eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۱ * 🍃 حالا این روایت که عرض می‌کنم در اصول کافی، جلد سوم، باب دقت بکنید «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سلّم)» رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود «الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَل‏» غضب ایمان را، ارتباط درونی انسان با ذات مقدس حق را، ارتباط را فاسد می‌کند به طوری که سرکه عسل را فاسد می‌کند. 🍃 خوب، این یک بیان بود حالا به روایت دوم از حضرت باقر (سلام الله علیه) در باب غضب که آن هم نکات دیگری دارد اشاره می‌کنیم این روایت در اصول کافی است جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ، تُوقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» الآن من دو تحلیل برای شما کردم بر اساس آن دو تحلیل روایات را می‌خوانم. روایت اوّل را که خواندم در تحلیل قبلی هم گفتم که شما هر جا به سراغ غضب خودتان بروید می‌بینید که هر چه آن‌جا هست و سبز می‌شود چه بود؟ من بود. این همان منی است که گفتم ابزار شیطان در نظام وجود است بعدها که ان‌شاءالله شیطان را خوب فهمیدید من در این جلسه مکرر به شما گفتم البته من گفتم از روایات اتخاذ کردیم و گفتیم که من و شما باید دعا کنیم که خدا را بشناسیم در رده‌ی بعد باید دعا کنیم شیطان را هم بشناسیم این موجب می‌شود انسان یک مقدار هوشیار بشود و عدم شناخت موجب می‌شود سر انسان کلاه برود. 🍃 در این نظام وجود شیطان چیست؟ خیلی اسرارآمیز است چیزی است، موجودی است، ملعون هم است و مأموریت او همان است که می‌دانید امّا این نفوذ خاصی که در انسان دارد در غیر انسان هم نفوذ دارد، در جاهای دیگر هم کار می‌کند مأموریت او فقط مختص به انسان نیست چگونه نیرویی‌ای است به همه نفوذ دارد، با همه است، با همه از بهشت آمده است چیزهای عجیبی است. ان‌شاءالله خدا فهم آن را به همه روزی بکند فهم آن هم لذّت دارد بفهمیم که چه بود آمدن ما از بهشت، رانده شدن ما از بهشت، چه بود آمدن شیطان با ما از آن‌جا به این این‌جا و خدا ما را با هم فرستاده است، ما چه به سر شیطان آورده‌ایم، شیطان چه می‌خواهد به سر ما بیاورد؟ @tazkiyehamaly 🍃 انسان باید این‌ها را بفهمد، ما کاری را که باید با می‌کردیم کردیم حالا نوبت او است کاری که ما کردیم این است که او را به این‌جا آوردیم حالا نوبت شیطان تا قیامت است و او هم گفته است که من آن‌چنان از انسان انتقام می‌گیریم که به اصطلاح همه احسنت بگویند. 🍃 ما باید بفهمیم این‌ها چیست این مسائلی را که می‌گویم فراموش نکنید ما موجب شدیم شیطان را به این‌جا آوردیم حالا او می‌خواهد از ما انتقام بگیرد و تا قیامت خواهد گرفت. به هر صورت گفتم که عصبانیت به هر جا می‌رسد به منیّت و من انسان که مرکب شیطان است، جند اصلی شیطان است می‌رسد هر کجا من پیدا کردید شیطان را در آن‌جا جویا باشید، هر جا منی نیست دیگر در آن‌جا خبری از شیطان نیست. چیزی است که با من قائم است تکرار می‌کنم ان‌شاءالله شما اهل ذوق هستید فکر می‌کنید من دعا می‌کنم هم برای خودم هم برای شما که اهل ذوق باشید من فکر می‌کنم شما اهل درد و ذوق هستید اصلاً درد شما این است که این چیزها را بفهمید و هر وقت فرصت داشتید در خصوص این چیزها فکر کنید و از حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) استمداد طلب کنید. 🍃 به هر صورت هر جا من است شیطان آن‌جا است هر جا که از من خبری نیست شیطان نیست، شیطان تسلیم است. رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود شیطان من به دست من تسلیم من است. حالا به سراغ نتیجه‌گیری از آن تحلیل برویم وقتی عصبانیّت جلوه‌ی شدید من است این خلاصه یک شعله‌ای از آتش شیطان در وجود انسان است آن عصبانیّت یا آن غضبی که در وجود شما شعله‌ور می‌شود در حقیقت شعله‌ی من است به یک نظر شعله‌ی آتش شیطان است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۲ * 🌿 حالا به این روایت دقت کنید: اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» این غضب که می‌بینید این شعله‌ای از آتش شیطان «توقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» در قلب فرزند آدم روشن می‌شود «وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا غَضِبَ» می‌فرماید وقتی یکی از شما غضبناک می‌شود «احْمَرَّتْ عَيْنَاه‏» چشم‌های او سرخ می‌شود این‌ها علامت این است که آن شعله‌ی آتش شیطان است که سرخی هم از آن‌جا خبر می‌دهد «وَ انْتَفَخَتْ أَوْدَاجُه‏» وقتی عصبانی و غضبناک می شود رگ‌های گردن او نفخ می‌کند «وَ دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» و شیطان داخل در این اوداج می‌شود گفتم فهم این‌ها مشکل است آن‌جا که چشم سرخ می‌شود، رگ‌های گردن انتفاخ پیدا می‌کند «دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» شیطان آن‌جا راه پیدا کرد و داخل اوداج شد حالا یعنی چه؟ ان‌شاءالله خدا کند که بفهمیم یعنی چه؟ 🌿 بعد می‌فرماید «فَإِذَا خَافَ أَحَدُكُمْ ذلِكَ» اگر زمانی به این حالت نیافتی، اگر افتادی که هیجان تو را گرفت و چشم‌ها سرخ شد و به اصطلاح رگ‌های گردن انتفاخ پیدا کرد فوراً برای این‌که از وسط کار برگردی «فَلْيَلْزَمِ الْأَرْض‏» هر چه می‌توانی دراز بکشید ملزم بر ارض بشوید، هر چه می‌توانید به زمین بچسبید حالا سرّ آن چیست باز ان‌شاءالله از خدا می‌خواهیم که بفهمیم که در این صورت یک مقدار شیطان از انسان دور می‌شود راه او به انسان کمتر باز می‌شود وقتی انسان به زمین چسبید دیگر نمی‌تواند کار خودش را بکند سرّ آن چیست؟ نمی دانیم «فَإِنَّ رِجْزَ الشَّيْطَانِ لَيَذْهَبُ عَنْهُ عِنْدَ ذلِك‏» در این صورت که انسان فوراً به زمین چسبید نشست یا دراز کشید به قدری که به زمین مرتبط باشد آن خطر شیطان کنار می‌رود. 🌿 در بعضی از دستورات است که اگر از آن طرف که عصبانی شدید رحم شما است کاری کنید که فوراً دستی به او بزنید که اگر محرم است بالاخره با او تماس بگیرید که فوراً وسیله‌ی باز کوتاه می‌شود و برای شیطان مانع ایجاد می‌شود باز یعنی چه؟ نمی‌فهمیم ولی حتمی است اگر آن طرف که عصبانی شدید می‌خواهید به او خشم کنید اگر رحم شما است یعنی حالا برادر، خواهر، پدر، مادر، عموزاده، دایی‌زاده رحم باشد اگر رحم است نزدیک بشوید و بدن را به بدن او تماس بدهید که تماس گرفتید رحم به فریاد شما می‌‌رسد یعنی این‌جا کمک می‌شود که شیطان دور شود. این هم یک نکته... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی عزاداریهای همه شما همراهان گرامی احتراما به اطلاع می رسانم اینجانب عازم سفر کربلا هستم. ان شاءالله دعاگوی همه شما عزیزان خواهم بود.و از همگی التماس دعای ویژه دارم. احتمال دارد بعلت سفر و حرکت در مسیر زائرین اربعین ، مطالب کانال با تأخیر ارسال شود.لذا پیشاپیش عذرخواهم. التماس دعا ادمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداریهای همه شما همراهان گرامی سفر اینجانب به کربلای معلای به پایان رسید و دعاگوی همه شما بزرگواران بودم‌. واز همه شما عزیزان که در مدت سفر اینجانب در کانال حضور داشتید متشکرم و به اطلاع می رسانم ان شاءالله ارائه مطالب در کانال کما فی السابق ادامه خواهد داشت. از صبوری شما بزرگواران بسیار سپاسگزارم. التماس دعا ادمین
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۳ * 🌾 یک تحلیل دیگر نزد شما عرض کنم و بعد هم یک روایت دیگر اشاره می‌کنیم ان‌شاءالله شما اگر چنانچه از ارباب کشف و شهود بودید، از ارباب کشف و مشاهده بودید ممکن است به این سر هم توجه پیدا کنید،.. 🌾 وقتی انسان غضبناک می‌شود در درون... این تحلیل ما ناظر بر درون انسان است یعنی انسان در دورن چه کار می‌کند درونی که بعد از مردن در برزخ روشن می‌شود و اگر کسی از اهل کشف باشد و در این‌جا پرده کنار برود و بتواند برزخ را ببیند آن هم این حقیقت را می‌یابد. ما در عالم ظاهر می‌گوییم که شروع کرده حالا از اوّل عصبانیت را حساب کنیم او مدام شدّت پیدا می‌کند و می‌گوید و عصبانیت آرام آرام اوج می‌گیرد تا به آن آخر برسد. 🌾 ظاهر آن این‌طور است که می‌بینیم امّا در باطن یک سیر خاصی دارد از یک مسیری با حالت اضطراب تمثل برزخی آن را عرض می‌کنم از یک مسیر ظلمانی به اصطلاح پر فراز و نشیب توأم با یک اضطراب، هیجان و سرگردانی یعنی مانند راه رفتن یک دیوانه مثلاً آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چون اصل دیوانه ها همین آدم‌های سالمی هستند که در راه کج می‌روند اصل دیوانه همین‌ها هستند که روایاتی از رسول اکرم (صلوات الله علیه) و از حضرات معصومین رسیده و عقل هم بر این مسئله قاضی است و واقعاً اصل دیوانه این‌ها هستند. @tazkiyehamaly 🌾 به هر صورت آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چطور است که با یک حالت خاص و مضطرب راه می‌روند با عجله هم می‌رود مقابل او هم آتش است خودش هم می‌ترسد ولی می‌رود و خود را به آن آتش می‌زند در برزخ این‌طور است یعنی اگر کسی در برزخ پرده از جلوی روی شما برداشته بشود او را این‌طور می‌بینید اوّلاً در یک عالمی تاریک، در یک راه پر فراز و نشیب، با یک سرگردانی، با تحیّر، با اضطراب می‌رود و می‌رود تا داخل آتش می‌شود این صورت برزخی حالت غضب است یعنی انسان در برزخ این‌طور است. 🌾 روایتی از حضرت باقر (سلام الله علیه) است در این زمینه بعد از این تحلیل اشاره می‌کنیم تحلیل را که گفتم به بیان امام باقر (سلام الله علیه) اشاره می‌کنم امّا ما این تحلیلی را که داشتم از بیان امام باقر (سلام الله علیه) به ذوق خود استنباط می‌کنیم شما ممکن است قبول کنید، ممکن است که قبول نکنید، الحمدلله که شما اهل اشارت و ذوق هستید خودتان بعد از این تحلیل مطلب این روایت را می‌فهمید امّا ممکن است کسانی اهل جمود باشند و این چیزها را قبول نکنند بگویند امام باقر مانند همین جملات بگویند. آن‌هایی که این اشارت‌ها و این‌ها را نمی‌فهمند از این حرف‌ها می‌گویند. 🌾 این جزئی از بیانات امام باقر (سلام الله علیه) است همه را برای رعایت اختصار نیاوردم. اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَام)» امام باقر (سلام الله علیه) فرمود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» می‌فرماید که مرد غضبناک می‌شود یا شخص غضبناک می‌شود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً» شخص غضبناک می‌شود ابداً راضی نمی‌شود «حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» تا داخل آتش بشود. خوب شما باشید این بیان امام باقر را چگونه معنا می‌کنید؟ چه می‌خواهد بگوید؟ می‌فرماید مرد غضبناک می‌شود و غضب او اوج می‌گیرد دست بردار نمی‌شود، غضب خود را ختم نمی‌دهد راضی نمی‌شود تا وارد آتش بشود. 🌾 می‌خواهد چه بگوید؟ می‌خواهد صورت برزخی را بگوید. شخصی که به غضب افتاد راضی نمی‌شود تا برود به آتش وارد بشود این همان صورت برزخی غضب است که اگر مکشوف بشود همین‌طور است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ١۴ * 🍁 صحبت ما در باب است اصولاً ما مضرات هر کدام از مهلکات و را معمولاً در سلوک بررسی می‌کنیم. برای یک حکیم لازم است یعنی قلبی داشته باشد که از هر اشارتی در نظام وجود چیزی بفهمد در آن طریقی که در پیش گرفته است چیزی بفهمد اگر سالک بی‌شعور باشد راه به جایی نمی‌برد یادتان باشد من مکرر هم گفتم سالک بی‌شعور یعنی سالک نباشد سالک باید سر تا پا شعور باشد از هر چیزی در رابطه با آن راهی که در پیش گرفته است و در رابطه با مقصدی که در طلب آن است باید درس بگیرد باید یک قلب حکیم داشته باشد وقتی می‌بینیم سالک به ظاهر ساکت است و در فکر فرو رفته است مدام به نفع خود از این نظام، از این حرکت‌ها، از همه‌ی اشارت‌ها، از همه‌ی این موجودات، از همه‌ی این برخوردها در رابطه با مقصد خود برای خود درس بگیرد. 🍁 قلب حکیم لازم دارد اگر سالک گرفتار غضب بود یکی لطمات غضب یعنی یکی دیگر از لطمات غضب که به سالک وارد می‌کند این است که حکمت را از قلب او می‌گیرد این است که سالک بی‌شعور باید سعی می‌کند ولی راه به جایی نمی‌برد چون شعور ندارد مدام از طرفی ذکر می‌گوید چون قلب حکیم ندارد نمی‌تواند محاسبه کند، نمی‌تواند راه را خوب بفهمد زحمت هم می‌کشد ذکر می‌گوید، شب‌زنده‌داری می‌کند، روزه هم می‌گیرد، اوراد و این‌طور مسائل هم دارد، مجاهدت هم دارد، با نفس خود هم مبارزه می‌کند ولی از طرفی خراب می‌کند چون قلب حکیم ندارد. 🍁 از یک طرف کارهایی انجام می‌دهد چون توجه ندارد، چون حکمت ندارد، چون شعور ندارد، چون شعور برای سالک تفقه می‌دهد آن را ندارد. هم زحمت می‌کشد و هم خراب می‌کند چه چیزی این حکمت را از قلب سالک می‌گیرد؟ آن غضب است. خوب این یک لطمه‌ی دیگر غضب که به سالک وارد می‌کند اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)» با حذف سند حضرت امام صادق فرمود «الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ الْحَكِيم»[٢] غضب قلب حکیم را نابود می‌کند یعنی حکمت را از او می‌گیرد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
فرا رسیدن سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، و امام حسن مجتبی (ع) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
شهادت امام الرئوف ، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. در حرم مطهرامام مهربانیها، امام رضا (ع)،نایب الزیاره ودعاگوی شما عزیزان هستیم...ان شاءالله التماس دعا @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۵ * 🌲مسئله‌ی دیگر که باید در غضب به آن توجه کرد در باب و عصبانیت این است غضب با آن توضیحی که گفتیم مشخص شد که در سلوک چقدر برای ما مضرات دارد امّا باید به این هم توجه بکنیم فقط این‌ها نیست. خود غضب چه و غیر سالک مخصوصاً سالک را به مهلکات دیگری می‌اندازد که اگر غضب نباشد معمولاً سعی می‌کند از آن غضب‌ها اجتناب کند ولی غضب آمد به آن‌ها هم گرفتار می‌شود. سالکی که این اراده را دارد و معمولاً از بعضی مهلکات اجتناب می‌کند اگر غضب خود را معالجه نکرد همین غضب او را وادار می‌کند زمان غضب به بعضی مهلکات دیگر که معمولاً از آن‌ها کاربرد و به آن‌ها گرفتار می‌شود مانند غیبت، مانند فحش، مانند لعن، مانند حرف لغو زدن، جملات رکیک گفتن، مانند نسبت دادن، تهمت گفتن، بهتان گفتن که همه از مهلکات اعظم است و اسرار فاش کردن مخصوصاً این مسئله‌ی اسرار فاش کردن است. 