eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠﷽💠 2️⃣آیه نفر ( و ما کان المؤمنون لينفروا کافة فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا فى الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم لعلهم يحذرون ) 🔹به چند وجه , به اين آيه استدلال شده است: 🔸الف: کلمه " لعل " در " لعلهم يحذرون " دلالت بر وجوب تحذر مى کند ; به اين بيان که وقتى منذرين , مردم را به ترک واجب و فعل حرام انذار مى دهند, بر مردم هم واجب است منذرين را تصديق کنند و به سخن آنان ترتيب اثر دهند . 🔸 ب: در اين آيه , چند چيز به دنبال هم ذکر شده است: خداوند در مقام اعتراض , با لولاى تحضيضيه مى فرمايد: " فلولا نفر من کل فرقة ... " چرا کوچ تحقق پيدا نمى کند ؟ اين لحن دلالت بر وجوب کوچ دارد. هنگامى که کوچ واجب شد , غايت آن هم که انذار است واجب مى شود و وقتى انذار واجب شد , حذر کردن مردم هم واجب مى شود ; بنا بر اين, مردم بايد خبر کوچ کنندگان را - هر چند به صورت خبر واحد و غير متواتر - بشنوند و بترسند , پس خبر آنان که واحد است , حجيت دارد . ❌اشکال: 🔸آیه در مقام بیان وجوب نفر طائفه ای از مومنین است اما کیفیت انذار و اینکه ایا تواتری باشد یا انفرادی را کاری ندارد لذا چون در مقام بیان کیفیت انذار نیست نمی توان به اطلاقش تمسک کرد و شاهدش هم اینکه ایه, حرفی از عدالت و وثاقت که شرط انذار است بیان نکرد پس معلوم می شود که در مقام بیان کیفیت انذار نیست. 2️⃣آیه کتمان " ان الذين يکتمون ما انزلنا من البينات و الهدى من بعد ما بيّنّاه للناس فى الکتاب اولئک يلعنهم الله و يلعنهم اللاعنون ” 🔸بيان استدلال آن است که: لازمه حرمت کتمان ادله شرعى , وجوب اظهار آن ها است , و لازمه وجوب اظهار , وجوب قبول آن اظهار است ; چرا که اگر قبول واجب نباشد, حکم به وجوب اظهار , لغو است. ❌اشکال این ایه در مقام بیان وجوب اظهار بر علماء اهل کتاب است که لازمه اش هم وجوب قبول است اما کیفیت این اظهار و اینکه ایا متعدد باشد یا خبر واحد باشد را در مقام بیانش نیست لذا نمی توان برای اثبات حجیت خبر عادل به این کریمه تمسک کرد. 4️⃣آیه سوال (و ما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحي اليهم فاسالوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون) 🔸استدلال به آيه شريفه اين چنين است که: اين آيه به واسطه کلمه " فاسئلوا " که امر است , سؤال از اهل ذکر را واجب کرده است , و لازمه وجوب سؤال , وجوب قبول و متعبد شدن به آن است چرا که در غير اين صورت , وجوب سؤال لغو مى گردد . ❌اشکال : 🔸وجوب سؤال براى تحصيل علم است نه به معناى تعبد به آن لذا ایه در مقام بیان کیفیت قبول سوال نیست که خبر علمی و ظنی هر دو حجت باشد لذا ممکن است ایه فقط نظر به پذیرش جواب علمی داشته باشد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.43M
💠﷽💠 2️⃣آیه نفر ❌اشکال 2️⃣آیه کتمان ❌اشکال 4️⃣آیه سوال ❌اشکال : 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1️⃣مقدمات 🔹1-به روایات آحاد برای حجیت خبرواحد نمیشود استدلال کرد 🔹2-مستند ما باید اخبار متواتر باشدیا اخباری که محفوف به قرائن قطعیه باشند. 🔹3-در محل بحث روایت متواتر لفظیه نداریم بلکه نهایتا متواتر معنوی داریم. 🔹4-آخوند تواتر معنوی را نمیپذیرد و تواتر اجمالی را بیان میکند. 🔹5-شیخ انصاری 5 طائفه از روایات را بیان میکنند. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
357.2K
💠﷽💠 💤بخش اول 1️⃣مقدمات 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 2️⃣پنج طائفه اخبار متواتر معنوی، ♦️در اثبات حجّیت خبر واحد ذکر شد:  🔸یک: اخبار علاجیّه : روایات حلّ کننده تعارض بین دو خبر {حتماً آن دو خبر، حجّت اند که امام راه حل دارده برای رفع تعارض. 🔸دو:اخبار ارجاعیّه به افراد خاصّ روایاتی که معصوم، به فرد خاصّی (مثل زراره) ارجاع می دهند 🔸سه: اخبار ارجاعیّه به گروه خاصّ : روایاتی که معصوم، به گروه خاصّی 🔸چهار: اخبار ترغیبیّه:روایاتی که ترغیب به حفظ و کتابت حدیث می کنند. 🔸پنج: اخبار توبیخیّه:روایاتی که از عمل به اخبار کذب، توبیخ و مذمت می کنند ⭕️مقصود و بیان همه این اخبار، فرع بر حجّیت خبر واحد ثقه است... ✅جمع بندی: مرحوم مظفّر، بیان مرحوم شیخ اعظم را نقل می کنند: ❇️قدر متیقّن از این پنج دسته روایت، حجّیت خبر واحد ثقه است، گر چه مفید قطع و علم نباشند. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.27M
💠﷽💠 💤بخش دوم 2️⃣پنج طائفه اخبار متواتر معنوی، 🔸یک: اخبار علاجیّه 🔸دو:اخبار ارجاعیّه به افراد خاصّ 🔸سه: اخبار ارجاعیّه عام 🔸چهار: اخبار ترغیبیّه 🔸پنج: اخبار توبیخیّه ✅جمع بندی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 3⃣اجماع بر حجیت خبر واحد 🔸شیخ طوسی ادعای اجماع بر حجیت خبر واحدی که راوی ان ثقه است کرده اگر چه ان خبر , علم اور نباشد. 🔸نکته : سید مرتضی که استاد شیخ است ادعای اجماع بر عدم حجیت خبر واحد کرده اما شیخ در توجیه کلام سید فرموده : سید خبر واحدی را ادعای اجماع بر حجیتش کرده که راوی ان سنی باشد اما خبر واحد عدل امامی را هم حجت می دانسته هم به ان عمل می کرده است. 4⃣سیره عقلا در حجیت خبر واحد 🔸عقلاء در جمیع اعصار و امکنه به خبر واحد مخصوصا خبر عادل عمل می کرده اند و مسلمین هم از همین باب اخبار احاد را مورد عمل قرار می داده اند 🔸پس اگر واقعا این سیره مرفوض عند الشارع بود باید از ان ردع می کرد فاذا لم يردع کُشِف ذلک عن رضاه بتلک السيرة و موافقته لها. 🔰نکته : آیاتی مانند ان يتبعون الا الظن و ان هم الا يخرصون .. و ان الذين لايومنون بالآخرة ليسمون الملائکة تسمية الانثي* و ما لهم به من علم ان يتبعون الا الظن و ان الظن لايغني من الحق شيئا ...... از ظنونی نهی می کنند که بدون استناد به عقل و شرع باشد مخصوصا ایه دوم , چون تسمیه ملائکه به دختران خدا از روی حس و عقل نبوده بلکه از روی تخمین و حدس بوده است. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
933.7K
💠﷽💠 3⃣اجماع بر حجیت خبر واحد 4⃣سیره عقلا در حجیت خبر واحد 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🎞پارت اول 1⃣تعریف اجماع 🔸اجماع در لغت معانى زيادى دارد, هم چون: 1 - عزم ; 2 - اتفاق مانند فلما ذهبوا به و اجمعوا ان يجعلوه في غيابت الجب . 🔸در اصطلاح با توجه به اختلاف تعبيرهايى که در تعريف هاى اجماع وجود دارد , چنين نتيجه مى گيريم که اجماع به معناى اتفاق جماعتى بر حکم شرعى است به نحوى که در اثبات حکم شرعى مؤثر باشد . 2⃣دلیل حجیت اجماع 🔸 اهل سنت مى گويند: دليل حجيت اين است که امت بر خطا اجتماع نمى کنند " لا تجتمع امتى على خطاء " 🔸 شيعه اجماع امت را به دليل کشف از حکم معصوم ( ع ) حجت مى داند . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