eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
523 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت نامه عشق در شرح احوال مرحوم ، نواده ایشان آورده اند: از جمله عادتش خواندن زیارت عاشورا بوده که در هر روز، دو بار صبح و عصر آن را می خواند و بر آن بسیار مواظبت می نمود . بعد از وفاتش کسی او را در خواب دید و از احوالش پرسش کرد، در جواب سه مرتبه فرمود: عاشورا . فقیه زاهد عادل، مرحوم شیخ جواد عرب، که مرجع تقلید گروهی از شیعیان عراق بوده، در شب 26 ماه صفر 1336 ه . ق در نجف اشرف در خواب حضرت عزرائیل را می بیند. پس از سلام از او می پرسد: از کجا می آیی؟ - از شیراز، و روح میرزا ابراهیم محلاتی راقبض کردم . - روح او در عالم برزخ در چه حالی است؟ - در بهترین حالات و در بهترین باغ های برزخ و خداوند هزار ملک موکل او کرده است که فرمان او را می برند . - برای چه عملی از اعمال به چنین مقامی رسیده است؟ - برای خواندن زیارت عاشورا . وقتی که آن مرحوم از خواب بیدار می شود، فردای آن شب، به منزل آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی، میرزای دوم می رود و چون خواب خود را بر میرزا نقل می کند ایشان می گریند، سبب گریه را می پرسند می فرماید: میرزای محلاتی از دنیا رفت او استوانه فقه بود . گفتند; شیخ خوابی دیده و واقعیت آن معلوم نیست . میرزا می فرماید: بلی خواب است اما خواب شیخ مشکور است نه خواب افراد عادی . فردای آن روز، تلگراف درگذشت میرزای محلاتی از شیراز به نجف مخابره شد و صدق رویای شیخ آشکار گشت . منبع : . زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص۳۷۷ . . داستانهای شگفت، ص ۲۷۳ و۲۷۴، داستان شماره ۱۱۴ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورود از باب #امام_حسین(ع) موجب پذیرش توبه می‌شود #حجت_الاسلام_فرحزاد_تصویری دقیقه:۵۱ :۱ حجم: ۷.۰۷مگابایت کانال تلگرامی تذکرة الاولیاء @tezkar
‌سخن آیت الله بهاءالدینی(ره) در مورد #امام_حسین (علیه السلام): دستگاه امام حسین(ع) فوق فقه است… نباید به دستگاهامام حسین(علیه السلام) اهانت شود،  این عزاداری ها #احیا کننده نماز و مساجد است. 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
❇️اهمیت شب و روز 🔻از امیر المؤمنین (علیه السّلام) روایت شده که فرموده است: شب جمعه شبى رخشان و سپید و روز آن بسیار درخشنده و تابناک است. هر کس شب جمعه درگذرد خداوند براى او رهایى از فشار قبر را مى نویسد و هر کس روز جمعه بمیرد، خداوند براى او رهایى از آتش را مرقوم مى فرماید کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
یکی از بهترین عمل های شب و روز دقیقه:۱۳ :۱ حجم: ۰.۹۸ مگابایت کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
حضرت آیه الله العظمی بهاء الدینی (ره): «ما می دانیم هر چه را كه حضرت فاطمه (س) امضا كند از نظر پیامبر و ائمه امضا شده است كه هیچ حرفی روی آن نیست . @tezkar
یکی از اسرار توصیه به و این است که انسان از ابتلای به «ای کاش» که همان حسرت بر گذشته است نجات بیدا کند. مرحوم می‌فرمود، از خداوند ‌خواسته‌ام «ای کاشها» از من گرفته شود و دیگر «ای کاش» نگویم و کارهای خود را به شکل اَتَم انجام دهم. محاسبه یعنی هر کسی بنشیند و راجع به گذشته خودش فکر کند؛ مثلاً از یکی خواستند درس بدهد و می‌توانست درس بدهد، اما نداده است، یکی بهتر می‌توانست مطالعه کند، اما نکرده است ،یکی بهتر میتوانست تعامل با همسر یا استاد یا شاگرد یا پدر و مادر وفرزندش داشته باشد اما نداشته. یکی نمازش را بهتر میتوانست بخواند،اما کم گذاسته و خلاصه هزاران نمونه دیگر.محاسبه یعنی هر کسی کم‌کاری و کوتاهی خود را باید پیدا کند و بپذیرد و توجیه نکند و اگر توجیه کرد باید بداند که در روز قیامت که روز حسرت است گرفتار خواهد شد. کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاه به آب و اشک ریختن برای امام حسین (ع) #آیت_الله_یعقوبی کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‌🌺🌸تصفیه در امتحان الهی 🌸🌺 کسی که می خواهد پوست گوسفند را جدا کند ، به گونه ای پوست را می کند که نه پوست به گوشت بچسبد و نه گوشت به پوست . گوشت جدا! پوست جدا ! برای این است که گوشت چنان از پوست جدا شود که یک ذره از پوست به گوشت نماندو یک ذره هم گوشت به پوست نچسبیده باشد . خوب ها نروند داخل بدها و بدها نروند داخل خوب ها. اگر داخل سیمان گِل باشذ کارآیی خوبی ندارد ؛ پف میکند و میترکد . اما اگر با شن شسته همراه شود ، سفت و محکم می شود . بدها هم اگر داخل خوب ها شوند ، کارآیی آن ها را کم میکنند و سفت نمیشوند . کتاب تمثیلات مرحوم آیت الله حائری شیرازی 🔺کانال تذکره الاولیاء @tezkar
❇️ 🔻 «دیگران که شاهد جلوه‌هایی از عظمت و شکوه و عروج و صفا و اخلاص چنین عارفان واصلی بوده‌اند و حالات و مقامات معنوی آنها را از این و آن می‌شنیدند و با مطالعه سیره ارباب معرفت، با روحیات و کمالات آنان آشنایی اجمالی پیدا می‌کردند و خود از درد فراق دیدار حضرت حق جلّ‌جلاله رنج برده و در آتش سوزان هجرانش می‌سوختند، همواره پرسش‌هایی در ذهنشان شکل می‌گرفته که: آیا طی کردن این راه وقف عده‌ای خاص می‌باشد؟ آیا ما می‌توانیم در این طریق قرار گیریم و رهرو این راه باشیم؟ آیا رسیدن به چنین صفای باطنی برای ما دست‌یافتنی است؟ آیا طی طریق قرب الهی اختصاص به صنفی خاص داشته و با جنسیتی مخصوص سازگار می‌باشد؟ این سالکان واصل و عارفان واله، چگونه به این مقامات عظیم معنوی دست پیدا کرده‌اند؟ آغاز سفرشان از کجا بوده؟ راهنما و دلیل راهشان که بوده؟ نقشه تربیتی و سلوکی خود را از کجا و از چه کسی اخذ نموده‌اند و...؟» در صفحه 129 کتاب و ذیل بیان مطالبی درباره نماز اول وقت نویسنده سه توصیه عملی را به خواننده ارائه میدهد؛ در آنجا میخوانیم: «...یکی اینکه نماز اول وقت را ترک نکند و در ظرف اول وقت، فقط به خواندن نماز بپردازد و از هر دیدنی و شنیدنی که تفرقه حواس می‌آورد بپرهیزد. مثلا گوشی همراه خود را در این زمان خاموش کند، نه اینکه کنار سجاده‌اش بگذارد که اگر پیامکی هم آمد متوجه شود و یا با یک دست به تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشغول باشد و با دست دیگر با گوشی خود، پیامک را دنبال کند...» یا در ادامه نویسنده اشاره می‌کند که سالک هم باید مراقب نماز اول وقت خود باشد هم اینکه مانع نماز اول وقت دیگران نشود و مثلا در ساعت نماز به کسی زنگ نزند و... . واقعا این نکات ریز را چقدر رعایت می‌کنیم؟ آیا خیلی از موانع رشد معنوی ما همین نکات به ظاهر کوچک نیست؟ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از الهادی
🔻متأسّفانه هرقدر پیش میرویم، حالت دعا در مردم کمتر میشود؛ لذا برایشان مشکلات پیش می آید و مادّی‌نگرتر میشوند. مردم دوست دارند مشکلاتشان را به امور ظاهری منسوب کنند؛ ولی آن زمان‌هایی که افراد روشن‌ضمیر، بیشتر در بین مردم بودند، خیلی‌سریع، منشأ مشکلات را پیدا میکردند. غالبش هم به امور غیرعادی منسوب میشد. حالا بعضی می‌خواهند از آن افراد روشن‌ ضمیر تقلید کنند؛ ولی نمی‌شود؛ چون آن دید را ندارند؛ ولی در بعضی مسائل، مانند شوهردادن دختر، ازدواج، مسئله‌ی اولاد و. . . ممکن است از ناحیه های مختلفی، مشکل به وجود بیاید. مشکلات، شدّت و ضعف دارد؛ ولی پایه‌ی اولیه‌ی مشکلات، تنگناهایی است که خودمان برای خودمان درست میکنیم. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
(ع) كُلّناٰ سُفُن النَّجاة إلاّ أنّ سَفينَةَ اَلْحُسَين أَوْسَع وَ أَسْرَعْ كَما أنّ لِلْجَنَّة أبْواباً، مِنهَا بابِ يُسَمّى بابَ الحُسَينِ عَلَيْه اَلسَلام وَ هُوَ أوسَعَ اَلْأَبْواٰبْ تمام نعمت های خداوند چه ظاهریه چه باطنیه، حتی بهشت با آن وسعت و تنوعش از مصادیق دریای رحمت حق تعالی و جلوات وجودی او به حساب می آیند. کشتی نیز وسیله سیر و حرکت در دریاست و مقصدی دارد و البته کشتی ناخدای کربلا هم مقصدی { بسم الله مجریها ومرسیها } ... پس هر کسی هستی و در هر حالی بودی سعی کن اقلا پای راستت در کشتی اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد، تا تو را بر روی دریای رحمت عبور داده و به سوی مقصد و مقصود عارفان، یعنی خود خداوند رحمن و رحیم سیرت دهد. پس زنهار که حتی در بهشت هم پیاده شوی که ساحل جای دیگریست و ان الی ربک المنتهی ... ✍ حجت الاسلام و المسلمین صبرآمیز حفظه الله کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
«آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا (ع)؛ ادب حضور (دفتر پنجم)» به قلم استاد محمدتقی فیاض بخش . از طاقچه رایگان دریافت کنید https://taaghche.ir/book/38856
تاریخ تکرار می‌شود انسان هر راهی را بدون تقید و پای‌بندی به قرآن و سنت برود، روزبه‌روز تنزّل می‌کند و تاریخ، از جمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن مانند واقعه طَف (کربلا)، هر روز تکرار می‌شود؛ زیرا هر روز حقی غصب و یا احقاق می‌شود، و همیشه حق و باطل مثل حسین و یزید وجود دارد، و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین علیه‌السلام است. بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است و یا باطل و پیرو آن. (رحمت واسعه، ص۱۶۱) کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گسترش عزاداری‌ها نشاندهنده یک جریانی است که به رهبری #امام_حسین(ع) دارد در دنیا پیش میرود؛ و گره‌های ملّتها را باز خواهد کرد. #مقام_معظم_رهبری_تصویری دقیقه۵۲ : ۱حجم:۵ مگابایت @tezkar
مرا شناسایی کن بعد از پایان عملیات بود. یکی از سالنهای معراج تهران پر شده بود از شنید. همه آنها هم شهید گمنام. بعد از عملیات این سالن را به شهدای گمنام اختصاص داده بودند. همه بدنها قطعه قطعه شده. همه سوخته و.... در میان بدنهای سوخته یک پلاک پیدا کردیم. به استخوان ها چسبیده بود. با تلاش بسیار صاحب پلاک پیدا شد. یک بسیجی از جنوب تهران بود که در همین عملیات مفقود شده بود. با خانواده اش تماس گرفتیم. پدر و برادرهایش آمدند. قضیه را گفتم. اینکه این شهید پیکرش سوخته است و نمی شود او را ببینید. کارها هماهنگ شد. قرار شد فردا برای تشییع شهید اقدام نمایند. صبح فردا یکی از بچه های معراج که از ماجرا مطلع بود آمد و گفت: می توانم در مورد این شهید خواهشی بکنم! گفتم: بفرمایید! گفت: اجازه بدهید همسر این شهید او را شناسایی کند! با تعجب گفتم: همسر شهید! منظورت چیست؟! کمی مکث کرد و گفت: دیشب در خواب شهیدی را دیدم که گفت: امروز مرا به پدر و برادرانم تحویل ندهید. همسرم باید من را شناسایی کند. من صاحب بلاک هستم ولی این پیکر من نیست! بقایای پیکر من داخل همین سالن است؟ با تعجب به حرفهای او گوش می کردم. گفتم: این پیکرها چند تکه استخوان سوخته است. همسرش چه چیزی را می خواهد شناسایی کند! همان لحظه برادران شهید برای انتقال پیکرش آمدند. از آنها پرسیدم: این شهید همسر دارد؟ با تعجب گفتند: بله چطور مگه!؟ گفتم: برای شناسایی حتما باید ایشان بیایند. برادران شهید که زیاد مذهبی نبودند صدایشان را بلند کردند و گفتند: یعنی چی! مگه برادر ما نسوخته! چی رو میخواد شناسایی کنه. بعد از کلی صحبت فهمیدم اینها با همسر شهید اختلاف دارند و ارتباطی ندارند. پدر شهید به سراغ او رفت. ساعتی بعد با همسر شهید وارد شدند. به همسر شهید گفتم: شما می توانید شوهرتان را شناسایی کنید! در حالی که اشک می ریخت گفت: بله! بعد به داخل سالن شهدای گمنام رفت. دقایقی بعد ما را صدا کرد. در لابه لای شهدای گمنام پیکر سوخته شهیدی را نشان داد و گفت: این همسر من است! خیلی تعجب کردیم. یعنی چطور او را شناسایی کرده؟! همسر شهید یک لباس را از داخل کیف دستی خودش بیرون آورد و - گفت: چند روز قبل از عملیات با هم به مغازه ای رفتیم. دو لباس هم رنگی خرید و گفت: این را برای خودم خریدم. این را هم برای تو! شوهرم گفت: من این لباس را تا زمان شهادت از تنم خارج نمی کنم. روزی به سراغ تو خواهند آمد. با این لباس بیا و من را شناسایی کن! بعد به پیکر سوخته شهید اشاره کرد و گفت: همه جای او سوخته اما قسمتی از لباسش هنوز سالم است. لباس خودش را کنار قسمت سالم لباس شهید قرار داد. هر دو مثل هم بودند. پیکر شهید همان روز برای تشییع اعزام شد. کتاب ص۱۲۷ و ۱۲۸ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
شوق به و بهره مندی از دنیا بدان ای مرید راه آخرت که مقصود از شوق و رغبت به آخرت، تنها رغبت به آخرت بعد از مرگ نیست؛ بلکه رغبت و میل به آخرت گاهی در رو آوردن به امور دنیایی با انگیزه خشنودی خداوند متعال جلوه می کند. بنابراین اگر بهره وری از لذت های دنیا برای رسیدن به لذت های آخرت و به انگیزه کسب خشنودی حق تعالی باشد، این بهره وری، به عنوان رغبت و شوق به دنیا به حساب نمی آید، بلکه شکلی از اشکال رغبت به آخرت است؛ بنابراین - آنگونه که از مضمون آیات و روایات بر می آید - رغبت به آخرت، تجافی و دل کندن از دنیا، آمادگی رفتن، گرفتار دنیا نشدن و فراموش نکردن یاد خدا و آخرت است، هر چند در همین حال، انسان از نعمت های آن استفاده می نماید. کتاب ص ۱۲۸ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar