eitaa logo
توحید⁦🌦️⁩
625 دنبال‌کننده
235 عکس
24 ویدیو
6 فایل
🌸🍃🍂کانال آثار توحیدی عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله #اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸 🌸 #ارتباط_با_ادمین 🕋 @serrehekmat 🌸 #لینک_سروش 🕋 https://sapp.ir/tohideahadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩🍃🎤بدن ها عبارت از شیطان هستند بدن جان دار عبارت از شیطان ملایم است. و اگر بدن بدون جان باشد شیطان ناملایم است. شیطان ناملایم یا شیطان موذی است یا شیطان موذی نیست. شیطان ملایم همین است که بدن دارد و جان دارد و جان حکایت از بدن دارد. مثل وقتی که آدم خود را در آینه مشاهده می کند و تصویر در آینه ظاهر شده است که شیطان برای او ملایم می شود. غیر آدم شیطان و ملک ندارد نه بشر و نه انسان شیطان و ملک ندارند. حال اگر شیطان ملک شد، شیطان ملایم می شود و این توحید است یعنی می فهمیم که ظاهری هست و مظهری و مظهر از ظاهر حکایت می کند. این شیطان از آیات خداوند و ملک است. شیطان ناملایم آن است که فقط به بدن توجه کنی و به جان توجه نداشته باشی مثلا وقتی طفل هستیم شیطان ناملایم را ادراک می کنیم. حال شیطان ناملایم یا موذی است یعنی باعث آن شیطان آن ها را هلاک می کند و فقط شیطان را عبادت می کند. شیطان ناملایم غیر موذی عابد شیطان است اما به کسی کاری ندارد مثل بره مثل دیوانه.✨ 🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤عهد خالق با مخلوق همان عهد ظاهر با مظهر است. عهد ظاهر با مظهر این است که ظاهر در بدن مظهر گیر نکند. اگر در بدن گیر کرد این عبارت از شیطان است. و عهد خداوند با انسان این است که انسان شیطان پرست نباشد یعنی در بدن گیر نکند. بنیه آدمی این طور است که از بدن رد شود و جان را ببیند لذا این عهد خداوند با بنیه انسان کرد.✨ 🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤گفتیم که یک شیطان مفید داریم که بدن حکایت از جان کند. یعنی همان توحید و این ها منعم علیهم هستند. شیطان ملایم شیطانی است که با بدن جنگ ندارد ولی جان را نمی فهمد این همان الضالین هستند. شیطان موذی زمانی است که با بدن در جنگ است زمانی که انسان در مقابل فرمان خداوند می ایستد و با خدا جنگ دارد که این ها مغضوب علیهم هستند. آدم که در مقابل الرحمن بایستد غصب خدا شامل او می شود و مغضوب علیهم می شود.✨ 🕋 @tohideahadi
هدایت شده از توحید⁦🌦️⁩
🥀🍃🍂در این جمله « وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَی الطُّورِ» نور عبارت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» است. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» (۱) و «وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ» (۲) و «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (۳) عبارت از نور خداوند تبارک و تعالی است. نوری است که به کوه آدم می خورد. آدم کوه است. کوه یعنی می نمایاند چیزی هست ولی چیزی نیست. وقتی قیامت شد می بینی همه متزلزل اند. همه سراب می شوند. سراب یعنی می نماید آب است اما آب نیست. آدم تشنه در بیابان نگاه می کند می بیند که نور به صحرا خورده است. به نظرش آب می آید، وقتی رفت می بیند هیچ چیزی نیست. همه عالم همین طور است. این ها همه هیچند. این ها نمود خداوند تبارک و تعالی هستند و از او حکایت می کنند. مثل همین صورت آینه که چیزی نیست. این همان نمود آدم است که در آن پیدا شده است. این عالم نمایش خداوند تبارک و تعالی و قدرت او، علم او و رحمت اوست. این ها همه مال اوست و همه از او حکایت می کنند، لذا هیچ کس هیچ چیزی ندارد. همه فقیرند: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ» (۴)✨ (۱)توحید/۱ (۲)هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ: او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز [= شش دوران‌] آفرید؛ سپس بر تخت قدرت قرار گرفت (و به تدبیر جهان پرداخت)؛ آنچه را در زمین فرو می‌رود می‌داند، و آنچه را از آن خارج می‌شود و آنچه از آسمان نازل می‌گردد و آنچه به آسمان بالا می‌رود؛ و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام می‌دهید بیناست! (حدید/۴) (۳)وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ: مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست! خداوند بی‌نیاز و داناست!(بقره/۱۱۵) (۴)يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ: اين شماييد كه به خداوند نياز داريد و (تنها) خداوند، بى‌نياز و ستوده است. (فاطر/۱۵) 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂«فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا»(۱) بعد وقتی این چنین شد و خداوند بر کوه تجلی کرد حضرت موسی علیه السلام غش کرد و «فَلَمَّا أَفَاقَ»(۲)یعنی وقتی به هوش آمد فرمود: خدایا ببخش ما را. چون اگر آن نور یک مقداری زیادتر بتابد آدم نابود می شود. به بعضی ها خیلی تابید. وقتی تابید او دیگر طاقت ندارد. باید یک مزاج معتدلی باشد و لذا خداوند تبارک و تعالی هم با رعایت اعتدال برای ما فرستاده است. آدم نمی تواند همیشه در نماز باشد. آن نماز همین کار را می کند. نماز و روزه و عبادات دیگر عبارت از نور خداوند هستند که به آدم می تابند. وقتی به کوه آدم خورد آدم آب می شود.✨ (۱)،(۲)وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ:  هنگامی که موسی به میعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: «پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببینم!» گفت: «هرگز مرا نخواهی دید! ولی به کوه بنگر، اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید!» اما هنگامی که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را همسان خاک قرار داد؛ و موسی مدهوش به زمین افتاد. چون به هوش آمد، عرض کرد: «خداوندا! منزهی تو (از اینکه با چشم تو را ببینم)! من به سوی تو بازگشتم! و من نخستین مؤمنانم!» (اعراف/۱۴۳) 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂فرمان خدا که بیاید آدم بی خود می شود. چرا مثلاً آدم خوابش را رها می کند و این جا می آید و نماز می خواند؟. چرا مثلاً پولی را پیدا کرده به کسی که خدا فرمود است می دهد، به فقیر می دهد. چرا می دهد؟ در صورتی که این را برای خودش تحصیل کرده است. این اثر نور خداوند تبارک و تعالی است‌. این نور که به سیدالشهداء علیه السلام می خورد همه عالم در نظرش هیچ می شود. خودش و همه خانواده اش این چنین هستند. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و حضرت رضا علیه السلام و همچنین همه ائمه اطهار علیهم السلام این گونه اند. وقتی آن نور می تابد آدم را از آن جا می کند و دیگر از خود بی خود می شود. این بی خودی را ما هم از دور احساس می کنیم. فرمان خدا آمده است که آدم نماز می خواند، خم و راست می شود. چرا خم و راست می شود؟ با این که پا و کمرش هم درد می کند، خوابش هم می آید خسته هم هست یا مثلاً مشغول تجارتی هم هست ولی این ها را رها می کند و نماز را می خواند. این اثر نور خداوند تبارک و تعالی است. خداوند از این نور تعبیر به حیات هم کرد. همین که فرمود: «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(۱) یعنی از روح خودم در او دمیدم.✨ (۱)فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ: (حجر/۲۹) 🕋 @tohideahadi
🕌يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌ (بقره:183) 🎙سخنرانی حضرت استاد امامی نجف آبادی حفظه الله به مناسبت ماه مبارک رمضان 🗓زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ تا شب عید فطر ⏰ساعت شروع : ۲۲ 🌐لینک کوتاه شرکت در جلسه: https://malakedaei.com/live 🌐لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/mhheydari1372/emami 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤فرمان خدا غذای آدم است نه روزه و نماز. روزه و نماز چون فرمان خداوند تبارک و تعالی است، غذای آدم است. برای همین نه گفتن به روزه و نماز در جایی که نباید روزه بگیریم و نماز بخوانیم نیز فرمان خدا است. خدا روزه و نماز نمی خواهد بلکه فرمان می خواهد، از خود بیرون آمدن می خواهد‌. آدم باید از هوای نفس خود بیرون بیاید، زیرا عبادت برای این است که از خود بیرون بیاییم. پس روزه را بر شما فرض کردیم «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ»(۱) یعنی تقوی پیدا کنید یعنی برسید یعنی از خود بیرون بیایید. تقوی یعنی از خود بیرون آمدن یعنی هوای نفس نداشته باشیم یعنی فقط به فرمان فرمانده حرکت کنیم و فرمانبر خدا شویم، لذا روزه و سایر عبادات برای ما فرض شده است. پس روزه برای ما فرض شده است تا فرمانبر خدا باشیم.✨ (۱)يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ(بقره/۱۸۳) 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤معنی شفاعت پیامبر این است که ما از غذای آدمی بی خبر هستیم و پیامبر از غذای آدمی به ما خبر می دهد و می فرماید ما غذای آدمی برای شما فراهم کردیم. چون ما گرسنه هستیم گرسنه قیامت و الحقیقة و دنبال الحقیقة که غذای آدم است.✨ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🍂پس خاصیت روزه عبارت از این است که تقوی پیدا کنیم یعنی فرمانبر فرمان خداوند تبارک و تعالی شویم چون آدم با فرمان خداوند تبارک و تعالی آدم می شود چون اگر آدم فرمان خدا را نبرد یا شیطان است یا جماد است یا حیوان است یا ملک. و این که در بعضی روایات می فرماید هدف از روزه سلامت نفس و بدن است فواید حاشیه ای است.✨ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤توحید یعنی نمودی که حکایت می کند از بودی و بدنی که حکایت از جان می کند. یعنی یک بدنی است و یک جانی که آن جان این بدن را ظاهر کرده است و این بدن از او حکایت دارد. توحید جان ظاهر و مظهر است. مظهر یعنی بدنی که ظاهر را حکایت می کند. پس سه چیز در توحید است یه ظاهری هست و یک مظهری و یک حکایت مظهر از ظاهر. اگر یکی از این سه نبود توحید را ادراک نمی کنیم. توحید یعنی یک ذاتی داریم که یک رحمتی دارد که این رحمت عبارت از جان اوست. و یک مظهری است که حکایت از این رحمت دارد که بدن اوست رحمت خداوند تبارک و تعالی عبارت از فعل اوست. 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤شیطان به وسیله آدم خلق می شود و قبل از آدم نبوده است. حال اگر سوال شود که شیطان ۶هزار سال قبل از آدم خدا را عبادت می کرده؟ این عبادت از عباداتی است که فقط بدن را ادراک می کند. شیطان فقط بدن را ادراک می کند. فقط آدم است که جان می فهمد. اول مخلوق خداوند بنیه آدم خداوند تبارک و تعالی است و آخر مخلوق خداوند تبارک و تعالی است. همین که می گوییم «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ» (۱) منظور همین بنیه آدمی است که هم اول است هم آخر است هم ظاهر است هم باطن چون رحمت بی نهایت خداوند فقط در آدم ظاهر می شود. تا آدم آدم نباشد و نرسیده باشد و رحمت بی نهایت خداوند در او ظاهر نشود این اول و آخر و ظاهر و باطن را نمی تواند بفهمد. فهم این مطلب عبارت از نزول این آیه بر آدم است.✨ (۱)هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: اوّل و آخر هستی و پیدا و پنهان وجود همه اوست و او به همه امور عالم داناست. (حدید/۳) 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤ملک داعی عبارت از نمود حقیقت و قیامت و جان است که در بنیه آدمی است که اگر این بنیه شکوفا شود قیامت و بینهایت را ادراک می کنیم. 🌙ملک داعی آن نمود خداوند تبارک و تعالی است که به الحقیقة دعوت می کند لذا دعوت می کند که استغفار داشته باشیم تا آدم بالفعل بشویم چون خداوند از ما آدم بالفعل می خواهد زیرا قبل از آدم هیچ ظهوری نیست. 🌙ملک داعی به فرمان خدا دعوت می کند‌ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤نزول ملک بر آدم در شب قدر این است که خود لیله قدر شود. معنی ادراک لیله قدر در ظاهر آن شب زنده داری و احیاء است و گرنه باطن آن این است که احیاء آدمی داشته باشد یعنی به خدا توجه داشته باشد. یعنی در انجام واجب و ترک محرمات باشد. این عبارت از بنیه آدمی و لیله قدر است. این همان اول و آخر و... بودن است در این جاست که آدم العبد خداوند می شود و هیچ خود ندارد و شیطان در آن راه ندارد و شیطان بر بنیه آدم سلطنت ندارد و مغلول شده است. شیطان عبارت از هوای نفس آدم است. شیطان عبارت از بدنی است که آدم آن را جان می پندارد و سایه را بود می بیند.✨ 🌸 🕋 @tohideahadi