🌲اکثراً سالکین به توفیق خدا از این‌طور مسائل اجتناب می‌کنند امّا وقتی غضب آمد همه‌ی این‌ها را می‌‌آورند یک دفعه می‌بینید غضبناک که شد سرّ کسی را که در نزد او بود پوشانیده بود امّا شروع به هتک اسرار و افشاء اسرار کرد که از مهلکات اعظم است بعد گاهی به اصطلاح از این هم بالاتر می‌رود کتک می‌زند، لطمه‌ی جانی، لطمه‌ی بدنی، لطمه‌ی بدنی به دیگران و به خود وارد می‌کند. چیزهایی که معمولاً از آن‌ها اجتناب می‌کرد ولی در غضب که اوج گرفت تا قتل پیش می‌رود. خوب، بنابراین فقط خود غضب نیست که مهلک است خود غضب سوق دهنده به سوی مهلکات است که آن‌ها را شمردم باید توجه داشته باشید که به طوری که از علی (سلام الله علیه) خواندیم فرمود غضب نوعی جنون است، غضب اختلال در عقل است شما خودتان اگر بخواهید در همین کلمه دقت کنید که اختلال در عقل انسان پیدا شد آیا در یک سفر مهمی مانند سفر آخرت یا به بیان معمول سفر الی الله که در سلوک سفر مهمی است و پر مخاطره‌ترین سفر، پر فراز و نشیب‌ترین سفر، دورترین سفر و سفری که هیچ سفری به به این سفر نمی‌رسد هر کسی که سلوک را شروع کرد قدم به سفری گذاشته است که سرتاپا مخاطره است، بسیار طولانی است، آذوقه‌ی آن را ندارد در یک چنین سفری انسانی که عقل کامل، عقل صحیح ندارد دیگر نمی‌شود گفت که در این سفر موفق است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۶ * 🌲غضب اختلال در عقل است توجه داشته باشید خیلی‌ از این آدم‌های غضبناک فکر می‌کنند که این مردانگی است این را مردانگی حساب می‌کنند این مردانگی نیست خلاف مردانگی است. چون کدام مردانگی است که در زن‌ها بیشتر از مردها است غضب در زن‌ها بیشتر از مردها است پس این چگونه مردانگی است. غضب در مریض‌ها بیشتر از سالم‌ها است این چگونه مردانگی است که در مریض‌ها بیشتر از سالم‌ها است هر کس به هر اندازه که مریض شد معمولاً مریض‌ها زود غضبناک می‌شوند. به قول بعضی علمای اخلاق این چگونه مردانگی است که کلاه سر خود می‌گذارند مردانه نیستند می‌خواهند خودشان را با این گرفتاری که دارند خود را مردانه قلمداد کنند این چگونه مردانگی است که گاهی که غضب او اوج می‌گیرد می‌بیند که... به قول مرحوم نراقی می‌گوید که وقتی به اوج می‌گیرد به آسمان فحش می‌دهد این دیوانگی است به آفتاب فحش می‌دهد، به چرخ و فلک فحش می‌دهد، به زمین فحش می‌دهد، به در و دیوار فحش می‌دهد این جنون است. مرد با آسمان چه کار دارد آسمان چه جرمی کرده است؟ این مردانگی است؟ این‌ها را برای آن‌هایی نوشته‌ام که فکر می‌کنند غضب مردانگی است بعد مرحوم نراقی می‌گوید این چگونه مردانگی است که گاهی سر خود می‌زند یا به صورت خود می‌زند و یا اشیاء منزل را می‌شکند این چگونه مردانگی است این یک گرفتاری است و به بیان علی (سلام الله علیه) این جنون است و اگر زیاد باشد جنون مستحکم است. 🌲مردانگی درست عکس این است یعنی هر کس غضب خود را به هر اندازه مالک باشد از مردانگی باخبر است و این شاهد بیان رسول الله که آخرین روایت است که نقل می‌کنم «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) الشُجَاعِ مَنْ يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ» اگر من به جای شما بودم این را برای خودم حفظ می‌کردم. «الشُجَاعِ» شجاع کسی است که «الشُجَاعِ مَنْ يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ» شجاع کسی است که مالک خود باشد خود را زمانی که قرار است غضبناک کند کنترل بکند. این شجاعت و مردانگی است نه این‌که غضب شجاعت و مردانگی باشد. در معالجه‌ی غضب ان‌شاءالله هفته‌ی آینده تذکراتی عرض می‌کنم. سعی کنیم که غضب را معالجه کنیم این چیزی است که به طور کلی موجودیت انسان را خراب می‌کند ان‌شاءالله طریق معالجه‌ی آن را در جلسه‌ی آینده عرض می‌کنم. «وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه [۱]- سوره‌ی نجم، آیات ۳ و ۴. [۲]- کافی، ج ۳، ص ۷۴۵. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۷ * «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» بِسْمِ اللََّهِ الرَّحْمََنِ الرَّحِيمِ 🍀 در جلسه‌ی گذشته در مورد یکی از مهلکاتی که بود با توضیحاتی که داشتیم مطالبی عرض کردیم. این‌که غضب یکی از مهلکات است و این‌که غضب در بین مهلکات لطمات فوق العاده‌ای برای سالک یا به باطن یا به موقعیت سالک می‌زند خیلی توضیح دادیم بعد به لحاظ این‌که مسئله خیلی مهم است مسئله‌ی غضب در مقام عبودیّت غضبی که توضیح دادیم که افراط در غضب باشد غضب ناعقل، غضب ناصحیح نه غضب مطلوب به لحاظ این‌که خیلی مضر است و وقتی انسان به غضب ناصحیح گرفتار می‌شود باطناً لطمات فوق العاده‌ای می‌خورد که حتّی در مقام برگشت جبران آن لطمات و مشمول بودن به زودی و به آسانی تمام نمی‌شود و هر سالکی که به این گرفتاری از گرفتاری‌ها یا از مهلک‌ها گرفتار و مبتلا باشد معمولاً می‌شود گفت که راه حرکت مادامی که این مهلک برای او وجود دارد بسته است. 🍀 به لحاظ اهمیّت مسئله بنا شد در این جلسه هم در خصوص غضب که چگونه می‌شود و هر کسی مخصوصاً سالک با این مهلک در وجود خود مقابله بکند و در این باب صحبت‌هایی بشود. ما معمولاً مهلکات را که صحبت کرده‌ایم در خصوص معالجه‌ی مهلکات که در بین علمای اخلاق در بین گفته و نوشته‌های آن‌ها مطرح می‌شود زیاد صحبت نکردیم که انسان در مقام عمل تا حدودی موفق باشد خودش می‌فهمد هر گرفتاری را و هر مهلک چگونه باید در وجود خود معالجه کند. روی همین حساب ما نگفتیم ولی در این‌جا چون اهمّیّت داشت بنا شد عرض بکنیم. بنابراین ما در این جلسه ما در خصوص این‌که غضب و این‌که آن حالت غضب هیجانی است که توضیح دادیم که در وجود انسان و در درون انسان بلند می‌شود و انسان را به هلاکت می‌اندازد انسان چگونه با این صفت مقابله کند؟ من در این‌جا با استفاده از اشارات آیات و روایات و با استفاده از گفته‌های علمای اخلاق مطالبی عرض می‌کنم ان‌شاءالله شما هم تأمل بفرمایید. 🍀 در مقام معالجه‌ی غضب به طوری که من در جلسه‌ی گذشته عرض کردم اگر خوب دقت کنید اصولاً مسئله‌ی غضب از شدّت منیّت انسان سرچشمه می‌گیرد و چون علّت اصلی آن شدّت منیّت انسان است روی این حساب باید در مقام چاره‌جویی کسی که می‌خواهد از غضب خلاص بشود باید آن علّت اصلی را که خود دیدن است، خود بالا دیدن است، خود بهتر دیدن است، خود مطرح کردن است، خود را ممتاز بیان کردن است و به هر بیان دیگری بالاخره منیّت است باید در این باب به عنوان علّت اصلی و عامل اساسی غضب باید قدم‌ها بردارد و این‌که تا به حال متوجه شده‌اید که اصولاً سالک در همان اوّلین مرحله که قدم در طریق سلوک الی الله می‌گذارد باید با خودی خود به مبارزه برخیزد و این مسئله را به انواع مختلف که در وجود او می‌خواهد جلوه‌گر بشود خاموش کند و بالاخره، نهایتاً به شهود و فنا منجر بشود. 🍀 اگر شما در مقام ملاحظه بفرمایید اوّل انسان شروع می‌کند با نفس خود مبارزه می‌کند تا اگر این مبارزه موفق باشد به شهود و فنا منتهی می‌شود معنی شهود و فنا این است که هیچ اثری از خود انسان در قبال حضرت حق باقی نباشد و انسان شاهد و فانی در حق باشد او دیگر باقی نماند حق بیاید. شما اگر از اوّل سلوک تا آخر سلوک را از دیدگاه ذوقی بدون جمود و بدون این‌که انسان قشری باشد ملاحظه کند می‌بینید که جنگ با خود است به قول مثنوی: یا نه جنگ است این برای حکمت است همچو جنگ خر فروشان صنعت است یا نه این است و نه آن حیرانی است گنج باید گنج در ویرانی است @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ١٨ * 🔥من در این‌جا مکرر خواندم «كُلَّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَ» مثل این است که من‌ها و منیّت‌ها و خودیّت‌ها از هر موجودی باید در مقام لقاء به قول حافظ از میان برخیزد و وجه الله پیش بیاید بنابراین باید با من و منیّت خودی از اوّل سلوک به عنوان یک مسئله‌ی اساسی یا گناه اساسی مبارزه کرد. من این مطلب را قبلاً گفتم که به تعبیر بعضی عرفا گناه اصلی خود انسان است اصل گناه خود انسان، من، منیّت روی این حساب در غضب هم اگر کسی بخواهد غضب را از ریشه‌ی اساسی آن معالجه کند باید به سراغ آن منیّت و خودیّت خود مطرح شدن و مطرح کردن و این مرض را در وجود خود معالجه کند. 🔥 شما اگر خواستید از اوّل به این راه قدم بگذارید باید کاملاً هوشیار باشید و مراقب خودتان باشید می‌خواهید که مطرح بشوید این مسئله را در وجود خودتان به هر نحوی خاموش کنید و اگر از همان اوّل به این مسئله متوجه باشید و از خدا استمداد کنید مسلماً موفق خواهید بود و الّا نه. آن‌ها که اکثراً به جایی نمی‌رسند آن‌هایی هستند که به جان مسئله متوجه نیستند مدام سعی می‌کند آن بیماری اصلی که مطرح شده است و خودش است آن باقی باشد هر کسی به انحاء مختلف در موقعیت خود و به ذکر اوراد و این‌طور مسائل می‌پردازد و به آن‌جایی که سالک باید برسد هم نمی‌رسد. @tazkiyehamaly 🔥 پس اوّلین مرحله در مقام معالجه‌ی غضب این است که انسان آن جلوات خودی خود را چاره کند که غضب از آن‌جا برمی خیزد هفته‌ی گذشته توضیح دادم که چگونه من در جلوه‌ی غضب جلوه می‌کند من این‌طور می‌خواهم شما نمی‌خواهید غضبناک می‌شوم، من این‌طور می‌گویم شما خلاف آن را می‌گویید غضبناک می‌شوم، دل من این‌طور می‌خواهد شما آن‌طور نشدید، آن‌طور نکردید غضبناک می‌شوم، چیزی گفتید که به من برخورد غضبناک می‌شوم، چیزی گفتید که به شخصیت من برخورد کرد غضبناک می‌شوم، من دلم می‌خواهم این چیز برای من باشد شما به دور آن می‌روید غضبناک می‌شوم الی آخر... 🔥 هر چه هست من است که در جلوه‌ی غضب متجلی می‌شود و شدّت پیدا می‌کند و نام انسان در مرحله‌ی اجتهاد منیّت خود که نام آن غضب و غضبناک بودن است. بنابراین یک چاره، چاره‌ی این مسئله است. البته علمای اخلاق این را به این بیان هم گفتند، گفتند که انسان در مقام معالجه‌ی غضب باید خودبینی را، کبر را این‌ها همه جلوات منیّت است کبر را، خصومت را، مجادله را، نضاح را، استحضاح را از این‌ها کاملاً اجتناب کند که این‌ها علل و عوامل غضب است امّا اگر بخواهیم در یک بیان خلاصه جان و ریشه‌ی مسئله را عمیقاً در نظر بگیریم همان مسئله‌ی من و مطرح بودن من می‌شود. 🔥 این‌که گفتیم علمای اخلاق هم گفتند این بیان هم یادتان باشد باز تکرار می‌کنم اگر با کبر، با خودبینی، با کارهای خود پسندیدن، کارهای خود را بالا دیدن، همه چیز خود را بهتر دیدن، خود را بالاتر حساب کردن انسان باید با این مبارزه کند باید از شوخی اجتناب کند، باید از استحضاع اجتناب کند، باید از خصومت و جدال اجتناب کند، باید از شدت حرص بر مال و ریاست و این‌طور مسائل اجتناب کند که به غضب گرفتار نشود این یکی از راه‌ها است که گفته شده است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت *۱۹ * 🌾 راه دوم یا طریق دوم یا معالجه‌ی دوم در مقام معالجه‌ی غضب... من زیاد توضیح نمی‌دهم که به آن قسمت‌ها که باید گفته شود برسیم. قسمت دوم در مقام معالجه‌ی غضب این است که الی الله که واقعاً درد دارد که درد دارد به این طریق قدم گذاشته است مضرات را که در جلسه‌ی گذشته به عنوان یک مهلک در مقام توضیح دادیم همیشه نصب العین خود قرار بدهد. 🌾 سالکی که در است مثلاً عرض می‌کنم مثلاً از اجتناب می‌کند، از اجتناب می‌کند، از حرام‌های دیگر اجتناب می‌کند، از خیلی چیزها متذکر است و اجتناب می‌کند و حتّی از مکروهات اجتناب می‌کند درجه به درجه از مباحات هم اجتناب می‌کند این سالکی که درد دارد و اهل طلب است و در مقام طلب قدم گذاشته است و به قول معروف به وادی طلب وارد شده است می‌خواهد به خدا برسد این در درون خودش درد است اگر این اهل درد است به طوری که اگر آن جیزها که ضد مسیر او است اجتناب می‌کند آن باید متوجه باشد که این مسئله‌ی غضب از همه‌ی آن‌ها به یک نظر بالاتر و مهلک‌تر است. @tazkiyehamaly 🌾 همیشه نصب العین او باشد، همیشه متذکر باشد خواست غضبناک بشود متذکر باشد که حیات او به خطر می‌افتد آن حیاتی که به دنبال او است به خطر می‌افتد، مقصد او از میان می‌رود آن مقصدی که نسبت به این مقصد درد دارد. 🌾 وقتی سالک می‌خواهد غیبت کند فوری به خودش می‌آید غیبت نمی‌کند این سالک وقتی می‌خواهد غضبناک بشود باید از این شدیدتر تکان بخورد باید متوجه اهمّیّت خطری که از این ناحیه می‌آید متذکر باشد و لو یک فرد جاهلی خیلی توهین هم کرد، استحضاح هم کرد واقعاً به قول خود ما جای غضب هم است به قول ما که نمی‌فهمیم دیدیم جای غضب است آن‌جا انسان بیاید آن مقصد اعلی را با فکر تلقین خود تلقین کند او هر چه فحاشی و ناسزا و بدگویی و بدرفتاری و جهالت و این‌طور مسائل را به خرج بدهد انسان برای مقصد و به لحاظ مقصد اعلی خودش را جواب بدهد خیلی آرام می‌شود و نمی‌گذارد آن‌ها در وجود خودش به لحاظ مقصد اعلی دردی که دارد نمی‌گذارد این بیماری در وجود او جلوه‌گر بشود فوری به خودش جواب می‌دهد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۲۰ * 🌿 بنابراین چاره‌ی دوم تذکر مقصد است و تذکر اهمّیّت خطری که از متوجه این مقصدی که به دنبال آن مقصد است می‌شود. این یکی از چاره‌ها است چاره‌ی بهتری است که خیلی‌ها از این طریق موفق می‌شوند مگر این‌که انسان در مقام حقیقت در آن نباشد اگر برای سالک ذره‌ای باشد اگر واقعاً بخواهد به خدا برسد فهمیده، شعور پیدا کرده، در این عالم تا حدی بیدار شده است که چه خبر است و می‌فهمد که اهمّیّت مسئله چیست جداً درد دارد! 🌿 این سالک همیشه متذکر شد آن زمان که خواست غضبناک بشود این با حیات و موجودیت و یا مقصد اعلی و آن حرکتی که او شروع کرده کلاً تضاد دارد فوراً به خودش به آسانی جواب می‌دهد فوراً آرام می‌شود مثل این‌که به قول معروف آب به روی آتش ریختند. اهل درد باشد متذکر لطمات غضب شد این اشاره‌ها بهترین اشاره‌ها است. @tazkiyehamaly 🌿 این مسئله را که طرح کردم یادتان باشد و اگر دیدید انسان متذکر این اهمّیّت نشد و به خودش نیامد آن‌جا باید بیشتر ناراحت بشود که در درون انسان، در مقام ذره ای حقیقت نیست آن هم فکر نمی‌کنم من و شما این ادعا را داشته باشیم و به این مسئله راضی باشیم البته من قبلاً هم گفتم اگر خود ما بررسی کنیم ریشه‌ی حقیقت را می‌فهمیم من هیچ راضی نیستم بفهمم چون خیلی خطرناک است یعنی واقعاً درون ما این‌طور است که ما از این‌جا گذشتیم که بگوییم روی درون حساب خواهد شد. 🌿 مثلاً درون ما نگاه می‌کند آنچه خدا می‌خواهد روی آن حساب خواهد کرد آن وقت چه خواهد شد؟ زبان برای این‌جا است هیچ وقت این را فراموش نکنید. ندای درون، ندای درون یعنی قلب از این‌جا گذشتیم آنچه این‌جا می‌ماند همه این زبان و آنچه ظاهر ظهور زبان و نوشتن و کتابت و گفتن و این طور مسائل و حرکات و اشارات همه‌ی این‌ها برای این‌جا است هر چه حساب باز می‌شود روی درون حساب باز می‌شود اگر از درون ما این ندا می‌آید که آنچه نمی‌خواهم جداً قلب بخواهد چه خواهد شد این را کوچک نشمارید و همه روی قلب حساب خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا