eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
969 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
در بُعد علمي و فرهنگي❌ اين كه ، سبب اُفت تحصيلي مي‌شود و آدمي‌ را از تحصيل دانش باز مي‌دارد، واقعیتي است كه بر كسي پوشيده نمي‌باشد؛ همه ما ممكن است افرادي را بشناسيم كه از هوش و استعداد خوبي برخوردار بوده‌اند و در تحصيل دانش جزو پيشتازان به‌شمار مي‌رفته‌اند؛ ليكن در اثر گرفتار شدن به انحرافات جنسي، آن تيزهوشي و زكاوت و پيشتازي را از دست دادند و سرانجام برخي از آنان با رتبه‌ها ونمره‌هاي بسيار پايين به ادامه تحصيل پرداختند و برخي ديگر مشروط شدند و عده‌اي نيز براي هميشه از ادامه تحصيل محروم گشتند. هم اکنون برخی از مسئولین بلند پایه های کشورهای غربی، به مسئله افت تحصیلی واقف شده و لذا ویژه در خصوص و چگونگی حضور دانشجویان مقرر کرده اند. افزون بر این، برای پوشش دانش آموزان در نیز مقرارتی وضع شده است. به عنوان نمونه برخی از سایت ها، گزارشی را منتشر کردند مبنی بر این که: «پوشیدن ساپورت و شلوارهای تنگ برای دانش‌آموزان ایالت ماساچوست آمریکا ممنوع شد؛ این ممنوعیت در حالی انجام گرفته است که تعدادی از دانش آموزان که بدون توجه به این قانون با پوشیدن ساپورت وارد مدرسه شدند و مدیران مدارس آنها را از مدرسه بیرون کردند. مسئولین این مدارس معتقدند که پوشیدن لباس‌های تنگ و تحریک کننده تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود؛ آنها برای با اُفت تحصیلی دست به این اقدام زده اند» . منبع: کانون فرهنگی تبلیغی مردمی امین http://www.kanoon-amin.ir https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام 📣📣📣 کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی 💬 عنوان نشست: "نگاه به لباس و حجاب از منظری دیگر (تبیین قرآنیِ انواع لباس و اضطرار به پوشش عفیفانه از دیدگاه عملیات)" (بخش دوم) 👨🏫 با ارائه جناب آقای حسن پُرسا کارشناس ارشد پژوهشکده علوم گیاهی پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد و محقق حوزة دین (دستگاه های فکری-علمی و سازه های معرفتی-عملی) ⏰زمان: چهارشنبه 10 مهر رأس ساعت 16 و اکران داستانی "تراس" ساعت 15:45 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا ✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی_و_تربیت_جنسی #کارگاه_آموزشی_رایگان مکان برگزاری: مشهد، قاسم آباد، بلوار ادیب شماره تماس: 09368899972 و 09382023514 بزرگوارانی که تمایل دارند ثبت نام نمایند . https://eitaa.com/umefafgaraei
🔰 سلسله نشست های #فرهنگ_جنسی 🔻 جستاری پیرامون #زیست_جنسی_ایران 🔸 با حضور دکتر محسن بدره 📆 زمان: پنجشنبه ۱۱ مهرماه، ساعت ۱۶ 📌 مکان: مشهد، صاحب الزمان ۱۶، پلاک ۱۰۰، مؤسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی سجا https://eitaa.com/umefafgaraei
به قصد دوستم به سوی روان شدم... چون رسیدم، در زدم. پشت در حاضر شد و ✅: "کیست؟!؟ 💠 عرض کردم: " و با رفیقم کار دارم..." ✅گفت: "نیست" و تمام... حتی یک ، زیادتر از حاجت ! 💠 پیش خویش گفتم: خوشا به سعادت https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 پشت پرده ورود به ورزشگاه 💢 چرا می گوئیم ورود زنان به ورزشگاه برنامه است! 👤 تنها پاشنه آشیل حکومت ایران، های آن است. 👤 افراد در ورزشگاه اگر شعور برندازی نداشته باشند، شور براندازی دارند! 👤 پیروزی بزرگ ما، سال گذشته در ورزشگاه اهواز روی داد! 💢 این فیلم را ببینید و خودتان قضاوت کنید. https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفاف_گرایی #عفت_در_اختلاط #عفت_در_روابط 💢 قلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ 🔴 اجتماع عظیم امت حزب الله ❌ در محکومیت اقدام برخی مسئولان در مورد «ورود زنان به ورزشگاه» ⚠️ جهت #جلوگیری از #عادی_سازی فساد و هتک حرمت ها 🔴 به حکم مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید 🗓 موعود: ۲ شنبه، ۱۵ مهر ۹۸ ▫️مکان: ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/umefafgaraei
#دعوت_به_عفاف_و_حجاب 🔺از چهارشنبه دهم مهرماه، هر چهارشنبه و پنج شنبه ساعت ده و نیم شب از شبکه پنج سیما. 🔺«چراغ» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، برنامه ای برای دعوت به #عفاف و #حجاب 🔺با روایتی از تجربه های مختلف چهره های فرهنگی و اجتماعی #برنامه_چراغ ✅ #چراغ را همراهی کنید😊 https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی 💢برای برخی مادران و دختران آینده سرزمین مان، #نگرانیم. 💢مادرانی که اندوخته ای از #عفاف، برای به ارث گذاشتن برای #فرزندانشان ندارند... 💢نتیجه این نداشتن، #فقر است... 🔹فقر #قداست_حریم_خانواده ها 🔹فقر #عزت_زن 🔹فقر چشیدن #طعم_نجابت 🔹فقر #حیا 🔹فقر #عفاف و 🔹فقر #حجاب!😔 💠امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: طُوبي لِمَنْ كانَتْ اُمُّهُ عَفِيفَةً. خوشا به حال كسى كه مادرش #عفیف است. 📚 منبع: علل الشرايع، ج 2، ص 251 https://eitaa.com/umefafgaraei
📚جلوگیری از نوجوانان❌ 🔺 باید همیشگی باشد؛ ولی اگر فرزندان زیر هفت سال هستند، نوع و مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، زیرا جنسی در بچه‌های زیر هفت سال وجود دارد، ولی بروز نمی‌کند. 🔺اما وقتی بچه وارد می‌شود، مادر باید به موضوعاتی توجه کند. زیرا با ورود به دوره آموزشگاهی، غرایز بروز پیدا می‌کنند. اگرچه این موارد جدی نیست ولی شما باید پوشش را کنید. 🔺بچه‌ها با ورود به سالگی، می‌شوند و باید بیشتری از آنها شود؛ زیرا در نوجوان می‌شود؛ به طور معمول در پانزده سالگی به می‌رسند و مادر باید دقت بیشتری در انتخاب نوع خود داشته باشد. اما اگر مادر در دوره‌ نوجوانی، پوشش و آرایش را جلوی فرزندان پسر رعایت نکند، ممکن است که بلوغ جنسی آن‌ها را بیندازد. https://eitaa.com/umefafgaraei
📚 📖 کتاب چی شد چادری شدم؟ ✍️ تألیف: عالیا نراقی عراقی ناشر: نوای دانش ✅ این کتاب حاصل فراخوان وبلاگی من و چادرم است، با موضوع ؟، مجموعه خاطراتی منتخب از آنان که را برگزیدند . 📌این کتاب به کسانی که در انتخاب حجاب برتر مرددند، خانواده هایی که می خواهند برای این انتخاب به فرزندان خود کمک کنند و مربیان و معلمان آموزشی پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا مانتوی خود را کنار گذاشته و بدون مانتو از خانه خارج می شود؟!؟ 💢 چرا از جامعه شیعه گذشت!... 💢 چرا خانمها در جامعه، خود را برای آراسته می کنند؟ 💢 چرا برخی زنان، با چشمان خود مردان را به خود می کنند؟ 🔺 این گونه افراد، امام زمان را به نمی آورند؟ 💠 آقا شما خودتان از اوضاع جامعه خبر دارید و می دانید که شرایط سخت شده است. 🔺 مشکل ما این است که نیستیم و رفتار می کنیم. امام صادق می فرمایند: اگر با ما هستی، پس در خانه دشمن چه می کنی؟ دوستان مان را انتخاب کنیم. 🔺 اگر با امام زمان هستیم، پس چرا انتخاب ها و رفتارهای ما این را نشان نمی دهد؟ 💠 آقا جان خودمان هم از دست خودمان شدیم! 👤 https://eitaa.com/umefafgaraei
📲 🔷نام نرم افزار: ❣️ 🔷توضیحاتی راجع به نرم افزار :👇 🔷در این نرم افزار، احادیثی از امامان و نکاتی از قرآن کریم درباره و آورده شده است. ✅ 🔷در این برنامه، از چندین جهت مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.✔️ به عنوان مثال: 1️⃣ مفهوم حیا 2️⃣ برخی از اسوه های حیا و پاکدامنی 3️⃣ حیا در زندگی خانوادگی و... 🔻 "حیا از منظر قرآن و روایات" را در بازار اندروید ببینید: http://cafebazaar.ir/app/?id=haya.ghoran.ravayat&ref=share https://eitaa.com/umefafgaraei
🔴پیام لوازم التحریر برای دانش آموزان/ اینفو گرافی ⭕️هر کدام از این شخصیت های کارتونی 👩🎤💃👩🌾 که با اهداف خاص و بر اساس نظرات کارشناسان و روانشناسان کودک و برای بر هر انسانی، یعنی 👤 طراحی شده؛ دارای پیام مختص 🗣 به خود هستند. پیامی که هر روز با 👀 تصاویر دفترها 📖 و کیف ها 🎒👝👛 و.. خود و دوست هم کلاسی شان، بیشتر و بیشتر در می کند. 🎒📒✏️📚 https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻 در اسلام اصل است و برای شرایط خاص است. 🔥 درب وردی مشخص است؛ اما اگر آتش سوزی رخ داد، از پنجره نیز می توان عبور کرد. 🔥 دیدید به گناه می افتید و شرایط ازدواج دائم را ندارید، به ازدواج موقت فکر کنید. 🔻 زمانی که خلیفه دوم ازدواج موقت را کرد، امیرالمؤمنین فرمود: اگر خلیفه دوم ازدواج موقت را منع نمی کرد، تا آخر دنیا جز آدم های مریض، کسی مرتکب نمی شد. 👤 https://eitaa.com/umefafgaraei
✅پوشش ورزشکار غربی، در مسابقات المپیک ابتدای قرن بیستم این گونه بود. ✅چه شد که بعد از جنگ جهانی دوم رنگ باخت؟!؟ https://eitaa.com/umefafgaraei
📛 بازیگری که قبلاً در یکی از تئاترهایش، از نماد همجنس‌بازان استفاده کرده بود، این روزها به دعوت یک انجمن فمینیستی و مدافع #گناه_همجنس_بازی در خارج از کشور و به بهانه‌ی دیدار با خواهرش، به کانادا رفته است!! https://eitaa.com/umefafgaraei
🔴 در دوره‌ بلوغ به توضیح دهید، ممکن است در این سن، در اجتماع کم‌کم، را از دریافت کند. اما این توجه‌ها لزوماً نشان‌دهنده فرد مقابل، به او . https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام 📣📣📣 کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی 💬 عنوان نشست: "سیاست های برندینگ حجاب در فضای مجازی" 👨🏫 ارائه دهندگان: گروه وب سایت مستر مانتو ⏰زمان: چهارشنبه 17 مهر ساعت 15:15 و اکران مستند "مد شده" ساعت 14:30 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا ✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در تاریخ چهارشنبه ۲۷ شهریور با عنوان: "بازنمایی آسیب‌های اجتماعی در سینمای ایران: اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی #متری_شیش_و_نیم" با مشارکت اعضای محترم کارگروه https://eitaa.com/umefafgaraei
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 آقای دکتر حسین زاده: فیلم متری شیش و نیم هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ محتوایی قابل نقد و بررسی می باشد. از جنبه‌های مختلف متن و فرامتن، فیلم قابل تحلیل است. به صورت مختصر و مفید، برداشت ناقص خودم را از فیلم بیان می کنم. فیلم به لحاظ فنی قابل تحسین است. سعید روستایی فیلمساز جوانی است که در حدود سی سال سن دارد و در اوج جوانی توانسته است بعد از فیلم ابد و یک روز که شاهکار تاریخ سینما است و 9 سیمرغ را دریافت کرده است، در این فیلم نیز موفق باشد. روستایی توانسته فضای فیلم را از محیط محدود و بسته خانه، به فضای جامعه بیاورد؛ با لوکیشن های مختلف، پلان های تأثیرگذار و دیالوگ های خیلی خوب، که تأثیر خودش را دارد. هر چند که طبق اصول دراماتیک، که بتواند از مخاطب اشک بگیرد، در حد فیلم های رمانتیک نیست؛ اما تأثیر و کشش خودش را دارد. در 30، ۴۰ دقیقه اول، فیلم خیلی کشش دارد و مخاطب را بر روی صندلی میخکوب می کند و او منتظر است تا ببیند چه اتفاقی قرار است بیفتد. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 آقای دکتر حسین زاده: این فیلم در ژانر اجتماعی طبقه بندی می گردد و چون سینمای اجتماعی فضای بسیار گسترده ای است، می توان این فیلم را در سینمای رئالیسم اجتماعی قرار داد. یکی از جذابیت های این فیلم به این خاطر است که سرشار از دوگانه های شخصیتی و موضوعی است. دوگانه معتاد و پلیس، فقیر و ثروتمند، مرد و زن، عاشق و معشوق، پدر و پسر، تولید کننده و مصرف کننده، قاضی و متهم، قاتل و قربانی، مجرم و قربانی، فرد و خانواده، من و دیگری، من و جامعه، خانواده و جامعه، بد دهن و مؤدب، با شخصیت و بی شخصیت، خوف و رجا و ... . نوعی استیلای فردی و جمعی در آن وجود دارد که می تواند یکی از شاخص های فیلم باشد. یکی از نکاتی که می تواند فیلم را جذاب کند، میل به پیشرفت در اوج بن بست های اجتماعی و محیطی برای شخصی است که علاقه به پول و ثروت دارد، علاقه به ازدواج، عشق و مهاجرت دارد، اما شرایط آن برایش فراهم نیست و او را رنج می‌دهد. در واقع این دوگانه ها روایتگر آن استوری اصلی فیلم و همچنین خرده روایت ها و داستان های فرعی است که گاهاً جای این دوگانه ها با هم عوض می شود و در واقع یک حرکت متقابل و متداخلی در این شخصیت های دوگانه به وجود می آید و این مسئله به جذابیت فیلم کمک می کند که در مورد هر یک می‌توان صحبت کرد. 💢 نکته بعدی بحث مشکلات و معضلات اجتماعی می باشد که در این فیلم روایت می گردد. گفتمان مرکزی فیلم بحث اعتیاد می باشد؛ اما با فاصله بسیار کمی به سایر آسیب های اجتماعی نیز اشاره می کند که یکی از مهمترین آنها مبحث دروغ است. یکی از پرچمداران فیلم های اخلاقی، اصغر فرهادی می باشد که با فیلم هایی از قبیل جدایی نادر از سیمین، گذشته و ... که همه این ها ناظر به مسائل اخلاقی از جمله دروغ می باشد، شناخته می گردد. اما سعید روستایی با یک بازمهندسی از سینمای اصغر فرهادی، فراتر از فرهادی، در سینمای اجتماعی ورود کرده و با نگاه کلی به مسائل و به نظر، خیلی بهتر از اصغر فرهادی، سینمای اجتماعی را ناظر به بحث دروغ مطرح نموده و در این فیلم مثال های زیادی در این خصوص دیده می شود. دروغ زن رضا در ابتدای فیلم، دروغ خود پلیس ها به هم، دروغ حمید به قاضی، دروغ خود صمد، دروغ پدرِ پسری که فروشنده مواد بود و دروغ را ترویج می کرد. یکی از شاه سکانس های فیلم، جایی است که صمد فیلم دوربین را به پسر نوجوان نشان می دهد و می گوید که تو قرص را برداشته ای و در حالی که فیلم نشان می دهد که پسر قرص را برداشته است، اما باز پسر با جدیت می‌گوید که برداشتن قرص کار من نبوده است و این را به ضرس قاطع می گوید و این ناشی از چیست؟ این ناشی از رفتار پدری است که قاطعانه بسیار به او دروغ گفته و به او یاد داده و این رفتار در او نهادینه شده است. 💢 نکته بعدی اینکه نسل جدید قربانی نسل گذشته است. دختر رضا که بیگناه است و فردا امتحان دارد، قربانی کارهای پدرش شده است. دختر کوچک حمید، قربانی حرفه پدرش که پلیس است شده و کشته شده است. پسر نوجوان زندان، قربانی کار پدر قاچاقچی خود شده و دو سال مجبور به حبس در بازپروری شده و با اینکه پدر گنهکار است آزاد می شود. نکته دیگری که جزء خصوصیات فیلم های اجتماعی در ایران است و در فیلم‌های مهرجویی و فرهادی نیز بوده است و در این فیلم نیز دیده می شود، بددهنی است. بددهنی های بسیاری توسط شخصیت‌های این فیلم صورت گرفته که با تحلیل محتوا مشخص می گردد که بسیار زیاد است. نکته بعدی که از این فیلم قابل بیان است، به کور بودن قانون می پردازد و آن را بیان می کند. یعنی قانون نمی تواند مشکلات و معضلات جامعه ما را حل کند. دیالوگ های مختلف این ادعا را ثابت می کند. دیالوگ های بین حمید و صمد در سکانس اولیه فیلم که از همدیگر می خواهند که مسئولیت گزارش‌نویسی را به عهده بگیرند یا خود پلیس (شخصیت صمد) در قصه ۶ کیلو و ۸ کیلو، به برداشت ۲ کیلو مواد مخدر متهم می شود و با اینکه بازپرس در خصوص پسر نوجوان مطمئن است که گناهی ندارد، اما به این خاطر که قانون بر این اساس است، چاره ای ندارد و قانون نمی تواند حق و حقیقت را مشخص کند. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 آقای دکتر حسین زاده: نکته بعدی بحث اخلاق در جامعه است که متأسفانه جامعه بدون اخلاق شده است. اینکه افراد به راحتی زیرآب یکدیگر را در فیلم می زنند و این رفتار حتی در پلیس ها نیز دیده می شود و این، روحیۀ خودخواهی، خود حق پنداری و مقدم دانستن خود را در جامعه، نشان می دهد. برای مثال نامزد سابق ناصر (خانم ایزدیار) با اینکه در ابتدا مقاومت می‌کند و جای ناصر را لو نمی دهد؛ اما وقتی که بحث زندگی خودش پیش می آید، به راحتی ناصر را لو می دهد. پدر قاچاقچی، پسرش را سپر می کند. رضا همسرش را قربانی می کند و شاید اگر دختر رضا در راهروی کلانتری، حقیقت را نمی گفت و به شخصیت صمد نمی گفت که پدرش در این قضیه مقصر است، زن رضا قربانی خواسته های رضا می شد و اینکه پلیس ها نیز نسبت به یکدیگر خودخواهی دارند. صمد نسبت به حمید و حمید نسبت به صمد و این متأسفانه جریانی است که در جامعه ما وجود دارد و در این فیلم به زیبایی بازنمایی می شود. پدیده خودکشی نیز به هر حال در فیلم وجود دارد که خود ناصر خاکزاد به این نتیجه رسیده بود که خودش را بکشد و خودش را راحت کند. دیالوگی که ناصر در فیلم می گوید که من داشتم خودم را می کشتم و این ها آمدند و من را اسیر کردند که خودشان من را بکشند، یکی از دیالوگ های شاهکار و بسیار تأمل انگیز است که البته بعضی ها این را به عنوان شبهه مطرح می‌کنند که البته قابل پاسخگویی است. 💢 نکته بعدی سکانس اول فیلم است که یکی از سکانس های خوب است که قبل از تیتراژ می‌آید و مربوط به چال شدن آن پسر فراری در درون خاک است که این خودش نمادی از نسل جوان امروز است که از قانون و شرایط، گریزان و در حال فرار است و نمی داند که به کجا می رود و سرگشته و رها می باشد و در نهایت نیز توسط آنهایی که در جامعه در حال کار و سازندگی هستند (لودر نماد سازندگی)، چال می شود. یعنی در عین اینکه در حال کار کردن هستند، اما در حال خاک ریختن بر روی جوان‌های ما هستند. در سکانس آخر فیلم نیز که خواهرزاده ناصر، در حال پشتک و وارو زدن است، کارگردان می‌خواهد نشان بدهد که دنیا چقدر افت و خیز و بالا و پایین دارد. زاویه دوربین نیز از پشت، پسر را می گیرد و حتی اول سر پسر را می گیرد که به پایین می رود و نگاه های معنادار ناصر خاکزاد به او نیز، در این صحنه قابل توجه است. 💢 نکته دیگر بحث شخصیت پردازی در این فیلم است. شخصیت صمد و ناصر، دو شخصیت اصلی فیلم هستند. صمد شخصیتی پرخاشگر، جدی، متعهد به کار، باهوش، منظم، با دیسیپلین، خودخواه، قدرت طلب و در عین حال مهربان است. برای مثال برای دختر رضا درخواست کتاب می کند و برای پسر نوجوان درخواست پیتزا. اما بد دهان و به شدت حاضر جواب است و شیوه بازجویی او نیز خیلی جالب است. معمولاً شیوه بازجویی به این صورت است که در اتاق های دربسته صورت می گیرد که محدود است و کسی رفت و آمد نمی کند. اما بازجویی صمد به این شکل است که از متهم در دل جامعه بازجویی می کند. در اتاقی که همه در حال کار کردن هستند، همه را بیرون می اندازد و بعد بازجویی را شروع می‌کند و یا زمانی که بازجویی از ناصر را در درون ون انجام می دهد، جالب است؛ ابتدا او را رها می‌کند و سپس اعتراف را از او، در داخل ون می گیرد و این قدرت عملیات روانی خوب پلیس را نشان می دهد. ناصر نیز در عین حال که شخصیت بدمَن فیلم است، اما مخاطب از او بدش نمی آید و هر چه به پایان فیلم نزدیک می شویم، این احساس بیشتر می شود. مخاطب اگر گریه هم می کند به خاطر دیالوگ های ناصر خاکزاد است؛ آنجایی که از عشق خود صحبت می کند. او یک قربانی است که یک شخصیت کاملاً خاکستری دارد. فکر می‌کند که پول و امکانات برایش آرامش می آورد که این گونه نبوده است. خانواده دوست است و از راحتی خانواده خود لذت می برد و عاشق پیشه است. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 آقای دکتر حسین زاده: نکته‌ای که در اینجا قابل تأمل است این است که هر کسی برای خودش مرزهایی دارد. اشتباه ناصر خاکزاد نیز این بود که مرزهای خودش را در خانواده محدود کرده بود. اگر این مرزهای خود را به داخل جامعه گسترش می داد، قطعاً یکی از شخصیت های مثبت جامعه می‌شد. جمله امام محمد غزالی یکی از اندیشمندان علم سیاست در جهان اسلام است، قابل تأمل است که می گوید: هر چیزی را که ما ناقص بلد باشیم بهتر از آن است که هیچ چیز بلد نباشیم؛ اما اگر علم را ناقص بلد باشیم بدتر از آن است که اصلاً بلد نباشیم. شهید مطهری نیز در مقدمه کتاب فلسفه تاریخ خود مطرح می کند که بسیاری از مشکلات ما، به نیمچه روشنفکرها، نیمچه آخوندها، نیمچه مجتهدها، نیمچه پزشک ها و کسانی که معلومات کمی دارند، اما فکر می کنند که همه چیز را می دانند، برمی‌گردد. ناصر خاکزاد نیز شخصیتی است که خانواده اش را دوست دارد اما مرز خانواده اش را گسترش نداده است. جمله‌ای از مونتسکیو و یا ژان ژاک روسو است که اگر اشتباه می کنم اصلاح کنید. این حرف در خصوص شخصیت ناصر صدق می کند که می گوید: اگر شما خواستید کاری را انجام دهید که به نفع خودتان بود اما به ضرر خانواده تان، با انجام آن خیانت کرده‌اید و اگر به نفع خانواده بود ولی ضرر جامعه، با انجام آن کار خیانت کرده اید و اگر به نفع جامعه بود و به ضرر بشریت، با انجام آن کار، باز هم خیانت کرده اید. https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 آقای دکتر صمدی: منتقدین سینما به آقای روستایی انتقاد می کنند که چرا شما اصرار دارید که کلاس درس تشکیل بدهید! می گویند چرا بر روی پرده سینما، اصرار به ریشه یابی و نتیجه گیری دارید؟ خیلی ها معتقد هستند که سینما باید طرح مسئله و ریشه یابی کند و لزوماً رسالت سینما ریشه یابی نیست. اگرچه ممکن است که ما مخاطبان به لحاظ جامعه شناسی علاقه مند باشیم که این اتفاق بیفتد و دوست داریم؛ اما منتقدین معتقد هستند که سینما صرفاً باید طرح مسئله کند و کلاس درس نباشد. نکته بعدی اینکه از ابتدای فیلم، ما سمپات پلیس هستیم تا لحظه‌ای که ناصر خاکزاد دستگیر می شود و هرچه به پایان فیلم نزدیک می شویم، ما به عنوان مخاطب، سمپات ناصر قاچاقچی می شویم و همه یک جورایی او را درک می‌کنیم و با او همدل می‌شویم و این یکی از پارادوکس های فیلم است که آقای دکتر فرمودند. نکته‌ای که در ناصر دیده می‌شود این است که به هیچ عنوان مایل نیست سیری که در بچگی خود داشته، برای کس دیگری تکرار شود. به همین دلیل است که در وسط مخمصه خودش، به فکر بچه آن فروشنده که یک قاچاقچی است، می باشد که اصرار دارد فروش مواد مخدر را گردن نگیرد و همچنین به فکر درس خواندن خواهرزاده هایش است که از آن وضعیت فلاکت بیرون بیایند. خانواده اش برای او خط قرمز است که مدام تأکید می کند که به آن خانه قدیمی برنگردند که این سیکل معیوب مجدداً تکرار نگردد. در صحنه های آخر نیز، نگاه ناصر به این است که دوباره ناصر خاکزادی تولید نشود و این سیکل تمام شود. نکته اواخر فیلم نیز قابل توجه است. صحنه ای که قرار بود مجرمین دار زده شوند، همزمان خانواده ناصر نیز در کوچه در حال بازگشت به خانه قدیمی بودند. همزمان با لحظه ای که خانواده وارد آن خانه شدند و در بسته شد، آن دریچه اعدام نیز باز شد. این صحنه می‌خواست بگوید که برگشت این خانواده به آن خانه، مرگ ناصر خاکزاد را رقم زد. یعنی اگر ناصر را اعدام هم نمی کردند، این که خانواده‌اش مجدداً به آن خانه برگشتند، برای او حکم مرگ را داشت و در صحنه پایانی نیز که پلیس در ماشین بود و معتادی آمد و شیشه ماشین او را پاک کرد، عملاً می خواست بگوید که این داستان همچنان ادامه دارد و انگار نوعی کنایه به این بود که به این آسانی ها، این سیکل معیوب برطرف نخواهد شد. https://eitaa.com/umefafgaraei