eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.2هزار دنبال‌کننده
302 عکس
325 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢به یاد شهید «وحدت حوزه و دانشگاه» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به پاس گرامیداشت یاد و نام شهید وحدت حوزه و دانشگاه، آیت‌الله محمد مفتح(۱۳۰۷-۱۳۵۸) بیست نکته را فهرست‌وار درباره این شخصیت علمی، اجتماعی و انقلابی بزرگ بیان می‌کنم: 1.در سال 1322 وارد حوزه علميه قم شد؛ و از محضر اساتيدی چون آيت‌الله حجت کوه‌کمره‌اي، امام خميني و علامه طباطبائي بهره‌مند شد. 2.در حالي که از مدرسان حوزه قم بود، تحصيلات دانشگاهي را نيز ادامه داد؛ دکتراي فلسفه دانشگاه تهران را گرفت. 3.به تدريس در دبيرستان‌هایی مثل دبيرستان دين و دانش و حکيم نظامي در شهر مقدس قم پرداخت. 4.در ساعات تعطيلي مدارس در دبيرستان‌ها جلسات روشنگرانه و اسلام‌شناسي و قرآن‌شناسي برای دانش‌آموزان برگزار مي‌کرد. 5.از هر فرصتی برای روشنگری و افشاگری ظلم‌های رژیم طاغوت استفاده می‌کرد. سخنراني‌هاي آتشيني در معرفي اسلام و روشنگري سياسي در شهرهاي مختلف داشت. 6.چندين بار دستگير و زنداني شد؛ به زاهدان تبعيد شد؛ بعد از آزادي، به خوزستان ممنوع الورود شد. 7.بعد از تعطيلي حسينيه ارشاد؛ فعاليت تبليغي خود را در مسجد الجواد ادامه داد؛ بعد از تعطيلي مسجد الجواد، به مسجد جاويد رفت و بعد از تعطيلي مسجد جاويد به مسجد قبا رفت و در توسعه آن کمک کرد. 8.در کنار اينها صندوق قرض‌الحسنه‌اي در مسجد قبا راه‌اندازي کرد؛ در انديشه مسجد‌محوري و محوريت دادن به مسجد بود؛ مي‌خواست الگويي براي مساجد اسلامي تعريف کند؛ به مصر رفت و از دو نفر از عالمان الازهر دعوت کرد که براي افتتاح صندوق قرض‌الحسنه مسجد قبا به تهران بيايند؛ (هدف اين بود که علاوه بر اينکه هويت اصلي مسجد اسلامي را احيا کند؛ الازهر را نيز وارد اين گود کند؛ رابطة عالمان شيعي و سني را نيز برجسته نمايند. در جهت تقريب حرکت مي‌کرد) 9.به تدريس فلسفه در دانشگاه تهران پرداخت. امام جماعت مسجد دانشگاه تهران بود. 10.در انديشه شيعيان لبنان و آوارگان فلسطين بود؛ کمک‌هاي مردمي براي آنان گردآوري مي‌کرد. 11.علاقه به کارهاي زيربنايي داشت؛ وقتي کمک‌هاي مردمي را به لبنان برد، تصميم گرفت يک مرکز آموزشي براي آنها درست کند زميني به وسعت 150هزار متر با همکاري امام موسي صدر تهيه کرد. 12.براي اولين بار از قاريان مصر دعوت کرد که يک ماه رمضان به مسجد قبا بيايند و شبها قرائت‌هاي مجلسي داشته باشند. 13.از عبدالفتاح عبدالمقصود انديشمند بزرگ مصري و نويسنده کتاب الامام علي بن ابي‌طالب (در 9 جلد) دعوت کرد تا به ايران بیاید. در تهران جلساتي براي او ترتيب داد؛ در قم نيز جلسه‌اي با حضور بزرگان حوزه در منزل آيت‌الله وحيد خراساني ترتيب داد. (در سال 56) 14.در کنار همه این فعالیت‌های اجتماعی و تبلیغی و خدماتی، ده‌ها مقاله و کتاب نیز تدوين یا چاپ کرد. 15.در سال 1338- 1339 به هدف معرفی درست اسلام به نسل جوان «مجمع علمي اسلام‌شناسان» را تأسيس کرد 13 کتاب منتشر کرد، که خود وي بر اغلب آنها مقدمه زد. 16.نماز عيد فطر ايشان در سال 57 و جمعيت چندده هزار نفري شرکت کننده در نماز عید فطر ایشان، رژیم طاغوت را متوجه از دست دادن بدنه مردمی خود کرد. 17.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. 18.عضو جامعه روحانيت مبارز تهران بود. 19.عضو شوراي انقلاب بود. 20.در مراسم استقبال از امام در بهشت زهرا نقش آفريني جدي‌اي داشت. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به بهانه یلدا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یلدا در لغت به معنای «زایش» و «تولد» است. صرف نظر از افسانه‌هایی که پیرامون بلندترین شب سال شکل‌گرفته است، چقدر خوب است که امشب را بهانه‌ای برای «تولدی دیگر» و «میلاد اکبر» خود قرار دهیم. با خدای خود عهد بندیم که ۱.گرد «گناه» نگردیم؛ ۲.«بدخواهی» را از خود دور گردانیم؛ ۳.شعله‌ی «مهر» و «خیرخواهی» نسبت به خلق را در خود برافروزیم؛ ۴.«خدمت به خلق» را پیشه خود کنیم؛ ۵.تاریکی‌های «جهل و بدگمانی» را به روشنایی «علم و خوش‌گمانی به خوبان» مبدل گردانیم؛ ۶.در همه آنات زندگی، خود را در «محضر او» بدانیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقه‌های حرزدرمانی و دعادرمانی»! ✍️ احمدحسین شریفی این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمی‌شناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بی‌اصل و ریشه را نشانه‌های خطرناکی برای شروع فرقه‌سازی‌های معنوی و درمانی می‌دانم. پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونه‌ای که «حرزفروشان» و مدعیان درمان‌های ماورائی می‌گویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و می‌گویند نویسنده‌ی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمی‌گذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد! البته فعلاً نمی‌گویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذن‌فروشی» می‌انجامد که رقابت «دکان‌داران درمان‌های ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌هایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ... این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعت‌هایی است که نه ریشه‌ای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است. برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢قول و فعل آمد گواهان ضمير 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارتباط ظاهر و باطن يا به تعبير ديگر تأثيرپذيري «کنش‌ها» (قول و فعل یا گفتار و رفتار) از «انگيزش‌ها» و «گرايش‌ها» و «بينش‌ها» و بالعکس، مورد قبول همه فيلسوفان، اخلاقيان، عارفان و روان‌شناسان است. بر اساس مدل صدور کنش‌های اختياری، انگيزش‌ها، گرايش‌ها و بينش‌ها در سلسله مراتب علّی کنش‌های اختياری قرار دارند. هيچ کنش اختياریٰ‌ای نيست که مسبوق به انگيزش، گرايش و ميل و شوق نباشد و هيچ شوق و گرايش و ميلی نيست مگر آنکه مسبوق به بينش و نگرش و فهم است. وقتی چيزی را ندانيم، قطعاً به آن گرايش (اعم از مثبت يا منفی) هم نخواهيم داشت؛ و تا زمانی که به چيزی گرايش و ميل نداشته باشيم، آن را انجام نخواهيم داد. (ع) در وصف ايمان می‌فرمايد: فَبِالْإِيمَانِ‏ يُسْتَدَلُّ عَلَى‏ الصَّالِحَاتِ‏ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ؛ ايمان را بر کرده‌های نيک دليل توان ساخت و از کردارِ نيک ايمان را توان شناخت. در اين جمله رابطه‌ی متقابل «ايمان» و «عمل» به زيبايی بيان شده است. آن حضرت می‌فرمايد چيزی که موجب انجام کارهای خوب و داشتن حياتی ارزشمند می‌شود ايمان است. ايمان، انسان را به انجام اعمال صالح و داشتن حيات طيبه راهنمايی می‌کند. اما از طرفی از راه انجام کارهای خوب نيز می‌توان سطح ايمان افراد را سنجيد. رفتارهای شايسته عيار سنجش ايمان است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از انتخابات الهی تا انتخابات زینتی احمدحسین شریفی همانطور که جناب شریعتمداری گفتند لازم است جناب محسن هاشمی بدانند که زینتی دانستن انتخابات باور مرحوم پدرشان بود! نه . به تعبیر رئیس جمهور سابق کشورمان که خود از دلدادگان مرحوم هاشمی بود، جناب هاشمی رفسنجانی طرفدار کاهش مشارکت مردم بود تا کسی را که ایشان و همفکرانشان صالح برای اداره کشور می‌پندارند، از صندوق‌های رأی بیرون بیاید! پس کسی که انتخابات را زینتی می‌‌خواست، پدر مرحوم خودشان بود ( http://B2n.ir/a61747 ) که البته با درایت رهبر معظم انقلاب هیچگاه موفق نشد به این خواسته غیرمشروع خود برسد و جمهوری اسلامی در همه انتخابات‌ها هم خواستار مشارکت حداکثری مردم و هم امانت‌دار رأی مردم بوده است. «انتخاباب