eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حکمت ۲۱ نهج‌البلاغه:ارزش ها و ضد ارزش ها(اخلاقی) 📌شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۲۱ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن پرمعناى خود به سه نكتۀ مهم اشاره مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «ترس (نابجا) با نااميدى مقرون است»؛ (قُرِنَتِ‌ الْهَيْبَةُ‌ بِالْخَيْبَةِ‌) . بدون شك ترس از عوامل و اشياى خطرناك، حالتى است كه خداوند در انسان براى حفظ او آفريده است. هنگامى كه حادثۀ خطرناكى رخ مى‌دهد يا موجود خطرناكى به انسان حمله مى‌كند و خود را قادر بر دفاع نمى‌بيند ترس بر او غالب مى‌شود و خود را به سرعت از صحنه دور مى‌سازد اين‌گونه ترس منطقى و موهبت الهى براى حفظ انسان از خطرات است. هر گاه سيلاب عظيمى حركت كند و انسان خود را در مسير آن ببيند و بترسد و با سرعت خود را كنار بكشد چه كسى مى‌گويد اين صفت مذموم است‌؟ ترس بجا سپرى است در برابر اين‌گونه حوادث. ولى ترس نابجا كه ناشى از توهم يا ضعف نفس يا عدم مقاومت در مقابل مشكلات باشد به يقين مذموم و نكوهيده است و اين‌گونه ترس‌هاست كه انسان را از رسيدن به مقاصد عاليه باز مى‌دارد. به همين دليل از قديم گفته‌اند: شجاعان اند كه به موفقيت‌هاى بزرگ دست مى‌يابند. شاعر مى‌گويد: مَنْ‌ رٰاقَبَ‌ النّٰاسَ‌ مٰاتَ‌ هَمّاً وَ نٰالَ‌ بِاللَّذةِ‌ الْجَسُورُ «كسى كه ملاحظۀ سخنان اين و آن كند (و از آن بترسد) از غصه مى‌ميرد؛ ولى افراد جسور و شجاع به لذات و كاميابى‌ها مى‌رسند». واژۀ «هيبه» گاه به معناى شكوه و جلال آمده كه موجب خوف ديگران مى‌شود و گاه به معناى ترس است و در جملۀ بالا معناى دوم اراده شده است آن هم ترس بيجا، و واژۀ «خيبة» به معناى خسران و شكست و ناكامى و محروميت است و اين دو همواره با هم قرين اند و به اين ترتيب امام مى‌خواهد پيروان خود را به شجاعت در تمام امور دعوت كند. در جملۀ كوتاه و پرمعناى دوم مى‌فرمايد: «كم‌رويى با محروميت همراه است»؛ (وَ الْحَيَاءُ‌ بِالْحِرْمَانِ‌) . حياء مانند هيبت دو معناى باارزش و ضد ارزش دارد؛ حياى ارزشمند آن است كه انسان از هر كار زشت و گناه و آنچه مخالف عقل و شرع است بپرهيزد و حياى ضد ارزش آن است كه انسان از فراگرفتن علوم و دانش‌ها و يا سؤال كردن از چيزهايى كه نمى‌داند يا احقاق حق در نزد قاضى و جز او اجتناب كند، همان چيزى كه در عرف، از آن به كم‌رويىِ‌ ناشى از ضعف نفس تعبير مى‌شود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس 24.pdf
1M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 پیوندهای امّت اسلامی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
24 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - پیوندهای ولایت.mp3
15.96M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم‌و‌چهارم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گران‌ترین دزدی تاریخ دزدی که با سرقت یک گوشی، صاحب باارزش‌ترین دارایی دنیا شد./فارس ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ، إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ آیات 39 و 40 سوره صافات پاداش بی‌نهایت برای بندگان مخلص همه‌ی مردم، پاداش متناسب با عمل کاری را که انجام داده‌اند می‌گیرند، مگر بندگان مخلص خدا. اینها عملشان و پاداششان متناسب نیست. عملشان هرچه که باشد، پاداش آنها بی‌نهایت است؛ زیرا این وجود متعلق به خدا، برای خدا و سرتا پا در خدمت اهداف الهی است. او، همه‌ی وجودش برای خدا خالص شده است. روایتی را دیدم که مضمونش این است که خدای متعال می‌گوید: «اگر به بنده‌ی مخلص یا مخلص، همه‌ی دنیا را هم بدهم، حق او ادا نشده است.» بنابراین، جزای او متناسب با عملی که انجام می‌دهد، نیست. یک نماز او برابر هزاران نمازی است که بندگان خوب خدا بخوانند.۱۳۷۱/۱۲/۰۴ بیانات در اوّلین روز ماه مبارک رمضان‌ ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۱،هرمنوتیک،نجفی.m4a
13.59M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌ویکم_هرمنوتیک فلسفی ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حکمت ۲۱ نهج‌البلاغه:ارزش ها و ضد ارزش ها(اخلاقی) وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ. 📌 شرح اجمالی حکمت 👇   ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📌شرح اجمالی ۲۱ نهج‌البلاغه ‮آن‌گاه امام در سومين جملۀ حكمت‌آميز به اهمّيّت استفادۀ از فرصت‌ها پرداخته مى‌فرمايد: «فرصت‌ها همچون ابر در گذرند، ازاين‌رو فرصت‌هاى نيك را غنيمت بشماريد (و پيش از آن كه از دست برود از آنها استفاده كنيد»؛ (وَ الْفُرْصَةُ‌ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ‌ ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ‌ الْخَيْرِ) . منظور از فرصت، آماده شدن كامل اسباب كار خوب است مثل اين‌كه تمام مقدمات جهت تحصيل علم براى كسى فراهم گردد؛ هم تن سالم دارد، هم هوش و استعداد، هم استاد لايقى آمادۀ تدريس او و هم فضاى آموزشى خوبى در اختيار اوست كه در عرف نام آن را فرصت مى‌گذارند و از آنجايى كه فرصت‌ها تركيبى از عوامل متعددى است و هر كدام از اين عوامل ممكن است بر اثر تغييراتى زايل شود از اين رو فرصت‌ها زودگذرند. لذا در حديث ديگرى از همان امام عليه السلام مى‌خوانيم: «الْفُرْصَةُ‌ سَرِيعَةُ‌ الْفَوْتِ‌ بَطِيئَةُ‌ الْعَوْدِ؛ فرصت با سرعت از دست مى‌رود و به زحمت به دست مى‌آيد». به همين دليل روايات فراوانى در باب «اغتنام فرصت» آمده است و به ما دستور داده‌اند فرصت‌ها را غنيمت بشمريم، چرا كه ترك آن اندوه‌بار است. اميرمؤمنان على عليه السلام در نامۀ 31 نهج‌البلاغه در ضمن وصايايى كه به فرزند دلبندش امام مجتبى عليه السلام مى‌كند مى‌فرمايد: «بَادِرِ الْفُرْصَةَ‌ قَبْلَ‌ أَنْ‌ تَكُونَ‌ غُصَّةً‌؛ به سراغ استفاده از فرصت برو (پيش از آنكه از دست برود و) مايۀ اندوه گردد». به هر حال تمام مواهب الهى كه در دنيا نصيب انسان مى‌شود فرصت‌هاى زودگذرند؛ جوانى، تندرستى، امنيت، آمادگى روح و فكر، بلكه عمر و حيات انسان همگى فرصت‌هاى زودگذرى هستند كه اگر آنها را غنيمت نشمريم و بهرۀ كافى نگيريم نتيجه‌اى اندوهبار خواهد داشت. اى دل به كوى عشق گذارى نمى‌كنى اسباب، جمع دارى و كارى نمى‌كنى چوگان حكم در كف و گويى نمى‌زنى بازِ ظفر به دست و شكارى نمى‌كنى ترسم كزين چمن نبرى آستينِ‌ گل كز گلشنش تحمل خارى نمى‌كنى *** [گفتار حكيمانه] 22 و قال عليه‌السلام لَنَا حَقٌّ‌، فَإِنْ‌ أُعْطِينَاهُ‌، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ‌، وَ إِنْ‌ طَالَ‌ السُّرَىٰ‌. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نگاه به در جهان غرب به روایت ابوالحسن ( رییس جمهور فراری و ساکن در ) ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه الزمر آیه ۷۰ وَوُفِّيَت كُلُّ نَفسٍ ما عَمِلَت وَهُوَ أَعلَمُ بِما يَفعَلونَ و به هر کس آنچه انجام داده است بی‌کم و کاست داده می‌شود؛ و او نسبت به آنچه انجام می‌دادند از همه آگاهتر است. امام خامنه‌ای در پیام به حجّاج بیت‌ا‌لله‌الحرام سال1368 از بزرگ‌ترین مظاهر شرک در عصر حاضر، تفکیک دنیا از آخرت، و زندگى مادّى از عبادت، و دین از سیاست است. گویى خداى دنیا ‌-معاذا‌لله‌- جبّاران و زورگویان و چپاولگران و ابرقدرت‌ها و جنایت‌کارانند، استضعاف و استعباد و استثمارِ خلایق و علو و استکبار نسبت به بندگان خدا، حقّ مسلّم آنها است و همگان باید پیشانى اطاعت بر آستان تفرعن آنها ساییده و در برابر زورگویى و غارتگرى و میل و اراده‌ی بی‌مهار آنان تسلیم باشند و اعتراض نکنند؛ چرا که وعّاظ‌السّلاطین و نوادگان بلعم باعورا فریاد بر خواهند آورد که دخالت در سیاست کردید، و اسلام را چه به سیاست؟ ....آیا اعمال و رفتار سیاسی و اجتماعی انسانها که بیشترین بخش زندگی آنهاست، بدون جزاست؟ پس «و وجدوا ما عملوا حاضرا»و «وفیّت کلّ نفس ما عملت» چیست و با کدامین میزان سنجیده می‌شود؟ آیا می‌توان گفت اسلام در دنیا به خوب و بد این‌گونه اعمال کاری ندارد و وظیفه‌یی مقرر نمی‌کند؛ ولی در آخرت جزای آن داده می‌شود؟ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞🎥 ماهیت واقعی در ♨️ نگاه ابزاری و جنسی به زن در غرب و در مقابل نگاه به نقش والای زن در انقلاب اسلامی 🔁 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از اخبار سوریه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای اینکه تفاوت فکری و برداشت یک ایرانی آذربایجانی را که در مکتب ایران که همان مکتب عشق، محبت، صداقت، مردانگی، راستی و درستی است تربیت شده را با آنهایی که در جریان عقب‌مانده پان‌ترکیسم و بقایای کمونیسم در شمال ارس تربیت شده و بزرگ شده‌اند را ببینید، این کلیپ را نگاه کنید... ما از این دست جوانان بسیار بسیار داریم که آگاه، رشید، شجاع و با دانش و منطق صحبت می‌کنند. در طول روزهای گذشته موارد بسیاری از این جوانان دیده‌ایم که خودجوش این کلیپ‌ها و نقطه نظرات را تهیه کرده و در فضای مجازی جهت روشنگری منتشر کردند. ما هم وظیفه داریم تا صدای این صداهای منطقی و درست باشیم که حرف حساب می‌زنند. ضمن تشکر از این جوان که نامش را هم نمی‌دانم به درسی که او در این چند دقیقه به خیلی از متوهم‌ها می‌دهد دقت کنید... @syriankhabar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۲۲ نهج‌البلاغه:روش گرفتن حق(اخلاقی،سیاسی) 📌 شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️شرح اجمالی ۲۲ نهج‌البلاغه ‮اين جملۀ حكمت‌آميز خواه مقارن ايام سقيفه گفته شده باشد يا در شوراى شش نفرۀ عمر براى انتخاب خليفه پس از او، اشاره به مسئلۀ خلافت دارد كه حق مسلّم اهل‌بيت و امير مؤمنان على عليه السلام بود. مى‌فرمايد: «ما را حقى است كه اگر به ما داده شود (آزاديم) وگرنه (همچون اسيران و بردگانى خواهيم بود كه) در عقب شتر سوار خواهيم شد، هرچند زمانى طولانى اين سير در تاريكى بگذرد»؛ (وَ قَالَ‌ عليه السلام: لَنَا حَقٌّ‌، فَإِنْ‌ أُعْطِينَاهُ‌، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ‌، وَ إِنْ‌ طَالَ‌ السُّرَىٰ‌) . با توجه به اين‌كه «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سير شبانه است مفسران در اين‌كه منظور از اين تشبيه چيست، احتمالاتى داده‌اند: مرحوم سيّد رضى مى‌گويد: «اين كلام از سخنان لطيف و فصيح امام است و معناى آن اين است كه اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى‌مقدار خواهيم بود و اين بدان سبب است كه كسى كه پشت سر ديگرى سوار بر مركب مى‌شود در قسمت عقب مركب خواهد بود، همچون برده و اسير و مانند آنها»؛ (قالَ‌ الرَّضيُ‌ وَ هٰذٰا مِنْ‌ لَطيفِ‌ الْكَلاٰمِ‌ وَ فَصيحِهِ‌ وَ مَعْناهُ‌ أنّا إنْ‌ لَمْ‌ نُعْطَ حَقَّنا كُنّا أذِلّاءُ‌ وَ ذلِكَ‌ أنَّ‌ الرَّديفَ‌ يَرْكَبُ‌ عَجُزَ الْبَعيرِ كَالْعَبْدِ وَ الْأسيرِ وَ مَنْ‌ يَجْرى مَجْراهُما) . تفسير ديگر اينكه منظور اين است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهيم افتاد همان‌گونه كه شخص رديف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنين حالى را خواهد داشت. تفسير سوم اين‌كه اگر ما به حقمان نرسيم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرمودۀ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله صبر مى‌كنيم و براى گرفتن حق خويش دست به شمشير نخواهيم برد. اين احتمال نيز بعيد نيست كه هر سه تفسير در مفهوم كلام امام جمع باشد به اين معنا كه اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى‌كشانند و هم به زحمت و مشقت مى‌افكنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى‌دارند و به فرمان پيغمبر اكرم ناچاريم صبر كنيم. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | یه متفاوت از 🔰به بهانه برگزاری مسابقات جهانی کشتی آزاد 🌺 نان پدر و شیر مادر حلالت 🌺 📚 براساس داستان پوریای ولی از کتاب ۱ 🎙 باصدای گزارشگر کشتی آقای هادی عامل/کانال روشنگری ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۲،هرمنوتیک۲،نجفی.m4a
9.72M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌ودوم_هرمنوتیک فلسفی۲ ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110