🌙🍃🎤در نزول دفعی آدم حقیقت جان را می فهمد. اسم و مسمی و عکس و عاکس را می فهمد و اسم قربان مسمی است و عکس قربان صاحب عکس است. وقتی این معنا را فهمید و به آن توجه پیدا کرد حقیقت نازل شده است. این معنای انزال است. وقتی توحید احدی صمدی بر پیغمبر نازل شد این دفعة نازل شد. این نزول دفعی است و بعد نزول تدریجی الی ماشاءالله هست.✨
#رمضان۱۴۰۱
#جلسه_چهاردهم
#جمعه_۹_۲_۱۴۰۱
#تفسیر_بقره۱۸۳
#نزول_قرآن
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
توحید🌦️
🥀🍃🍂همه ما "من" داریم تا زمانی که نبوت بیاید. نبوت که آمد کم کم "من" برداشته می شود. یک آدم بینا و عا
🥀🍃🍂همه مردم دنیا چه زن و چه مرد هر چه هستند، سیاه و سفید، عرب و عجم، اگر خداوند تبارک و تعالی را دیدند یعنی حقیقت را مشاهده کردند و فهمیدند که همه این ها نمود خداوند تبارک و تعالی است و اگر دیدند آیات الهی است و اگر دیدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ» (۱) همه عالم او را تسبیح می کند یعنی از او حکایت می کنند و غیر از تصویر چیز دیگری نیستند؛ آنگاه به حقیقت راه یافته اند. حالا هم وقتی خوب نگاه کنید این انبیاء علیهم السلام هستند که فهمیدند و متوجه شدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ»، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ » (۲) و فهمیدند که:
✨خنده از لطفت حکایت میکند
ناله از قهرت شکایت میکند (۳)
اگر آدم این را متوجه شد آن وقت خنده و گریه را منسوب به خدا می دارد و میفهمد که «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى» (۴) یعنی او هست که می گریاند و می خنداند. چه کسی آدم را می خنداند؟ و چه کسی می گریاند؟ خداوند تبارک و تعالی. پس فاعل اوست. همه جا همه کاره خداست. هستی است که این کار را می کند. همه آیاتند و از خداوند حکایت می کند.✨
(۱) سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ: هر چه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدای عالم که مقتدر و حکیم است مشغولند. (حدید/۱)
(۲)يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: هر چه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا مشغولند که سلطنت ملک هستی و ستایش (اهل عالم) برای اوست و او بر هر چیز تواناست. (تغابن/۱)
(۳)کلیات دیوان شمس غزل ۸۲۱
(۴) و این که او است که می خنداند و می گریاند. (نجم/۴۴)
#مجلس_سوم
پناهگاه فاطمی
🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂پس این آدم است که متوجه حقیقت می شود، لذا همه این ها را نمود خودش می بیند. این ها هر کدامشان به یک چیزی مشغولند. این چند نفری که این جا نشستند، آن طفل و ابله به یک چیزی مشغولند یا مثلاً دعوا می کنند بر سر این که این دست است، آن یکی پاست چون هر کدام به یک چیزی مشغولند. همه همدیگر را می بینند و با یکدیگر دعوا یا صلح می کنند. همه این ها این کار را می کنند الا انبیاء علیهم السلام که به خود حقیقی شأن مشغولند. آن هایی که ایراد می گیرند به انبیاء می گویند چرا به دست و پا نگاه نمی کنی. ما هم به انبیاء علیهم السلام همین را می گوییم. آن ها می آمدند به پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در سوره کافرون در پاسخ آن ها می فرماید: « قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» یعنی من عابد این ها نیستم، این ها را نگاه نمی کنم. من وقتی در آینه نگاه می کنم خودم را در آن می بینم نه عکس را لذا شما به عکس مشغولید و من به حقیقت خود مشغولم. بین آن ها نبی این فرق است، لذا فرق نبی با دیگران فرق ظلمت و نور است.✨
#مجلس_سوم
پناهگاه فاطمی
🕋 @tohideahadi
✨خنده از لطفت حکایت میکند
ناله از قهرت شکایت میکند
این دو پیغام مخالف در جهان
از یکی دلبر روایت میکند
غافلی را لطف بفریبد چنان
قهر نندیشد جنایت میکند
وان یکی را قهر نومیدی دهد
یأس کلی را رعایت میکند
عشق مانند شفیعی مشفقی
این دو گمره را حمایت میکند
شکرها داریم زین عشق ای خدا
لطفهای بینهایت میکند
هر چه ما در شکر تقصیری کنیم
عشق کفران را کفایت میکند
کوثر است این عشق یا آب حیات
عمر را بیحد و غایت میکند
در میان مجرم و حق چون رسول
بس دوادو بس سعایت میکند
بس کن آیت آیت این را برمخوان
عشق خود تفسیر آیت میکند
مولانا، دیوان شمس، غزلیات، غزل شمارهٔ ۸۲۱
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤شیطان ادراک کردن ظهوری از هستی بی نهایت است. اگر این نباشد ما یک ظهور از ظهورات خداوند را نمی توانیم ادراک کنیم و رحمت بی نهایت خداوند تبارک و تعالی در ما ظاهر نمی شود. لذا باید این ادراک هم باشیم. چیزی در عالم نیست که رحم آدم نباشد و آدم از همه این ها متولد شده است و با توحید احدی صمدی سراغ همه این ها می رود و به آن ها جان می دهد. مثل وقتی که تصویر خود را در آینه می بینیم باید تمام اجزای آن کامل باشد تا بدن را کامل ادراک کنیم. این تصویر بدن است و باید به آن جان بدهیم و بفهمیم این ظهور ماست و بدانیم آن تصویر بدن است و بدن غیر جان است.
