1_7485268741.mp3
5.14M
◀️ بررسی حدیث عنوان بصری
🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
⬅️ این حدیث جزو احادیثی است که برخی فعالین طب اسلامی در ابحاث خود مطرح میکنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند.
🆔 منبع: طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
4_5940634206450225281.aac
5.62M
🔰 استاد علی عادلزاده
◀️ خلاصهای از مقاله در دست انتشار از حدیث "عنوان بصری" که شواهد جعل بسیاری در آن وجود دارد. این حدیث همواره مورد اهتمام اهالی عرفان و تصوف بوده و اخیراً نیز برخی فعالین طبی در ابحاث خود آن را مطرح میکنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (13)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹 حاصل ورود یک غیرمتخصص در یک حوزه تخصصی میشود این سخنان! صرفاً با دغدغه دینی داشتن و با اندکی مطالعه در متون حدیثی، نمیتوان به مباحث تخصصی مثل اعتبارسنجی احادیث ورود کرد. 😡
🔸 ایشان میگوید: «میخواهیم بررسی کنیم که ببینیم این متن (رساله ذهبیه) به چه کسی میخورد؟» پاسخ به این سوال، نیازمند اُنس با مجامع روایی معتبر و شناخت تعابیر و اصطلاحات معصومین ع و ایضاً تخصص در حدیثشناسی است. 👨🎓
🔹 فرضاً اگر قرار بود غلات، بنیعباس، ابنجمهور یا هر فرد و فرقه دیگری یک متن طبی را به نام معصوم جعل کند، دقیقاً چگونه این کار را انجام میداد؟ آیا عیناً یک متن طبی از ابنبختیشوع و ابنماسویه را برمیداشت و اول آن مینوشت: «قال الرضا ع»؟!!! 📜
🔸 خیر! طبعاً بر اساس مجموع آموزههای طبی زمانه خود، سعی میکرد به گونهای جعل را انجام دهد که تا جای ممکن به ادبیات و شیوه گفتاری معصوم نزدیک باشد. از این رو نباید فریب برخی شباهات مضمونی و اسلوبی را خورد. 🔍
🔹 ضرورتی ندارد که نحوه نگارش این رساله، به طور کامل مطابق روال کتب طبی بوده باشد. کما اینکه بخشی از روایاتی که صوفیها، غلات و سایر فرق جعل کردهاند هم به طور صددرصدی شبیه به سایر میراث ایشان نیست. 👨💻
🔹 همانطور که این مضامین، عیناً بر اساس سبک و سیاق رسائل طبی نیست، بیش از آن نیز شبیه به مرویات معتبر حدیثی نیست. توصیه این است که هر کسی در حوزه تخصصی خودش ورود کند. اگر شما پزشک و متخصص طبسنتی هستید، به همان حوزه مشغول باشید. 🌹
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
◀️ دراسة حول شخصيّة جابر بن حيّان في التّراث الإسلاميّ
✍ استاد ابراهیم جواد:
https://mhedaiat.blogspot.com/2023/11/blog-post.html?m=1
✅ خلاصة الدراسة:
1⃣ إنّ الأدلّة على وجود شخصيّة حقيقيّة باسم جابر بن حيّان غير وافيةٍ للإثبات، ومن هنا فإنّ أصل وجود شخصيّة بهذه المواصفات أمر مشكوك.
2⃣ التراث المنسوب إلى جابر بن حيّان ذو صلةٍ بأفكار الغلاة والباطنيّين والتراث الفلسفيّ والعلميّ اليونانيّ.
3⃣ إنّ نسبة جابر بن حيان وملحقاته إلى دائرة خواصّ الإمام الصّادق عليه السّلام غير صحيحة؛ وتنافيها جملة من القرائن، منها: عدم ظهور أدلّة تاريخيّة كافية للإثبات، فساد المطالب المبثوثة في رسائل جابر بن حيّان من الجهة الشرعيّة، وعدم انسجام لغة ومطالب هذه الرّسائل مع لغة القرن الثّاني الهجريّ إجمالاً.
4⃣ نسبة مساهمة الإمام الصّادق عليه السّلام في علم الكيمياء استناداً إلى تراث جابر بن حيّان غير صحيحة؛ فإنّ الدّلائل لا تفي بإثبات وجود هذه الشّخصية فضلاً عن ارتباطها بالإمام، بالإضافة إلى أنّ علم الكيمياء بصيغته السّابقة في القرون الأولى لا يخلو من شوائب التراث الباطنيّ وأفكار الغلوّ وغيرها من الاتجاهات الفكريّة في ذلك الوقت.
🔰 پستهای مرتبط:
https://t.me/gholow2/1443
https://t.me/gholow2/103
https://t.me/gholow2/393
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (14)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹وقتی میلیونی خرج تبلیغات میکنی و کلی هزینه فیلمبرداری و ادیت میدهی، اما دوزار خرج تحقیق و پژوهش و مطالعه نمیکنی، این میشود که جلوی چشم 250 هزار نفر دنبال کننده، با تاکید بر قید «حتی»، حجامت را در قمر در عقرب منهی روایات و معصومین ع میخوانی!
🔸 تکلیف آن حرز کذایی که روشن است! حجامت هم که در قمر در عقرب منع روایی ندارد! اما اصل قمر در عقرب، هم از جهت روایی و هم از جهت تجربی محل تردید جدی است.
🔹 به جز چند نقل نامعتبر و مرسل در منابع، مستند اصلی نهی از سفر و ازدواج در قمر در عقرب، نقلِ ابراهیم بن محمد بن حمران و نقلِ شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ع است که کاستیهای این اِسناد بر دقیقنظرانِ حدیث پوشیده نیست.
🔸 اگر نهی مذکور ماثور میبود، دستکم انتظار میرفت در طول 250 سال حیات معصومین ع این نهی بازتاب عملی پیدا کند. حال آنکه گزارشات تاریخی چنین چیزی را نمیتابد.
🔹 کلیت ابحاث ناظر به سعد و نحس ایام و تأثیر افلاک و بروج بر سلامتی، چیزی جز خرافات و حرفهای بیاساس یونان باستان نیست، به همین جهت مادامی که پژوهشهای روشمند حدیثی، ماثور بودن این مضامین را تایید نکرده است، نباید نهی از ازدواج و مسافرت در قمر در عقرب را یک سنت اسلامی و منقول از معصومین ع قلمداد کرد.
🔸 توصیه آن است که ملت بیچاره را بیش از این از انعقاد نطفه و ازدواج و مسافرت و صد البته حجامت در قمر در عقرب نترسانید.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
حديث_أنتم_أعلم_بأمور_دنياكم_دراسة_تحليلية.pdf
3.91M
◀️ حديث «أنتم أعلم بأمور دنياكم» و دراسة تحليلية
✍ دکتر راشد الهاجری
🔸 خلاصه تحقیق:
أما ما جزم به النبي ص، أو أمر به، أو نهی عنه قطعاً و جزماً، فهو شرع واجب و لازم، سواء کان فی أمور العبادات أو فی أمور المعاملات الدنیویة، فان صدور التشریع بالأمر و النهي یجعله شرعاً من هذه الجهة، فیکون لازماً و واجباً، و ان کان أصله امراً دنیویاً.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
جابر_بن_حیان_،_آموزش_فارسی_به_فارسی،_سه_گفتار_در_غلو_پژوهی.pdf
8.41M
◀️ افسانه «جابر بن حیان» در کتاب آموزش «فارسی به فارسی» زبان و معارف اسلامی(!) نشر جامعه المصطفی ص، و همچنین بخشی از کتاب «سه گفتار در غلو پژوهی» استاد جویا جهانبخش در نقد افسانه جابر بن حیان
🔰 مطلب مرتبط: https://eitaa.com/tebona/818
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (15)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹 اذن و اذنبازی در ادعیه و این بساطهایی که هیچ ریشهای در آیات و روایات معتبر ندارد جز اینکه فرهنگ صوفیگری و قطببازی را زنده کند هیچ ثمره دیگری ندارد. آقای لنگرودی در کتاب «گفتگوی عالم و صوفی» به خوبی آورده است:
🔸 «این اجازهای که قطب در ذکر خفی و جلی میدهد، خارج از این دو نیست، یا از اختراعات اوست یا به دستور اسلام است. یعنی اسلام دستور داده که از قطب در ذکر گفتن اجازه بگیرید. اگر از اختراعات قطب است بدون تردید به اندازه پشیزی ارزش ندارد... اگر بگویید اسلام دستوراتی راجع به اذکار و اوراد ندارد، حرفی است غلط و بیمورد. چه آنکه در کتب ادعیه اسلامی دستوراتی به نحو کامل راجع به اذکار و اوراد از پیشوایان مقدس اسلام نقل گردیده است و اگر اجازه در ذکر گفتن به دستور اسلام است میبایست در کتب اسلامی نقل شده باشد. در چه جای از کتب اسلامی نقل شده که ذکر با اجازه قطب بگویید. ما که کتب اسلامی را ورق بینی میکنیم به یک همچه دستور برخورد نمیکنیم. بنابر این اگر اعتقاد کنید که اجازه در ذکر به دستور اسلام است در اسلام بدعت گذاشتهاید و کسی که بدعت بگذارد بر او است لعنت خدا.... در چه جای از شرح و زندگانی مولا علی است که حضرتش به یکی از اصحاب اجازه ذکر داده و به دیگری آن اجازه را نداده باشد... اگر جائی را سراغ دارید به ما نشان دهید»
(گفتگوی عالم و صوفی، لنگرودی، ص 19)
🔸 هشدار میدهیم که تنجیم طبی و این دست سلوک شبهصوفیانه، میتواند نشانههایی از شروع فرقههای حوزوی باشد.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#چرندوپرندهای_طبی (15) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 اذن و اذنبازی در ادعیه و این بساطهایی که هیچ ریشه
🔸 نکات ارزشمند استاد احمد حسین شریفی، ذیل این پست اخیر: 👇
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقههای حرزدرمانی و دعادرمانی»!
🔹 این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمیشناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بیاصل و ریشه را نشانههای خطرناکی برای شروع فرقهسازیهای معنوی و درمانی میدانم.
🔸 پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونهای که «حرزفروشان» و مدعیان درمانهای ماورائی میگویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و میگویند نویسندهی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمیگذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد!
🔹 البته فعلاً نمیگویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذنفروشی» میانجامد که رقابت «دکانداران درمانهای ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکلگیری فرقهها و جریانهایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ...
🔹 این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعتهایی است که نه ریشهای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است.
🔰 منبع: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2408
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
اعتبارسنجی_روایت_شیردهی_ابوطالبع_به_پیامبرص_در_کتاب_الکافی.pdf
488.9K
◀️ اعتبارسنجی روایت شیردهی حضرت ابوطالب به پیامبرص
✍ سید علیرضا موسوی اطهر
🌐@tebona
◀️ مرحوم کلینی در کتاب کافی، روایتی را مبنی بر شـیردهی حضرت ابوطالب در دوران نـوزادی پیامبرص نقل کرده است. این روایت یک امر نامتعارف و مشکل به شمار میرود و در میان منابع متقدم تنها در آن کتاب ذکر شده است. با توجه به قرائن اعتبارسنجی، انتساب صدور چنین روایتی از معصوم احراز نمـیشـود.
🔼 اگر چـه شـیرزا بـودن مردان از نظر پزشکی ممکن است و در فقه نیز احکامی در این باره وجود دارد، با این همه چنین عملی در مردان نامتعارف است. از اینرو با توجـه بـه ضـعف سـند، تفـرد مضمون، تعارض با گزارههـای تـاریخی و نامتعـارف بـودن روایـت، شـیردهی حصرت ابوطالب به پیامبرص مردود به نظر میرسد.
