eitaa logo
تصحیح المذهب
44 دنبال‌کننده
43 عکس
8 ویدیو
4 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
3699 - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ سَعِيدٍ، عَنْ قَتَادَةَ، أَنَّ أَنَسًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، حَدَّثَهُمْ قَالَ: صَعِدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُحُدًا وَمَعَهُ أَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ، وَعُثْمَانُ، فَرَجَفَ، وَقَالَ: «§اسْكُنْ أُحُدُ - أَظُنُّهُ ضَرَبَهُ بِرِجْلِهِ -، فَلَيْسَ عَلَيْكَ إِلَّا نَبِيٌّ، وَصِدِّيقٌ، وَشَهِيدَانِ» 📔صحیح بخاری نکاتی در چهار صوت از جناب اقای استاد بهرامی زاد، در مورد این حدیث 👇👇👇👇👇 از حیث سند 📍 از حیث متن📍 از حیث تنافی با سایر احادیث📍
هدایت شده از ابو الحسنين 110
82.1K
هدایت شده از ابو الحسنين 110
370.1K
هدایت شده از ابو الحسنين 110
333.2K
هدایت شده از ابو الحسنين 110
452.6K
بزرگوارن، جهت حمایت از کانال، خارج نشوید
هدایت شده از علی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره یک جوان شیعه با مفتی اعظم وهابی های عربستان!!!
واکاوی تولد عمر بن خطاب به شیوه نوین صغری👇 وَقَالَ عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ: لَمَّا ضُرِبَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَجَعَلَ الْخِلَافَةَ فِي السِّتَّةِ مِنَ الصَّحَابَةِ، فَلَمَّا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِهِ قَالَ: إِنْ يُوَلُّوهَا الْأَجْلَحَ يَسْلُكُ بِهِمُ الطَّرِيقَ، فَقَالَ لَهُ ابْنُهُ عَبْدُ اللَّهِ: فَمَا يَمْنَعُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (مِنْ تَوْلِيَتِهِ) ؟ قَالَ: أَكْرَهُ أَنْ أَتَحَمَّلَهَا حَيًّا وَمَيِّتًا : الكامل في التاريخ نویسنده : ابن الأثير، أبو الحسن    جلد : 2  صفحه : 749وَلِسَائِرِ  کراهت قلبی عمر بن خطاب خلیفه دوم، از خلیفه چهارم شدت کراهت: حَيًّا وَمَيِّتًا البته اینجا بعد از جمله الْأَجْلَحَ يَسْلُكُ بِهِمُ الطَّرِيقَ، اسم علی بن ابی طالب ع حذف شده کبری👇 ابوسعید خدرى مى گوید: «کنّا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبِّهم علیّاً(رضی الله عنه)؛ فإذا وُلد فینا مولودٌ فلم یحبّه عرفنا أ نّه لیس منّا» ؛ (ما انصار ، فرزندانمان را با دوست داشتن على(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم؛ پس هر گاه فرزندى از ما متولّد مى شد و او را دوست نداشت مى فهمیدیم او فرزند ما نیست)  نتیجه گیری کنید ✅ تصحیح المذهب ✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
اگر پیامبری می بود.. ✍️حدیث شریف منزلت در صحیح بخاری چنین نقل شده است: حدثنا مسدد حدثنا يحيى عن شعبة عن الحكم عن مصعب بن سعد عن أبيه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خرج إلى تبوك واستخلف عليا فقال أتخلفني في الصبيان والنساء قال ألا ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا أنه ليس نبي بعدي صحيح البخاري  ج 4   ص 1602 مصعب ‏بن ‏سعد، از پدرش كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله به سوى تبوك حركت كرد و على را جانشين خود گماشت. على گفت: : آيا مرا به جانشينى خود در ميان زنان و فرزندان، معين مى‏ فرمائى ؟ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در پاسخ فرمود: «آيا خرسند نمى ‏شوى كه نسبت به من در مقام هارون نسبت به موسى باشى جز اين كه پس از من پيامبرى نيست؟ : سخن پیغمبر که فرمودند: « إلا أنه ليس نبي بعدي » به روشنی دلالت دارد اگر پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله ، پیامبری برانگیخته می شد، آن پیامبر، امیر مؤمنان علی علیه السلام می بود. از این سخن، عصمت و افضلیت امیر مؤمنان علی علیه السلام نتیجه می شود، زیرا عصمت و افضلیت از شروط لازم برای مقام نبوت شمرده می شوند. ملا علی قاری که از بزرگان اهل سنت به شمار می رود، به این مطلب تصریح نموده است؛ او در ضمن سخنانی پیرامون حدیث منزلت می نویسد: وفيه إيماء إلى أنه لو كان بعده نبي لكان عليا مرقاة المفاتيح  ج 11   ص 241 در آن ( حدیث منزلت )  اشاره‏اى است به اين كه اگر بعد از او پيامبرى مى ‏بود، حتماً على بود. پاسخ اهل سنت نسبت به این استدلال چیست؟ https://eitaa.com/tashihol_mazhab تصحیح المذهب ✅💯
یک بحثی هست که بخوانیم و رد بشیم یک بحثی هست که تامل و تدبر کنیم و این صفات رو در خودمان ایجاد کنیم. فذکر ان نفعت الذکری ✅پس تذکّر ده اگر تذکّر مفید باشد! ۹/اعلی نهج البلاغه/نامه ۳۱ امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه این چنین عرض می‌کند: «یا مَنْ ذِکرُهُ شَرَفٌ لِلذاکِرین وَاشْغَلْ قُلُوبَنا بِذِکرِکَ عَنْ ذِکرِ مَنْ سِواکْ»: پروردگارا! یاد تو شرف افرادی است که به نام تو و یاد تو به سر می‌برند. یعنی اگر کسی یاد تو را در قلبش احیا کرده است، آن قلب قلب شریف است. و اگر دلی ظرف یاد تو نبود، از شرف غیبی و الهی طرفی نبسته است. ✅این مواردی که مولای متقیان فرمودن، ذکر و یاد الهی هستند چون ایشان مد نظرشان تقرب الی الله است و معنوی https://eitaa.com/tashihol_mazhab
⚜ بیان نکته‌ای مهم در باب "تبریک گفتن عمر" ❂ یکی از اخباری که در مدرستین وارد شده است قضیة تبریک گفتن عمر به حضرت امیرالمؤمنين علی علیه السلام است که در ماجرای غدیر بعد از اظهار ولایت مولی توسط سیدالمرسلین صلی الله علیه و آله، عمر پیش آمد و خلافت و ولایت حضرت را تبریک گفت • در متن خبر از الفاظی چون "اصبح" استفاده شده است = اصبحتَ مولی کل مؤمن و... 📖مسند احمد ج۳۰ ص۴۳۰ ◄ سالها پیش این تذکر را داده بودم اما به دلیل غفلت برخی اعزة دوباره متذکر می‌شوم ° در دلالت این خبر باید به لفظ اصبح توجه داشت! چرا که این لفظ از لحاظ نحوی جزء نواسخی است که افاده معنی تحول و صیرورت می‌کند ( در حقیقت استعمال این فعل در جایی است که حدَثَ امرٌ جدید ) یک اتفاق تازه افتاده و با این فعل از آن اخبار می‌شود ✦ ولایت به معنی اولویت در تصرف و تدبیر امور امت و رئاست بر مردم آن امر جدیدی بود که توسط پیامبر خدا اعلان شد و الا دوستی و محبت که امر جدیدی نبود که با این هیئت و الفاظ بخواهد بیان شود. افراد بیاید و بیعت کنند و تبریک بگویند؟ چه چیز را دوستی و محبت را؟ این کلام را احدی تفوه نمی‌کند الا غبیّ یا جاهل ملا قاری؛ حدیث حسن است تصحیح سند توسط البانی خطیب بغدادی و اوردن ایه اکمال کنار نقل اعتراف غزالی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌سایت ویکی فقه، و بررسی دو سند وارد شده از تبریک این شخص تصحیح المذهب✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
✅شرحی مختصر؛ درباره حضور قلب در نماز و طریقه کسب توفیق ان به شرط استمرار نتیجه میدهد ان شاء الله مؤمنان رستگار شدند آنها که در نمازشان خشوع دارند؛ ۱و۲/سوره مومنون📖 بعد از مشاهده عکس، می توانید رجوع کنین به اقوال بیشتر از سایت: ویکی فقه👉 #نماز #اخلاق
✅ نظر بیش از ۱۴ عالم بزرگ مخالفین دال بر معتبر بودن روایاتی که تاکید بر جانشینیِ حضرت فاروق اعظم علی (علیه السلام) دارد بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم 💢هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي💢 زین العراقی میگوید: روایت = ولی تمام مومنین بودن امام علی (علیه السلام) کاملا معتبر است: فقال: لا تقع في علي فإنه مني و أنا منه و هو وليكم بعدي. الزين العراقي: 👈 الأجلح الكندي و ثقه الجمهور و باقيهم رجاله رجال الصحيح 📓فيض القدير ج۴ ص۳۵۷ 🌐 lib.efatwa.ir/43245/4/357 حاکم نیشابوری میگوید روایت مدنظر صحیح السند است ؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي وَ مُؤْمِنَةٍ👈هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ 📓مستدرک حاکم ج۳ ص۱۴۳ 🌐 lib.efatwa.ir/42119/3/143 شمس الدین ذهبی میگوید روایت معتبر است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي وَ مُؤْمِنَةٍ👈صحیح 📓مستدرک حاکم ج۳ ص۱۴۳ 🌐 lib.efatwa.ir/42119/3/143 بوصیری شافعی میگوید روایت معتبر است: ۶۶۳۰ - عَنِ ابْنُ عَبَّاسٍ- رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا- " أَنّ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى الله عليه وَ سَلَّمَ - قَالَ لِعَلِيٍّ: أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي . رَوَاهُ أَبُودَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ👈بِسَنَدٍ صَحِيح 📓إتحاف الخيرة ج۷ ص۱۸۴ 🌐 lib.efatwa.ir/43259/7/184 ابن حجر عسقلانی میگوید روایت معتبر است : أخرج التّرمذی 👈بإسناد قوی، عن عمران بن حصين في قصة قال فيها: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلّم: ما تريدون من علی! إنّ عليا منّی وأنا من علی، وهو وليّ كلّ مؤمن بعدی 📓 الإصابة ج۴ ص۴۶۸ 🌐 lib.efatwa.ir/40173/4/468 شعیب الارنووط میگوید روایت معتبر است: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالْغَضَبُ يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ فقَالَ: مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ –ثَلَاثًا- إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، وَ هُوَ وَلِيُّ كل مؤمن بعدي 👈إسناده قوي 📓صحيح ابن حبان ج۱۵ ص۳۷۴ 🌐 lib.efatwa.ir/45410/15/374 ناصرالدین آلبانی میگوید روایت معتبر است: ۳۷۱۲. فقال إن عليا مني و أنا منه و هو ولي كل مؤمن بعدی 👈صحيح 📓صحيح و ضعيف ترمذی ج۸ ص۲۱۲ 🌐 lib.efatwa.ir/43378/8/212 وصی عباس میگوید روایت معتبر است: ۱۱۷۵. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدِی 👈اِسناد حسن 📓فضائل الصحابة ج۲ ص۸۵۶ 🌐 https://b2n.ir/g73903 ابواسحاق حوینی میگوید روایت معتبر است: قال رسول الله صلی الله علیه و آله : انت ولیی کل مومن من بعدی 👈اسناد حسن 📒 تهذیب خصائص امام علی، ص۳۴ و ۳۵ 🌐 https://b2n.ir/g63294 متقی هندی میگوید روایت معتبر است: ۳۲۹۴۱- علي مني وأنا من علي، وعلي ولي كل مؤمن بعدی. عن عمران بن حصين؛👈صحيح 📓كنز العمال ج۱۱ ص۶۰۸ 🌐 lib.efatwa.ir/43321/11/608/32941 عبدالقادر بغدادی میگوید روایت معتبر است: أخرج التِّرْمِذِيّ 👈بإسنادٍ قوي عَن عمرَان بن حُصَيْن فِي قصةٍ قَالَ فِيهَا: قَالَ رَسُول الله (ص) َ: مَا يُرِيدُونَ من عَليّ إِن عليا مني وَ أَنا من عَليّ وَ هُوَ ولي كل مُؤمن بعدِي. 📓خزانة الأدب ج۶ ص۷۱ 🌐 lib.efatwa.ir/41055/6/71 احمد شاکر میگوید روایت معتبر است : (۳۰۶۲) 👈إسناده صحيح : قال له رسولِ الله: أنت وليي في كل مؤمن بعدی 📓مسند أحمد ج۳ ص۳۳۳ 🌐 lib.efatwa.ir/45399/3/333 صالحی شامی میگوید روایت معتبر است: وروى ابن أبي شيبة و 👈هو صحيح عن عمر- قال: قال رسول (ص) : «علي مني و أنا منه، و عليّ وليّ كلّ مؤمن من بعدي» . 📓سبل الهدى ج۱۱ ص۲۹۶ 🌐 lib.efatwa.ir/44818/11/296 جلال الدین سیوطی میگوید روایت معتبر است: ۱۴۲۲۳- على ولى كل مؤمن بعدى (ابن أبى شيبة عن عمران بن حصين 👈صحيح) 📓جامع الأحاديث ج۱۴ ص۲۵۰ 🌐 lib.efatwa.ir/43306/14/250 ابن ابی عاصم، عالم سرشناس اهل سنت (متوفی ۲۸۷ هجری) نقل میکند : ۱۲۲۱ - ثنا عَبَّاسُ بْنُ الْوَلِيدِ النَّرْسِيُّ، وَأَبُو كَامِلٍ، قَالَا: ثنا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ يَزِيدَ الرِّشْكِ، عَنْ مُطَرِّفٍ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: عَلِيٌّ مِنِّي، وَ أَنَا مِنْهُ، وَ هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علی (ع) از من است و من از علیم. او پس از من، ولی (جانشین) من در بین تمام مومنان است. 📓السنة ابن أبي عاصم جلد ۱ صفحه ۷۹۹ (اسکن آن الحاق خواهد شد) محقق کتاب در پاورقی مینویسد : سند این روایت صحیح است و راویان آن همگی از راویان کتاب صحیح مسلم هستند. تصحیح المذهب✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
💠 نارضایتی آیت الله بروجردی رحمةالله از ترجمه کتاب اسفار ملاصدرا 📝 شیخ صافی گلپایگانی ضمن خاطرات خود از مرحوم بروجردی می‌نویسد: نقل ماجرا را در اسکن بخوانید 📚 فخر دوران، نکوداشت استاد اعظم و زعیم بزرگ جهان اسلام مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه، ص۳۸و۳۹ ، چاپ اول تصحیح المذهب✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
داستانی از: واقعه عزل ابوبکر از تبلیغ آیات سوره توبه(برائت) بر مشرکان مکه! 🟨 پاسخ کوبنده ابن عباس به خلیفه دوم اهل سنت، پیرامون خلافت امیرالمومنین علی علیه‌السلام، و مسکوت شدن عمر بن خطاب! 👈 ابوالقاسم ابن عساکر دمشقی مورخ نامیِ سنی مذهب (م۵۷۱ ھ۔ق) پس از نقل روایتی در شرح ماجرای عزل ابوبکر روایت میکند: «ابن عبّاس گوید: هنگامى كه در يكى از راه هاى مدينه، دست در دست عُمَر میرفتيم، به من گفت: اى ابن عبّاس! بى گمان، سَرور تو ( امام على علیه السلام) را مظلوم میدانم. گفتم: اى اميرمؤمنان! پس، حقِّ به ستم بُرده شده اش را به او باز گردان! دستش را[عمر بن خطاب] از دستم بيرون كشيد و زير لب، چيزى گفت و از من دور شد. سپس ايستاد تا به او رسيدم و به من گفت: اى ابن عبّاس! بى گمان، مردم ، سَرور تو را كوچک دانستند! گفتم: به خدا سوگند ، پيامبر خدا ، هنگامى كه او را روانه كرد و به وى فرمان داد كه [ آيات ] برائت را از ابوبكر بگيرد و بر مردم بخوانَد، او را كم سن و سال نشمرْد ! پس عمر، ساكت شد!» 📔 تاریخ مدینه دمشق ، ج۴۲ ص۳۴۹ تصحیح المذهب✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
گناه گمراه کردن اشخاص
مولوی و پافشاری بر سماع در ماه رمضان (توضیح در تصویر) 📝یکی از ثمرات وحدت شخصی وجود این است که انسان می تواند با سیر و سلوک و ریاضت به فناء در ذات حق تعالی نائل شود حال صوفی برای رسیدن به این مقام باید به حال وجد در آید و فارغ از خود شود حال یکی از راه های آن رقص و سماع است...👇🏻 https://t.me/sonnat_voice/2986 📚منبع: مناقب العارفین ج۱ ص۴۸۸/شمس الدین احمد افلاکی/مصحح:تحسین یازیجی/ناشر:دنیای کتاب/تهران ۱۳۷۵ @sonnat_voice