ما اول بدن ادراک می کنیم و این تجربه را کردیم. اگر این تجربه را نداشتیم، توحید احدی صمدی پیدا نمی کنیم.✨
#رمضان۱۴۰۱
#جلسه_هفدهم
#جلسه_آخر
#دوشنبه_۱۱_۲_۱۴۰۱
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شیطان
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤ما از«لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» (۱) یعنی اسفل السافلین آغاز شدیم و حرکت کردیم بعد چیز شدیم و نطفه شدیم و تا اعلی علیین و «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (۲) سیر کردیم. این «أَوْ أَدْنَىٰ» عبارت از توحید احدی صمدی است. و شاید «أَوْ أَدْنَىٰ» مقام «بسم الله الرحمن الرحیم» باشد یا بالاتر یعنی "لاهو الا هو".
در این سیر از اسفل السافلین از شیطان هم بهره بردیم. پس شیطان بد نیست و مظهر رحمت خداوند تبارک و تعالی است. شیطان مرحوم ملعون است و کسانی که رسیدند مرحوم مرحوم. این لعنت بر شیطان رحمتی است که بر او رسیده است. «قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» (۳) این مهلت که به او داده شده، رحمتی است که به او رسیده است.✨
(۱)هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا: آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود؟! (انسان/۱)
(۲)ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ، فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ: سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد، ا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود(نجم/۹-۸)
(۳)قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ، قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ: خدا به شیطان فرمود: از این مقام فرود آ، که تو را نرسد که در این مقام بزرگی و نخوت ورزی، بیرون شو که تو از زمره پست ترین فرومایگانی، شیطان گفت: (حال که رانده درگاه شدم) مرا تا به روزی که خلایق برانگیخته شوند مهلت ده. خدا فرمود: البته مهلت خواهی داشت. (اعراف/۱۵-۱۳)
#رمضان۱۴۰۱
#جلسه_هفدهم
#جلسه_آخر
#دوشنبه_۱۱_۲_۱۴۰۱
#تفسیر_بقره۱۸۳
#شیطان
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤عالم را بدن ها اداره می کنند و مدیر عالم هستند. اگر بدن ها نباشند آدم نمی تواند این دارایی توحیدی را پیدا کند. آن ها باید باشند و در خدمت آدم باشند تا آدم بتواند توحید احدی صمدی را ادراک کند. مثل تصویر در آینه که باید همه اجزای بدن ما در آن ظاهر شود که ما بتوانیم خودمان را ادراک کنیم این تصویر همه بدن است وقتی تصویر را کامل ادراک کردیم جان تصویر را که خودمان باشیم کامل دریافت می کنیم. و این جان فهمیدن همان پرتو جبریلی است که در ما هست لذا از اسم به مسمی و از آیه به ذوالآیه می رسد.✨
#رمضان۱۴۰۱
#جلسه_هفدهم
#جلسه_آخر
#دوشنبه_۱۱_۲_۱۴۰۱
#تفسیر_بقره۱۸۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَإِيَّاهُ نَسْتَعِین
🌹🍃🍂مطلبی در مورد ادب مجلس عرض کنم بعد دنباله بحث را ادامه دهیم. هر جایی که انسان وارد می شود یک آداب مخصوص به خود دارد. البته مشاهد مشرفه که آدم می خواهد وارد شود یا زیارت خانه کعبه یا مجالس سخنرانی، آدم باید یک طهارت ظاهری داشته باشد که ان شاء الله عمل می فرماییم و یکی دیگر این که چیزی که انسان اعتراض دارد همان توحید است، اگر چیز دیگری را مد نظر داشته باشد این آدم به هدف نمی رسد. اگر همان را که گفته اند و می گویند یک خاصیت دیگری هم در نظر داشته باشد باز هم به مقصد نمی رسد. نماز هم همین طور است. حالا نماز را که می گوییم این تقریبا یه درس عملی است برای عبادات ما.✨
#توحید_ختمی۱۲
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂ما از روزه فقط روزه انتظار داریم، چیز دیگری انتظار نداریم، لذا اگر این مقصود ما باشد مقصود ما حاصل است. اما اگر چیزهای دنیایی یعنی چیزهای مربوط به عالم طبیعت مورد توجه ما باشد یا چیزهایی در مورد آخرت که آخرت عقلی باشد آن ها مورد توجه ما باشد، آن نماز حاصل نمی شود. لذا این مسأله هم هست و همه گرفتار هستند که چه کار کنیم در نماز حواسمان باشد و می گوییم که مثلاً شیطان آدم را می برد این طرف و آن طرف. این به خاطر این است که ما از نماز چیز دیگری انتظار داریم، خود نماز را انتظار نداریم. باید توجه داشته باشیم که این غذای ماست نه چیز های دیگر. از بین این همه غذا که در عالم هست چه در دنیا چه در آخرت آن که فعلا غذای ماست نماز است.✨
#توحید_ختمی۱۲
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi