eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
عضویت در کانال: @torabiran ارتباط،انتقاد،پیشنهاد: @torab91
📌کار به جایی کشیده شده که دعوا بر سر کیفیت نیست، بلکه چالش بر سر انتفاع عموم از است. جایگاه ایده‌آل و در است. اما الان باید مسکن را از سبد خارج و تازه به سبدکالای خانوار برگردانیم. 📌راه طولانی برای بازگشت معماری به جایگاه فرهنگی آن در پیش است و این راه جز از مسیر اعتلای کمی و کیفی عموم مردم نمی‌گذرد. عضویت در کانال: @torabiran ارتباط،انتقاد،پیشنهاد: @torab91
▪️بعد از ساخت مسجد مکی زاهدان با معماری ترکی-عثمانی و ساخت مناره‌های حجازی-وهابی در مسجد جمکران، این بار نوبت به آویزان کردن لوستر به سبک مساجد ترکیه در مسجد کبود تبریز رسیده است! ما ده سال در سوریه جنگیدیم تا حسرت نماز خواندن در مسجد اموی دمشق را به دل اردوغان و مزدوران سلفی و عثمانی بگذاریم، اما پانترک‌ها هر روز با یک کار جدید مساجد شیعه را به کاریکاتوری از مساجد ترکان عثمانی تبدیل میکنند! ‏نفوذ عوامل فرهنگی ترکیه در تبریز هر روز شکل جدیدی بخود میگیرد. در جدیدترین اقدام چلچراغ اهدایی عثمانی‌ها در اصلی‌ترین نماد مذهبی شیعه در تبریز آویزان شد! این اقدامات یقینا از سر دلسوزی و دوستی انجام نمیشود، بلکه اقداماتی کاملا نمادین و بخشی از پروژه شیعه‌زدایی و ایران‌زدایی از آذربایجان است. به راستی آیا ما با بیش از هزار سال سابقه درخشان فرهنگی، آنقدر بی‌بضاعت و فقیر شده‌ایم که برای مسجدسازی و مسجدداری نیازمند تقلید از دیگران هستیم؟ ما قبلا اذان ‌و تلاوت قرآن مصری را جانشین اذان و تلاوت ایرانی کردیم، مداحی کنسرتی و پاپ و جاز غربی را جانشین مداحی ایرانی کردیم، قرآن‌های عثمان طه را جایگزین قرآن‌های نیریزی کردیم، تزئینات سبک آسیای شرقی را جانشین کاشیکاری‌ها و تزئینات ایرانی کردیم و حالا هم معماری عثمانی و حجازی را جانشین معماری ایرانی میکنیم. چه جای گلایه از مردمی که سگ‌بازی می‌کنند و کریسمس را جشن می‌گیرند هست وقتی خود ما مؤمنین نمی‌توانیم مسلمان ایرانی باشیم و ایرانی دینداری کنیم اگر میخواهیم تمدن‌سازی کنیم باید صادرکننده و تاثیرگذار باشیم نه واردکننده و تأثیرپذیر @madineyefazele @torabiran
▪️ آیت الله سید مرتضی مستجابی: در قدیم، خیلی از تجّار، کتاب مکاسب را می‌خواندند. من یادم است وقتی مرحوم پدر، مکاسب می‌گفتند اقلاً نصف کسانی که در جلسه درس حضور داشتند، بازاری بودند. آنها می‌آمدند احکامِ کسب را یاد بگیرند که بفهمند حلال و حرام چیست. @madineyefazele @torabiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشی از روند پیشرفت پروژه چایخانه بوستان شادی تا پایان بهار 1401 📌 طراحی شده بر اساس الگوهای عضویت در کانال: @torabiran ارتباط،انتقاد،پیشنهاد: @torab91
حربه‌ای کلاسیک برای به چالش کشیدن حکومت‌های مرکزی مستقل و مخدوش کردن مساله حکمرانی است؛ اما ایده‌ای هوشمندانه برای اخلال در تصمیم‌سازی‌ نظام‌های مستقل و به چالش کشیدن استقلال فکری، هویتی و تصمیم‌گیری است. عضویت در کانال: @torabiran ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
فرهنگ معماری یا صنعت ساختمان.pdf
997.8K
نگاه ما باید از به (خانه به مثابه ظرف ) و از نگاه و به نگاه تغییر ریل دهد. و این مهم پیش‌نیازِ ، برای آزادسازی ملی زمین و خروج از احتکار آن است. قبلاً در این نوشتار مختصراً به این موضوع پرداخته‌ایم. https://twitter.com/TORABIRAN/status/1503032731508256771?t=YpB921EP1qz7eP9xPS-SdA&s=19 عضویت در کانال: @torabiran نظرات خود را با ما در میان بگذارید: @TORAB91
باید گفت همانطور که جانبداری شیعیان خارجی از نظام بیشتر بر سر سیاست خارجی و مقاومت است، سیاست‌های داخلی ایران برای خود ایرانی‌های ساکنِ ایران هم جذابیت چندانی ندارد و با آمدوشد دولت‌ها با هر گرایشی، گره آنچنانی‌ای از زندگی ولی‌نعمتان انقلاب باز نشده... و آزمایشگاه WHO شدن و انفعال فرهنگی @torabiran https://www.instagram.com/p/CfMBRASoKiy/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
چایخانه سنتی در گستره یک هشت ضلعی عضویت در کانال: @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir صفحه اینستاگرام: instagram.com/torabiran تماشای انیمیشن مجموعه در آپارات: https://www.aparat.com/v/ETF81/?eitaafly
عضویت در کانال: @torabiran ارتباط،انتقاد،پیشنهاد: @torab91
عضویت در کانال: @torabiran ارتباط،انتقاد،پیشنهاد: @torab91
عضویت در کانال: @torabiran ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @torab91
🚩 باید در اشتغال‌آفرینی، اربعینی عمل کنیم. 🇮🇷در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین 🔶دانشگاه سراسری قم با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مشارکت نهادهای دغدغه مند ملی برگزار می کند: ✅اولین رویداد ملی هجرت اشتغال آفرینی 🔵در راستای ترویج فناوری اجتماعیِ زیست بوم ملی اشتغال کشور ⏱به مدت یک هفته 📦همراه با امتیازات ویژه برای نفرات برتر ⌛️زمان: ۲۸تیرماه لغایت ۳مردادماه 🚪مکان: دانشگاه سراسری قم ظرفیت رویداد ۶۰۰ نفر 📣مهلت ثبت نام: تا ۲۴تیرماه 🖥سایت ثبت نام: Muhajer.biz 📞شماره فضای مجازی جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۰۵۳۴۰۳۸۵۲ 🌸منتظر دیدار شما در این تجربه متفاوت هستیم🌸 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
به مناسبت روز شهرداریها پرده اول؛ من پولدارم پس [عاقبت به خیر] هستم! پرده دوم؛ من پولدارم پس [بالانشین شهر] هستم! پرده سوم؛ من پولدارم پس [راننده خطرآفرین برای سایرین] هستم! پرده چهارم؛ من پولدارم پس [خلافکار] هستم! 🎬 پرده اول کشیش و روحانی در مسیحیت واسطه بین خدا و خلق تلقی می شود و پذیرش توبه و آمرزش گناه در مسیحیت اولیه از مسیر اعتراف به گناه در محضر عموم انجام می شد که به دلایلی بعدها به اعتراف در محضر کشیش و به دور از انظار عموم تبدیل شد. اما در قرون وسطی موضوع متوقف به همین جا نماند و پاپ و کلیسای کاتولیک اقدام به و در ازای دریافت پول نمودند، این رفتار کلیسا تا جایی پیش رفت که گفته شده کلیسا اقدام به چاپ فرمهایی نمود که هر گناه و مبلغ آمرزش آن در داخل فرمها درج شده بود و اینها در اختیار پیروان کلیسا قرار می گرفت. این رفتار کلیسا باعث اعتراض و انشقاق رهبران کلیسای کاتولیک شد که مهم ترین خروجی آن ظهور پروتستانتیسم در اروپای غربی و شمالی و واتیکانیزه شدن مسیحیت کاتولیک بود. 🎬 پرده دوم با ورود خودرو به شهرهای قرن نوزدهم و مخصوصا قرن بیستم و افزایش سرعت عبور و مرور در شهرهایی که پیاده محوری به عنوان یک اصل مسلم تلقی می شد، مدیران شهری را بر آن داشت تا با وضع جریمه و طراحی به کنترل هرج و مرج حاصل از ورود خودرو به بپردازند که تا به امروز هم به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر ادامه دارد. 🎬 پرده سوم در همان قرنهای نوزدهم و به خصوص قرن بیستم، با هرچه صنعتی تر شدن جوامع، شهرها فربه تر و روستاها انگیزه کمتری برای ادامه زیست داشتند. افزایش تراکم جمعیت در شهرها، افزایش را هم در پی خواهد داشت و رشد افقی و عمودی شهرها حتی در دورانی که با کاهش نرخ باروری روبرو هستیم دامن گیر شهرها شده است. اما در ابتدا مدیریت شهری برای کنترل و به سامان کردن این ، جریمه با همان روش کلیسایی را در دستور کار قرار داد و رفته رفته ساختن بر خلاف مقررات شهری و اخذ جریمه به منبع درآمد شهرداری ها تبدیل شد و برای پاک کردن صورت مساله اصطلاح در ادبیات شهری رواج یافت. خلافکار به خلاف ساز و در نهایت به خریدار تراکم تبدیل ماهیت داد. 📌اما در این بین با پرداخت جریمه حریم مخدوش شده همسایگی برنگشت! 📌حق تضییع شده همسایه در برخورداری از آفتاب و باد و نور مناسب احقاق نشد! 📌عدالت اجتماعی در سایه اعمال قدرت و ثروت طبقه بالادست در کنار بهره وری بیشتر از خدمات شهری روز به روز کمرنگ تر شد! 📌و دهها بحران دیگر از جمله بحران محیط زیست در کلانشهرها 🎬 پرده چهارم در آخرین روزهای پاییز جناب اژه ای در سفر به استان گلستان ایده ای را مطرح کرده که به نظر می رسد بیشتر از اینکه مبتنی بر احکام اسلام باشد، متناظر با سیر تاریخی نگاه کلیسا به جرم و جنایت و اعمال خلاف باشد؛ "به جای اینکه ده سال بروی زندان... شما بیا برو خلیج گرگان را شما که قرار است بیست سال بروی آنجا [زندان] شما که قرار است دوهزار میلیارد... جریمه بشوی، تو زندان نرو، برو وایسا انجا هم خودت هم پولت کار کن آنجا را لایروبی کن..." بنده از این جملات این را برداشت می کنم: در جامعه اسلامی میزان ارتکاب جرم، تعداد آن، سنگینی آن نسبت مستقیمی خواهد داشت با توان مالی شخص! 📌اگر در جامعه مسیحیِ کاتولیک، گناه و به دنبال آن بخشش، متعلق به افراد ثروتمند و طبقه بورژوا بود! 📌اگر در جامعه شلخته مدرن جولان و تبرج با اتومبیل آخرین قیمت فقط متعلق به طبقه نوکیسه است! 📌اگر در شهرهایی که در تعریف بودن، فقط مصرف زدگی را دارند سهم بیشتر از زندگی فقط متعلق به همان طبقه نوکیسه شده است! 📌لطفا شما با این روش اجتهادی به جای حل مساله صورت مساله را پاک نکنید و اجازه ندهید اختلاس و فساد مالی و جنایت به خرید و فروش گذاشته شود و به مصادره طبقه نوکیسه درآید!!! 📎در مساله فروش تراکم و رانندگی و سایر موضوعات مشابه هرچند اغنیا امکان مانور بیشتری دارند و فقرا کمتر، اما طبقات پایین جامعه هم حداقل وجود دارند. اما ظاهرا در این ابداع فقط اغنیا امکان اختلاس و خلافکاری دارند و بقیه جامعه از قلم افتاده اند و این یعنی در این هرکس پول و بازوی قوی تری داشت امکان ادامه زیست خواهد داشت. عضویت در کانال: @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91
﷽ نکاتی از ماجرای حضرت ابراهیم(ع) ۞ حضرت ابراهیم دو فرزند به نام‌های اسماعیل (فرزند اول از همسر دوم، هاجر) و اسحاق (فرزند دوم از همسر اول، ساره) داشت که بنی اسرائیل (فرزندان یعقوب) از نسل اسحاق، و پیامبر اسلامﷺ از نسل اسماعیل اند. ۞ تسلیم در برابر فرمان ذبح، فقط امتحان ابراهیم نبود، امتحان اسماعیل نیز بود و ایشان نیز خود را برای اجرای دستور خدا در اختیار پدر قرار داد و ذبیح‌الله شد. به همین دلیل یهودیان در تورات، آن مقام را به جد خود، اسحاق، نسبت داده‌اند. ۞ ابلیس در قامت پیرمردی حکیم بر ابراهیم ظاهر می‌شود و اینگونه برای انصراف ابراهیم استدلال می‌کند که تو پیامبر خدا و الگوی مردم هستی و اگر فرزندت را ذبح کنی، فرزند کشی در جامعه رواج پیدا می‌کند که قطعا خواست خدا نیست. ۞ حضرت سنگی به طرف ابلیسِ جسمیت یافته پرتاب می‌کند (رمی جمرات) که موجب کوری یک چشم او می‌شود. از این روی نماد «تک چشم» به نشانه‌ی شیطان، در میان شیطان پرستان و فراماسون‌ها رواج و قداست یافته. ۞ پس از موفقیت ابراهیم در این امتحان، حضرت به مقام امامت نائل می‌گردد که فراتر و برتر از رسالت است؛ همچنانکه پیامبر اسلامﷺ نیز واجد این مرتبه بودند. ۞ پیش از ماجرای ذبح، ابراهیم در معرض امتحانی دیگر نیز قرار گرفت و آن رها کردن هاجر و اسماعیل در بیابان مکه بود که در آنجا هاجر و ابراهیم تسلیم امر خدا شده و به حرمت و پاسداشت آن تنهایی و تشنگی، مناسک حج (طواف دور کعبه و حجر اسماعیل، و سعی صفا و مروه) منطبق بر آنچه بر اهل بیت ابراهیم گذشت است؛ حال آنکه خواست خدا آن بود که پدر داغ پسر را نبیند و از این جهت تلظی را با زمزم، و ذبح را با قوچ دفع کرد. اما امتحانی که برای اباعبدالله(ع) رقم خورد، قربانی شدن فرزندان و خویشان پیش چشم حضرت و اسارت اهل و عیال بود و اینگونه با کربلا، کعبه‌ای دیگر بنا گشت که در زیارت اربعین، شیعیان به طواف آن می‌روند. @GhadiriNetwork
▪️مسجد زیتونه، قدیمی‌ترین مسجد-مدرسه جهان اسلام جامع زیتونه، یکی از بزرگترین جوامع جهان اسلام، در شهر تونس واقع است. سابقه این مسجد به سال ۷۹ ه. بازمی‌گردد و بدست شیخ حسان بن نعمان غسانی ساخته شده است. این مسجد یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دینی آفریقا بوده و به احتمال زیاد قدیمی‌ترین نمونۀ مسجد-مدرسه و یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیهٔ جهان اسلام است که در پیوند با مسجد بنا شده است. در سال ۱۳۸۹ با فشار سیاستمداران سکولار تونسی تدریس علوم دینی در حوزه علمیه این مسجد پایان یافت و آخرین مرکز سنتی آموزش دینی در این کشور تعطیل شد. @madineyefazele @torabiran