eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
بازپیرایی شاهدیه طرحی در معماری ایرانی و اسلامی به شکل چهارگوش برای باغ هاست. چهارباغ‌های چهارگوش با راه‌ها و مسیر آب به قسمت‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند. یکی از نشانه‌های چهارباغ، تقسیم باغ به چهار بخش با مسیرهایی که در مرکز باغ قرار دارند. این ساختار هندسی به نام ، تبدیل به یک روش قدرتمند برای سازمان دهی کردن چشم‌اندازها شد. عضویت در کانال: @YAZDTORAB @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir صفحه اینستاگرام: instagram.com/yazdtorab91
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
👌گزارش بازدید و بررسی تیمچه بازار قم - پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ❓این تیمچه در عهد ناصرالدین شاه با دستان پر از مهارت و حکمت استاد حسن معمار باشی قمی در سال ۱۳۰۱ قمری طراحی و اجرا شده است. دهانه این تیمچه حدود ۱۶ متر و ارتفاع آن ۱۵ متر است. طبقه اول این تیمچه ۲۷ حجره و طبقه فوقانی آن ۱۵ حجره تجاری دارد. ❓۱- حوض متصل به قنات و آب نمای زیبا، ۲- تهویه و گرمایش و سرمایش طبیعی، ۳- نور مناسب ، رنگ های گرم (رنگ های فعال) ۴- حذف آهن از درب و پنجره، استفاده از چفت های دقیق برای انتقال بار ساختمان به زمین و حذف اسکلت های معیوب آهنی، ۵- پرهیز از یکپارچه سازی بنا؛ با هدف ضد زلزله کردن بنا؛ بخشی از مختصات فنی این ساختمان است. ❓وجود ۱۰ مسجد در بازار قم (طول بازار کهنه و نو مجموعاً حدود دو کیلومتر است) برای آموزش مکاسب و اقامه نماز و مدیریت هدایت بنیانِ کم فروشی، احتکار، اجرای عقود و در یک جمله رفع اختلال های بازار است. ❓حمام چهار مزاجی حاج عسگر خان (بخوانید: بیمارستان بازار) یکی دیگر از ویژگی های بازار پیشرفته قم است. مطابق با مفاهیم طب اسلامی، حمام های چهار مزاجی برای خارج کردن اخلاط ناصالح از بدن ساخته شده است. ❓ضمن احترام به مهارت و حکمت استاد حسن معمار باشی قمی و تلاش برای روایت این بنا مبتنی بر "اصل تنظیم روابط انسانی" و "اصل تسخیر شئ پایه" و اعتراف به برتری دانش ایشان نسبت به دانش مهندسان فعلی و امثال لوکوربوزیه؛ الگوی بازار مدرسه هدایت؛ بسیار پیشرفته تر از بازارهای صفویه و قاجاریه است. حجت الاسلام علی کشوری - شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - قم @olgou4
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹نماهنگ|رهبرانقلاب: شهید آوینی و مرحوم سلحشور، پیشروان کار انقلابی در این کشورند 🌟 اینها را باید گرامی داشت ⚠️کار وقتی با روحیه‌ انقلابی شد، پیشرفت خواهد کرد 🌹سالروز درگذشت هنرمند انقلابی مرحوم فرج‌الله سلحشور 📥 khl.ink/f/39058 💻 @Khamenei_ir
طبقه همکف عضویت در کانال: @YAZDTORAB @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگ معماری یا صنعت ساختمان!؟ امروزه "خانه" در حوزه اجرایی به مسکن تقلیل یافته، و در محاوره هم از مسکن صرفاً "پناهگاه" مراد است. نگاه به خانه به عنوان یک مقوله معماری، فراتر از یک "ساخت_مان" و بالاتر از آن یک پدیده فرهنگی سالهاست که جای خود را به "خانه به مثابه یک کالا" داده است. از ارکان اصلی و در یک کلام مهمترین رکن در معماری اسلامی خانه است و ما در این نوشتار قصد داریم به موضوع خانه از منظر فرهنگی جهت ارائه راهکاری در راستای "معضل مسکن" بپردازیم.