🚩🍃🎤ما یک جان اعلی داریم که توحید احدی صمدی است و یک جان اسفل داریم که همان علوم است و محسوسات عبارت از ملک هستند که وقتی توحید آمد همه این ها جان دار و منوّر می شوند.✨
#جلسه_دهم
#جمعه_۲۶_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤کمال عبارت از قیامت است قیامت عبارت از جان دنیای ملک و ملکوت اسفل است. چون ملکوت اسفل هم ملک است. یک ملک داریم که عبارت از محسوسات و معقولات و متخیلات است و یک ملکوت اسفل داریم که عبارت از علوم است و آن جان جان و ملکوت همه این ها توحید احدی صمدی است. و این جان است که آن ها را منور کرده است و به حرکت درآورده است.
توحید قیامت است، جان است. توحید جان همه عالم است. دنیا بدن قیامت است و این بدن است که به جان یعنی قیامت سجده می کند و قربان او می شود. دنیا بدن قیامت است یعنی قیامت است که دنیا را آورده است.✨
#جلسه_دهم
#کمال_آدمی
#جمعه_۲۶_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
توحید🌦️
🌹🍃وقتی من به خداوند تبارک و تعالی می گویم « الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» و در مقابل او ایس
🌹🍃🍂اصل آن معراج انسان است. آن عروج و این خوراکی هایی را که پیغمبر اکرم آورده است، این ها را برای معراج خود آدم آورده است. برای پیغمبر اکرم فرقی نمی کند که ما انجام بدهیم یا ندهیم. برای خداوند تبارک و تعالی هم فرقی نمی کند. او غنی بالذات است و این غنی بالعرض است. هر دوی این ها غنی هستند و هیچ نیازی به ذکر ما ندارند. صلواتی هم که می فرستیم، این صلوات گرچه برای پیغمبر اکرم ابتهاج است، ولی ترویح روح ماست. این به خاطر این است که روح ما روحانی بشود. صلوات می فرستیم و این خاصیت را دارد گرچه پيغمبر خوشحال و مبتهج می شود ولی این که شما خیال بکنید احتیاجی به این صلوات ها دارد، چنین نیست.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂عبادت خوراک من است این فروع دینی را که پیغمبر اکرم آورده است خوراک من است یعنی من در این قالب وقتی قرار گرفتم وقتی که بعد از هفتاد هشتاد سال خواستم این قالب را رها بکنم، یک انسان بیرون می آیم، آدم عروجی پیدا می کند که از بین رفتنی نیست.معراج انسان مافوق عقل انسان است. همین طوری که عقل از بین رفتنی نیست آن عروج هم از بین رفتنی نیست، آن می ماند .✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂این که حضرت مولا در نمازش انگشترش را به مسکین داد پس ما می گوییم آدم حواسش جمع نماز باشد. آن وقت امیرالمومنین که تیر را از پایش کشیدند و او متوجه نشد. جلوتر قبل از این که این کار را بکنند طاقتش را نداشت قبل از نماز. در نماز این کار را کردند، آن پیکان را کشیدند و حضرت متوجه نشد. پس تو چطور سوال سائل را متوجه شد؟ این حرفی است که آن هایی که درست متعمق نیستند. این اشکال برای ایشان هست و شاید بعضی ها بگویند که یکی از این دو تا مثلاً درست نباشد ولی هر دوی آن ها درست است، هم آن پیکان کشیدن هم آن انگشتر دادن. آن وقتی که آدم خدایی شد، الهی شد چه زکات باشد چه نماز. نماز کار الهی است، زکات هم کار الهی است یعنی آدم باید اعطاء داشته باشد، بخشش داشته باشد، باید بدهد به سائل. آدم الهی آن وقت می شود که مظهر «لایشغله شأن عن شأن» باشد، یعنی یک شأنی از شأن دیگر بازش نمی دارد و می تواند همین جا باشد و هم یک جای دیگر باشد.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤زیارت سید الشهداء در اربعین زیارت خداوند تبارک و تعالی است در عرش. زیارت اندیشه بی نهایت سید الشهداء است. زیارت اندیشه ملکوتی امام حسین علیه السلام است.
اندیشه حضرت سیدالشهداء یعنی اندیشه الهی یعنی اندیشه خاتم الانبیا بودن و خاتم الاولیاء بودن یک اندیشه بی نهایت.✨
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤کسی که مومنی را لا لحاجة (۱) زیارت کند خداوند تبارک و تعالی را در عرش زیارت کرده است چون مومن ایمان دارد یعنی توحید احدی صمدی دارد و فرد طالب توحید احدی صمدی است و می خواهد آن را زیارت کند. لذا وقتی مومنی را زیارت می کند خداوند تبارک و تعالی را در عرش زیارت کرده است.✨
(۱) رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ إلى مَنزِلِهِ لا حاجَةً مِنهُ إلَيهِ كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه ِ ، و كانَ حَقيقا على اللّه ِ أن يُكرِمَ زائرَهُ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كه نه به قصد نياز خواهى بلكه به نيّت ديدن برادر مؤمن خود به خانه او رود ، از ديدار كنندگان خدا انگاشته شود و بر خدا است كه ديدار كننده خود را گرامى دارد.
[بحار الأنوار : 77/192/11 .]
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤چرا زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مهم است!
زیرا امام حسین علیه السلام هم دارای مراتبی است. هم مراتب بشری و انسانی دارد و هم مراتب انسانی، ملکی آدمی دارد. از این مراتب آدمی بعضی به فعلیت رسید و بعضی بالقوه باقی مانده. و آن زمانی آدمیت حضرت به فعلیت تام رسید که آن زمانی بود که آن سر بزرگوار همه این مصائبی که برای خود او و اصحابش پیش آمد مشاهده کرد. آن زمانی که سر مبارک را برای شام می بردند و همه این ها را ملاحظه می کرد فدا بودن خود و همه آن چه داشته است را در خداوند ملاحظه کرد. و آنچه را در ظهر عاشورا به طور کلی مشاهده کرده بود به طور مفصل مشاهده کرد. و بعد از این که سر مبارک از بدن مبارک او جدا شد و روح مبارکش بدن را رها کرد بعد از آن ناملایماتی را که به فرمان خدا به او رسیده است همه این ناملایمات را ادراک کرد وقتی همه این ناملایمات را ادراک کرد و بعد از این که چهل روز شد و اسارت خانواده خود در این چهل روز را مشاهده کرد. این مشاهده این چنینی عبارت از بیشتر زلال شدن ایشان لذا زیارت حضرت سیدالشهداء در روز اربعین خاصیت دیگری دارد.
چهل روز یک خاصیتی دارد. تکون و کینونت آدم و هم معنویت آدم هر چهل روز کامل می شود.✨
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
💐یکی از دلایلی که حمد مخصوص خداوند تبارک و تعالی است این است که او #رَبِّ_الْعَالَمِينَ است:
حمد در برابر تعلیم و تربیت است
و خداوند سبحان ربّ و مربی است
پس خداوند محمود است.
(قیاس اول)
خداوند ربّ و مرّبی است.
هر رب و مربی محمود است.
پس خداوند محمود است.
(قیاس دوم)
و چون ربوبیت همه عالم دست اوست و «رَبِّ الْعَالَمِينَ» است همه حمد مال اوست: «الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
اگر یه گوشه عالم را دیگری تدبیر می کرد و بقیه عالم را خدا تدبیر می کرد می توان گفت همه حمد برای خداوند نیست اما چون همه عالمین را خدا تدبیر می کند پس احدی حق محمود بود ندارد و همه حمد از آن خداوند است پس: «الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
ربوبیت خداوند در این جا حد وسط است برای ثبوت حمد برای خداوند تعالی:
خداوند ربّ و مرّبی است
هر رب و مربی محمود است
پس خداوند محمود است
و چون رب العالمین است پس محمود است.
#رَبِّ_الْعَالَمِينَ
#سوره_حمد
#آیه۲
#جوادی_آملی
#جلسه۱۰
🕋 @tohideahadi
💐ربوبیت در تحلیل به ایجاد روابط برمی گردد
خداوند ربوبیت دارد یعنی چه؟
یعنی کمالی را به یک امر اعطاء می کند
صفتی را به یک موصوف متصف می کند
مثلا خدای سبحان یک درخت را می پرورد یعنی چه یعنی نمو را به درخت اعطاء می کند درخت را مثمر قرار می دهد.
پس ربوبیت وقتی تحلیل شود به خالقیت باز می گردد.
رب یعنی کسی که روابط بین کمالات و مستکمل ها را می آفریند.
رب یعنی موجودی که کمالات را به مستکمل و مستعد اعطاء می کند.
این یک نحوه خلقت است.
#رَبِّ_الْعَالَمِينَ
#سوره_حمد
#آیه۲
#جوادی_آملی
#جلسه۱۰
🕋 @tohideahadi