🔰 همچنین آقای دکتر سید مرتضی میرسراجی در یادداشت «مردانی که بچه شیر می دهند!» مجموعهای از گزارشات تاریخی و طبی را جمعآوری نمودهاند:
🔸 لینک یادداشت:
https://nedayeesfahan.ir/153640
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
16.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (16)
#اسماعیلی (1)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹نه الزاماً داشتن چیزی به نام «سطح چهار حوزه» کسی را مفسر طبی قرآن میکند، نه حافظ کل قرآن بودن و نه داشتن انبوهی از مدارک بیارزش طبی!
🔸 حکیما! شما به فکر آبرویِ علمی خود نیستید که چنین تراوشاتی را میتراوشانید؟! واقعاً انگاشتهاید که این آیه شریفه میگوید «سفر کنید» تا «شاد» شوید؟ خدایی دوربین مخفی نیست حکیم؟! 😳
🔹 از آنجایی که در آيات متعدد دلائل معاد اقامه شده، بحث منطقى با برخی کفار لجوج و تکذیبکنندگان معاد بيهوده بوده است لذا در آيه 69 نمل، کفار را به مجازاتهایی كه در پيش دارند انذار مىكند. میفرماید: "بگو در روى زمين سير كنيد و آثار گذشتگان را ببينيد، و بنگريد عاقبت كار مجرمان به كجا رسيد"، «قُلْ سِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ...».
🔸 در نهایت نیز چون پيامبر ص از انكار و مخالفت آنها رنج مىبرد و از سر دلسوزی، هدايت و بيدارى آنها را میخواهد، خداوند به ایشان دلدارى داده و در آیه بعد مىفرماید: "از تكذيب و انكار آنها غمگين مباش و زياد غصه آنها را مخور" «وَ لاٰ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ...». یعنى از اينكه ايشان اصرار بر كفر و انكار مىورزند ناراحت نباش و غممخور.
🔹 یا حکیم! این «سیروا» به آن «لا تحزن» ربطی ندارد. آن برای کفار است و این برای پیامبر ص! این «سیر» هم، جوجزدن آخر هفته کفار در جاده چالوس نیست که موجبات شنگولی را فراهم آورد!
🔸 اینجا مقصود مشاهده آثار گذشتگان و سرزمينهاى ويران شده اقوامى كه عذاب دیدهاند و كاخها و قبرهای در هم ریخته مستكبران است.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
🚬 تصمیم آیةالله حجّت بر ترک سیگار
📜 (جزوهٔ دستنویس سیّد عبدالحسین حجّت در احوال پدر، ص٥٤)
✍🏻 استاد مطهری در گزارشی متفاوت آورده است:
▫️ «مرحوم آیةاللهالعظمی سیّد محمّد حجّت، یک سیگاریای بود که من واقعاً هنوز نظیر او را ندیدهام. گاهی سیگار از سیگارش قطع نمیشد. بعضی وقتها هم که قطع میکرد، مدّتش خیلی کوتاه بود و طولی نمیکشید که مجدّداً سیگاری را آتش میزد. در اوقات بیداری، اکثر وقتشان به سیگار کشیدن میگذشت.
▪️ وقتی ایشان مریض شدند و برای معالجه به تهران آمدند، در تهران پزشکان به ایشان گفتند: چون بیماری ریوی دارید باید سیگار را ترک کنید. ایشان به شوخی به پزشکان فرمودند: من این سینه را برای سیگار میخواهم، اگر سیگار نباشد، سینه را میخواهم چه کنم؟!
▫️ پزشکان گفتند: بههرحال برایتان ضرر دارد و واقعاً مضرّ است. فرمودند: مضرّ است؟ گفتند: همینطور است. فرمودند: دیگر نمیکِشم! یک نمیکِشم کار را تمام کرد. یک حرف و یک تصمیم، این مرد را به صورتِ یک مهاجرِ از عادت قرار داد.»
📚 (گفتارهای معنوی، ص٢٥٥؛ نیز ر.ک: جرعهای از دریا، ج٤، ص٥٣٢)
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت