eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 تفسیر درست تغیر تقدیری 👤 🔻تفسیر اول این است که بگوییم مقصود از این است که اگر با حواس پنجگانه قابل درک باشد حسی است و اگر با حواس پنجگانه قابل درک نباشد تقدیری و لولایی است. که این تقریر از تغییر تقدیری مخالف اجماع است و قطعا ملاک نیست علاوه بر اینکه از ظهورات ادله هم خارج است چون ظهورات .... 📚 درس خارج فقه( جلسه53، 1401/9/28) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2730 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد جدی از ضمیر، قرینه بر مراد جدی مرجع آن نیز میباشد 👤 در بحث "تعقیب العام بضمیر یرجع الی بعض افراده" در دوره های گذشته عرض میکردیم که در قید منفصل اگر فهمیدیم از ضمیر بعض افراد میباشد، این به مراد استعمالی در ضمیر لطمه نمیزند و در نتیجه، عام به همان عموم خود باقی میماند. اما بعد از دقت عرفی به نظر میرسد چون خطاب یک ظهوری دارد در وحدت مراد جدی از ضمیر و مرجع آن، باید در ظهور جدی عام نیز تجدید نظر کرد. البته این درست است که... 📚 درس خارج اصول، 22 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2729 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 مسافت تلفیقی 📝 یکی از شرایط شکسته شدن نماز مسافر، پیمودن هشت فرسخ شرعی است و در این حکم تفاوتی میان سفر امتدادی و تلفیقی (رفت و برگشت) وجود ندارد؛ اما در کیفیت تحقق هشت فرسخ تلفیقی برای شکسته شدن نماز، انظار مختلفی پدیدار گشته است؛ از جمله.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 mfeb.ir/home/?p=19936/#ZAhkam ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فصول اذان 18 یا 16 فصل در این که فصول اذان چند تا است اختلافی در میان روایات وجود دارد و اقوالی هم مطرح است. اما مهم این است که در بعضی روایات فصول اذان 16 تا است و الله اکبر اول اذان دو بار است و در بعضی از روایات 18 است یعنی الله اکبر اول اذان چهار بار است. نسبت به بعضی روایات که 16 فصل است استاد جواب دادند..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682 📚 درس خارج فقه استاد گنجی جلسه 67، 10دی ماه 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ظهور لا تنقض در نقض شی بلحاظ اثر دائمی آن 👤 🔻 نقض به معنای از بین بردن است و از بین بردن حقیقی یک شی به آن است که خود آن را از بین ببریم اما در دلیل استصحاب لا تنقض به معنای حقیقی به کار نرفته است چون فرض این است که یقین با شک زائل شده است پس لا تنقض یک مجاز است و اسناد مجازی نقض به یک شی زمانی صحیح است و استحسان عرفی دارد که اثر دایمی و لاینفک آن را از او سلب کنیم لذا... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2726 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 بخشی از پیام آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مدظله العالی) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی: 🔸️ نقش ارزشمند این شخصیت بزرگ در صیانت از عتبات عالیات ائمه معصومین (علیهم السلام) و سال‌ها مقابله با رژیم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مؤمنین به ویژه دو ملت قدرشناس ایران و عراق محفوظ و ماندگار است. 🔹️ امید است که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این حادثه دردناک، رسوایی و شکست توطئه‌های معاندین اسلام و تشیع و عزت اسلامی را به دنبال آورد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد مسلک حق الطاعه با استفاده از بیانات حضرت امام(ره) 👤 شهيد صدر می گوید در فضای شک نسبت به حکم شرعی، عقل بنا به مسلک حکم به اشتغال و احتیاط می کند. حضرت امام(ره) میگوید اذن شارع به ترخیص، نهایت مسأله ای که ایجاد میکند «قطع به اجتماع نقیضین» است. آخوند به خوبی متوجه شده است که همان گونه که قطع به اجتماع نقیضین محال است، احتمال اجتماع نقیضین نیز محال است. بنابراین مسألۀ مذکور نسبت به شبهات بدویه نیز مطرح می شود. شارع در شبهات بدویه چگونه ترخیص میدهد، در حالی که احتمال اجتماع نقیضین وجود دارد؟ آخوند از طریق تفسیر خاصی که از ارائه می کند، شبهه مذکور را حل می کند. حضرت امام(ره) تفسیر دیگری از «انشاء و فعلیت» مطرح می کند که با ظاهر روایات سازگار است، و از این طریق ... 📚 درس خارج اصول عملیه، جلسه 10دی1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2733&pid=9505#pid9505 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠پاسخ به اشکال نظریه محقق عراقی (ره) 👤 مرحوم عراقی نظریه وجوب ناقص را برای وجود امر فعلی در فرض دو امر مطرح کرده اند برخی به این نظریه اشکال کرده اند که ... 📚درس خارج اصول،27مهر 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2718&pid=9468#pid9468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد از ضعیف کالموثّق در عبارات علامه مجلسی 👤 مرحوم علامه مجلسی در مورد برخی روات، تعبیر و امثال ذلک به کار برده‌اند. معمولا در این تعابیر، وصف قبل از کاف اشاره به تصریحات ائمه‌ی رجال در مورد راوی دارد.... 📚 درس خارج فقه، ۶ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2736&pid=9521#pid9521 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 قبح معصیت به خاطر مخالفت مولاست یا به خاطر هتک مولا؟ 👤 برای پاسخ به این سؤال که «آیا تجری، عقلاً قبیح است؟» لازم است معلوم شود که معصیت مولا -که همه آن را عقلاً قبیح می‌دانند- از چه رو قبیح است؟ آیا نفس مخالفت و نافرمانی مولا، سبب قبحِ معصیت شده است یا قبح در واقع ناشی از مولاست و معصیت از آن رو که مصداقی از هتک مولاست، قبیح است؟ ثمرهٔ این بحث در قبح تجری روشن است....... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ مهر ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2734 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅پژوهشی پیرامون گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر ✔️محمد زنده دل / سید علی دلبری 🔹توضیحات: بخش وسیعی از روایات احکام، در پاسخ به پرسش‌هایی است که راویان یا حاضران از معصومین( پرسیده‌اند. این واقعیت به جهت کارکردی که در استنباط حکم شرعی دارد همواره مورد توجه فقها و اصولیان بوده است؛ اما مسئلۀ ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر، هیچ‌گاه مورد بحث قرار نگرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی می‌کوشد تا به اتکای مراجعه به کتب روایی، فقهی و اصولی و گردآوری اسناد کتابخانه‌ای، نخست، گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم و پرسش پرسشگر را مورد نقد و بررسی قرار دهد و در ادامه به علل رخداد این ناهمگونی اشاره کند. ناهمگونی در توسعه و تضییق حکم، تکلیفی و وضعی بودن حکم و ظاهری و واقعی بودن آن، نمونه‌هایی از ناهمگونی پرسش و پاسخ است. تعلیم قواعد عمومی، اعتماد به اجتهاد و استنباط پرسشگر، اشاره به علت حکم، اشاره به معیار و ملاک حکم، عدم قابلیت پرسش، دانش معصوم به هدف پرسشگر، عدم قابلیت پرسشگر و تقیه از جمله علل صدور پاسخ ناهمگون با پرسش می‌باشد. 🔹واژگان کلیدی: حکم ظاهری و واقعی، حکم تکلیفی و وضعی،  تعلیم قواعد عمومی،  تقیه،  استنباط،  علت حکم 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_254626.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم اطلاق مستثنی در استثناء 👤 🔻روال رایج در مستثنی این است که لولا القرینة بحث روی حکم مستثنی منه است که همیشگی نیست مانند: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ (مائده: 5). در این آیه بحث روی بهیمة الأنعام است که حلال هستند اما این حلال بودن، همیشگی نیست و استثناء دارد. اما این که مستثنی دقیقا چیست، آیه در مقام بیانش نیست. و .... 📚 درس خارج فقه( جلسه57، 1401/10/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2738 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa