فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب زیارت امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
نَفَسُ المَهموم.mp3
1.34M
🏴 ویژه ماه #محرم
▪️ برای مظلوميّت سالار شهيدان، كسی آه بكشد عبادت است، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»
👤 آیةالله جوادی آملی
🆔 @balagh_ir
اقامه عزای #امام_حسین علیه السلام مصداق #تعظیم_شعائر و تقوا، زمینه اساسی آن
«...بهرهمند از تقوای الهی، توانگر واقعی است كه «نام خدا» دوای او، «ياد خدا» شفايش و «طاعت خدا» غناي اوست: «يامن اسمه دواء و ذكره شفاء و طاعته غني»( اقبال الاعمال، ص224؛ مفاتيح الجنان، «دعاي كميل» )، از اينرو هرگز در راه نمی ماند، زيرا اين رهتوشه جاودانه است و تا پايان راه وی را همراهی می كند و به لقای حق رهنمون می سازد، از اين رو خداوند فرمود: «وتَزَوَّدوا فَإن خَيرَ الزّادِ التَّقوي واتَّقونِ ياأُولِي الألباب»(سوره بقره، 197) [1]
« ...انسان دائماً در سفر است، زيرا هيچگونه جمود، ركود و ايستايي براي وي نيست. هر مسافری نيز رهتوشه می طلبد و غذای انسان فكر و ذكر و شكر است و چون هيچيك از اين مواد غذايی بدون #تقوا سامان نمی پذيرد...» [2]
«...بي ترديد، تعظيم احكام الهي فضيلت است و خداوند به آن پاداش خير مي دهد: «ذلِكَ ومَن يُعَظِّم حُرُمتِ اللهِ فَهُوَ خَيرٌ لَهُ عِندَ رَبِّه» (سوره حج، آیه 30)؛ ليكن اگر اين تعظيم صبغه بزرگداشت #شعائرالهی به خود بگيرد، مقام برتری دارد و در نتيجه پاداش بهتری: «ذلِكَ و مَن يُعَظِّم شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَي القُلوب»(سوره حج، 32)
..اين تعظيم كه از تقوای قلوب شمرده می شود، بركات وافری دارد كه مهمترين آنها نيل به معارف ماوراء طبيعی است، زيرا قلب متّقی توان مشاهده معارفی را دارد كه قلوب ديگر از آن بی بهره اند. در نتيجه يكي از برجسته ترين رهاوردهای وحی الهی، همان #معرفت_شناسی شهودی است.
از ديرزمان به درستي، نزد اصحاب حكمت و كلام رايج است كه من فقد حسّا فقدَ عِلماً؛ ليكن حوزه صدق آن، محسوسات و علوم حصولی برخاسته از آنهاست؛ ولی دارج پيش صحابه وحي و الهام اين است كه: من فَقدَ تقوي فَقَدَ عِلماً، زيرا تقوا دريچه معرفت است: «اِن تَتَّقوا اللهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا» (انفال، 29)، زيرا بهره متقيان از تقوا همانا فرق بين حق و باطل، صدق و كذب، خير و شرّ و حَسَن و قبيح است و دارنده اين نور فارق، معرفت ويژهاي دارد كه ديگران از آن محروماند. تقوای اعضا و جوارح حسّی، بركات علم حصولي وابسته به حسّ را همراه دارد و تقوای قلوب و جوانح عقلي گذشته از بركات ياد شده، ثمرات شيرين شهود را به دنبال دارد.»[3]
«...گرامی داشتن شعائر و علامتهای الهي و عظيم شمردن و بزرگداشت آن، نشانه برخورداري تعظيمكننده از تقواي قلب است: «ذلِكَ ومَن يُعَظِّم شَعائِرَ اللّهِ فَإنَّها مِن تَقوَي القُلوب» (سوره حج، 32) تعظيم شعائر كه از تقوای قلب نشأت ميگيرد فضيلتی ديني است و به شعائر حج اختصاص ندارد، هر چند قسمت مهم آن درباره حج و عمره وارد شده است. هر چه به نام خدا و نشان اوست از شعائر الهي محسوب ميشود و همه عبادات و مراكز عبادی، مانند مساجد و مشاهد انبيا و اوليای معصوم(عليهماالسلام) چنين است.»[4]
[1] تفسیر تسنيم، جلد 10صفحه 102
[2] همان، صفحه 104
[3] ادب فناي مقربان جلد5صفحه 325
[4] تفسیرتسنيم، جلد 8، صفحه 38
🌷ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان بزرگترین مصداق شعائر الهی تسلیت باد.
✅ @tuobaefaf
🆔 @mfathi135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه های امام رضا علیه السلام برای محرم
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺توصیه آیت الله فاطمی نیا(ره) برای آغاز ماه محرم
🔹مرحوم آیتالله سید عبدالله فاطمینیا استاد اخلاق در آستانه آغاز ماه محرم و عزاداریهای سیدالشهدا(ع) توصیههایی پیرامون اقامه عزا در این ماه داشتند.
🔹ایشان میگفت: خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (ع) چیزی نبینید.
🔹همچنین میفرمود: با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همانطور که با وضو و طهارت در این جلسات شرکت میکنیم، به وسیله استغفار، طهارت باطنی هم کسب کنیم.
🔹آیتالله فاطمینیا توصیه میکرد: قبل از ورود به مراسم عزای ابی عبدالله علیه السلام بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی عبدالله علیه السلام هست، آن را برطرف بفرما.
🔹ایشان همچنین در خصوص اهمیت عزاداری در این ماه میفرمود: دهه محرم، دهه تحول است. جناب حرّ یک شخص است اما حرّ شدن یک جریان است. در این دهه باید متحول شویم.
عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد
ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
زمانه امام حسین علیه السلام
حُجر بن عدى از بزرگان صحابى رسول خدا بود. دانشمندان شیعه و سنّى تعبیرات بلندى در عظمت او نقل کرده اند. درباره او نوشته اند: وى هر چند از نظر سنّ و سال از دیگر صحابه رسول خدا(صلى الله علیه وآله)کوچک تر بود، ولى از نظر عظمت از بزرگان صحابه بود. حاکم نیشابورى در مستدرک از او با عنوان «راهب أصحاب محمّد» یاد کرده است و ابن اثیر در اسدالغابة و ابن حجر عسقلانى در الاصابه از او به عنوان «حُجر الخیر» یاد کرده اند. درباره او آمده است که وى مردى عابد بود، همیشه با وضو بود و هر گاه وضو مى گرفت، نماز مى خواند. ابن عبدالبر در استیعاب و ابن اثیر در اسدالغابه وى را مستجاب الدعوة دانسته اند.(1)
زمانى که «مغیرة بن شعبه» از سوى معاویه حاکم کوفه شد، به دستور معاویه در خطبه ها و سخنرانى ها نسبت به على(علیه السلام) دشنام و ناسزا مى گفت. در این میان «حُجر بن عدى» در برابر او ایستادگى مى کرد و از فضایل على(علیه السلام) مى گفت، و معاویه را رسوا مى ساخت. «حُجر» که مردى با نفوذ و از شخصیّت هاى معروف کوفه بود، با بیانش توطئه هاى مغیره را خنثى مى ساخت.
جمع زیادى از مردم کوفه نیز با وى همراهى مى کردند و به مخالفت با سخنان «مغیره» مى پرداختند. مغیره که ترس داشت دست خویش را به خون آنان آلوده سازد، تحمّل مى کرد، ولى همیشه «حُجر» را از پى آمد سخنانش مى ترساند و مى گفت همه حاکمان مانند من تحمّل نخواهند کرد و در برابر تو شدّت عمل به خرج خواهند داد.
مغیره در سال 51 هجرى به هلاکت رسید و آنگاه معاویه «زیاد» را که والى بصره بود، با حفظ سِمَت، به ولایت کوفه منصوب کرد. «زیاد» نیز همانند دیگر والیان جور و به دستور معاویه بر فراز منابر و در سخنرانى ها به سبّ و بدگویى على(علیه السلام) مى پرداخت که با مخالفت «حُجر» مواجه مى شد.
«حُجر بن عدى» و یارانش که تحمّل این ناسزاگویى ها را نداشتند، در برابر دستگاه ستمگر معاویه و «زیاد» ایستادگى کردند و از افشاى حاکم شام و آل ابوسفیان خوددارى نمى کردند و به تهدیدات «زیاد» ستمگر اعتنایى نداشتند.
سرانجام زیاد، آنها را دستگیر کرد و همراه با نامه اى در مذمّت و بدگویى از آنان به شام روانه ساخت.
حجر و یارانش را در «مرج عذرا» (منطقه اى در نزدیکى دمشق) نگه داشتند، تا حکم آنان از سوى معاویه صادر شود.
از میان این گروه که چهارده تن بودند، هفت تن با وساطت بعضى به نزد معاویه نجات یافتند، ولى حُجر به همراه شش تن از یارانش که مقاومت مى کردند ـ به جرم دیندارى و محبّت به على(علیه السلام) به طرز فجیعى به شهادت رسیدند.(2)
در کتاب کنز العمّال (از کتاب هاى معروف اهل سنّت) آمده است که حُجر به هنگام شهادت چنین وصیّت کرد:
«لاَ تُطْلِقُوا عَنِّی حَدِیداً وَ لاَ تَغْسِلُوا عَنِّی دَمَاً وَ ادْفِنُونِی فِی ثِیابِی، فَإِنِّی لاق مُعاوِیَةَ بِالْجادَّةِ وَ إِنِّی مُخاصِمٌ» (غل و زنجیر را از دست و پایم باز نکنید و خونم را نشویید و مرا در پیراهنم دفن کنید! چرا که مى خواهم به این صورت معاویه را در قیامت براى دادخواهى در پیشگاه خدا دیدار کنم).(3)
قبر جناب حجر و یارانش امروزه در منطقه «مرج عذرا»، در نزدیکى دمشق معروف و مشهور است و زیارتگاه گروه زیادى از مسلمانان مى باشد.
شهادت حُجر بن عدى و یارانش چه در همان زمان و چه پس از آن، مورد اعتراض شدید مردم قرار گرفت و از آن به عنوان لکّه ننگى در زندگى معاویه یاد مى شد.
امام حسین(علیه السلام) در نامه اى به معاویه به شهادت حُجر و یارانش اشاره مى کند و مى فرماید:
«أَلَسْتَ قَاتِلَ حُجْر وَ أَصْحابَهُ الْعابِدِینَ المُخْبِتِینَ، اَلَّذِینَ کَانُوا یَسْتَفْظِعُونَ الْبِدَعَ، وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ، فَقَتَلْتَهُمْ ظُلْماً وَ عُدْواناً، مِنْ بَعْدِ ما أَعْطَیْتَهُمُ الْمَواثِیقَ الْغَلِیظَةَ، وَ الْعُهُودِ الْمُؤَکَّدَةَ، جُرْأَةً عَلَى اللّهِ وَاسْتِخْفَافاً بِعَهْدِهِ» اى معاویه! آیا تو همان نیستى که حجر و یارانش را که عابد و در برابر خدا متواضع بودند، به قتل رساندى؟ آنان که از بدعت ها بیزار بودند، امر به معروف و نهى از منکر مى کردند، ولى تو آنان را از روى ستم و عداوت ـ پس از پیمان هاى محکم (در عدم تعرّض به آنان) ـ کشتى و این عمل را از روى نافرمانى در برابر خداوند و سبک شمردن پیمان او انجام دادى).(4)
عایشه نیز در ملاقاتى با معاویه به وى گفت: چرا حُجر و یارانش را کشتى؟ معاویه پاسخ داد: مصلحت امّت را در آن دیدم!!! عایشه گفت: از رسول خدا شنیدم که درباره آنان مى فرمود:
«سَیُقْتَلُ بِعَذْراءَ نَاسٌ، یَغْضِبُ اللهُ لَهُمْ وَ أَهْلُ السَّماءِ»، (به زودى در منطقه «عذراء»، مردمانى کشته مى شوند که خداوند و آسمانیان به خاطر آنان خشمگین مى شوند).(5)(6)
پی نوشت: (1) براى آگاهى بیشتر رجوع کنید به: اسدالغابة، ج 1، ص 385-386; الاصابة، ج 1، ص 314; مختصر تاریخ دمشق، ج 6،
ص 236 به بعد; اعیان الشیعة، ج 4، ص 569 به بعد و الغدیر، ج 11، ص 53 به بعد
(2)رجوع کنید به: تاریخ طبرى، ج 4، ص 187-207، کامل ابن اثیر، ج 3، ص 472-486، مختصر تاریخ دمشق، ج 6، ص 235-242، مروج الذهب، ج 3، ص 3-4، الغدیر، ج 11، ص 37 به بعد و اعیان الشیعة، ج 4، ص 569-586.
(3)کنز العمّال، ج 11، ص 353، حدیث شماره 31724، همچنین رجوع کنید به: اسدالغابة، ج 1، ص 386 و الاصابة، ج 1، ص 315
(4)الامامة والسیاسة، ج 1، ص 203; همچنین رجوع کنید به: بحارالانوار، ج 44، ص 213
(5)مختصر تاریخ دمشق، ج 6، ص 241 و الاصابة، ج 1، ص 315.
(6) گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص190
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
AUD-20220731-WA0006.mp3
11.2M
🎵 سخنرانی شب دوم محرم
🎤سخنران حاج آقا مصلینژاد
🗓شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
✅ https://eitaa.com/masjedeseyyed
✅ https://chat.whatsapp.com/KPXJ1wNflW732iuwMKAxlX
بسم الله الرحمن الرحیم
با هدف نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام قصد داریم سلسله مسابقاتی برگرفته از سخنرانیهای پخش شده در کانال برگزار و به برندگان مسابقه هدایای نقدی تقدیم کنیم. از اینکه ما را در امانتداری بانیان خیر این مسابقه یاری و از ارسال جواب مسابقه با اکانتهای مختلف خودداری میکنید، سپاسگزاریم.
📝مسابقه شب دوم محرم
1⃣ از نظر بزرگان دین در میان مستحبات کدام دو مورد زیر برجسته است؟
الف) زیارت امام حسین علیه السلام و خدمت به عموم خلق (چه کافر و چه مومن)
ب) گریه بر امام حسین علیه السلام و خدمت به عموم خلق (چه کافر و چه مومن)
ج) زیارت امام حسین علیه السلام و خدمت به خلق الله (از آن جهت که بنده خدا هستند)
دال) گریه بر امام حسین علیه السلام و خدمت به خلق الله (از آن جهت که بنده خدا هستند)
2⃣ کدام عبارت زیر صحیح است؟
الف) با گریه بر امام حسین علیه السلام هر گناهی بخشیده می شود.
ب) روایاتی که بیان می کنند گریه بر امام حسین علیه السلام هر گناهی را می بخشد از نظر سند حدیث مشکل دارند.
ج) حتی با گریه بر امام حسین علیه السلام گناهانی که به سبب آن حق الناس ضایع می شود بخشیده نمی شود.
3⃣ کدام عبارت زیر صحیح نیست؟
الف) در شریعت اسلام ظلم در همه جا حرام است و استثنا هم ندارد.
ب) در شریعت اسلام برای سود در تجارت حد مشخص شده است.
ج) در بیان امیرالمومنین علیه السلام عدل همان انصاف است
دال) در شریعت اسلام معیار مقدار سود در تجارت انصاف می باشد.
📜جوابها خود را به همراه نام و شهر محل سکونت به مدیر کانال ارسال فرمائید.
🗒پاسخها به شکل زیر ارسال شود.
مسابقه شب دوم محرم:
سوال اول گزینه...
سوال دوم گزینه...
سوال سوم گزینه ...
✅به افرادی که جوابهای صحیح را ارسال فرمایند، به قید قرعه جوایز ارزشمندی تعلق میگیرد.
🔳برای اطلاع از نام برندگان #مسابقه بهتر است از طریق لینکهای زیر عضو کانال مسجد شوید.
🔴مهلت ارسال جوابها :
دوشنبه ۱۰ مرداد ساعت ۸ صبح
برای ارسال جواب در پیام رسان ایتا عبارت زیر را لمس کنید:
@Masjed_seyyed
✅ https://eitaa.com/masjedeseyyed
✅ https://chat.whatsapp.com/KPXJ1wNflW732iuwMKAxlX
کاروان #امام_حسین علیه السلام (۳)
ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
حرّ و سپاهیانش با امام حسین علیه السلام به راه ادامه دادند تا آنکه به کربلا رسیدند. آن حـضرت روز دوم
محرم سال 61 هجری به کربلا رسید. در آنجا حر و یارانش دربرابر امـام علیه السلام ایـستادند و آنـان را از
رفتن بازداشتند. حر گفت: همین جا فرود آیید، فرات که به شما نزدیک است. امام حسین علیه السلام پرسید:
اسم اینجا چیست؟ گفتند: کربلا. فرمود: محلی که با رنج و بلا همراه است. پدرم هنگـام رفـتن بـه
صفین، از اینجا گذشت. من با او بودم، ایستاد و از نام این سرزمین پرسید. نامش را گفتند. فرمـود:
اینجا محل فرود آمدنشان، و مکان ریخته شـدن خونـشان اسـت. پرسـیدند: چـه کـسانی؟ فرمـود:
کاروانی از خاندان محمد صلی الله علیه وآله اینجا فرود میآیند. آنگاه امام حسین علیه السلام دستور داد بارها را همـان جـا
فرود آورند.
نک: قصه کربلا، فصل پنجم، ص۲۱۱
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
کاروان سلاله های خدا
کاروان امام عاشورا
کاروان بهشتیان زمین
کاروان فرشتگان سما
یکی از نوکرانشان جبریل
یکی از چاکرانشان حوا
گوشه ای از صدایشان داوود
نفسی از دعایشان عیسی
نوجوانانشان چو اسماعیل
پیرمردانشان خلیل آسا
زائر اشکهایشان باران
تشنه مشکهایشان دریا
همه آیات سوره مریم
همه چون کاف و ها و یا و الی...
یوسفان عشیره حیدر
مریمان قبیله زهرا
کعبه می بیند و طواف ملک
چشم تا کار میکند اینجا
کشتگان حوادث امروز
صاحبان شفاعت فردا
تا به حالا ندیده هیچ کسی
این همه آفتاب در یکجا
هردلی با دلی گره خورده است
همه مجنون صفت، همه لیلا
دارد این کاروان صحرائی
دخترانی عفیفه و والا
همه با احترام و با معجر
همه در پرده های حجب و حیا
پرده را از مقابل محمل
باد حتی نمیبرد بالا
دور تا دور شان بنی هاشم
تحت فرمان حضرت سقا
پای علیا مخدره زینب
روی زانوی اکبر لیلا
از غروب مدینه می آیند
در زمینی به نام کرب وبلا
می رسیدند و یاد می کردند
از سر و طشت و حضرت یحیی
حق نگهدار این همه مجنون
حق نگهدار این همه لیلا
علی اکبر لطیفیان
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
12-Golchine Moharam 84- Helali37[www.RASEKHOON.net].mp3
2.12M
کاروان سلاله های خدا
کاروان امام عاشورا
کاروان بهشتیان زمین
کاروان فرشتگان سماء
نوجوانانشان چو اسماعیل
پیرمردانشان خلیل آسا
همه آیات سوره مریم
همه چون کاف و هاء و یا و علی
یوسفان عشیره حیدر
مریمان قبیله زهرا سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
مقبل شاعری بوده که خیلی آرزوی زیارت امام حسین علیه السلام داشته اما از نظر مالی در مضیقه بود.
هر وقت سایر افراد کربلا می رفتند اشک حسرت می ربریخته و آرزوی زیارت ارباب بی کفنش رو داشته.
یک روز یکی از دوستان خرج سفرش رو تقبل میکنه و از کاشان راه میفتن به سمت کربلا.
در راه و نزدیکی های گلپایگان دزدان، قافله رو تاراج میکنند.
یک عده از افراد بر میگردند کاشان.
یک عده هم میرن سمت گلپایگان و از اونجا با توجه به اعتباری که داشتند و یا از فامیلاشون پول قرض میکنن و سفر رو ادامه میدن.
اما مقبل در گلپایگان نه آشنایی داشت و نه اعتباری.
از یک طرف هم دوست نداشت دیگه راهی رو که اومده برگرده. دلش هوای امام حسین علیه السلام رو داشت.
با خودش می گفت یک قدم نزدیکتر به امام حسین علیه السلام هم یک قدمه.
همینجا میمونم کار میکنم تا خرج ادامه سفرم جور بشه.
چند وقتی تو گلپایگان موند تا محرّم از راه رسید.
مثل همه شیعیان در مجالس عزاداری شب و روز محرّم شرکت میکرد تا اینکه شب عاشورا شد، اشعاری رو که سروده بود در شب عاشورا خوند و غوغا کرد….
همون شب پس از اتمام مجلس و در عالم رویا خواب دید مشرّف شده به کربلا و وارد صحن شد. خواست برود به سمت ضریح که از ورودش جلوگیری شد.
مقبل می گوید؛ با خودم گفتم خدایا نباید در رابطه با دخول به حرم کسی دیگری را مانع شوند.
یکی گفت درست میگویی مقبل اما الان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و خدیجه کبری(سلام الله علیها) و آسیه و هاجر و ساره با عده ای از حوریان در حرم مشغول زیارتند چون تو نامحرمی اجازه ورود نخواهی داشت.
پرسیدم توکیستی؟ گفت: من از فرشتگان حافّین هستم، حالا برای اینکه ناراحت نشوی بیا تا تو را به قسمتهای دیگر حرم هدایت کنم.
در سمت غربی صحن مطهر مجلسی با شکوه بود.
از وی راجع به حاضرین در مجلس سوال کردم.
گفت: پیامبرانند از آدم تا خاتم که همه برای زیارت قبر سید الشهدا (علیه السلام)آمده اند.
مقبل میگه: حضرت رسول صلی الله علیه و آله را دیدم که فرمود بروید به محتشم بگویید بیاید.
ناگاه دیدم محتشم با همان قیافه، قدی کوتاه و چهره ای نورانی و عمامه ای ژولیده وارد شد.
حضرت به منبری که در آنجا بود اشاره فرمودند که ای محتشم برو بالا و هر چه بالا میرفت حضرت می فرمود برو بالاتر تا پله نهم رسید ایستاد ومنتظر دستور پیامبر بود.
حضرت فرمود: ای محتشم امشب شب عاشوراست، از آن اشعار جانسوزت بخوان.
و محتشم شروع کرد به خواندن اشعارش:
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و می مکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
- اینجا بود که صدای گریه و ناله از پیامبران بلند شد…
حضرت رسول صلی الله علیه و آله گریه کنان می فرمود:
ای پدران من ای عزیزان ببینید با فرزندم حسین چه کرده اند ، آب فراتی که همه حیوانات از آن مینوشند بر فرزندم حرام کردند. سپس اشاره کرد که محتشم باز هم بخوان. محتشم ادامه داد:
روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار
خورشید سر برهنه برآمد ز کوهسار
- در این لحظه گریه آنقدر زیاد شد که گویی صدای گریه به عرش میرسید.
محتشم خواست تا پایین بیاید حضرت فرمود؛
باز هم بخوان زیرا هنوز دلها از گریه خالی نشده.
محتشم اطاعت امر کرد و در حالی که عمامه اش را از سر برداشت و فریاد کنان صدا زد یا رسول الله:
این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
این نخل تر کز آتش جان سوز تشنگی
دود از زمین رسانده به گردون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست
زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست
- با رسیدن محتشم به این قسمت از اشعارش رسول الله غش کرد و انبیا همه بر سر میزدند و گریه میکرند.
و مَلَکی این شعر محتشم را میخواند:
خاموش محتشم که دل سنگ آب شد
بنیاد صبر و خانهٔ طاقت خراب شد
خاموش محتشم که از این حرف سوزناک
مرغ هوا و ماهی دریا کباب شد
- محتشم لب فرو بست و از منبر پایین آمد.
پس از ساعتی که مجلس به حالت عادی بازگشت پیامبر (صلی الله علیه وآله)عبای خود را بر دوش محتشم انداخت.
مقبل میگوید: من هم شاعر اهل بیت بودم و دوست داشتم پیامبر به من هم بگوید تو هم اشعارت را بخوان. هر چه انتظار کشیدم نفرمود.
ناامید داشتم از حرم خارج می شدم که دیدم حوری مرا صدا می زند ای مقبل، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به نزد پدر آمد و فرمود به مقبل هم بگویید تا اشعارش را بخواند.
مقبل گوید رفتم روی منبر پله اول ولی دیگر پیامبر(صلی الله علیه وآله) به من نفرمود برو بالاتر فهمیدم مقام محتشم از من خیلی بالاتر است. شروع کردم به خواندن اشعارم:
نه ذوالجناح دگر تاب ا
ستقامت داشت
نه سید الشهداء بر جدال طاقت داشت
هوا زجور مخالف چو قیرگون گردید
عزیز فاطمه از اسب سر نگون گردید
بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد
اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد
تا این اشعار را خواندم حوریه ای آمد و گفت مقبل دیگر نخوان که زهرا سلام الله علیها غش کرد.
مقبل گوید: از منبر فرود آمدم و پیامبر (صلی الله علیه وآله) به عنوان صله چیزی به من عطا نفرمود.
ناگهان امام حسین علیه السلام را درهمان حالت رویا دیدم که ازآن حلقوم بریده صدا زد:
ای مقبل من خودم خلعت تو را خواهم داد.
مقبل گوید در این حال از خواب بیدار شدم.
فردای آن روز قافله ای به قصد زیارت کربلا حرکت کرد و مرا همراه خود بردند.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
#امام_صادق علیه السلام فرمودند:
«لا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَیهِما السَّلامُ وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ يَزِيدُ اللَّهُ فِي رِزْقِكَ وَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا شَهِيداً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدا».
زیارت امام حسین علیه السّلام را ترک نکن و به دوستان و یارانت همین را سفارش کن، تا خدا عمرت را دراز گرداند، رزقت را زیاد کند، تو را با سعادت زنده بدارد، به غیر از شهادت نمیری و جزءِ سعادتمندان نوشته شوی
📝 از حدیث امام صادق علیه السلام استفاده میشود یکی از وظایف سرگروه ها، مبلغین، مسئولین هیئتها و هر کسی که یک سری افراد را مدیریت میکند این است: «شوق زیارت امام حسین علیه السلام را در قلب آنها قرار بدهد.»
ممکن است گفته شود: «افراد مختلفی بنا به دلایل متعددی مثل مشکل مالی، اوضاع خانوادگی و... شرایط اربعین برای آنها محیا نمیباشد، و این همه تبلیغ کردن ما بدون نتیجه باقی ماند؛ پس بهتر است فعلاً کاری به اربعین نداشته باشیم.» جواب این سوال در حدیث دیگری است: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ؛ خداوند خیر هر کسی را بخواهد، حب زیارت امام حسین علیه السلام را در قلب او قرار می دهد.»(1) با توجه به این حدیث، حتی اگر فرضاً شرایط اربعین محیا نباشد، همینکه محبت زیارت کربلا در دل انسانها قرار بگیرد یک کار تربیتی بسیار بزرگ است.
(1) کامل الزیارات، ص 142
📚 کامل الزیارات، ص 152
@moallem_khallagh
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۸
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی یک ملت مبتلا به گناهی میشوند. این گناه هم استغفار ملی دارد. ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را با اینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند - که هنوز هم یک عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تکرار میکنند - ۵۰سال بعد چوبش را خوردند، همین ملت آن روزی که به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانکهای محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سکوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگآلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و انشاءالله ادامه هم دارد! ۹۴/۸/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
کاروان، کاروان شورآور
کاروان، اشتیاق، سرتاسر
همه در حالت سفر از خود
همه بیتاب چون نسیم سحر
همه دلباخته چو پروانه
همه بر پای شمع، خاکستر
پدران از تبار ابراهیم
مادران از قبیلهٔ هاجر
عارفانِ قبیلهٔ عرفات
شاعران عشیرهٔ مشعر...
سروهایی به قامت طوبی
چشمههایی به پاکی کوثر
همرکاب حماسههای عظیم
در گذر از هزار و یک معبر
در دل و جانِ كاروان اکنون
میتپد این نهیب، این باور:
نكند شوكران شود معروف!
نكند نردبان شود منكر!
مرحبا بر سلالهٔ زهرا
هان! «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر»
میسزد حُسن مَطلعی دیگر
وقت وصف عقیله شد آخر
در نزولش ز منبر ناقه
خطبهخوانِ حماسه، آن خواهر
شد عصا، شانهٔ علیاكبر
پای عباس، پلهٔ منبر
سرزمین، سرزمین گلها بود
پهنهٔ عشق! وه چه پهناور!
شد پدیدار صحنهای دیگر
کشتی نوح بود و موج خطر
ناگهان در هجوم باد خزان
كنده شد برگههایی از دفتر!
کاش دستان باد میشد خشک
کاش میشد گلوی گلها تر!
كیست مردی كه میرود میدان
كه ندارد به جز خودش لشکر؟!
ترسم این داغ شعلهور گردد
مثل آتش که زیر خاکستر...
آه! از زین، روی زمین افتاد
پارهٔ جان احمد و حیدر
و زنی روی تل برای نبی
صحنه را میشود گزارشگر
كه ببین جای بوسههای شما
شده سرشار بوسهٔ خنجر!
میبَرَند از تن عزیز تو جان
میبُرَند از تن حسین تو سر
آن طرف صحنهٔ شگفتی هست
نه! بسی صحنه هست شرمآور
رفته از پای دختران خلخال!
رفته از دست مادران زیور!
كاروان میرود به كوفه و شام
کاروان میرود به مرز خطر
كاروان میرود ولی خالیست
جای عباس و قاسم و اكبر
کاروان جاری است در تاریخ
کاروان باقی است تا محشر...
#جواد_محمد_زمانی
@shere_aeini
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
حقانیت قیام امام حسین علیه السلام، مستند به وحی الهی است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ آیت الله العظمی جوادی آملی: سیدالشهدا علیه السلام فرمود اگر همه مردم دنیا مرا از این مبارزه باز دارند، میفهمم همه مردم دنیا اشتباه میکنند و حق با من است، این طرز تفکر جز به وحی الهی استناد ندارد.
▫️... ممکن نیست یک خردمند بتواند بگوید آنچه را من فهمیدم، صحیح است و آنچه را که همه مردم روی زمین فهمیدند، باطل است، این شهامت برای یک اندیشمند بشری میسر نیست؛ ولی یک معصوم می تواند بفرماید اگر همه مردم روی زمین مرا تخطئه کنند، می دانم حق با من است و همه در اشتباه اند.
مطالعه بیشتر:
🌐 http://news.esra.ir
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید و مولا حسین
آرام جانم حسین...
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
💠فایده های مهم #امربه_معروف_و_نهی_ازمنکر
🍃امام باقر(علیه السلام) درباره فواید امر به معروف و نهی از منکر فرمود:
1️⃣. ...امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه نیکوکاران است
2️⃣. فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می گردد
3️⃣. به واسطه آن راه ها امن می گردد
4️⃣. درآمدها حلال می گردد
5️⃣. حقوق و اموال غصب شده به صاحبش برمی گردد
6️⃣. زمین آباد شده
7️⃣. از دشمنان انتقام گرفته شده و کارها سامان می پذیرد... .
📚 شیخ کلینی، کافی، ج۵، ص۵۶
#دهه_امربهمعروف_ونهی_ازمنکر
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5