زینتی» باور کسانی بوده و هست که اگر کاندیدای مورد حمایت‌شان رأی نیاورد، هیچ ابایی از به آشوب‌کشیدن کشور و توسل به بیگانگان و دشمنان قسم‌خورده این مردم، ندارند! این در حالی است که علامه مصباح عمیقاً به نقش‌آفرینی مردم در حکومت اسلامی باور داشتند. کمتر فیلسوفی از فیلسوفان معاصر مانند ایشان باور عقلی و ایمان قلبی به لزوم داشت. او انتخابات را از «سنت‌های الهی» می‌دانست و می‌فرمود «این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود» البته معتقد بود برای آنکه مردم انتخابی درست داشته باشند بر فرهیختگان و آگاهان‌ است که روشنگری کنند و خط و ربط‌ها و اهداف و برنامه‌ها را برای آنان تشریح کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «مسأله‌محوری» تا «مسأله‌گزینی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر پژوهشی علی‌القاعده واکنشی علمی در برابر مسأله‌ای است. به تعبیر دیگر، «مسأله‌محوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است. اما آنچه که مهم است، «مسأله‌گزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص می‌کند، نوع مسأله‌ای است که دنبال می‌شود: هر کجا مشکل، جواب آن جا رود هر کجا کشتی‌ است، آب آنجا رود اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسأله‌ای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین می‌کند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟ حقیقت آن است که خود مسأله‌گزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است: هم سؤال از علم خيزد هم جواب همچنان که خار و گُل از خاک و آب «درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالش‌های کشور»، از مهم‌ترین شرایط احساس نیاز به تحول در و علوم طبیعی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدون تعارف با فرمانده گردان‌ مشتی‌های تهرون: سیدابوالفضل کاظمی یک گفتگوی دیدنی، تأثیرگذار و ارزشمند از کفتربازی و قماربازی تا جانبازی برای خدا از کاسبی تا عاشقی از شکارچی جیب و کیف تا فداکاری به عشق خمینی 🔻توصیه می‌کنم ملاحظه کنید. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از ویژ‌گی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد. بدون تردید، مرحوم یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاه‌هاي فقیهان پيشين در هر مسأله‌اي آگاهي داشته است. به گونه‌اي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتاب‌هاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بي‌نياز کرده است. مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل مي‌کنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتاب‌هاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق مي‌افتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق مواجهه با «اتباع» در نگاه سعدی 🖊احمدحسین شریفی مصلح‌الدین شیرازی از معدود شاعران حکیمی است که به اقصی نقاط عالم مسافرت می‌کرد. ده‌ها شهر و کشور را از نزدیک دیده بود؛ فرهنگ‌ها و آداب مختلف جوامع را به خوبی می‌شناخت. پندها و موعظه‌های او درباره نحوه مواجهه با اتباع بیگانگان محصول ده‌ها سال تجربه زیسته اوست که با اندیشه و حکمت اسلامی و اخلاق قرآنی او عجین شده و در قالب حکایت‌ها یا اشعاری نمایان گردیده است. در ابتدای باب اول بوستان در مورد مواجهه با اتباع بیگانه در کشور چنین می‌گوید: شهنشه که بازارگان را بخست در خیر بر شهر و لشکر ببست کی آن جا دگر هوشمندان روند چو آوازه‌ی رسم بد بشنوند؟ نکو بایدت نام و نیکی قبول نکو دار بازارگان و رسول بزرگان، مسافر به جان پرورند که نام نکویی به عالم برند تبه گردد آن مملکت عن قریب کز او خاطر آزرده آید غریب غریب آشنا باش و سیاح دوست که سیاح جلاب نام نکوست نکو دار ضیف و مسافر عزیز وز آسیبشان بر حذر باش نیز ز بیگانه پرهیز کردن نکوست که دشمن توان بود در زی دوست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ناتوانی اذهان جزء‌نگر از فهم «پارادایم‌ها و جریان‌های فکری»: بحثی در «اخلاق نقد و انتقاد» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اقتضای برخی از رشته‌های علمی، مثل ، «جزءنگری» است. همانگونه که اقتضای برخی دیگر از آنها مثل ، «کل‌نگری» است. انس زیاد با هر یک از این دو دسته، درکی صرفاً جزئی یا صرفاً کلی نسبت به پدیده‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه آن ناتوانی از فهم درست بسیاری از حقایق به ویژه پارادایم‌ها و جریان‌های فکری و فرهنگی است. صاحبان چنین نگاه‌هایی معمولاً از «بصیرت علمی و فرهنگی و سیاسی» لازم هم برخوردار نیستند. همیشه در بزنگاه‌ها، در جای نادرست می‌ایستند. در میان غبارهای فتنه (فتنه‌های علمی یا اجتماعی) «قدرت دیدن» حق و «جرئت بیان» آن را ندارند. از مصادیق و مؤیدات این سخن، مواجهه‌ای است که برخی از مدرسان فقه و حلقه مریدان‌شان با مناظره جناب مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی در موضوع و عفاف داشتند! آنان (که بعضاً خود را مدافع حجاب و عفاف هم می‌دانند!) بدون اینکه توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشند، مدتی است به یکی از جملات استطرادی جناب آقای مهدی جمشیدی گیر داده‌ و با شدیدترین الفاظ او را خطاب قرار می‌دهند و حتی دوست‌ دارند که حق سخن گفتن را از او بستانند و معترض‌اند که چرا امثال او در این جامعه فرصت سخن گفتن دارند! (یکی از آنها گفته‌ است: «من واقعا نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند») [بترسید از روزی که چنین افرادی سکان‌دار مراکز علمی شوند؛ آنگاه است که بساط نفرین و لعن و بستن دهان‌های هر کسی که غیر از آنان فکر کند، پهن خواهد شد.] بزرگ‌ترین خطایی که برای ایشان در آن مناظره دوساعت و نیمه کشف کرده‌اند این است که چرا به نقل دیدگاه مشهور فقیهان و عالمان شیعی پرداخته‌اید که گفته‌اند «حجاب از ضروریات دین است و ولایت امیرمؤمنان علیه السلام، از ضروریات مذهب است»؟ و می‌گویند این نقل شما به «مصلحت» نیست؛ زیرا موجب سوء استفاده وهابیت می‌شود! در حالی که اولاً، این سخن عین صواب است. بزرگ‌ترین عالمان شیعی از قدیم الایام تاکنون، همین دیدگاه را داشته و دارند؛ و ثانیاً مراد جناب دکتر جمشیدی از گفتن این سخن چیز دیگری بود. اما همانطور که گفته شد، اذهان جزءنگر، اساساً قدرت و توان درک اصل مطلب ایشان را ندارند؛ صدر و ذیل کلامش را نمی‌فهمند. فقط همین جمله «مثله‌شده» را گرفته و تلاش می‌کنند با تمسک به آن، گوینده‌اش را به «مسلخ» بکشانند و اگر بتوانند ذهن و زبان او را «مثله» کنند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢معجزه حضور 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ انقلاب است. روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بی‌نظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمان‌شناسی بی‌نظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردم‌سالاری» را برچیدند و نقشه‌های بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند. فتنه‌ای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاق‌های فکر غربی با محوریت تئوریسین‌های براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هلوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده‌ و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته‌اند! برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنه‌های اجتماعی، و نقش بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزت‌بخش انقلاب اسلامی، توصیه می‌کنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» را مطالعه کنید. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