* در ابتدا برای روشن شدن مسیر گفتگو سرگذشت یک خانه روستایی (در بستر واقعی و از زبان یک جامعه شناس) را باهم مرور می کنیم. توضیح ضروری اینکه نگارنده قصد دارد یکی از علل اصلی "بحران مسکن در دولت ها و خانه دار شدن ایرانیها" در نیم قرن اخیر را از دل این داستان استخراج کند؛ "سالها پیش در خانه ای روستایی، در خانه پدری متولد و بزرگ شدم... خانه روستایی نوعی مسکن با فرهنگ خاص خود است که می تواند فقیرانه یا مرفه باشد و البته مانند دیگر خانه ها روابط و الگوهای متناسب شرایط اقلیمی و اجتماعی روستا بر آن حاکم باشد... خانه روستایی زادگاه و پرورشگاه خانواده روستایی است. من در همان خانه پدری به دست قابله روستا (نه در زایشگاه یا مکان دیگر) به دنیا آمدم... جدایی من از خانه پدری برای ادامه تحصیل و مهاجرت به تبریز و دانشگاه تبریز بود... روستایی با خانه پدری اش پیوندی گسست ناپذیر دارد. آنچه من را به خانواده پدری پیوند می دهد، ریشه در پیوندی است که با خانواده دارم. "خانواده مرا به خانه گره زده است."... برای روستاییان پیوند با خانه پدری پیوند خونی نیست، اما با خون آنها عجین شده است... خانه روستایی کالایی اقتصادی نیست. روستایی خانه اش را می سازد یا به ارث می برد؛ اما هرگز آن را نمی فروشد یا از کسی نمی خرد... در روستا خرید و فروش خانه معنا و مفهوم اجتماعی پسندیده ای نداشته و ندارد. در فرهنگ روستا خانه و حتی زمین زراعتی بخشی از ناموس فامیل محسوب می شود**. از این رو از نظر اجتماعی، خانه و ملک قابل فروختن نیست. نوعی فشار هنجاری شدید وجود دارد که فروشندگان خانه پدری را سرزنش و شماتت می کند... این اتفاق برای عمویم بعد از درگذشت پدربزرگم در سال ۶۵ رخ داد. او متهم به جرم نابخشودنی شده بود و خانه پدربزرگم را فروخته بود. سالها شماتت و سرزنش فامیل و دیگران را می شنید. عاقبت ناگزیر شد در کنار خانه پدربزرگم خانه دیگری ساخته و اجازه نداد چراغ خانه پدربزرگم در روستا خاموش بماند... خانه روستایی خانه خاطرات و هویت است... خانه روستایی با طبیعت هم درست مثل تاریخ، پیوندی ناگسستنی دارد. چشمه قنات ده از درون خانه ما عبور می کند [بنابراین] حریم خصوصی*** کارکرد خانه روستایی نیست... خانه ما در نقطه ای میان محله بالا و محله پایین ده قرار دارد. از این رو دارای دو در ورودی یکی در سمت محله بالا و دیگری در سمت محله پایین است... مردم گاهی برای رفتن به محله بالا و پایین از آن عبور می کنند... روابط ما با همسایه ها هم به گونه ای بود که گویی خانه ما جزئی از زندگی آنهاست و بالعکس... فرزندان روستا خانه ما را محل بازی و تفریح خودشان می دانستند. برای من هم خانه دیگران خانه خودمان بود... روستایی اگر فراغتی داشته باشدآن را اغلب در خانه می گذراند از این رو خانه پدری ما شهر بازی بچه ها و من هم بود... " از داستان بالا چه نتیجه ای می توات گرفت؟ معمار معتقد است خانه مسکن نیست! یعنی خانه فقط مسکن نیست؛ خانه مسکن هم هست اما قبل از آن خانه، خانه است و بیش از آنکه ساختمان داشته باشد باید معماری داشته باشد. اما فراتر از معمار! نعمت الله فاضلی به عنوان یک جامعه شناس خانه را فقط خانه نمی داند، بلکه برای خانه حافظه فرهنگی قائل است. خانه را پایگاه هویتی هر شخص و کل خانواده می داند. خانه قلمرو فرهنگی است. خانه هویت تاریخی است. عناصر زیبایی شناختی خانه میراث تاریخی قوم و ملتی است که ما به آن تعلق داریم. در جامعه سنت محور خانه کالا نیست و جنبه موقتی ندارد که هر مدت یکبار متناسب با شرایط اقتصادی خانواده تغییر کند و ممکن است چند نسل در یک خانه زندگی کنند، بنابراین حراست از خانه حراست از میراث خانوادگی است. سنت ایرانی خانواده گسترده را در مقابل خانواده هسته ای به رسمیت می شناسد و سریال پدرسالار (که نمایشگر فصل سنتی از خانه و خانواده ایرانی با تمام اشکالات و ظرفیتهای این شکل از خانواده بود)؛ دوران گذار از آن را (به دلیل دُگم اندیشی پدرسالارِ خانه در مقابل هژمونی فرهنگی غربِ ایندیویجوال****) که منجر به فروپاشی خانواده گسترده شد به تصویر کشید. به دنبال آن در سالهای بعد فریدون جیرانی در سریال "مرگ تدریجی یک رویا" توانست بسط و توسعه خانواده هسته ای در جامعه ایرانی را با تمام بحران آفرینی های ناشی از آن به تصویر بکشد و به عقیده نگارنده این سریال فصل دوم از سریال پ
درسالار بود. کوتاه سخن اینکه در چند دهه اخیر با تغییراتی که در شئون نرم افزاری جامعه رخ داده است موضوعات جدیدی مثل "بازار سکه و طلا" "بازار ارز" و منجمله "بازار مسکن" جعل شده است و این بازارها در تبدیل هر موضوعی به کالا موفق بوده اند و به دنبال آن با تصدی گری دولت و بخش خصوصیِ پرقدرت در این بازارها (به خصوص مسکن) نقش مردم به عنوان متولی و صاحب اصلی روز به روز کم رنگ تر شده است و همین بازار و بنگاه تکلیف همه چیز را از کمیت تا کیفیت؛ بدون اعتنا به ده ها رشته دانشگاهی در هر موضوعی، تعیین می کنند. بنابراین چاره کار را باید در خروج مسکن از "سبد کالایی" و وارد کردن آن به "سبد فرهنگی" و همچنین سپردن تولید آن به دست مردم با "حمایت، هدایت و نظارت" دولت جستجو کرد. با این ریل گذاری در میان مدت و بلند مدت "خانه" از سرمایه اقتصادی به پشتوانه فرهنگی، اجتماعی تغییر ماهیت می دهد و این ابزار به مراتب از از اهرم های مالیاتی و یا برخورد سخت با بنگاههای املاک و سوداگران مسکن کارسازتر است. _________________ *جانمایی مسجدالنبی به دست پیامبر(ص) همانا شروع حکومت اسلامی در مدینة النبی است و پس از ایجاد پایگاه حکومت، اسکان مهاجرین و خانواده پیامبر(ص) در اولویت قرار می گیرد. اینکه بتوان با قاطعیت مهمترین رکن در معماری را خانه قلمداد کرد محل بحث ما نیست. **از حرمت فروش خانه پدری در گماینشافت(اجتماع سنتی) تا فروش مادر در ازاءِ یک لباس مندرس سلبریتی در گزلشافت(جامعه مدرن) تصویر در پیوست 👇👇 ***حریم جایی است که حرمت انسان در آن پاس داشته می شود... خانه حریم فرهنگی است که ما را از دیگری جدا می کند و در عین حال زندگی و هم زیستی ما با دیگران را ممکن می سازد. ****مراد از فردگرایی، اهمیت یافتن و ترجیح خواسته های فردی در برابر خواسته ها، ارزش ها و ساختارهای کلی جمعی و تاریخی است... رشد فردیت در عرصه های مختلف می تواند تاثیرگذار باشد، خانه یکی از این عرصه هاست. _________________ عضویت در کانال: @YAZDTORAB @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jpg2pdf.pdf
997.8K
در چند دهه اخیر با تغییراتی که در لایه های جامعه رخ داده موضوعات جدیدی مثل "بازار سکه و طلا" "بازار ارز" و منجمله جعل شده است و این بازارها در "تبدیل هر موضوعی به کالا" موفق بوده اند. به دنبال آن با تصدی گری دولت و بخش خصوصیِ پرقدرت در این بازارها (به خصوص مسکن) نقش مردم به عنوان متولی و صاحب اصلی روز به روز کم رنگ تر شده است. همین جنس از بازار و تکلیف همه چیز را از کمیت تا کیفیت؛ بدون اعتنا به ده ها رشته دانشگاهی در هر موضوعی، تعیین می کنند. بنابراین چاره کار را باید در خروج از و وارد کردن آن به "سبد فرهنگی" و همچنین سپردن تولید آن به دست مردم با "حمایت، هدایت و نظارت" دولت جستجو کرد. با این ریل گذاری در میان مدت و بلند مدت از سرمایه اقتصادی به پشتوانه فرهنگی، اجتماعی تغییر ماهیت می دهد و این ابزار به مراتب از از اهرم های مالیاتی و یا برخورد سخت با بنگاههای املاک و سوداگران مسکن کارسازتر است. عضویت در کانال: @TORABIRAN ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا