جلسه 74 اصول.pdf
291.3K
انقسامات ماهیت ج۱
📚 موضوع جلسه:
۱. تفاوت انقسامات ماهیت در اصول و فلسفه.
۲. نقد و بررسی کلام محقق خوئی.
۳. کلام محقق خواجه نصیر.
📅۱۴۰۱-۱۰-۲۰
🆔 @usol_shahidi
Osul_74_14011020_40kbps.mp3
11.5M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 74
🎧 نسخه کمحجم 40kbps
📆 تاریخ: سهشنبه 1401/10/20
🆔 @usol_shahidi
Osul_74_14011020_128kbps.mp3
36.69M
📢 #صوت_اصول
📚جلسه: 74
🎧 نسخه با کیفیت 128kbps
📆 تاریخ: سهشنبه 1401/10/20
🆔 @usol_shahidi
Osul_75_14011021_40kbps.mp3
7.93M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 75
🎧 نسخه کمحجم 32kbps
📆 تاریخ: چهارشنبه 1401/10/21
🆔 @usol_shahidi
Osul_75_14011021_128kbps.mp3
31.65M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 75
🎧 نسخه با کیفیت 128kbps
📆 تاریخ: چهارشنبه 1401/10/21
🆔 @usol_shahidi
جلسه 75 اصول.pdf
293.9K
انقسامات ماهیت ج۲
📚 موضوع جلسه:
۱. تقابل بین اطلاق و تقیید.
۲. مناقشه در تبیین محقق سبزواری و محقق خوئی برای لابشرط مقسمی، و تایید تبیین بحوث.
📅۱۴۰۱-۱۰-۲۱
🆔 @usol_shahidi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 مراد از اخبار مخالف کتاب خدا
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شهید صدر میفرمایند: "عرفا خبری که با ظاهر کتاب ناسازگار است مخالف با کتاب است حتی اگر حاکم باشد، "لاربا بین الوالد و الولد" مخالف با "حرم الربا" میباشد، ولو عرف در مقام جمع عرفی متحیر نباشد. ظهور این خبر مخالف با ظهور کتاب است. "
این فرمایش به نظر صحیح نمیباشد. مخالف بودن دو معنا دارد: گاهی به این معنا است که ظاهرش با ظاهر قرآن مخالف است و لو جمع عرفی دارد. اما گاهی به معنای ناسازگاری است. در خبرینی که یکی از آنها با دیگری جمع عرفی دارد نمیگویند این دو خبر با هم ناسازگار هستند.
احتمال اینکه مراد از ما خالف کتاب الله این معنای دوم باشد وجود دارد. اتفاقا آقای خویی میفرمایند ظاهر مخالف همین معنای دوم میباشد. حال یا معنای دوم متعین است یا اقلا معنای اول متعین نمیباشد. در نتیجه از حجیت افتادن اخبار اخص مطلق از کتاب ثابت نمیباشد.
اما شهید صدر که مخالف به معنای مذکور گرفته اند چطور به اخبار واحد مخصص قرآن عمل میکنند؟...
📚 درس خارج اصول، 14 دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2745
#خبر_واحد
#قرآن
#مخالف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 مراد جدی از ضمیر، قرینه بر مراد جدی مرجع آن نیز میباشد
👤 #استاد_شهیدی
در بحث "تعقیب العام بضمیر یرجع الی بعض افراده" در دوره های گذشته عرض میکردیم که در قید منفصل اگر فهمیدیم #مراد_جدی از ضمیر بعض افراد #عام میباشد، این به مراد استعمالی در ضمیر لطمه نمیزند و در نتیجه، عام به همان عموم خود باقی میماند.
اما بعد از دقت عرفی به نظر میرسد چون خطاب یک ظهوری دارد در وحدت مراد جدی از ضمیر و مرجع آن، باید در ظهور جدی عام نیز تجدید نظر کرد. البته این درست است که...
📚 درس خارج اصول، 22 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2729
#ضمیر
#سیاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
با توجه به سوال طلاب از برقراری درس استاد در روز شنبه ، به اطلاع میرسد که فردا ، شنبه درس استاد برگزار می شود.
Osul_76_14011024_128kbps.mp3
35.65M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 76
🎧 نسخه با کیفیت 128kbps
📆 تاریخ: شنبه 1401/10/24
🆔 @usol_shahidi
جلسه 76 اصول.pdf
289.8K
انقسامات ماهیت ج۳
📚 موضوع جلسه:
۱. تقریب نزاع در موضوع له اسم جنس.
۲. نقد و بررسی کلام محقق تبریزی.
۳. کلام محقق ایروانی.
📅۱۴۰۱-۱۰-۲۴
🆔 @usol_shahidi