به نام خدا
عید قربان، یاد بود بی همتای سر سپاری محض ابراهیم و اسماعیل در برابر پروردگار
و معجزه بی بدیل سخاوت و مهربانی ذات حق تعالی بر شما ، خانواده محترمتان مبارک باد.
التماس دعا
جهاد تبیین از منظر مقام معظم رهبری: نکته سوّمی که در باب جهاد تبیین عرض میکنیم، این است که بایستی در جهاد تبیین، راه پیشرفت و تعالی مادّی ملّت از بیراههها و کجراههها جدا بشود؛ یکی از مسائل مهم این است. ما یک روزی سالها پیش در خطبه نماز جمعه گفتیم «خودیها و غیر خودیها»، جنجال شد که «چرا تقسیم میکنید به خودی و غیر خودی»، در حالی که همان حضراتی که این مسئله را مطرح میکردند، بارها و بارها خودشان خودی و غیر خودی را در مسائل گوناگون اِعمال کردند. بحث «خودی و غیر خودی» یک بحث اساسی است؛ نه خودیِ به معنای خویشاوند یا هممسلک یا همحزب یا همفکر در مسائل گروه؛ نه، خودی در اعتقاد به راه اسلام، در اعتقاد به نظر قرآن، در اعتقاد به ایمان اسلامی و حرکت عظیم جمهوری اسلامی که این همه برای آن هزینه شده. این مهم است؛ این راه صحیح از کجراهه و بیراهه بایستی جدا بشود، روشن بشود؛ در جهاد تبیین، این معنا مهم است.
و نکته پایانی در باب جهاد تبیین این است ــ که این تحذیر خود ما است، تهدید خود ما است ــ که بدانیم که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد؛ یعنی اگر من و شما کارمان را درست انجام ندهیم، آن که برایش صرفاً دنیا مطرح است ــ دنیای شخص خودش، یعنی هوسهای خودش، آرزوهای خودش، خواستههای شخصی خودش ــ حتّی دین را هم در خدمت خواهد گرفت. این جمله در نامه معروف امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به جناب مالک اشتر است. حضرت شرح میدهند که کسانی را انتخاب کن که این خصوصیّات را داشته باشد؛ [به طور] مفصّل خصوصیّاتی را ذکر میکنند، میگویند اینها را برای همکاری خودت انتخاب کن؛ بعد که آن خصوصیّات را بیان میکنند میفرمایند: فَانظُر فی ذٰلِکَ نَظَراً بَلیغا؛ با دقّت نگاه کن، با دقّت نظر کن؛ فَاِنَّ هٰذَا الدّینَ قَد کانَ اَسیراً فی اَیدِی الاَشرار. عجیب است! این را امیرالمؤمنین به مالک اشتر میگوید؛ یعنی بیست و چند سال بعد از رحلت پیغمبر؛ این اشاره به همین تسلّط بنیامیّه و عناصر آنچنانی است دیگر؛ آن کسانی که نماز صبح را چهار رکعت یا شش رکعت میخواندند، بعد هم میگفتند که حالمان خوب است، خوش است، اگر بخواهید، بیشتر هم برایتان میخوانیم. فَاِنَّ هٰذَا الدّینَ قَد کانَ اَسیراً فی اَیدِی الاَشرارِ یُعمَلُ فیهِ بِا لهَوىٰ وَ تُطلَبُ بِهِ الدُّنیا؛ دین را وسیله به دست آوردن دنیا و اطفاء شهوات خودشان قرار بدهند. به خدای متعال پناه میبریم از اینکه در این دامهای سخت شیطان قرار بگیریم؛ چه خودمان، چه مردممان. و امیدواریم که از این حرفهایی که زدیم، انشاءالله خودمان در درجه اوّل متّعظ بشویم؛ بعد هم این حرفها اثر کند.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
https://eitaa.com/tehranH
هدایت شده از اخبار رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ | امتحان الهی
رهبر انقلاب: اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیدهی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است...
امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطهی اصلیاش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید ... امتحان الهی برای این نیست که خدا ما را بشناسد، ببیند ما در چه وزنی، در چه حدی هستیم؛ خود امتحان در حقیقت یک گام است به سوی مقصد... امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد. ۱۳۸۹/۸/۲۶
دهم ذیالحجه، عید قربان
💠 @akhbar_rahbar
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و دعا برای نزدیک شدن پیروزی قطعی فلسطین توسط رهبر انقلاب اسلامی
✍ حسابهای رسانه KHAMENEI.IR در شبکه اجتماعی ایکس، جملهای از رهبر انقلاب اسلامی در تبریک عید قربان و دعا برای پیروزی فلسطین را متتشر کردند:
🔻 فرارسیدن عید سعید قربان را تبریک عرض میکنم به همهی مسلمانان و از خداوند متعال نزدیک شدن روز پیروزی فلسطین را که امری قطعی است، مسئلت میکنم.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیادت رهبر انقلاب از آیتالله مکارم شیرازی
در پی کسالت و بستریشدن حضرت آیتالله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یکی از بیمارستانهای تهران، از ایشان عیادت کردند.
💠 @akhbar_rahbar
جهاد تبیین در بیانات مقام معظم رهبری:
کوشش جوان دانشپژوه، چه در دانشگاه، چه در حوزه؛ فعّالان عرصه خدمات اجتماعی فعّالان میدان کمکهای مؤمنانه که موارد زیادیاش را در این یکی دو سه سال اخیر در قضایای مختلف، ملّت ایران به بهترین وجهی انجام دادند و شاهد بودند؛ فعّالان حوزه دفاع نظامی؛ فعّالان جهاد تبیین؛ همین چیزهایی که جناب آقای آلهاشم الان در سخنرانیشان گفتند و گزارش دادند که دارد انجام میگیرد. کارکنان خدوم حکومتی؛ در مجموعهی حکومت، در سه قوّه، کارکنانی که مشغول خدمت صادقانه و مخلصانه هستند. روشنگریهای روشنگران عرصهی سیاسی؛ بسیاری از افراد هستند که در عرصهی سیاسی روشنگری میکنند، حقایق را برای مردم در رسانههای مختلف [روشن میکنند] و امروز خوشبختانه در فضای مجازی، این کار به صورت خوبی از طریق افرادی که احساس مسئولیّت میکنند در حال انجام است، و همچنین در مطبوعات و عمدتاً در رسانه ملّی. کمک به مراکز مقاومت؛ آن کسانی که مراکز مقاومت در منطقه ما و دنیای اسلام را کمک میرسانند، اینها در حقیقت برای تداوم انقلاب و برای استمرار انقلاب دارند کار میکنند. و همین طور کسانی که آماده حضور در میدانها هستند در حوادث گوناگون؛ فرض کنید قضیّه دفاع از حرم پیش میآید، کسانی میآیند وارد میدان میشوند؛ گاهی مسائل گوناگونی در داخل به وجود میآید، مثلاً نهم دی -که البتّه در تبریز هشتم دی، یک روز زودتر از همه وارد میدان شدند- کسانی میآیند وارد میدان میشوند. همه این حرکتها، حرکتهای استمرار انقلابند؛ همه اینها اجزای یک حرکت عمومی هستند که ما اسم آن حرکت را میگذاریم «حرکت تداوم انقلاب و استمرار انقلاب» که همه با نگاه به هدفهای بزرگ انقلاب و هدفهای بلند انقلاب انجام میگیرد.۱۴۰۰/۱۱/۲۸
بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی
https://eitaa.com/tehranH
هدایت شده از اخبار رهبر انقلاب
منهایِ تخریب
«روش اسلامی نقد» از منظر حضرت آیتالله خامنهای
💠 @akhbar_rahbar
جهاد تبیین از منظر مقام معظم رهبری: متولّیان رسانهها در درجه اوّل مسئولند؛ چه رسانه ملّی و چه سایر رسانههای گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعه مطبوعات، همه موظّفند در این زمینه وارد این میدان بشوند و هر کسی که یک مرکزی و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد، در این زمینه موظّف است. در کشور هزاران حماسه به وجود میآید؛ در طول این سالها، در طول این چهار دهه در کشور چقدر کارهای بزرگ انجام گرفته، چقدر کارهای حماسهآمیز انجام گرفته! خب اینها بایستی بیان بشود؛ اینها را دشمن کتمان میکند، دشمن اجازه نمیدهد [پخش بشود]. در عرصههای اجتماعی، در عرصههای اقتصادی، در عرصههای عمرانی، در عرصههای آموزشی، در عرصههای بهداشت و درمان، در صنعت، در صنعت! آن روز یک جمعی از فعّالان صنعتی اینجا بودند، گزارش میدادند -تعداد معدودی از آنها گزارش دادند- همراه گزارش آنها تصویرِ این فعّالیّتها هم نشان داده میشد اینجا در این حسینیّه؛ حیرتآور بود؛ واقعاً حیرتآور است؛ هیچ خبری از اینها در مجموعه رسانهای کشور نیست؛ این خیلی چیز عجیبی است. این همه کار دارد انجام میگیرد، این همه کارهای مهم، کارهای مفید، همه اینها حماسه است. در عرصههای عمرانی، در عرصههای دینی و فرهنگی، در عرصههای دفاعی و امنیّتی، در عرصههای دفاعی و امنیّتی.
حالا شما خودتان با مسائل و پیشرفتهای نیروی هوایی آشنا هستید دیگر، کارهایی را تولید کردهاید، کارهایی را ساختهاید، کدام از اینها در جامعه درست منعکس است؟ خب ما کمکاری داریم؛ در این زمینهها واقعاً کمکاری داریم. و همینهایی که من الان گفتم -زمینههای اجتماعی، زمینههای فعّالیّتهای اقتصادی، فعّالیّتهای دیپلماسی و سیاسی، فعّالیّتهای عمرانی؛ این همه کار عمرانی در کشور- هر کدام از این سرفصلها میتواند یک عنوانی باشد برای فعّالیّت جهاد تبیین. و نباید گذاشت که برخی از مشکلات -خب کشور مشکلاتی دارد؛ مشکلات اقتصادی هست، مشکلات معیشتی هست- بر روی این حماسهها گرد و غبار بنشاند و آنها را از چشم مردم پنهان کند. این مشکلات به جای خود محفوظ، و باید تلاش بشود تا مشکلات برطرف بشود؛ شکّی نیست امّا آن کارهای مهم و پیشرفتهای مهم، ساخت و سازهای مهم، فعّالیّتهای ارزشمند در زمینههای گوناگون نبایستی فراموش بشود.۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش
https://eitaa.com/tehranH
هدایت شده از مجید سرگزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دولتی با این حجم از فساد چطور نماینده اش بدون خجالت از مردم کاندید میشه ؟
🔹اگر سرنوشت مملکت براتون مهمه اینو پخش کنید تا برای عده ای ظلم های دولت اصلاحات یادآوری بشه...
#نشر_حداکثری_دهید
✅ کانال #مجید_سرگزی/عضوشوید👇
@sargazimajid
@sargazimajid
جهاد تبیین در بیانات مقام معظم رهبری:
مطلبی که من بیشتر میخواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را میشنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرّر تکرار کردهام. من میخواهم بگویم آن روز که این حرکت تاریخی نوزدهم بهمن در برابر امام انجام گرفت، اگر آن عکسی که از این واقعه منتشر شد، منتشر نمیشد، یعنی این کار تبیینی اگر انجام نمیگرفت، این حادثه نه این جور ماندگار میشد، نه اثرگذار میشد؛ یک حادثهای بود مثل حوادث فراوان دیگری که اتّفاق میافتد و فراموش میشود. عامل ماندگاری و اثرگذاری این حادثه عبارت بود از همان قاب تصویر هنرمندانهای که از این منتشر شد؛ تبیین، این است، تبلیغ کردن و نشان دادن، این است. به برکت یک کار محدود و کوچک رسانهای -آن روز امکانات رسانهای مثل امروز نبود، خیلی محدود بود- یک حرکت مثل حرکت بیعت نیروی هوایی در روز نوزدهم بهمن میشود تاریخساز، میشود ماندگار، میشود اثرگذار، میشود تحوّلبخش؛ مسئله «روایت درست» این است؛ این مسئله «روایت درست حوادث» که بنده تأکید میکنم، این است که امروز با گسترش رسانهها -که حالا امروز نسبت به آن روز اگر نگاه کنیم، نمیشود گفت صدها برابر، شاید هزارها برابرِ آن روز با این فضای مجازی و این ماهوارهها و این چیزهایی که امروز هست و آن روز نبود، قضیّه تفاوت کرده- اهمّیّت مسئله هم به همین اندازه زیاد شده... ساواکِ رژیمِ طاغوت محلّی بود که انواع و اقسام شکنجههای سازمانهای اطّلاعاتی اسرائیل و آمریکا را در آنجا اِعمال میکردند؛ بعضیها را شاید آزمایش میکردند -به صورت آزمایشی- و خیلی از آنها را اِعمال میکردند که عدّهی بسیاری از آن کسانی که آن شکنجهها را تحمّل کردند، الان زندهاند و آثار آن شکنجهها هنوز در جسم آنها باقی است، و دارند رنج میبرند. این چهره خبیث و زشت و سرتاپا جنایتِ ساواک را هم حتّی میخواهند تزیین کنند و آرایش کنند و به شکل دیگری نشان بدهند! یعنی مأمورِ آن روز ساواک که شاید بدنامترین چهره در کشور بود، خاطرهنویسی میکند و جوری حرف میزند که کأنّه ساواک -[یعنی] مرکز شکنجه و مرکز ظلم و مانند اینها- یک چهره روشنِ منوّری دارد. متقابلاً در مورد انقلاب، هر چه میتوانند چهره انقلاب را، چهره امام را، فعّالیّتهای این چهل سال را مخدوش میکنند؛ تا آنجایی که از عهدهشان بر میآید سعی میکنند این را مخدوش کنند.
از پیشرفتها، از نقاط مثبت، نقاط قوّت، مطلقاً نشانهای در این مجموعه امپراتوری رسانهای غرب شما مشاهده نمیکنید؛ کتمان حقایق. متقابلاً اگر یک نقطهضعفی وجود دارد -که البتّه وجود دارد؛ هیچ کشوری و هیچ نظامی بدون نقطهضعف نیست- یک نقطهضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند؛ این یک کار عجیبی است که امروز انجام میگیرد. به همین جهت است که «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند.۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش
https://eitaa.com/tehranH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 امامخامنهای مدظلهالعالی: #برجام یعنی سم مهلک و خسارت محض!
▪️◾️▪️
#خود_تحقیرها
#روشنگری
#حافظه_تاریخی
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال فرهنگی برای وطن
🇮🇷 @tehranH
جهاد تبیین در بیانات مقام معظم رهبری:
هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فیسبیلالله، جهاد در راه احیای مکتب اهلبیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت. خب ائمّه (علیهم السّلام) چه جور جهادی میکردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمیکردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّه ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرر تکرار میکنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته بسیار مهم استفاده میشود.
یک نکته دیگر در باب هیئت این است که هیئت یک ساختاری است که هم دارای مغز و معنا است، هم دارای تحرّک و پویایی است؛ فقط فکر و معنویّت و درس و تعلیم نیست، تحرّک و پویایی هم در هیئت وجود دارد. مغز و معنا همان مکتب است؛ تبیین مکتب. در هیئتها تبیینِ مکتب میشود. اینکه عرض میکنیم «میشود»، یعنی باید بشود. طبیعت هیئت این است: هیئت محلّ تبیین است، محلّ بیان است، محلّ بیان مهمترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محلّ پاسخ به سؤالها است.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، نعمت یاد امام حسین را روزبهروز در کشور ما فراوانتر و مستدامتر بفرما. پروردگارا! زبانهایی که با مدیحه حسینبنعلی و خاندان پیغمبر حرکت میکنند، مورد لطف و برکت خودت قرار بده. پروردگارا! هیئتهای ما را، هیئتهای امام صادقپسند قرار بده؛ ما را سربازان جهادِ عظیمِ این روزگار که «جهاد تبیین» است، قرار بده. پروردگارا! ارواح طیّبه امام عزیز ما و شهدای بزرگوار ما را با ارواح طیّبه اهلبیت (علیهم السّلام) محشور بفرما؛ قلب مقدّس فاطمه زهرا، صدّیقه کبریٰ (سلام الله علیها) را از ما راضی و خشنود کن؛ دل مبارک امام زمان، ولیّعصر (ارواحنا فداه) را از ما راضی و خشنود کن؛ سلام ما و تحیّات ما را به آن بزرگوار برسان و رضایت آن بزرگوار از ما را، شامل حال ما قرار بده.۱۴۰۰/۱۱/۰۳
بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
https://eitaa.com/tehranH
هدایت شده از کانال کمیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میرحسینهای زمانهات را بشناس...
#ظریف
#پزشکیان
#انتخابات
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال کمیل
🇮🇷 @komeil013
اخلاق اجتماعی در روابط انسانی از نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام:
برای ریشهیابی اندیشههای علوی پیرامون اخلاق اجتماعی در روابط انسانی، ناگزیریم بسترهایی را که اندیشههای آن حضرت درآنها جریان یافته است، بازشناسی کنیم.
از این روی، باید نخست مشخّص کنیم که از دیدگاه نهج البلاغه زندگی اجتماعی بشری و مدنیت او آیا علّتی بیرونی و خارجی داشته یا عاملی درونی و داخلی؟ و آیا اصالت با فرد است یا اجتماع؟
در اینجا به عنوان مقدّمه به پاسخ این دو سؤال از دیدگاه امام علی میپردازیم تا موضوعاتی را که درباره جامعه انسانی و انسان اجتماعی در نهجالبلاغه مطرح شدهاند بهتر دریابیم.
بحث انسان و اجتماع و این که آدمیان چه نسبتی با اجتماع دارند، از دیرباز مورد بحث اندیشمندان و به ویژه فلاسفه بوده است. برخی انسان را مدنی بالطّبع دانسته، ولی برخی دیگر معتقدند که آدمی تنها از روی اضطرار و ناچاری به مدنیت و اجتماع روی میآورد.
گروهی دیگر گفتهاند انسان نسبت به مدنیت اقتضایی ندارد (لا اقتضاست) و انسانها به خاطر عقل حسابگر خود به آن روی میآورند وگروهی دیگر آدمیان را متمایل به اجتماع و مدنیت دانستهاند. کهنترین نظریه در این باره، مربوط به افلاطون و پس از او ارسطو است. از دیدگاه افلاطون، «هر انسانی به خاطر نیازمندیها و منافع خود، ناچار است که اجتماعی باشد. در دیدگاه ارسطو، «انسان حیوانی اجتماعی است و ارسطو بر روی این نکته تأکید میورزد که «نیازمندیهای آدمی، او را ناگزیر از اجتماعی بودن مینماید.
علمای بزرگ اسلامی چون فارابی، شیخ الرئیس، ابن خلدون و اندیشمند هم روزگار ما، علّامه طباطبایی، نیز همین نیازمندی را دلیل بر اجتماعی بودن انسانها دانستهاند. از دیدگاه نهج البلاغه نیز، انسانها چون زندگی اجتماعی را امری متناسب با طبیعت عقلانی خویشتن میدانند، آن را برمیگزینند و این گزینش، به خاطر جبر یا از روی درماندگی نیست، بلکه از سر شعور و درک است. از این روی، در خطبه 23 آمده است:
«اگر کسی از شما در خویشاوندان خود خلل و کمبودی مشاهده کند مبادا از رفع آن سرباز زند، چون اگر نبخشد مالش افزون نمیشود. آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد، تنها یک دست را از آنها گرفته، اما دستهای فراوانی را از خویش دور کرده است، و کسی که پروبال محبّت خویش را بگستراند، دوستی خویشاوندانش تداوم خواهد یافت.»
بر اساس این خطبه، انسان در حیات اجتماعی، که صحنه سود و زیان است، نیازمند یاری دیگران است و این «نیاز» او را به سوی دیگران میکشاند و هر انسانی به خاطر ناملایمات و سختیها نیازمند دوستی و مودت با خویشان است.
اکنون که مشخّص گردید اجتماع یک صحنه گریز ناپذیر برای انسانها بوده و آدمیان به شدت نیازمند آن هستند، باید مشخص کنیم که در یک جامعه، اصالت با فرد است یا اجتماع یا هر دو؛ و اصولاً رابطه فرد با جامعه چه نوع رابطهای است و ترکیب اجتماع چگونه ترکیبی است.
در پاسخ به این سؤالات باید گفت که در این باره چهار نظریه «نظریه اَصاله آلفرد محض، اَصاله آلفرد صناعی، اَصاله الاجتماع، اَصاله آلفرد و الجمع»(مطهّری) وجود دارد که بعد از بررسیهای انجام شده میتوان با توجه به نهج البلاغه نتیجه گرفت که «در نهجالبلاغه، اخلاق اجتماعی تا آن قدر اهمیت یافته و از دیدگان امام متقیان علی به دور نمانده و آن حضرت در کنار اخلاق فردی، در بسیاری موارد اخلاق اجتماعی را نیز بیان کردهاند.» (مطهّری)
در مطالب و مقالات دیگری به موارد خاص اخلاق اجتماعی اشاره خواهد شد.
https://eitaa.com/tehranH
اخلاق اجتماعي از مهم ترين موضوعاتي است كه ارتباط آدميان را با خود، با جامعه و تاريخ مطرح ميسازد؛ زیرا جامعه ميتواند يك تمدّن را بسازد نه يك فرد، و اجتماع انساني پيوسته تاريخ را ساخته و به جلو برده است.
از آنجایی که در ميان اديان الهي، اسلام يك دين اجتماعي است و در آن آرمانها و ايدههاي جمعگرا فراوان ديده ميشود، در جايجاي نهجالبلاغه،كه از مهمترین منابع این دین بوده؛ به اين مهم بسيار پرداخته شده و گاه و بيگاه جامعه و اجتماع مورد عتاب و خطاب واقع گردیده است.
سقوط يك جامعه در نگاه امام علی(ع)به خاطر سقوط هنجارهاي اخلاقي و پيشرفت آن بهخاطر همين هنجارهاست؛چنان كه نهجالبلاغه، هنگامي كه علّت سقوط جامعهی روزگار علي(ع)را تحليل مينمايد به مؤلّفههاي اخلاقي اشاره ميكند و مي فرمايد:
«اي مردم،گويا به خيانت و كينهورزي اتفّاق داريد، بر رفتار رياكارانه، گياهان رویيده از سرگين را ميمانيد، در دوستي با آرزوها به وحدت رسيدهايد و …».
این گونه گزینه ها در این کتاب سترگ بسیار است و ما در اين مقاله ميكوشيم تا بسترهاي ترسيم شده از ديدگاه امام علي (ع)را در زمينه اخلاق اجتماعي به اختصار بيان نمايیم.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
ريشـهيابـي:
پيش از هر سخني براي ريشهيابي انديشههاي علوي پيرامون اخلاق اجتماعي، ناگزيريم بسترهایي را كه انديشههای آن حضرت درآنها جريان يافته است، بازشناسي كنيم.
از اين روي، بايد نخست مشخّص كنيم كه از دیدگاه نهج البلاغه زندگي اجتماعي بشري و مدنيّت او آيا علّتي بيروني وخارجي داشته يا عاملي دروني و داخلي؟ و آيا اصالت با فرد است يا اجتماع؟
در اينجا به عنوان مقدّمه به پاسخ اين دو سؤال از ديدگاه امام علي(ع) ميپردازيم تا موضوعاتي را كه درباره جامعه انساني و انسان اجتماعي در نهجالبلاغه مطرح شدهاند بهتر دريابيم.
انسان و اجتماع:
بحث انسان و اجتماع و اين كه آدميان چه نسبتي با اجتماع دارند، از ديرباز مورد بحث انديشمندان و بهويژه فلاسفه بوده است.
برخي انسان را مدنيّ بالطّبع دانسته، ولي برخي ديگر معتقدند كه آدمي تنها از روي اضطرار و ناچاري به مدنيّت و اجتماع روي ميآورد.
گروهي ديگر گفتهاند انسان نسبت به مدنيّت اقتضایي ندارد (لا اقتضاست) و انسانها به خاطر عقل حسابگر خود به آن روي ميآورند وگروهي ديگر آدميان را متمايل به اجتماع و مدنيّت دانستهاند.
كهنترين نظريه در اين باره، مربوط به افلاطون و پس از او ارسطو است. از ديدگاه افلاطون، هر انساني به خاطر نيازمنديها و منافع خود، ناچار است كه اجتماعي باشد.
ارسطو كه انسان را حيواني اجتماعي ميداند بر روي اين نكته تأكيد ميورزد كه نيازمنديهاي آدمي، او را ناگزير از اجتماعي بودن مينمايد.
علماي بزرگ اسلامي چون فارابي، شيخ الرئيس، ابن خلدون و انديشمند هم روزگار ما، علّامه طباطبایي، نيز همين نيازمندي را دليل بر اجتماعي بودن انسانها دانستهاند.
از ديدگاه نهج البلاغه نیز، انسانها چون زندگي اجتماعي را امري متناسب با طبيعت عقلاني خويشتن ميدانند، آن را برميگزينند و اين گزينش، به خاطر جبر يا از روي درماندگي نيست، بلكه از سر شعور و درك است. از اين روي، در خطبهی 23 آمده است:
اگر كسي از شما در خويشاوندان خود خلل و كمبودي مشاهده كند مبادا از رفع آن سرباز زند، چون اگر نبخشد مالش افزون نميشود. آن كس كه دست دهندهی خود را از بستگانش باز دارد، تنها يك دست را از آنها گرفته، اما دستهاي فراواني را از خويش دور كرده است، وكسي كه پروبال محبّت خويش را بگستراند، دوستي خويشاوندانش تداوم خواهد يافت.
بر اساس اين خطبه، انسان در حيات اجتماعي، كه صحنه سود و زيان است، نيازمند ياري ديگران است و اين «نياز» او را به سوي ديگران ميكشاند و هر انساني به خاطر ناملايمات و سختيها نيازمند دوستي و مودت با خويشان است.
در خطبهی 127 ميفرمايد:
از پراكندگي و جدایي حذر كنيد كه انسانِ تنها بهره شيطان است، آن گونه كه گوسفندِ تنها، طعمه گرگ خواهد بود.
اين عبارات، چهره اجتماع بشري را نشان ميدهد كه آدميان براي گريز از شرور شيطاني و براي بهدست آوردن منافعي كه تنها در پرتو اجتماعي بودن به دست ميآيد ناگزير بايد انزوا و گوشهگيري را ترك کرد، به اجتماع روي آورند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
20.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍به به چیخونده مرتضی جان بهاری
+عید غدیر،عید الله الاکبر، نزدیک ها،فدای مولا شیم ان شاء الله...👌
اكنون كه مشخّص گرديد اجتماع يك صحنه گريز ناپذير براي انسانها بوده و آدميان به شدت نيازمند آن هستند، بايد مشخص كنيم كه در يك جامعه، اصالت با فرد است يا اجتماع يا هر دو؛ و اصولاً رابطه فرد با جامعه چه نوع رابطهاي است و تركيب اجتماع چگونه تركيبي است.
در پاسخ به اين سؤالات بايد گفت كه در اين باره چهار نظريّه قابل طرح است:
الف- نظريه اَصالةالفرد محض: بر اساس اين نظريّه، جامعه وجود حقيقي ندارد، بلكه وجودش اعتباري است و در اجتماع، يك تركيب واقعي صورت نگرفته است.
ب- اَصالةالفرد صناعي: اين نظريّه، تركيب جامعه را «صناعي» ميداند، نه اعتباري. در مركّب صناعي اجزاي يك كل در يكديگر حل نميشوند، بلكه استقلال اثر خود را از دست ميدهند. در يك جامعه نيز افراد هويت خود را از دست نمي دهند، اما همه اجزاي اجتماع به يكديگر وابستهاند.
ج- اَصالةالاجتماع: اين ديدگاه معتقد است كه كليه تمايلات، گرايشها، عواطف و خلاصه آنچه به انسانيّت مربوط ميشود در پرتو روح جمعي پيدا ميشود بنابراين، جامعهشناسي فرد، مقدّم بر روانشناسي اوست.
د- اَصالةالفرد و الجمع: اين نظريه، هم فرد را اصيل ميداند و هم جمع را. به عبارت ديگر، جامعه يك مركّب حقيقي است. افراد در يكديگر حل نميشوند، بلكه در عين استقلال خود، يك هويت جمعي پيدا ميكنند. اجساد و اندامها با يكديگر تركيب نميشوند، بلكه در اثر تركيب روحها، انديشهها و عاطفهها روح جمعي پيدا كرده و سرنوشت و هويّت جمعي مييابند.
اكنون ببينيم كدام يك از اين نظرات در نهجالبلاغه تأييد شده است.
امام علي(ع)در خطبه 192 ميفرمايد:
اي مردم، همانا رضايت و خشم، مردم را مجتمع ميسازد. شتر صالح را يك نفر پي كرد، اما خداوند تمامي آنها را عذاب كرد، چون آنها به اين كار راضي بودند. خدا نيز فرمود ﴿فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ﴾.
در اين خطبه، انديشه جمعي، مورد تأكيد قرار گرفته است. بر اساس اين كلام، رضايت و خشم كه گوياي فرهنگ جمعي هر جامعهاي است، سرنوشت جوامع را مشخص ميكند.
بنابراين، از ديدگاه امام (ع) در هر جامعه، آدميان در عين استقلال، هويّت و روح جمعي دارند و اصالت، هم با فرد است و هم جمع. چنانكه در حكمت 146 نهجالبلاغه ميفرمايد:
«آنكس كه به عمل قومي راضي باشد، همانندكسي است كه داخل آن قوم و همراه آنان باشد».
بر اساس این روايت، افراد يك اجتماع كساني هستند كه انديشه واحدي دارند، خواه كنار هم باشند يا از يكديگر جدا زندگي كنند، و خواه زنده باشند يا مرده.
بهخاطر همين است كه قرآن كريم گاهي كار يك نسل را به نسلهاي بعدي نسبت ميدهد و ميگويد اينها به خاطر آنكه پيامبران را به ناحق كشتند استحقاق ذلّت و خواري دارند، زيرا اينها همان ادامه نسل گذشتهاند و اين، همان معناي سخن اگوستكنت است كه ميگويد: «بشريت از مردگان بيشتر تشكيل شده تا زندگان».
از آنچه گفته شد ميتوان دريافت كه چرا در نهجالبلاغه، اخلاق اجتماعي تا آن قدر اهميّت يافته و از ديدگان امام متقيان علي(ع) به دور نمانده و آن حضرت در كنار اخلاق فردي، در بسياري موارد اخلاق اجتماعي را نيز بيان كردهاند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
اکنون با توجّه به آن چه بیان گردید جای آن است که در این جا به برخی از مؤلّفههایی که در نهج البلاغه به عنوان بستر اخلاق اجتماعی بیان شده است اشاره کنیم.
1- قوانين و سنن:
يكي از بسترهاي اخلاق اجتماعي قوانين و سنن يك جامعه است. از آنجایي كه جامعه به عنوان يك كل، از تك تك افراد تشكيل شده، ميتواند به صورت كلي برروي افراد خود اثرات فراواني داشته باشد.
آداب و رسوم هر جامعهای همانند قالبی است که رفتارها را شکل میدهد. آدميان، هنگامي كه ملزم به رعايت هنجارهاي اجتماعي (كه در قالب قوانين و سنن جلوه ميكنند) باشند، در پرتو اين آداب و رسوم، ساخته و ويرايش شده و مسير سعادت خويش را بهتر ميپيمايند؛ چنانكه ناهنجاريهاي جامعه اگر به صورت سنّتهای ناپسند درآیند، اجتماع را از هم پاشيده و آن را به ورطه هلاكت ميافكنند.
از اين روي، امام علي(ع) به مالك اشتر توصيه ميكنند كه: هرگز سنّتهاي پسنديدهاي را كه پيشوايان اين امّت به آن عمل كردند و الفت و انس به سبب آن بين مردم پديد آمده و امور رعيّت به واسطهی آن اصلاح گرديده است، را نقض مكن.
بنابراین، این سفارش امام(ع) به خاطر آن است که سنّتهای ریشه دار جامعه نقش مهمی در سود و زیان جامعه دارند، در حقیقت، قطار جامعه برروی ریل این قوانین و سنّتها نهاده می شود و مسیر جامعه را مشخص می نماید.
2- روابط سیاسی:
از ديگر بسترهاي مهم اخلاق اجتماعي، چگونگي روابط سياسي طبقه حاكمان با مردم است. مسئولان هر جامعهاي، در نهادينه كردن گزينههاي اخلاقي، تأثيرات شگرفي دارند؛ همچنانكه ميتوانند سرچشمه پديد آمدن بيماريهاي اخلاقي فراواني در جامعه باشند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/1924465332C6db56455c3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه شهید رئیسی باید متوقف شود! 😲
نماینده مردم تبریز در ۲ دقیقه پاسخ میدهد.
حتماً کامل گوش کرده و منتشر کنید.
#جهاد_تبیین
#انتخاب_اصلح
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال فرهنگی برای وطن
🇮🇷 @tehranH
حضرت علي(ع)در خطبه 107 نهجالبلاغه ميفرمايد:
رعيّت هيچگاه اصلاح نميشود، مگر با اصلاح واليان. و حاكمان هرگز اصلاح نميشوند، مگر با اصلاح رعيّت. اگر رعيّت حق حكومت را ادا كند و حكومت نيز حقوق آنان را مراعات نمايد، حق در ميانشان قوي ونيرومند خواهد شد… و اگر رعيت بر والي خود چيره شود يا ریيس حكومت بر رعايا ستم روا دارد، نظام بر هم ميخورد و نشانههاي ستم و جور آشكار ميشود، دستبرد در احكام دين، بسيار شده و جادّههاي وسيع آداب و سنن، متروك خواهد ماند. از اين روي، بر اساس هوا و هوس عمل ميشود، احكام الهي تعطيل و بيماريهاي اخلاقي فراوان ميگردد.
البته حاكمان پيش از مردم، و قبل از مديريت، وظايف مهمتري نسبت به مردم دارند.
حاكمان نه تنها بايد خود الگوي مردم باشند، بلکه ميبايست مبلّغ خوبيها ودرستيها باشند، زيرا «بر امام وظيفهاي نيست مگر اوامري كه از ناحيه خداوند بر دوش او گذارده شده است [اين اوامر عبارت است از] رساندن فرامين از راه موعظه و كوشش در نصيحت و خيرخواهي مردم».
همچنين عدالتورزي حاكمان نقش پيشگيرانه اي در ناهنجاريهاي اجتماع دارد؛ زيرا «عدالت، باعث استواري مردم است»و باعث ميشود كه تمامي طبقات لياقت محوري ، ارزش محوري و در يك كلام ارزشها را به جاي قدرت و دارایي و وابستگيهاي حزبي و خويشاوندي بپذيرند و هركس در بهدست آوردن هنجارهاي اجتماعي تلاش كند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
خورشید چراغکی ز رخسار علی است
مه نقطه کوچکی ز پرگار علی است
هرکس که فرستد به محمد صلوات
همسایه دیوار به دیوار علی است
سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیرالمومنین بر شما و خانواده محترمتان خجسته باد.
ارادتمند مسعود ترکمن
3- امر به معروف و نهياز منكر:
رفتارهاي نادرست هر انساني ميتواند فراگير شود و باعث متلاشي شدن اجتماع گردد. از اين روي، نظارت مردم بر يكديگر از موضوعاتي است كه ميتواند پيوسته بيماريهاي روحي، فكري و اعتقادات نادرست را از پيشاني جامعه بزدايد. در خطبهی 177 نهجالبلاغه آمده است:
اگر مردم، آنگاه كه بلاها نازل ميشود و نعمتها را از آنها زايل ميسازد، با نيّت درست، در پيشگاه خدا تضّرع كنند و با دلهاي پر محبّت نسبت به پروردگار، از او درخواست عفو نمايند، مسلّماً آنچه از دستشان رفته است باز خواهد گشت و هر مفسدهاي را براي آنها اصلاح خواهد نمود.
در اين خطبه، علّت انحرافات ومفاسد اجتماعي را نوع رفتار و اعمال افراد دانسته و چون اعمال آدميان، از انگيزهها و نيّتهايشان سرچشمه ميگيرد، بايد با تغيير اين انگيزهها به اصلاح جامعه پرداخت. هنگامي كه كساني از روي جهل اقدام به ترك خير و انجام منكر مينمايند، اگر آگاهان آنان را نهي نكنند، آنان نيز مورد لعن و نفرين الهي واقع خواهند شد.
خداوندگذشتگان را مورد لعن قرار نداد، مگر به خاطر آنكه آنها امر به معروف و نهي از منكر را ترك كردند. پس ناآگاهان را به خاطر ارتكاب گناه و تحمّلكنندگان گناهان را به خاطر ترك بازداشتن آنها مورد لعن قرار داده است.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
🌻الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا أمیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام
عید سعید غدیر خم،
عیدُالله الاکبر،
عید کمال دین و اتمام نعمت
و هنگامه اعلان وصایت
و ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام
بر شما و همه شیعیان و پیروان آن حضرت مبارک باد.
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال فرهنگی برای وطن
🇮🇷 @tehranH
4- آگاهی
از ديدگاه حضرت علي(ع)، جامعه نادان و بي بهره از آگاهي، جامعهاي است كه زندگان آن مردگان بدبختند؛ زیرا انسان نادان از ارزش های انسانی تهی است. ناداني، مرکز فساد و ظلم بوده و بدترين دردها و سرچشمه شرارتها و فسادگر است.
آگاهي اجتماعي از ديدگاه نهجالبلاغه ابعاد مختلفي دارد كه يكي از آنها آگاهي از حقوق فردي و اجتماعي است. هنگامي كه شهروندان يك جامعه به حقوق فردي و اجتماعي خودآشنایي داشته باشند و نتايج و عواقب آن را بدانند بهتر ميتوانند حقوق خود را استيفا نموده و حقوق ديگران را نيز رعايت نمايند. از اين روي، امام علي(ع)در سخنان خود برخي از اين حقوق را به مردم ميشناساند و در خطبههایي نظيرخطبهی
216و خطبه 34 و…آنها را بازگو مينمايد.
از ديگر ابعاد آگاهي، شناساندن خطرها و تهديدها است.
امام علي(ع)ميفرمايد: «هر كس ضرر شّر را نشناسد، بر باز ايستادن از آن، توانا نيست.بنابراين، شناخت آفات وآسیبها، روشي براي جلوگيري از ناهنجاريهاي اجتماعي است و بستری است که اخلاق اجتماعی در آن رشد می کند و به بار می نشیند.
5- گسترش معنويت
همان طوركه معنويت و دينداري نقش بسزایي در گسترش اخلاق اجتماعي دارد، بيديني و فاصله گرفتن از فضيلتهاي ديني، باعث مشكلات ومعضلات اجتماعي ميشود. از اين روي، امام علي(ع)در حكمت103 نهجالبلاغه مي فرمايند:
مردم چيزي از امور دينشان را براي اصلاح دنيايشان ترك نميكنند مگر آن كه خداوند آنان را گرفتار امري زيان بارتر از آن خواهد كرد.
دین، نفس سرکش آدمیان را مهار می کند و برکات و حسناتش را در همه حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … به اجتماع ارزانی می دارد. نقش دین در جوامع گذشته بسیار قابل تأمّل و گویای این واقعیت است که هر جا ادیان راستین حضور داشته اند، مساوات و عدالت اجتماعی نیز وجود داشته و این جوامع، از جهل و خرافات که زاینده بسیاری از نابسامانیهای اخلاقی است و نیز از تبعیض و تفرقه به دور ماندهاند، و امروز نقش دین در پیشگیری از ناهنجارهای اجتماعی برای بسیاری از جامعه شناسان به اثبات رسیده است.
پرستش نژاد، قومیّت و تاریخ و یا حمایت از رسوم نیاکان، از صفات ناپسند مردم جاهلی بوده که نمیگذاشته آنان رشد کرده، به افقهای دوردست بنگرند.
از سوی دیگر، افراد متعصّب، پیوسته بازیچه استعمارگران واقع می شوند؛ چنان که امام علی(ع)در خطبهی 234 به این نکته اشاره می فرماید:
به تحقيق نگريستم و هيچ يك از جهانيان را نيافتم كه نسبت به چيزي تعصّب ورزد، مگر به خاطر علّتي كه نادانان را بفريبد و يا به دليلي كه در عقلهاي سفيهان زيبا جلوه كند؛ در حالي كه شما تعصّب ميورزيد براي چيزي كه نه سبب شناخته شدهاي دارد و نه علّت دانستهاي.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/tehranH
هدایت شده از اخبار مهم(گفتمان انقلاب اسلامی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سعید جلیلی به دیدن مادر شهید رئیسی رفت
🔹سعید جلیلی پس از سخنرانی در جمع مردم مشهد که در ورزشگاه تختی مشهد گرد هم آمده بودند، به دیدن مادر شهید آیتالله رئیسی رفت.
#به_بزرگترین_کانال_انتخابات_بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1402012463C21989c928f
امام علی(ع)در خطبه 234 نهج البلاغه دو جامعه دین مدار وبی دین را این گـونه با یکدیگر مقایسه ميكند:
پس، از حال فرزندان اسماعیل و اسحاق و اسراییل : عبرت گیرید که چقدر متناسب است حالتها و چقدر متشابه است نزدیکی مثالها. در کارشان تأمّل کنید در وقتی که متفرّق و پراکنده بودند وکسری ها و قیصرها بر آنها ارباب بودند. آنان را از سرزمینهای آباد و کرانه های دجله و فرات و دشت های سرسبز ربودند و به بیابانهای کم آب و علف و محل وزیدن بادهای سخت و تنگی معیشت روانه ساختند. پس آنان را علیل و مسکین و چراننده شتران زخم پشت واگذاردند. پست ترین جاها خانه شان و خشک ترین بیابانها کاشانه شان بود. نه به سوی دعوت حقّی روی می آوردند تا بدان تمسّک بجویند و از گمراهی برهند و نه در سایه الفتی می آرمیدند تا از عزّت آن بهره مندگردند. حالتهایشان مضطرب و دستهایشان به خلاف هم در کار و جمعیّت هایشان در بلایی سخت و جهالتی استوار پراکنده بود. در زنده به گور کردن دختران و پرستیدن بتان و قطع پیوند ارحام و غارت یکدیگر دست و پا می زدند. پس بنگرید که نعمت های خداوند چگونه برآنان فروریخت هنگامی که پیامبری برایشان برانگیخت؛ پس آنان را به اطاعت خداوند درآورد و با خواندن به سوی خدا آنان را مؤتلف ساخت.
چه سان بال های نعمت و کرامتش را بر سر آنان گسترانید وجویبارهای آسایش و فراوانی بر ایشان جاری شد و ملّت اسلام با برکتهای خود آنان را الفت بخشید. پس صبح کردند، در حالی که در نعمت ها غرق و در لذّت زندگی فراخ شادمان بودند، امورشان در سایه دولت مقتدرشان به سامان آمد و حالشان در سایه عزّت پیروزی آرمید وکارهایشان استوار و روبه راه گردید و سلطنت شان تثبیت شد.
پس حاکم جهانیان و سلطان اطراف و اکناف عالم شدند، کارهای کسانی را به دست راندندکه تحت فرمان آنان بودند. نه تیرشان به سنگ می خورد و نه سنگشان سبک می شود[کسی قدرت درهم شکستن نیروی آنان را نداشت و خیال مبارزه با آنها رادر سر نمی پروراند].
در این خطبه، تفرقه، خواری، بدبختی، نادانی و انجام کارهای ناشایست را رهاورد جامعه بی دین، و اتّحاد، برکت، عزّت، استواری، قدرت و... را نتیجه دین مداری میداند.
6- مسخ شدن ارزشها
فراموش كردن ارزشها يكي از بسترهایي است كه جامعه را به انحطاط ميكشاند، چنان كه جامعه روزگار حكومت امام علي(ع) نيز به همين گرفتاري مبتلا شد. امام (ع)در خطبه 32 اين موضوع را اين گونه توضيح ميدهد:
اي مردم، در روزگاري كينهتوز و پر از ناسپاسي و كفران نعمتها، صبح كردهايم كه نيكوكار، بدكار به شمار ميآيد و ستمگر بر تجاوز و سركشی خود ميافزايد.
هنگامی که در یک جامعه ارزشها مسخ شود، هرج و مرج به وجود می آید، صالحان اجتماع به انزوا رانده شده و ناامنی در تمامی ابعادش فراگیر می شود.
از دیدگاه نهج البلاغه، جامعهای که ارزشهای آن وارونه شود، افراد آن، خود، قربانی رفتارهای ضدارزشی خویش خواهند شد. از این روی، امام علی(ع)در نامه 31 نهجالبلاغه، به فرزند خود توصیه میکند:
پسرم! خودت را معیار و مقیاس قضاوت بین خود و دیگران قرار ده. پس آنچه که برای خود دوست داری برای دیگران دوست بدار، و آن چه برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند. ستم مکن، همان گونه که دوست نداری به تو ستم شود، و احسان کن، همان طور که دوست داری به تو احسان شود. برای خویشتن زشت بدان همان را که برای دیگران قبیح می دانی و به همان چیز برای مردم راضی باش که برای خود رضا میدهی.
7- ايجاد بسترهاي اقتصادي
فقر و تهيدستي در هر جامعهاي زاينده بسياري از معضلات اجتماعي بوده و جامعه را به بيراهه ميكشد. امام علي(ع)ميفرمايد:
«الفقر … مدهشة للعقل»؛ تهيدستي ... عامل وحشت عقل است.
«العسر يشين الاخلاق»؛ تنگدستي اخلاق را زشت ميكند.
«المسكنة مفتاح البؤس»؛ ناداري كليد نكبت است.
«الفقر داعية للمقت»؛ فقر دشمني و ستيز را در اجتماع پديد ميآورد.
در جامعهاي كه اقتصاد آن بيمار است، بزهكاري، فساد اخلاق و رذيلتهاي گوناگوني پديد آید و چنين جامعهاي، به ورطه كارهاي زشت و زننده ميافتد.
8- همبستگي ملي و نزاعهاي قومي
همبستگي اقوام، نژادها ومليّتهاي مختلف يك جامعه، بسترگسترش اخلاق اجتماعي است، ولي قومگرایي و قبيلهگرایي باعث پراكندگي و سرچشمه اختلافات بسيار است و باعث ميشود كه شهروندان به جاي پيمودن راههاي سعادت و كمال، به نزاع و كشمكش بپردازند.
امام علي(ع)در فرازی از خطبه27- كه پس از دريافت خبر هجوم لشكريان معاويه به شهر انبار و غارت اموال مردم ايراد فرمودند يادآور میشوند:
به خدا سوگند، هرگز با قومي در ميان خانهاش جنگ نشده است، مگر آن كه ذليل ومغلوب گشتهاند. پس شما وظيفه خود را به يكديگر حواله داديد و همديگر را سست گردانيديد تا اين كه اموال شما از هر طرف به غارت رفت و سرزمينهاي شما از تصرّفتان خارج گرديد.
https://eitaa.com/tehranH
🔰 هفتم تیر ماه سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران صدیق انقلاب و رهبری تسلیت باد
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال فرهنگی برای وطن
🇮🇷 @tehranH
السلام علیک یا موسی بن جعفر
آن درگهی که پایه اش از عرش برتر است
دولت سرای حضرت موسی بن جعفر است
آیینه جمال خداوند سرمدی
هم مظهر علوم و خصال پیمبر است
🌺 سالروز ولادت امام موسی کاظم باب الحوایج (علیهالسلام) را به محضر ولی عصر (عجل الله) و جمیع پیروان حضرتش تبریک و تهنیت عرض میکنم.
✅ با ما همراه شوید👇
🇮🇷 کانال فرهنگی برای وطن
🇮🇷 @tehranH