eitaa logo
تاوان | پژوهش‌های قرآنی و حدیثی
437 دنبال‌کننده
78 عکس
40 ویدیو
14 فایل
مصطفی قناعتگر | کانال اصلی، در تلگرام : t.me/tavanerejal
مشاهده در ایتا
دانلود
تاوان | پژوهش‌های قرآنی و حدیثی
🎥 شاعر فلسطینی از اهل‌بیت می‌گوید 🔴 این بخشی از سرودۀ شاعر نامدار معاصر فلسطینی، تمیم البرغوثی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشتی آزاد و شاعرانه از حدیث کساء (البته نه آن حدیث کساء طولانی که در زمان ما معروف شده و به مفاتیح الجنان توسط دیگران افزوده شده؛ بلکه اصل ماجرای اجتماع خمسه طیبه زیر کساء پیامبر) @tavanerejal
مجری شبکه دو، به روحانیِ دعوت‌شده می‌گوید: چگونه است که امام رضا در زیارت حضرت معصومه به ایشان می‌گوید "من را شفاعت کن"؟ این چه مقامی است برای حضرت فاطمه معصومه که امام را شفاعت می‌کند؟ روحانیِ جوان هم پس از تایید سخن مجری،  شروع به فلسفیدن می‌کند و در نهایت بدون هیچ استدلالی، این نکته را عجیب و فرافهم می‌داند. جدای از اینکه چگونه شفاعت امام توسط غیر ایشان در ذهن بزرگواران تصویر شده، یک بار اگر متن حدیث را بخوانند می‌بینند که امام این زیارت را به سعد تعلیم داده‌اند، نه اینکه خود این زیارت را خوانده باشند. بگذریم یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان
🙏سپاس از «شبکۀ اجتهاد» سایت‌های مختلف و به صورت ویژه «شبکۀ اجتهاد» (دفتر تبلیغات اسلامی)، جایی است که شماری از یادداشت‌های تخصصی‌ام را (از پنج سال پیش تا کنون) که با ادبیاتی عمومی‌سازی‌شده و دموکراتیزه سامان می‌دهم، نشر می‌دهند. عناوین این یادداشت‌ها در شبکۀ اجتهاد: • اعتبارسنجی روایات، این بار از قلب پاریس! • باورهای کلامیِ بی‌باوران به طب اسلامی! • «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت، در چهل سال! • اشتغال طلاب و جنینی که سقط می‌شود! • فقهِ «شکنجه با قطره‌های آب»! • به وقتِ نجف: تاملی در مقایسه‌ زمانی دروس خارج نجف و ایران • بلاتکلیفی مکلفین در مسئله موسیقی • معمای «اجتهاد النبی»، انکار «خطاپذیری»، اثبات «عصمت» • فقه‌الحدیثِ تاریخی؛ فعلاً ناامیدیم! • دانش رجال در پیچی تاریخی! • از حدیث‌بسندگی، تا حدیث‌بسندگی! • یک نرم‌افزار، یک رنسانس! • فعالیت اقتصادی راویان حدیث • سیر تاریخی نشر حدیث امامیه در ایران به روایت مجلسی اول در لوامع صاحبقرانی • بایدهای نظریۀ تقیه • شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش! • نشست‌ِ شاه و شیوخ • تقابل کلینی و ابن‌قبه؛نگاهی بستر‌شناسانه • حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی • جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر • کلینی و استحسان؛ محیط‌شناسی علمی • تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه دسترسی به متن یادداشت‌ها @tavanerejal
هدایت شده از یادداشت‌ها
💢مباحث رجالی بر خلاف مکتب قم که می‌گوید الأمر فی السهل سهل می‌گوییم الأمر فی السهل صعب و ما نتوانستیم وثاقت او را ثابت کنیم. 📚استاد مروی ج 320
هدایت شده از اجتهاد
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دربارۀ کتاب «استناد» ✔️استاد سید محمدجواد شبیری: کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمی‌آموزد. کسی که وارد «رجال» می‌شود باید پشتوانه‌ای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که می‌خواهند در رجال کار کنند، تدوین می‌شد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصحف مشهد رضوی: کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11
📝مقاله: بررسی تطبیقی احادیث اسلامی، عهد قدیم و ادبیات عامّه؛ مطالعۀ موردی یکی از قضاوت‌های منسوب به علی علیه‌السلام ✍مصطفی قناعتگر 🔻چکیدۀ مقاله: در کتاب الارشاد، قضاوتی از علی علیه‌السلام پیرامون نزاع دو زن بر سر مادریِ یک کودک گزارش شده است. پژوهش پیش رو، در پی این است که با ارائۀ شواهدی بر اساس رویکرد تطبیقی، نشان دهد این گزارش یک داستان غیر واقعی و در زمرۀ داستان‌های فولکلور است. ابتدا با بررسی واژۀ «عامه و خاصه» که شیخ مفید این گزارش را به آنان نسبت داده، ادعای ادبیات عامه بودن گزارش تقویت شده است. سپس نشان داده شده این داستان با همین ریخت و ساختار، در عهد عتیق که پیش از اسلام تدوین گردیده به حضرت سلیمان منتسب شده است. در ادامه نیز با مروری بر یک پژوهش آلمانی، این گمانه به قوت می‌رسد که نسخۀ علوی داستان مانند بسیاری از نسخه‌های دیگر آن در ملل مختلف، داستانی عامیانه است. پ.ن: این مقاله علمی‌پژوهشی، در دوفصلنامۀ علمی علوم حدیث نشر یافت؛ نیز برگزیدۀ هفدهمین فراخوان حوزۀ خراسان و یکی از سه مقالۀ برتر استان شد. 👈دریافت متن کامل مقاله @tavanerejal
🔻گلایه پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه، دو جلسه علمی مهم و بین‌المللی در مشهد برگزار خواهد شد که هر دو را در یک روز و همزمان برگزار می‌کنند!!! ۱. رونمایی از مصحف مشهد رضوی ۲. روز دوم و اختتامیه همایش بین المللی الهیات زیارت اولی در کتابخانه آستان قدس رضوی و دومی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی فاصله دو مکان، چند قدم بیشتر نیست هر دو ساعت ۹تا۱۱ صبح واقعا نمی‌شد تدبیری اندیشید تا بتوان هر دو جلسه را با کمی این ور و آن‌ور کردن از تداخل درآورد؟
💠 شناسایی فرهنگِ مادیِ زیارتِ امام رضا در قرن چهارم هجری با تکیه بر باب پایانی کتاب عیون اخبار الرضا ✍مصطفی قناعتگر 📝چکیده‌: هر فرهنگ دارای اجزایی مادی و غیر مادی است. فرهنگِ زیارت در میان علاقه‌مندان به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله نیز دارای این دو جزء است که عملاً ارتباطات ایشان با آن شخصیت‌های مقدس را در طول تاریخ گذشته بازگو می‌کند. پژوهش پیش‌رو، شناسایی «فرهنگِ مادی» (Material culture) زیارتِ امام رضا علیه السلام در میان شیعیان و حتی اهل سنت علاقه‌مند به آن امام را در دستور کار دارد. برهه‌ای از تاریخ که در این پژوهش مد نظر است، قرن چهارم هجری قمری است. نگاهی به باب پایانی کتاب «عیون اخبار الرضا» روشن می‌کند فرهنگ مادی زیارت امام رضا در عصر شیخ صدوق، مولفه‌هایی همچون برکت‌جویی از فضا، خواب دیدن در فضا، اهمیت موقعیت‌های بالاسر و پایین‌پا، بنا و ضریح، قبّه، مفهوم «الدعاء عند القبر»، مدیریت زیارت، بوم‌ِ زائران، درخواست‌های مادی و پناه‌آوردن حیوانات به آن مشهد (ژانر آهو) را دربرمی‌گیرد. همچنین می‌توان دریافت که مولفه‌های مرتبط با فضا (space)، از محوریت بیشتری برخوردار هستند و در تقاطع با سایر مولفه‌های فرهنگ مادی، نقش بستر را بازی می‌کنند. از سوی دیگر، معلوم می‌شود که فرهنگ مادی این زیارت در قرن چهارم در مردم خراسانِ کهن، ری و قم بُروز و تا سایر بلاد اسلامی مانند مصر نیز توسعه یافته است. 🕣زمان ارائه: پنجشنبه، ۲۵ آبان‌ماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۸:۵۰ 🏢مکان: مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تالار نمایشگاه