eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.1هزار دنبال‌کننده
300 عکس
320 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢امتداد فلسفه 🖊احمدحسین شریفی 🔻به باور این بنده مهم‌ترین خلأ فکر فلسفی در ایران و جهان اسلام همین نکته‌ای که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بر آن انگشت گذاشته‌اند: «ناتوانی در امتداددهی» 🔻فلسفه اسلامی زمانی می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسد و سیر تکاملی خود را ادامه دهد که بکوشد کاربست اندیشه‌ها و نظریه‌های فلسفی را در عینیت جامعه نمایان کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻عجب آیه‌ی انسان‌ساز و پرمعنا و تأمل‌‌برانگیزی! مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (نساء، ۱۴۷) خدا چه نيازى به مجازات شما دارد اگر شكرگزارى كنيد (و نعمتها را بجا مصرف نماييد) و ايمان آوريد؛ خدا شكرگزار و آگاه است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔹درود خدا بر استاد مهدی جمشیدی، «اندیشمند انقلابی در میدان» که استوار و مردانه و محققانه در برابر جریان تحریف و تخریب علامه مصباح ایستاده است. و این‌چنین شفاف و شجاعانه کسانی را که به نام مسمای به «حقیقت»اند به مناظره‌ای علمی برای «فهم حقیقت» و درک درست اندیشه سیاسی فیلسوفی که «بر مدار حقیقت» بود، یعنی علامه مصباح یزدی(ره)، دعوت می‌کند. 🔻از جناب دکتر سیدصادق حقیقت هم، که در یک برنامه رسمی تلویزیونی خوانشی دور از «حقیقت» و «انصاف» از اندیشه سیاسی علامه مصباح ارائه دادند، می‌خواهم دست‌کم احترام و حرمت اسم‌شان را نگه‌دارند و «صادقانه» و «حق‌جویانه» به این مناظره تن‌دهند. 🔻اگر صدا و سیما فرصت این کار را ندارد انجمن‌های علمی دانشگاه قم آمادگی برگزاری این مناظره را دارند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به یاد شهید «وحدت حوزه و دانشگاه» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به پاس گرامیداشت یاد و نام شهید وحدت حوزه و دانشگاه، آیت‌الله محمد مفتح(۱۳۰۷-۱۳۵۸) بیست نکته را فهرست‌وار درباره این شخصیت علمی، اجتماعی و انقلابی بزرگ بیان می‌کنم: 1.در سال 1322 وارد حوزه علميه قم شد؛ و از محضر اساتيدی چون آيت‌الله حجت کوه‌کمره‌اي، امام خميني و علامه طباطبائي بهره‌مند شد. 2.در حالي که از مدرسان حوزه قم بود، تحصيلات دانشگاهي را نيز ادامه داد؛ دکتراي فلسفه دانشگاه تهران را گرفت. 3.به تدريس در دبيرستان‌هایی مثل دبيرستان دين و دانش و حکيم نظامي در شهر مقدس قم پرداخت. 4.در ساعات تعطيلي مدارس در دبيرستان‌ها جلسات روشنگرانه و اسلام‌شناسي و قرآن‌شناسي برای دانش‌آموزان برگزار مي‌کرد. 5.از هر فرصتی برای روشنگری و افشاگری ظلم‌های رژیم طاغوت استفاده می‌کرد. سخنراني‌هاي آتشيني در معرفي اسلام و روشنگري سياسي در شهرهاي مختلف داشت. 6.چندين بار دستگير و زنداني شد؛ به زاهدان تبعيد شد؛ بعد از آزادي، به خوزستان ممنوع الورود شد. 7.بعد از تعطيلي حسينيه ارشاد؛ فعاليت تبليغي خود را در مسجد الجواد ادامه داد؛ بعد از تعطيلي مسجد الجواد، به مسجد جاويد رفت و بعد از تعطيلي مسجد جاويد به مسجد قبا رفت و در توسعه آن کمک کرد. 8.در کنار اينها صندوق قرض‌الحسنه‌اي در مسجد قبا راه‌اندازي کرد؛ در انديشه مسجد‌محوري و محوريت دادن به مسجد بود؛ مي‌خواست الگويي براي مساجد اسلامي تعريف کند؛ به مصر رفت و از دو نفر از عالمان الازهر دعوت کرد که براي افتتاح صندوق قرض‌الحسنه مسجد قبا به تهران بيايند؛ (هدف اين بود که علاوه بر اينکه هويت اصلي مسجد اسلامي را احيا کند؛ الازهر را نيز وارد اين گود کند؛ رابطة عالمان شيعي و سني را نيز برجسته نمايند. در جهت تقريب حرکت مي‌کرد) 9.به تدريس فلسفه در دانشگاه تهران پرداخت. امام جماعت مسجد دانشگاه تهران بود. 10.در انديشه شيعيان لبنان و آوارگان فلسطين بود؛ کمک‌هاي مردمي براي آنان گردآوري مي‌کرد. 11.علاقه به کارهاي زيربنايي داشت؛ وقتي کمک‌هاي مردمي را به لبنان برد، تصميم گرفت يک مرکز آموزشي براي آنها درست کند زميني به وسعت 150هزار متر با همکاري امام موسي صدر تهيه کرد. 12.براي اولين بار از قاريان مصر دعوت کرد که يک ماه رمضان به مسجد قبا بيايند و شبها قرائت‌هاي مجلسي داشته باشند. 13.از عبدالفتاح عبدالمقصود انديشمند بزرگ مصري و نويسنده کتاب الامام علي بن ابي‌طالب (در 9 جلد) دعوت کرد تا به ايران بیاید. در تهران جلساتي براي او ترتيب داد؛ در قم نيز جلسه‌اي با حضور بزرگان حوزه در منزل آيت‌الله وحيد خراساني ترتيب داد. (در سال 56) 14.در کنار همه این فعالیت‌های اجتماعی و تبلیغی و خدماتی، ده‌ها مقاله و کتاب نیز تدوين یا چاپ کرد. 15.در سال 1338- 1339 به هدف معرفی درست اسلام به نسل جوان «مجمع علمي اسلام‌شناسان» را تأسيس کرد 13 کتاب منتشر کرد، که خود وي بر اغلب آنها مقدمه زد. 16.نماز عيد فطر ايشان در سال 57 و جمعيت چندده هزار نفري شرکت کننده در نماز عید فطر ایشان، رژیم طاغوت را متوجه از دست دادن بدنه مردمی خود کرد. 17.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. 18.عضو جامعه روحانيت مبارز تهران بود. 19.عضو شوراي انقلاب بود. 20.در مراسم استقبال از امام در بهشت زهرا نقش آفريني جدي‌اي داشت. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به بهانه یلدا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یلدا در لغت به معنای «زایش» و «تولد» است. صرف نظر از افسانه‌هایی که پیرامون بلندترین شب سال شکل‌گرفته است، چقدر خوب است که امشب را بهانه‌ای برای «تولدی دیگر» و «میلاد اکبر» خود قرار دهیم. با خدای خود عهد بندیم که ۱.گرد «گناه» نگردیم؛ ۲.«بدخواهی» را از خود دور گردانیم؛ ۳.شعله‌ی «مهر» و «خیرخواهی» نسبت به خلق را در خود برافروزیم؛ ۴.«خدمت به خلق» را پیشه خود کنیم؛ ۵.تاریکی‌های «جهل و بدگمانی» را به روشنایی «علم و خوش‌گمانی به خوبان» مبدل گردانیم؛ ۶.در همه آنات زندگی، خود را در «محضر او» بدانیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقه‌های حرزدرمانی و دعادرمانی»! ✍️ احمدحسین شریفی این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمی‌شناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بی‌اصل و ریشه را نشانه‌های خطرناکی برای شروع فرقه‌سازی‌های معنوی و درمانی می‌دانم. پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونه‌ای که «حرزفروشان» و مدعیان درمان‌های ماورائی می‌گویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و می‌گویند نویسنده‌ی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمی‌گذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد! البته فعلاً نمی‌گویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذن‌فروشی» می‌انجامد که رقابت «دکان‌داران درمان‌های ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌هایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ... این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعت‌هایی است که نه ریشه‌ای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است. برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢قول و فعل آمد گواهان ضمير 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارتباط ظاهر و باطن يا به تعبير ديگر تأثيرپذيري «کنش‌ها» (قول و فعل یا گفتار و رفتار) از «انگيزش‌ها» و «گرايش‌ها» و «بينش‌ها» و بالعکس، مورد قبول همه فيلسوفان، اخلاقيان، عارفان و روان‌شناسان است. بر اساس مدل صدور کنش‌های اختياری، انگيزش‌ها، گرايش‌ها و بينش‌ها در سلسله مراتب علّی کنش‌های اختياری قرار دارند. هيچ کنش اختياریٰ‌ای نيست که مسبوق به انگيزش، گرايش و ميل و شوق نباشد و هيچ شوق و گرايش و ميلی نيست مگر آنکه مسبوق به بينش و نگرش و فهم است. وقتی چيزی را ندانيم، قطعاً به آن گرايش (اعم از مثبت يا منفی) هم نخواهيم داشت؛ و تا زمانی که به چيزی گرايش و ميل نداشته باشيم، آن را انجام نخواهيم داد. (ع) در وصف ايمان می‌فرمايد: فَبِالْإِيمَانِ‏ يُسْتَدَلُّ عَلَى‏ الصَّالِحَاتِ‏ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ؛ ايمان را بر کرده‌های نيک دليل توان ساخت و از کردارِ نيک ايمان را توان شناخت. در اين جمله رابطه‌ی متقابل «ايمان» و «عمل» به زيبايی بيان شده است. آن حضرت می‌فرمايد چيزی که موجب انجام کارهای خوب و داشتن حياتی ارزشمند می‌شود ايمان است. ايمان، انسان را به انجام اعمال صالح و داشتن حيات طيبه راهنمايی می‌کند. اما از طرفی از راه انجام کارهای خوب نيز می‌توان سطح ايمان افراد را سنجيد. رفتارهای شايسته عيار سنجش ايمان است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از انتخابات الهی تا انتخابات زینتی احمدحسین شریفی همانطور که جناب شریعتمداری گفتند لازم است جناب محسن هاشمی بدانند که زینتی دانستن انتخابات باور مرحوم پدرشان بود! نه . به تعبیر رئیس جمهور سابق کشورمان که خود از دلدادگان مرحوم هاشمی بود، جناب هاشمی رفسنجانی طرفدار کاهش مشارکت مردم بود تا کسی را که ایشان و همفکرانشان صالح برای اداره کشور می‌پندارند، از صندوق‌های رأی بیرون بیاید! پس کسی که انتخابات را زینتی می‌‌خواست، پدر مرحوم خودشان بود ( http://B2n.ir/a61747 ) که البته با درایت رهبر معظم انقلاب هیچگاه موفق نشد به این خواسته غیرمشروع خود برسد و جمهوری اسلامی در همه انتخابات‌ها هم خواستار مشارکت حداکثری مردم و هم امانت‌دار رأی مردم بوده است. «انتخاباب زینتی» باور کسانی بوده و هست که اگر کاندیدای مورد حمایت‌شان رأی نیاورد، هیچ ابایی از به آشوب‌کشیدن کشور و توسل به بیگانگان و دشمنان قسم‌خورده این مردم، ندارند! این در حالی است که علامه مصباح عمیقاً به نقش‌آفرینی مردم در حکومت اسلامی باور داشتند. کمتر فیلسوفی از فیلسوفان معاصر مانند ایشان باور عقلی و ایمان قلبی به لزوم داشت. او انتخابات را از «سنت‌های الهی» می‌دانست و می‌فرمود «این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود» البته معتقد بود برای آنکه مردم انتخابی درست داشته باشند بر فرهیختگان و آگاهان‌ است که روشنگری کنند و خط و ربط‌ها و اهداف و برنامه‌ها را برای آنان تشریح کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «مسأله‌محوری» تا «مسأله‌گزینی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر پژوهشی علی‌القاعده واکنشی علمی در برابر مسأله‌ای است. به تعبیر دیگر، «مسأله‌محوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است. اما آنچه که مهم است، «مسأله‌گزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص می‌کند، نوع مسأله‌ای است که دنبال می‌شود: هر کجا مشکل، جواب آن جا رود هر کجا کشتی‌ است، آب آنجا رود اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسأله‌ای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین می‌کند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟ حقیقت آن است که خود مسأله‌گزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است: هم سؤال از علم خيزد هم جواب همچنان که خار و گُل از خاک و آب «درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالش‌های کشور»، از مهم‌ترین شرایط احساس نیاز به تحول در و علوم طبیعی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون تعارف با فرمانده گردان‌ مشتی‌های تهرون: سیدابوالفضل کاظمی یک گفتگوی دیدنی، تأثیرگذار و ارزشمند از کفتربازی و قماربازی تا جانبازی برای خدا از کاسبی تا عاشقی از شکارچی جیب و کیف تا فداکاری به عشق خمینی 🔻توصیه می‌کنم ملاحظه کنید. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از ویژ‌گی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد. بدون تردید، مرحوم یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاه‌هاي فقیهان پيشين در هر مسأله‌اي آگاهي داشته است. به گونه‌اي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتاب‌هاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بي‌نياز کرده است. مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل مي‌کنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتاب‌هاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق مي‌افتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