بی‌حجابی خیر. دیگر اینکه امام حسن علیه السلام اصلا امکان اینکه مردم را مجبور به همراهی در جنگ کنند نداشتند. برخی از سران لشگر و سپاهیان حضرت به معاویه پیوسته بودند و امکان منسجم کردن سپاه عملا وجود نداشت. گاهی حکومت و حاکم توان و امکان مقابله با گناهی را ندارند نه اینکه از جانب خداوند متعال چنین حقی نداشته باشند.