eitaa logo
طب سنتی ایرانی اسلامی ثمین
606 دنبال‌کننده
470 عکس
167 ویدیو
13 فایل
با تغییر سبک زندگی سلامتی را به ارمغان آوریم راهنما: @Angizesaz
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 عذرخواهی و طلب حلالیت مجری برنامه طبیب از مردم به خاطر صحبت های روز یکشنبه ☎️ نتیجه اعلام اعتراض مردم به سازمان صدا و سیما... 🏷 🏷 (ع) 🏷 | 💪 تقویت سیستم ایمنی بدن @tebsamin
✅ درمان ریزش موی زنان قطعی است👇 1-روغن مالی ملاج سرباروغن سیاه دانه یابادام تلخ یاهرروغن گرم دیگر 2-استشمام عطرهای گرم(یاس ،مریم،محمدی،مشک)شبها هنگام خواب بهتر است زیر ببنی مالیده شود 3-مصرف غذاهای گرم ارده باشیره انگور،فسنجان بادام وکشمش 4-شبی بک لیوان عرق رازیانه با عسل (غیراززمان پریودی) 5-کاهش سردیها مخصوصاشبانگاه 6-ماساژکف سر یاشانه کشیدن بابرس فلزی روزی 5الی ده دقیقه 7-پیاده روی روی سنگلاخ نیم ساعت 8-درحمام بعد ازاینکه سرراشستید محلول اب نمک به سربزنید(3قاشق غذاخوری نمک دریک لیوان اب )چون نمک گرم است پوست سررانیز سفت می کند تنهاداروی معدنی است که سریع جذب بدن میشود 9-طول درمان بسته به شدت سردی40الی 120روز دانه @tebsamin
ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد بر اساس بررسی های آماری، تاکنون حداقل ۲۵میلیون نفر از مردم ایران، به بیماری مبتلا شده اند. از این تعداد متاسفانه حدود ۱۴هزار نفر فوت شده اند. اگر همه آن ۱۴هزار نفر از بیماری کرونا فوت کرده باشند٬ میشود ۵صدم درصد. (که اینطور نیست، تعداد قابل توجه فوت شدگان به علت ، و تضعیف سیستم ایمنی و عملکرد ریه به دلیل استفاده افراطی از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده و همچنین بعضی بیماری‌های زمینه‌ای بوده است) فقط مردم باید فکر کنند! پایان 💚 @teb114_ir
✍چای از مخدرات ب حساب می اید❓ 👈چرا که مانند مواد مخدر، در ابتدا ب انسان گرمی می دهد اما ب مرور که استفاده شود سودا را در بدن زیاد می کند و سودا یعنی سردی⚠️ 👈پس انسان نیاز پیدا می کند که مجدد استفاده کند...چرا که با مصرفش احساس گرمی می کند 👈 با مصرف چای و حتی قهوه گرمای موقت ب شخص می دهد اما بعد سودایی در بدن ایجاد می کند که شخص را ب آن وابسته می کند ♦️مثلا شخص با مصرف نکردن آنها دچار سردرد می شود ، حال آنکه سردَرش ⬅️ سردرد سرد هست 👈در این حالت مغز سرد می شود ♦️هر چیزی که گرم اول و سرد آخر باشد اعتیاد آور است، یعنی در ابتدا گرمی می دهد ولی در اخر منجر ب سرد شدن بدن و حتی مغز می شود ...مانند موسیقی، مواد مخدر، مشروبات الکلی ، ادکلن و.... 📌و هر چه گرمای اولیه بیشتر= وابستگی بیشتر=اعتیاد سخت تر= ترکش سخت تر @Tebsamin
😷 زدن برای مقابله با کرونا کافی نیست! ماسک‌های معمولی منافذی با قطر 2 تا 10 میکرومتر و ماسک‌های N95 منافذی با قطر 3/0 میکرومتر دارند. اما قطر ویروس کرونا که از جمله ویروس‌های بزرگ محسوب می‌شود، 16/0 میکرومتر است!1⃣ لذا زدن ماسک نه تنها برای مقابله با کافی نیست بلکه ممکن است، استفاده دائم از ماسک، ما را دچار غفلت کرده و از تقابل جدی با این بیماری باز دارد. 👌 پس می‌بایست با رعایت آداب پاکیزگی و نظافت شخصی به روش ممکن با این ویروس برخورد کنیم، یعنی با شستشوی ، و ، مانع از سکونت ویروس در بدن خود شویم! چرا که قبل از درگیر شدن اندام‌های داخلی با ۱۹ ، این ویروس در اندام‌های فوقانی تنفسی یعنی بینی و حلق اقامت کرده و با امکان خروج آن از بدن فراهم می‌شود. 🔹 پس اولین اقدام در مقابله با کرونا شستشوی دست‌ها با آب [ترجیحا و مواد شوینده، چرا که این مواد به شدت به پوست به عنوان اولین لایه دفاعی بدن آسیب جدی زده و شرایط را برای اقامت انواع ویروس و باکتری بر روی پوست فراهم می‌کند و در مواردی نیز سبب نفوذ میکروب‌ها از طریق پوست آسیب دیده خواهد شد.] و پاکیزه نگاه‌داشتن و با استنشاق و قرقره آب است. 🔹 دومین اقدام اساسی تقویت ، ارتقای روحیه، و اضطراب در افراد است. چرا که تقویت اراده موجب هماهنگی جسمی و روحی فرد برای دفاع از خود شده و سیستم دفاعی بدن را در برابر عوامل بیماری زا تقویت و کارآمد می‌سازد، و بالعکس ترس، نگرانی و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف و موجب شکست فرد در برابر بیماری خواهد شد. 2⃣ برای رسیدن به این سطح از اراده و مقابله با ترس؛ ارتباط با خدا در قالب اقامه نماز، تلاوت قرآن و دعا [مانند؛ ] بسیار موثر است. در صورت بروز بیماری کرونا نیز سه اقدام کاربردی برای تقویت بدن و مقابله با ویروس کوئید ۱۹ لازم و ضروری است: 🔸 اول؛ کامل در منزل. 🔸 دوم؛ و قرقره چند مرتبه در روز با غلظت یک قاشق چای خوری نمک طبیعی در یک لیوان آب گرم. 3⃣ 🔸 سوم؛ مصرف زیاد آب جوشیده ولرم شده با عسل، ، آب هویج، آش و سوپ سبزیجات با ، هویج و پیاز برای تامین آب از دست رفته‌ی بدن در این بیماری و دادن فرصت حیات به بیمار در جهت پیروزی نهایی سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس کوئید۱۹. 📚 برخی منابع؛ 1⃣ https://iums.ac.ir/files/hospya/files/EDUCATION.pdf 2⃣ https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326983/WH-1994-Mar-Apr-p4-5-eng.pdf 3⃣ https://www.nature.com/articles/srep39956
🏡 خانه محل تسكین 🔸 اولین كاركرد خانه، تأمین‌ آرامش جسم و تسكین جان اعضای آن است كه البته مرهون امنیت همه جانبه‌ی این محیط برای اعضاست. 🔹 فضای محدود و امن خانه، حریمی (محل محرم) برای ابراز احساسات، بیان اسرار، ارضای غرایز و تأمین نیازهای جسمی و روحی انسان است. 🔸 این سكونت و امنیت را خداوند به خود نسبت می‌دهد و می‌فرماید: «و الله جعل لكم من بیوتكم سكناً» (نحل:80)، «و خداوند خانه‌هایتان را برای شما مایه سكونت و آرامش قرارداد.» 🔹 واژه «سكن» به معنای هر چیزی است كه انسان به وسیله‌ی آن تسكین یابد. 🔸 انسان علاوه بر نیاز به سكونت در خانه، به محلی برای تسكین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، خلوت كردن و راز و نیاز با خدا و محرمان هم نیاز دارد. 🔹 اگر خانه تأمین كننده این نیازها نباشد، مسكن نخواهد بود. @Tebsamin
🔶 در معماری 🔸همه چیز در شهر اسلامی باید فقط برای خدا باشد و منیت و نفسانیت در کار نباشد. 🔹در این راستا وقتی شهری طراحی می شود، انسان با نگاه کردن به در و دیوار شهر ثواب می برد و از نفسانیات دور می شود. 🔹نگاه (مثبت و متفکرانه) به نمادهای ارزشی موجب آمرزش گناهان می‌شود زیرا این نمادها ذکر خداوند است. 🔹و در این راستا کلینی از امام صادق (ع) نقل میکند: کسی که نگاه به کعبه می کند تا مادامی که دارد نگاه میکند خداوند همینطور گناهانش را می شوید. 🔸زیرا این نماد (کعبه) یک مکعب تو خالی نیست، نماد حاکمیت خداوند یگانه است. @Tebsamin
هدایت شده از گنجینه طب اسلامی
❇️افرادی که مس بدنشان کم هست میتوانند از پودر گلپر بر روی غذاهایشان استفاده کرده و میل کنند. 💠گنجینه طب اسلامی💠 💠 @Ganjineyetebeeslami
: ریزش موی ، ریزش موی استرسی، ریزش موی سکه ای، : روغن کندش، روغن نارگیل، روغن فندق، روغن پیاز عنصل (در موارد خیلی سرد)، استفاده از آب نمک بعد از حمام، 21عدد مویز ناشتا، انجیر و بادام7عدد ، سبوس برنج و گندم اگر برنج را ترک کرده‌اند و ریزش مو گرفته اند، باید دوباره مصرف کنند. مصرف برنج سبوس دار بسیار مؤثر است @Tebsamin
⛔️قلیان بکشید🚫 استفاده صحیح از قلیان ضرری به بدن انسان نمی رساند و برای ریه ها مفید است . برای اینکه از فواید قلیان برای ریه ها استفاده کنید، در مخزن شیشه ای قلیان عرق نعنا یا عرقیات آرام بخش یا مقوی ریه بریزید و بخارات آن را استنشاق نمایید و وارد ریه ها کنید . اما برای استفاده از فواید قلیان نباید هیچ گونه تنباکویی در قلیان قرار دهید. @Tebsamin
📌 داداش رو ببین، آبجی رو بگیر! 🌹 پیامبر اعظم (ص): برای نطفه‌های خود، جای مناسبی اختیار کنید (و هنگام ازدواج به فامیل نزدیک زن مخصوصا به برادران دختر دقت کنید) زیرا دایی از افراد همسان و هم‌ردیف همسر تو است. 📚| وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۴۸ @Tebsamin
داروی صفرابر – درمان با استفراغ – درمان با مسهل – درمان با خورده نان‌های بیرون سفره داروی صفرا بر داروی خوبی است مقدار صفرا در بدن را کم می‌کند، غلبه صفرا را برطرف می‌کند، حدّت و شدّت صفرا را از بین می‌برد، صفرا تند و تیز و گرم وخشک است و شاید بیشترین خلطی که در بدن خودش را نشان می‌دهدغلبه صفرا باشد. صفرا به شکل گُر گرفتگی و عصبانیت شدید، به شکل بی‌خوابی و خواب صبح، به شکل زردی صورت خود را نشان می‌دهد. درمان صفرا سویق عدس یا سرکه نیز می‌تواند درمان صفرا باشد. داروی صفرابر یک داروی ترکیبی از چند گیاه است اولین آنها خرفه است (دو واحد) شاید خرفه بهرتین درمان صفرا است زیرا صفرا گرم و خشک است و خرفه سرد و مرطوب است. تخم خرفه (دو واحد) تخم خرفه هم خاصیت برگ آنرا دارد. هلیله زرد (دو واحد) هلیله زرد صفرا بر است و هلیله سیاه سودابر است.کاسنی (سه واحد) صغمونیا (یک چهارم واحد). همه مواد آسیاب و سپس الک شوند. این ترکیب خواص زیادی دارد یکی درمان صفرا، یکی درمان گرمی بدن، تکرّر ادرار، آب ریزش دهان، آب ریزش بینی، استرس، عصبانیت، درمان خشکی بدن، خشکی دهان، درمان تلخ شدن، و درمان کل بیماری‌هایی که مترتب بر غلبه صفرا می‌باشد. در بعض شهرها بخصوص قم غلبه صفرا زیاد است درشهرهای جنوب مانند خوزستان غلبه صفرا زیاد است بنابراین مصرف صفرابر زیاد است. شاید بعد از داروی صافی خون و داروی جامع، صفرا بر مصرف زیادی داشته باشد. صفرا چون گرم وخشک است شاید درابتدا خشکی دهان بیاورد اما چون دراین حالت آب زیاد خورده می‌شود رطوبت دهان را زیاد می‌کند. در این دارو چند چیز وجود دارد یکی هلیله زرد که درمان صفرا است و یکی صغمونیا که صفرا را خارج می‌کند. صغمونیا ملین شدید است و یکی از درمانهای صفرا مشی(اسهال) است و گیاه دیگر خرفه است. خرفه استفاده می‌شود از باب اینکه سردی درمان گرمی است. مقدار مصرف: شب موقع خواب اندازه‌ی یک قاشق مربا خوری مصرف شود. درمان با قِی (استفراغ) یکی از راه‌های درمان استفراغ کردن است. استفراغ یک جور درمان است و در طب اسلامی مطرح است بلکه بعنوان درمان و داروی عمومی معرفی شده است. امروزه استفراغ به عنوان یک درمان مطرح نیست شاید در طب سنتی این درمان وجود داشته باشد اما در طب جدید مطرح نیست و در طب اسلامی و در طب عرب مطرح است. شاید یک چهارم بیماری ها را درمان کند. روایتی از پیامبر ص داریم می‌فرماید: الدَّوَاءُ فِي‌ أَرْبَعَةٍ الْحِجَامَةِ وَ الْحُقْنَةِ وَ النُّورَةِ وَ الْقَيْ‌ء[1] یعنی درمان در چهار چیز است: حجامت و تنقیه و نوره و استفراغ. یعنی درمان کل بیماری‌ها در این چهار چیز است و معنایش این است که قِی می‌تواند یک چهارم بیماری‌ها را درمان کند. شیخ صدوق از امام صادق ع نقل می‌کند: الدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ الْحِجَامَةُ وَ السُّعُوطُ وَ الْحُقْنَةُ وَ الْقَيْ‌ء[2] یعنی درمان چهار چیز است: حجامت و دارویی که در بینی ریخته میشود و تنقیه و استفراغ. بنابراین استفراغ یک چهارم درمان‌ها است. روایت دال بر این است که قی درمان است فی الجمله و عمومیت هم تا حدودی از آن استفاده می‌شود. البته تئوری اسلامی درباره استفارغ اینطور نیست که کل انواع آن درمان باشد بلکه استفراغ عمدی درمان است اگر خود بخود حاصل بشود نمی‌توان گفت درمان است روایتی از امام باقر ع بر این مطلب اشاره دارد: مَنْ تَقَيَّأَ قَبْلَ أَنْ يُتَقَيَّأَ كَانَ‌ أَفْضَلَ‌ مِنْ‌ سَبْعِينَ‌ دَوَاءً وَ يُخْرِجُ الْقَيْ‌ءُ عَنْ هَذَا السَّبِيلِ كُلَّ دَاءٍ وَ عليلة [عِلَّةٍ][3] یعنی اگر کسی عمدا استفراغ کند قبل از اینکه استفراغ خود بخود حاصل شود بهتر از هفتاد دارو است و استفراغ به این شکل یعنی به شکل عمدی هرنوع بیماری و معلولیت را از بدن خارج می‌کند. البته از این روایت استفاده می‌شود که انسان باید در معرض استفراغ باشد یعنی حالت تهو داشته باشد. البته در مورد بعضی بیماری‌ها مانند تب شاید استفراغ غیر عمدی هم موثر باشد کلینی از امام صادق ع نقل می‌کند: الْحُمَّى‌ تَخْرُجُ‌ فِي ثَلَاثٍ فِي الْعَرَقِ وَ الْبَطَنِ وَ الْقَيْ‌ءِ[4] یعنی تب با سه چیز از بدن خارج می‌شود عرق کردن، اسهال و استفراغ. این روایت اطلاق دارد و شامل هرنوع استفراغ می‌شود چه عمدی یا غیر عمدی و چه حالت تهو باشد یا نباشد. البته استفراغ درمورد درمان غلبه سودا باید عمدی باشد به دلیل این روایت: و من أراد أن يحرق السوداء فعليه بكثرة القى‌ و فصد العروق و مداومة النورة[5] یعنی هرکس می‌خواهد سودا را بسوزاند باید زیاد استفراغ کند و باید فصد کند و مدام نوره بکشد. عليه تکلیف است بنابراین برای خارج کردن سودا باید استفراغ کند و فصد کند و نوره زیاد بکشد. "علی" دال بر تکلیف و وجوب است بنابراین استفراغ اختیاری است چون تکلیف به امور غیر اختیاری معنا ندارد پس یعنی حالت تهو هم نمی‌خواهد و باید قی کند در هر حالتی که دارد.
استفراغ چون سودا را درمان می‌کند و یک چهارم بیماری‌ها معلول سودا است بنابراین استفراغ یک چهارمِ درمان است. معلوم می‌شود استفراغ ضرر هم ندارد و اگر داشته باشد خیلی کم است. بنابراین استفراغ در همه حالات خوب است و هرکس بیماری دارد می‌تواند با استفراغ اختیاری درمان بشود. البته روایتی بود که دلالت می‌کرد که فقط برای افرادی که به جهت بیماری حالت تهو دارند مفید است. استمشاء(مشی و اسهال) بحث بعدی استمشاء است. مشی یک سومِ درمان است بخاطر روایتی که از پیامبر خوانده شد: الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ فَأَمَّا الدَّاءُ فَالدَّمُ وَ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّامُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُ‌[6] یعنی بیماری و درمان هرکدام سه چیز است. اما بیماری همانا غلبه خون و غلبه صفرا و سودا و غلبه بلغم است و داروی غلبه خون حجامت و داروی بلغم حمام رفتن و داروی صفرا و سودا اسهال است. مراد از الْمَشِيُ استفاده از مسهل و ملین است. بنابراین استفاده از ملین درحقیقت درمان یک سموم بیماری‌ها است. چون انسان مدت طولانی در غلبه مره است چون تا چهل سالگی در غلبه صفرا است و تا پنجاه یا شصت سالگی در غلبه سودا است. (از پانزده سالگی تا پنجاه یا شصت سالگی) پس مسهل می‌تواند درمان کل بیماری‌هایی باشد که در این فاصله از زندگی به وجود می‌آید. به عبارت دیگر مسهل درمانِ سال‌های متمادی می‌باشد، مدتی که درحدود چهل و پنج سال است. روایات دیگری داریم که در آن‌ها روی سنا تاکید شده است. روایتی از پیامبر اکرم ص داریم: تَدَاوَوْا بِالسَّنَا، فَإِنَّهُ لَوْ كَانَ شَيْ‌ءٌ يَرُدُّ الْمَوْتَ‌ لَرَدَّهُ السَّنَا[7] یعنی با سنا مداوا کنید چرا که اگر چیزی مرگ را برگرداند همانا آن چیز سنا است. سنا به چه علت درمان محسوب می‌شود؟ چون مسهل است چون سبب مشی است درمان است. دلیل آن روایات دیگری است : بماذا كنت تَسْتَمْشِينَ‌؟ قلت‌ بالشُّبْرُم‌. قال: حارّ حارّ، ثمّ‌ اسْتَمْشَيْتُ بالسّنا[8] یعنی پیامبر به اسماء بنت عمیس فرمود با چه چیز شکمت را راه می‌اندازی عرض کرد با گیاه شبر فرمود آن شدیدا گرم است و امر فرمود که با سنا شکم را بکار اندازد. معلوم می‌شود به کار افتادن شکم درمان است و سنا هم درمان است چون شکم را کار می‌اندازد. روایت دیگری که از طرق سنت است: خَيْرُ مَا تَدَاوَيْتُمْ‌ بِهِ‌ المَشِي‌[9] یعنی بهترین دارویی که با آن درمان می‌کنید مشی است. این روایت و روایت قبلی از کتب عامه نقل شده است به همین جهت نمی‌توانیم به آن استدلال کنیم اما از روایتی که فرمود الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ[10] میتوان عمومیت را استفاده کرد. درمان با خورده نان بحث بعدی راجع به درمان با خوردن ریزغذاهایی است که از ظرف بیرون می‌افتد. این عمل درروایات به عنوان یک درمان عمومی است ولی این خلاف آنچه میان مردم شایع است می‌باشد چون می‌گویند که غذایی که روی زمین می‌افتد بیمار کننده است. ولی روایات می‌فرمایند آن‌ها را بخورید که این درمان است و روی آن تاکید شده است. در روایتی آمده است: رَأَى النَّبِيُّ ص أَبَا أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيَّ يَلْتَقِطُ نُثَارَةَ الْمَائِدَةِ فَقَالَ ص بُورِكَ‌ لَكَ‌ وَ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ بُورِكَ فِيكَ فَقَالَ أَبُو أَيُّوبَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِغَيْرِي قَالَ نَعَمْ مَنْ أَكَلَ مَا أَكَلْتَ فَلَهُ مَا قُلْتُ لَكَ[11] یعنی پیامبر ص ابوایوب انصاری را درحال جمع کردن خورده نان سفره دید و فرمود برکت برای تو و بر تو و در تو باد ابو ایوب عرض کرد دیگران چه؟ حضرت فرمود هرکه بخورد آنچه را که تو خوردی برای او است هرآنچه برای تو گفتم. طب امروز می‌گوید چیزی از روی زمین برندارید. پیامبر ص خودشان هم از این نانها میخوردند چون این عمل احترام به نعمت‌های خداوند است و سبب می‌شود فقر برطرف بشود و سبب می‌شود اسراف نباشد البته اگر قذر و کثیف باشد باید شسته بشود. در ورایت دیگری پیامبر ص می‌فرماید: مَنْ‌ تَتَبَّعَ‌ مَا يَقَعُ مِنْ مَائِدَتِهِ فَأَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَ عَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ وُلْدِهِ إِلَى السَّابِع‌[12] یعنی هرکس آنچه از سفره می‌افتد را بخورد فقر از او و از فرزندانش تا هفت نسل فقیر نمی‌شوند. در ورایت دیگری پیامبر ص می‌فرماید: مَنْ وَجَدَ كِسْرَةً أَوْ تَمْرَةً مُلْقَاةً فَأَكَلَهَا لَمْ تَقِرَّ فِي جَوْفِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اللَّهُ لَه‌[13] یعنی کسی که تکه نانی یا خرمایی را از زمین بردارد و بخورد، هنوز در درون او مستقر نشده است که خداوند گناهان او را می‌آمرزد. در روایتی از امام صادق ع آمده است:
أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَمَّا رُفِعَ الْخِوَانُ تَلَقَّطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ‌ يَنْفِي‌ الْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ الْوَلَد[14] یعنی نزد امام صادق ع غذا خوردیم و هنگام جمع کردن سفره آنچه که از آن افتاده بود را خوردند و فرمود این عمل فقر را برطرف و فرزند را زیاد می‌کند. زیاد کردن فرزند به معنای درمان نازایی است. کسانی که بچه نمی‌آوردند و یا بچه کم دارند این درمان نازایی یا کم زایی است. روایتی دیگری آمده است: دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى عَائِشَةَ فَرَأَى كِسْرَةً كَادَ أَنْ‌ يَطَأَهَا فَأَخَذَهَا فَأَكَلَهَا وَ قَالَ يَا حُمَيْرَاءُ أَكْرِمِي جِوَارَ نِعْمَةِ اللَّهِ عَلَيْكَ فَإِنَّهَا لَمْ تَنْفِرْ عَنْ قَوْمٍ فَكَادَتْ تَعُودُ إِلَيْهِم‌[15] یعنی رسول خدا ص بر عائشه وارد شد و نزدیک بود تکه نانی را پا بگذارد و آن را خوردند و فرمود ای حمیرا همسایگی با نعمت‌های الاهی را اکرام کند این نعمت‌ها از قومی کوچ نمی‌کنند مگر اینکه نزدیک باشد که برنگردند. تکه‌های نانی که از ظرف غذا یا سینی و یا سفره افتاده باشند دارو و شفا و درمان عمومی است. در روایت دیگری آمده است: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَأْكُلُ فَرَأَيْتُهُ يَتَتَبَّعُ مِثْلَ‌ السِّمْسِمِ‌ مِنَ الطَّعَامِ مَا سَقَطَ مِنَ الْخِوَانِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَتَبَّعُ هَذَا فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ هَذَا رِزْقُكَ فَلَا تَدَعْهُ أَمَا إِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاء[16] یعنی نزد امام صادق ع بودم در حالیکه مشغول غذاخوردن بود. او را دیدم که تکه غذاهایی اندازه کنجد را که از سفره افتاده بود را می‌خورد. عرض کردم فدایت شوم آیا این‌ها را میخورید؟ فرمود ای عبدالله این روزی تو است پس رهایش نکن آگاه باش که در آن شفاء از هر دردی است. در روایت دیگری آمده است: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا يَلْقَى مِنْ وَجَعِ الْخَاصِرَةِ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ‌ مِنْ‌ أَكْلِ مَا يَقَعُ مِنَ الْخِوَانِ‌[17] یعنی شکایت کرد مردی از درد خاصره. امام صادق ع فرمود: چه چیزی مانع می‌شود از خوردن آنچه از سفره و ظرف غذا که بیرون از آن می‌ریزد؟ در روایت دیگری آمده است: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعَ الْخَاصِرَةِ فَقَالَ عَلَيْكَ بِمَا يَسْقُطُ مِنَ الْخِوَانِ فَكُلْهُ فَفَعَلْتُ‌ ذَلِكَ‌ فَذَهَبَ‌ عَنِّي‌[18] یعنی شکایت کردم از درد خاصره(ناحیه از پهلو تا لگن) حضرت فرمود برتو باد خوردن آنچه که از ظرف غذا و سفره بیرون می‌ریزد. راوی می‌گوید آن‌ها را خوردم و درد از من رفت. مهم این است که صرفا بحث اسراف نیست بلکه دارو و درمان مطرح است کسی بیماری را ذکر می‌کند و حضرت ریزه نانها را به عنوان داروی آن بیماری بیان می‌کند. روایاتی که دال بر درمان بودن خوردن ریزه غذا ها است متعدد و زیاد است و قابل انکار نیست. البته روایتی است که باید قصد درمان وجود داشته باشد. در روایتی آمده است: كُلُوا مَا يَسْقُطُ مِنَ‌ الْخِوَانِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ بِإِذْنِ اللَّهِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَسْتَشْفِيَ بِه‌[19] یعنی بخورید آنچه که از سفره می‌ریزد چراکه در آن شفاء از هر درد و بیماری است به اذن خداوند برای آن کسی که از آن اراده شفاء کند. این روایت عمومیت را ثابت می‌کند البته برای کسی که از آن اراده درمان کند. از این روایت و روایات دیگر استفاده می‌شود کسانی که مشکل سرطان دارند و دچار بیماری‌های لاعلاج هستند می‌توانند با انجام این کار بهبود پیدا کنند چراکه درمان کل بیماری‌ها است و این عمل هیچ ضرر و هزینه‌ای ندارد. غذاهایی که در دست می‌ماند اگر لیس زده شود و خورده بشود هم مفید است: روایتی می‌فرماید: إِذَا أَكَلَ‌ أَحَدُكُمْ‌ طَعَاماً فَمَصَّ أَصَابِعَهُ الَّتِي أَكَلَ بِهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَارَكَ اللَّهُ فِيك‌[20] یعنی اگر کسی از شما غذایی را بخورد و انگشتانی که با آن‌ها غذا خورده را بمکد و لیس بزند خداوند به او می‌فرماید در تو برکت باد. ذکر دو نکته دو مطلب باقی مانده است اول اینکه اگر در خیابان یا درصحرا خورده نان یا غذایی بریزد جمع کردن و خوردن آن مطلوب نیست بلکه تنها سفارش به خوردن خورده غذاهایی شده است که درخانه از سفره می‌ریزد:
أَكَلْتُ‌ بَيْنَ‌ يَدَيْ‌ أَبِي‌ جَعْفَرٍ الثَّانِي ع حَتَّى إِذَا فَرَغْتُ وَ رُفِعَ الْخِوَانُ ذَهَبَ الْغُلَامُ يَرْفَعُ مَا وَقَعَ مِنْ فُتَاتِ الطَّعَامِ‌ فَقَالَ لَهُ مَا كَانَ فِي الصَّحْرَاءِ فَدَعْهُ وَ لَوْ فَخِذَ شَاةٍ وَ مَا كَانَ فِي الْبَيْتِ فَتَتَبَّعْهُ وَ الْقُطْه‌[21] یعنی پیش امام جواد ع غذا خوردم بعد از غذا غلام ریزه غذاها را جمع کرد حضرت فرمود در صحرا اگر چیزی بیفتد آن را رها کن اگر چه ران گوسفند باشد و آنچه در خانه از سفره بیرون می‌ریزد آن را دنبال کن و جمع کن و بخور. در روایت دیگر آمده است: مَنْ‌ أَكَلَ‌ فِي‌ مَنْزِلِهِ‌ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْ‌ءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِلطَّيْرِ وَ السَّبُع‌[22] یعنی کسی که درخانه خودش غذایی بخورد و چیزی از آن غذا بیرون بریزد، آن را بخورد. و کسی که در صحرا یا بیرون خانه بخورد آن را رها کند آن روزی پرندگان و درندگان است. مطلب دوم این است که کثیف و یا خاک داشته باشد نخورد و باید آن‌را بشورد. روایتی از پیامبر ص می‌فرماید: مَنْ‌ وَجَدَ كِسْرَةً فَأَكَلَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعَمِائَةِ حَسَنَةٍ وَ مَنْ وَجَدَهَا فِي قَذَرٍ فَغَسَلَهَا ثُمَّ رَفَعَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعُونَ حَسَنَة[23] یعنی کسی که تکه نانی را بخورد برای او هفتصد حسنه است و کسی که تکه نانی در جائی کثیف پیدا کند و آن را بشوید و بردارد برای او هفتاد حسنه است. روایتی داریم که تکه نانی در توالت افتاده بود پیامبر ص به غلام خود فرمود این‌را برای من نگه دار تا زمانیکه از توالت بیرون آمدم آنرا بخورم. بعد از برگشت از غلام پرسید آن تکه نان کجاست؟ غلام عرض کرد آن‌را خوردم حضرت فرمود آزادی و فرمود شما اهل بهشتی و اهل بهشت را به بردگی نمی‌گیرند. راز درمان تکه غذاهای بیرون سفره در چیست؟ شاید راز درمان تکه‌های غذای بیرون افتاده از سفره این باشد که یک ذره میکروب و باکتری دارد این باکتری وقتی واردبدن می‌شود بدن قدرت سرکوب آن را دارد و در مقابل آن میکروب واکسینه می‌شود. حکمت دیگر آن این است که غذای میکروب ها همین غذاهایی است که در بیرون سفره می‌افتد. اگر این ریزه غذا ها را جمع شود غذایی برای میکروب‌ها باقی نمی‌ماند. بنابراین از زیاد شدن میکروب در خانه جلوگیری می‌شود. نکته دیگر اینکه طب اسلامی برای ایجاد یک باور درست دربین مردم از همه راه‌ها و از هر بیانی بهره می‌برد. چرا که ترویج دارو خود درمان بیماری است. برای ترویج خوردن خورده غذاهای بیرون سفره ثواب و حسنه و برکت ذکر می‌کند. همچنین بیان می‌کند که خداوند به یک همچین شخصی می‌فرماید در تو برکت باد. این روش طب اسلامی است. [1] دعائم الاسلام، ابن حیون، ج2 ص145. [2] الخصال، شیخ صدوق، ج1 ص249. [3] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص67. [4] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج8 ص273. [5] طب الرضا ع، امام رضا ع، ص42. [6] من لایحضر، شیخ صدوق، ج1 ص126. [7] قرب الاسناد، حمیری، ط حدیثه، ص110. [8] کتاب الماء، ازدی، ج2 ص699. [9] کتاب الماء، ازدی، ج3 ص1202. [10] من لایحضر، شیخ صدوق، ج1 ص126. [11] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص146. [12] المحاسن، برقی، ج2 ص444. [13] المحاسن، برقی، ج2 ص445. [14] المحاسن، برقی، ج2 ص444. [15] المحاسن، برقی، ج2 ص445. [16] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص301. [17] المحاسن، برقی، ج2 ص444. [18] المحاسن، برقی، ج2 ص444. [19] المحاسن، برقی، ج2 ص444. [20] الخصال، شیخ صدوق، ج1 ص613. [21] من لایحضر، شیخ صدوق، ج3 ص356. [22] المحاسن، برقی، ج2 ص445. [23] المحاسن، برقی، ج2 ص445. # صفرا @Tebsamin
صفرا خلطی گرم تر و سبک تر از خون است که رنگ زرد دارد و مزه ای تلخ، در کبد (جگر) بوجود می آید و برخی اندام مثل قلب و شش ها، ریه، شرائین، کیسه صفراء (زَهره) از آن مصرف می کنند. صفرا بخاطر رقیق بودن و تیزی در تمامی عروق نفوذ می کند و این برای دیابتی های صفراوی، عوارض زخم پا و کوری دیده نمی شود. همچنین افراد صفراوی سکته قلبی و مغزی نمی کنند. صفرا بلغم را خنثی می کند. صفرا بر دو نوع است: صفرای طبیعی در موارد بالا صرف می شود. صفرای غیر طبیعی گاهی با خلطی (بلغم و سودا) ترکیب می شود (آمیزش) و گاهی خود خلط روند بد شدن را طی می کند (سوختن) و سودا می شود. زرد شدن پوست و چشم زبری زبان خشکی دهان و بینی بی میلی نسبت به غذا احساس لرزه در بدن تندخوئی و بهانه گیری جوش صورت تعریق زیاد خارش پوست و اگزما ریزش موضعی مو شوره سر لکه های پوستی تلخی دهان تشنگی و سوزش جگر کدر شدن ادرار ناراحتی معده و تهوع کم اشتهائی عصبانیت آنی درد شقیقه استعداد نازائی ضعف بینائی سرسام(قرانیطس) بی خوابی، هذیان، خیالات بد سر گیجه @Tebsamin
غذاهای مفید برای تنظیم خلط صفرا غذاهای ترش، خنک و مرطوب آلو بخار، انار، هلو خوراک قارچ کدو تنبل، نارگیل، اسفناج، کاهو عدس، لیمو عمانی، پیاز، چغندر، سیر، موسیر پونه، تره، شبدر گوشت خروس و گاو اسپند چای و عسل دارچین، زعفران، زیره، گلپر بادام ها، پسته انار ترش شربت خاکشیر، بارهنگ، تخم ریحان، اسپرزه ترشی طبیعی (شاتوت، زرشک، لیمو ترش، آب نارنج) مرکبات سوپ جو روغن زیتون میوه و سبزی ها ماست چکیده ترب ها، شلغم، هویج، توت ها، خیار، تربچه انگور ترش سیب گیلاس کنجد @Tebsamin
غذاهای مضر برای افراد صفراوی غذاهای گرم و خشک و غذاهای مضر یا کم فایده مثل سرخ کردنی ها شیرینی ها غذای چرب قند و شکر ادویه تند گوشت زیاد تخم مرغ غذای ساندویچی غذای فریز و زودپز شده آش رشته ماکارونی نوشابه @Tebsamin
درمان زود انزالی در مردان بیضه از حداکثر 900 لوله ی پیچدار منی ساز(seminiferous tubules) تشکیل شده که در آنها اسپرم ساخته می شود و طول متوسط هریک از لوله ها بیش از 0.5 متر است. سپس اسپرم به اپیدیدیم(epididymis) تخلیه می گردد که آن نیز لوله ای پیچدار به طول حدود 6 متر است. اپیدیدیم به مجرای دفران(vas deferens) منتهی می شود و مجرای دفران درست پیش از ورود به غده ی پروستات(prostate gland) متسع می گردد و آمپول مجرای دفران را می سازد. در هر طرف پروستات یک کیسه ی منی(seminal vesicle) وجود دارد که به انتهای پروستاتی آمپول باز می شود. محتویات هم آمپول و هم کیسه ی منی وارد مجرای انزالی(ejaculatory duct) می گردد که با گذر از تنه ی غده ی پروستات ٬ به پیشابراه (اورترای) داخلی(internal urethra) تخلیه می شود. مجرای پروستاتی(prostatic ducts) هم از غده ی پروستات به مجرای انزالی و از آنجا به پیشابراهی پروستاتی تخلیه می گردد. و بالاخره ٬ اورترا (پیشابراه) آخرین حلقه ی ارتباطی بیضه با خارج است. اورترا دارای موکوسی است که از تعداد زیادی غده ی ریز اورترال(urethral glands) در تمام طول آن ترشح می شود و به میزان بیشتری هم از غدد بولبواورترال(bulbourethral) یا غدد کوپر دو طرف در نزدیک مبدا اورترا ترشح می گردد . حال به بررسی بیماری زود انزالی می پردازیم مهمترین عامل برای انزال طبیعی، وجود یک سیستم عصبی طبیعی است. هر نوع آسیب به سیستم عصبی سبب اختلال در انزال می شود. به طور کل در درمان داروئی 2 نکته رعایت می شود: 1- درمان داروئی انزال زودرس بصورت روزانه است، یعنی لازم است بیمار داروی تجویز شده را هر روز تا موقعیکه پزشک معالج صلاح می داند مصرف نماید، به عبارتی دیگر، مصرف یک داروی بخصوص چند ساعت قبل از رابطة زناشوئی، جایگاهی در درمان ریشه ای انزال زودرس ندارد. 2- درمان داروئی انزال زودرس دراز مدت است و برای ظهور اثرات درمانی داروی تجویز شده معمولاً حداقل دو هفته باید منتظر شد. که درمان در طب سنتی تا حدودی شبیه به روش فوق است ولی اثرات آن زودتر ظهور می یابد و نیز در صورت وجود سوء مزاج شدید طبیب باید قبل از شروع به درمان به رفع سوء مزاج اقدام نماید و سپس داروی پایه ی زودانزالی را برای بیمار تجویز نماید. البته در نسخ طب سنتی نسخه هایی نیز وجود دارد که 2 الی 3 ساعت قبل از جماع خورده می شود و اثرات امساک را در بدن بیمار ایجاد می نماید که در این نسخ معمولا از مفرداتی نظیر افیون، تاتوره، شیر برگد و ... استفاده می شود و البته باید توجه داشت که این نسخ اثر درمانی ندارند و معمولا مخدر و مجفف می باشند. درمان به روش طب سنتی : متاسفانه در کتب طب سنتی نظیر قانون به طور مستقیم پیرامون بیماری زودانزالی مطلبی ذکر نگردیده است و شرح داده نشده است و بیشتر مطالب موجود حاصل تحقیقات و مکتوبات اطبای نسل جدید بالاخص حکمای هند و پاکستان می باشد. مثلا برخی ها علت این عارضه را رقت منی دانسته اند و در تجویز های خود از مغلظات نظیر بهمن، موصلی سفید، ثعلب، نشاسته و ... استفاده می کنند و نکته آن است که اگرچه رقت منی می تواند باعث این اختلال شود ولی در کل سهم آن بسیار کم است و نمی توان آن را اساس نسخه پیچی خود قرار داد.یا برخی ها آن را بیماری غدی(گرم و خشک) و دوای آن را اعصابی(سرد و تر) می دانند و ... و نظریه صحیح عبارتست از : ضعف نیروی ماسکه، رسوب سودا در اطراف اعصاب اندام تناسلی درگیر، رقت منی، ضعف مغز و اعصاب و اضطراب می باشد که در نتیجه این مشکلات فرد نمی تواند انزال را کنترل و به تاخیر بیاندازد. باید دانست که زمان طبیعی انزال در مردان بین 2 الی 6 دقیقه می باشد که کم تر یا بیشتر بودن آن زودانزالی یا دیر انزالی نامیده می شود . (البته اکثر افراد مبتلا به زودانزالی در جامعه ما زمان انزالشان کم تر از 30 ثانیه می باشد.) و فرد سالم باید بتواند انزال خود را تا 6 دقیقه کنترل و به تاخیر بیاندازد که برای این کار فرد باید دارای سیستم عصب محیطی و مرکزی طبیعی باشد. متاسفانه به علت زندگی ماشینی و صنعتی، مشغلات فراوان فکری، مشکلات اقتصادی، رفتارهای ناهنجار و خلاف شرع، آلودگی صوتی، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، آلودگی آب و هوا، امواج الکترومغناطیس فراوان و ... تمامی افراد به نوعی مبتلا به ضعف اعصاب می باشند که زمینه بروز این عارضه را دوچندان می کنند. روش درمان: 1- در صورت ابتلا به سوء مزاج شدید، بیمار باید یک دوره پاکسازی را طی نماید. برای تشخیص سوء مزاج دستگاه تناسلی و ابزار آب پشت به موارد زیر در بیمار توجه نمائید:
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه آشکار، برجسته و کلفت می باشد، به سرعت موی بر زهار و اطراف زهار می روید که پرپشت و زبر است، به سرعت منی از آلت تناسلی خارج می شود(و این سرعت با زودانزالی متفاوت است و منظور جهش منی می باشد) و آلت تناسلی در طول رشد خوبی دارد. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه پنهان، کم حجم و نازک می باشد، به کندی موی بر زهار و اطراف زهار می روید که کم پشت و نازک است، رشد طولی آلت تناسلی مرد کم است و سرعت تخلیه منی کند می باشد. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج رطوبی باشد: منی کم مایه و آبکی است، حجم منی زیاد می باشد، کندی در نعوظ آلت تناسلی مشاهده می شود و رشد عرضی آلت تناسلی زیاد است. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج خشک باشد: منی پرمایه و غلیظ است، حجم منی کم می باشد، آلت تناسلی مرد نحیف و لاغر می باشد و به علت وجود باد زیاد، نعوظ آلت تناسلی خوب است. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و خشک باشد: گوهر منی محکم و نیرومند است، با کم ترین تماس با جنس مخالف یا در برخی موارد فکر جماع باعث انزال منی می شود، اسپرم ها در بیشتر موارد بارآور می باشند، خیلی سریع و با شدت آرزوی جماع می کنند و با نیرومندی هر چه تمام تر آلت تناسلی برمی خیزد، لکن از جماع نیز به سرعت فارغ می شوند.و اگر صفرا بیشتر غلبه نماید آب پشت کم می شود و آلت زیاد نعوظ می کند و موی بر عانه زیاد می روید،آلت تناسلی دراز و لاغر می باشد و بیضه ها کوچک است. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و تر باشند : موهای روی عانه کمتر و حجم منی بیشتر از حالت گرم و خشک است، نیروی جماع زیاد است، منی زود تخلیه می شود، بیضه ها بزرگ می باشند، قدرت نعوظ متوسط است، خواب های جنسی زیاد می بینند، آلت تناسلی دراز و کلفت می باشد(البته طول آن از مزاج گرم و خشک کم تر است) اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و تر باشد: اطراف زهار مو نمی روید، تمایل جنسی کم است، منی کم مایه است، منی کم است و به کندی بیرون می اید، کم تر آب پشت به نطفه ی باردار می انجامد، نعوظ کم و سست است و اندازه آلت تناسلی کوچک است. اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و خشک باشد: منی غلیظ و پرمایه است، حجم منی کم است، تمایل به جماع زیاد است لکن توانایی جنسی کم است، نعوظ خوب است، اندازه آلت تناسلی متوسط و در عرض نحیف است. و درمانگر طب سنتی در صورت مشاهده سوء مزاج شدید عضو یا کل بدن باید بوسیله استفاده از منضج ها، مسهلات و مبدلات اقدام به پاکسازی و رفع سوء مزاج نماید. البته پاکسازی باعث ضعف می شود و متخصص طب سنتی در صورت ابتلا شدید بیمار باید اقدام به پاکسازی نماید! تعریف منضج: دارویی است که برای پختن و به قوام آوردن خلط، جهت آماده ساختن آن برای تخلیه بوسیله داروهای مسهلبکار می‌رود. و به عبارتی عمل نضج به قوام آوردن اخلاط است. یعنی هر چه خلط غلیظ است (مانند بلغمو سودای غلیظ) رقیق کرده، و هر چه خلط رقیق است (مانندصفراو بلغم آبی) ، غلیظ‌تر نموده و به غلظتی که مناسب اسهال آن است برساند و خلط دم نیاز به نضج ندارد، و فقط وقتی که خون همراه خلط‌های دیگری باشد، باید آن خلط‌ها را به پختگی و نضج رساند. تعریف مسهل: عبارت است از عبور مدفوعی که بطور غیر طبیعی آبکی یا شکل نگرفته است و تواتر افزایش یافته ای را دارد ( از نظر علمی وزن مدفوع بیش از 200 گرم در روز را اسهال گویند) و مسهل ماده مرض را از عروق (فضای معده و روده و نواحی اطراف آن ) و از سراسر بدن به داخل روده و سپس به خارج از بدن فرو میریزد و به عنوان مثال اگر در مغز فردی ماده بلغمی تجمع پیدا کرده باشد باید ابتدا با داروی منضج آن ماده بلغمی را آماده دفع کرد و سپس با مصرف مسهل مناسب تخلیه و از طریق روده ها دفع شود. بنابراین سطح عملکرد مسهل تنها روده نیست بلکه روی مغز یا مفاصل، قلب یا کبد هم تاثیر می گذارد. بنابراین نباید به هیچ عنوان به جای ملین از آن استفاده کرد.ویژگی ملین ها این است که می توان آن را برای همه افراد از جمله کودکان، افراد مسن و حتی زنان باردار به کار برد؛ به عنوان مثال ملین گل قند ترکیب گل محمدی و عسل است و در آفتاب تهیه می شود یا برای افراد گرم مزاج می توان از آلو یا اسفرزه استفاده کرد اما مسهل ها را نمی توان به راحتی برای همه افراد از جمله زنان باردار یا کودکان و افراد مسن به کار برد. تعریف معدل: معدلات يعنی داروهايي که پس از دفع بيماری، بيمار و اندام مربوطه را تقويت می‏کنند و خلط مربوطه را معتدل کرده تا بيماری عود نکند. که معمولا پس از پاکسازی تجویز می شود.
چرا نباید تجویز منضج و مسهل همزمان باشد: زیرا نضج اخلاط زمانبر می باشند و تا وقتی که اخلاط به نضج نیایند آمادگی دفع از بدن را ندارند و دادن مسهل به صورت روزانه باعث دفع رطوبات و اخلاط رقیق می شود که در اثر این فعل اخلاط غیر طبیعی مقصود ما متکاثف می گردند و تخلیه آنان سخت تر خواهد شد و نیز باید دانست که نضج اخلاط انرژی بر می باشد و حال با دادن مسهل ما در بدن ضعف ایجاد می کنیم و با این کار بدن از نضج کامل اخلاط باز خواهد ماند و نیز این کار در برخی موارد باعث حرکت ماده کامل نضج نیافته شده و ممکن است که ماده در مسیر باعث ایجاد سده و مرض شود از این روست که باید ابتدا منضج داده شود و پس از مشاهده علائم نضج خلط مربوطه، مسهل آن خلط تجویز شود.و استفاده روزانه از مسهل ها توان بیمار را کاسته و وی را از مقابله با بیماری باز می دارد و اگر از مسهل ضعیف استفاده شود اثر گذار نبوده و توانایی خروج اخلاط از سراسر بدن را نخواهد داشت و از این رو دادن مسهل ضعیف به صورت روزانه هم جایز نمی باشد. نکته بسیار مهم: بنا بر مکتوبات مکتب مفرد اعضا، برای تخلیه صفرا به جای استفاده از مسهل از مدرات استفاده می کنند و معتقدند که با اسهال خلط صفرا به صورت کامل تخلیه نمی شود و نیز برای اخراج بلغم پس از به نضج رساندن از معرق ها استفاده می کنند و برای سودا از مسهل استفاده می کنند و بنده توصیه می کنم پس از تکمیل دوره های پاکسازی فوق از عرق یا دم کرده های مدر بول یا معرق برای پاکسازی کامل تر بلغم و صفرا استفاده نمائید. 2- استفاده روزانه از داروی پایه زودانزالی به صورت بلند مدت( زیرا تقویت اعصاب و اندام های دستگاه تناسلی بالاخص دریچه انزال زمانبر می باشد.) همان طور که برای درمان هر بیماری در طب اخلاطی داروی پایه ای وجود دارد برای درمان زودانزالی نیز داروی پایه ای وجود دارد که برای دستیابی بدان باید هفت خان رستم را گذراند که در زیر شما را با اصول نسخه نویسی داروی پایه زودانزالی آشنا خواهیم کرد. برای هر دارو باید موارد زیر را مشخص نمائید: طبیعت دارو چه باشد؟ چه افعال و خواصی از دارو انتظار دارید؟ مقصد دارو کجاست؟ و ... برای پاسخ دادن به سوالات فوق ابتدا باید اعضای درگیر را بررسی نموده و مزاج طبیعی آن ها را بدانیم. مزاج غالب آن ها سردی و تری است پس دارویمان باید مزاج غالبش حار و یابس باشد تا بتواند سوء مزاج آن ها را درمان کند و نیز درجه آن 2 باشد.و باید در آن تدابیری پیشه کرد تا بتواند صفرای متکاثف را مهار نماید. مقصد داروی ما اعصاب محیطی سمپاتیک خارج شده از مهره های T12 تا L5 و اندام های تناسلی فرد مذکر می باشد و نیز باید تا حدودی مغز را تقویت کند که برای رسیدن دارو به مقصد مورد نظرمان باید از داروهای بالخاصیه مقوی باه به عنوان بدرقه استفاده نمائیم تا داروهای دیگر را به هدف برسانند. و حال به افعال خواص دارو می پردازیم که مهم ترین بخش نسخه پیچی است که باید در این مرحله بدانیم که چه افعالی را می خواهیم انجام دهیم و طبق آن ها، مفردات دارای آن افعال و خواص را طبق اصول خاصی در کنار هم بچینیم برای مثال فردی دارای ضعف یا کمبود اسپرم می باشد که برای رفع این بیماری، دارو باید دارای افعال و خواصی نظیر مولد منی، مغلظ منی، مقوی باه و ... باشد یا خانمی داریم که مبتلا به عفونت رحم و نیز چند بار سقط جنین کرده که باید برای وی از دارویی با خاصیت قابض، مجفف، آنتی بیوتیک و با مزاج سرد و خشک بدهیم و ... و حال افعال و خواص داروی پایه ی زود انزالی به شرح زیر می باشد: مقوی مغز و اعصاب، مُمسِک، مجفف ضعیف، مقوی باه، مسخن، محلل، مصفی خون و مفتح که طبیب می باید از مفردات فوق و سایر مفرداتی که بالخاصیه و بالفعل مناسبند، طبق دوزهای مشخص و تدابیر ویژه اقدام به نسخه نویسی و شروع به درمان نماید. نکته: متاسفانه تا کنون نسخه داروی پایه قوی و مجرب توسط اساتید داروسازی طب سنتی کشورمان جهت درمان ریشه ای زودانزالی معرفی نگردیده است و در کتب منبع طب سنتی ایران هم نسخه مجرب یافت نمی شود و معمولا نسخ موجود در کتب حکمای هند و پاکستان نیز کامل ذکر نگردیده است و این نسخ فاقد نکات ریز (فوت ها) می باشد.(بالاخص در بخش کشته جات و تدابیر) و علاوه بر آن بیشتر نسخ بر اساس مغلظات و مخدرات چیده شده است.(که خیلی جالب نیست) که به لطف پروردگار با تلاش و کوشش محققین طب سنتی کشور، ما در سال 1391 موفق به ساخت نسخه ای کامل در زمینه درمان این بیماری شدیم که پس از تست های بالینی و آزمایشگاهی فراوان نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است. که این نسخه با نام ادویه مُمسِک در بازار ایران یافت می شود که در آن از مفردات موجود در ایران، هند، پاکستان، عراق استفاده شده است. جهت درمان ریشه ای و دائمی، بیمار باید به مدت 90 روز، هر شب حداقل نیم ساعت قبل از شام 3 گرم از ادویه فوق را با یک فنجان آب ولرم میل کند.