eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠خلاصه درس جلسه هفتاد و سه 👌نمودار شده روی تخته وایت برد 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.36M
💠﷽💠 💠بررسی تعارضی مفهوم با منطوق و راه حل رفع تعارض 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1⃣حكم هميشه از طرف دادگاه صادر مي‌شود ولي قرار ممكن است از طرف دادگاه يا مدير دفتر صادر شود. 2⃣حكم قابل تجديدنظر است، مگر قانون منع كرده باشد. در حالي كه قرارها غير قابل تجديد نظرند مگر قانون اجازه داده باشد. 3⃣احكام ممكن است حضوري يا غيابي باشند اما قرار غيابي در قانون ذكر نشده است. 4⃣ درخواست اعاده دادرسي نسبت به قرارها جايز نيست و صرفاً نسبت به احكام مي‌توان تقاضاي اعاده دادرسي نمود. (ماده ۴۲۶قانون آئين دادرسي مدني). 5⃣ در احكام نياز به تقديم دادخواست و تحقيق است ولي در قرارها تقديم دادخواست شرط نيست و مي‌تواند به صورت درخواست هم باشد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
🔸اصل بيست و پنجم: 🔻بازرسي و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني ، 🔻افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس ، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حكم قانون. ▪️در مواد ۱۵۰ تا ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری در شرایطی که مطابق قانون باشد به بازپرس و دادستان اجازه دستور کنترل اطلاعات مخابراتی یا الکترونیکی افراد داده شده که به صورت محدومیباشد. 🔺در این صورت تنها دادستان یا بازپرس تصمیم‌گیرنده نیستند باید شورای عالی امنیت استانی یا شهرستانی یا کشوری هم با کنترل اطلاعات افراد موافقت کنه اما در شرایطی که مربوط به امنیت کشور باشه و مربوط به جرائم امنیتی و سیاسی باشد داستان این اجازه را دارد که بدون موافقت شورای امنیت اطلاعات مظنون را کنترل کند. 🔴پ ن: یکی از مصادیق این قوانین دسترسی به پلتفرمهای پیامرسانها می باشد که به راحتی نمیتوان به آن دسترسی پیدا کرد. در پیامرسانهای خارجی این قوانین نیست و به راحتی هر سازمان یا ارگان اطلاعاتی بین المللی میتواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند وحتی آن را در دسترس عموم قرار دهد. 🔺گردنشون کلفته به هیچ کسی هم پاسخگو نیستند. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 🔹 بحث در تعدد سبب و اتحاد جزاء است مثل: اذا بُلت فتوضا - اذا نمت فتوضا 🔹 مراد از تداخل اسباب و عدم تداخل آن : این است که آیا دو سبب اقتضای وجوب واحد دارد یا نه؟ به عبارت دیگر آیا دو سبب تاثیر واحد دارند یا نه؟ 🔹 مراد از تداخل مسببات و عدم تداخل آن : این است که آیا اتیان به طبیعت مرّهً در امتثال هر دو وجوب کفایت میکند یا نه؟ 🔹 فرق بین تداخل اسباب و تداخل مسببات : 🔸 در تداخل اسباب : از اول یک تکلیف به دوش مکلف می آید و یک امتثال می طلبد. 🔸 در تداخل مسببات : از همان اول تکالیف متعدد به دوش مکلف می آید لکن مکلف قصد دارد با یک عمل ، همه تکالیف را امتثال کند. 🔹 بحث در تداخل مسببات مبنی بر ثبوت دو امر است : 🔸 ۱- عدم تداخل در اسباب ، و الا بحث معنا ندارد، چون با تداخل اسباب ، مسببات نیز واحد می شود. 🔸 ۲- تکرار جزاء امکان داشته باشد مثل وضو ، نه مثل قتل که قابل تکرار نیست. 🔹 حکم اسباب از حیث تداخل و عدم تداخل : 👈المتبادر عرفاً، عدم تداخل در اسباب 🔹 حکم مسببات از حیث تداخل و عدم تداخل : الظاهر، قضیه بر هیچ طرف ( تداخل و عدم تداخل) ظهور ندارد پس نوبت به اصل عملی می رسد که اصل عدم سقوط واجبات متعدده به فعل واحد به قصد امتثال جمیع ( اشتغال یقینی برائت یقینی می طلبد و این منوط به تعدد امتثال است ) البته مادامی که دلیل به خصوص بر سقوط تعدد امتثال نباشد. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.09M
🔸بخش اول 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
589K
🔸بخش دوم. ❇️بیان چند نکته 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💑آیا مرد با داشتن همسر میتواند ازدواج مجدد نماید؟ ❌اینکارو نکنید اما قانونشو بدونید❌ ❇️مطابق ماده 16 قانون حمایت خانواده مرد نمي‌تواند با داشتن زن ، همسر دوم اختيار كند مگر در موار‌د زير: 1⃣رضايت همسر اول 2⃣عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي. 3⃣عدم تمكين زن از شوهر. 4⃣ ابتلاء زن به جنون يا امراض صعب‌العلاج 5⃣محكوميت زن به حكم قطعي به مجازات پنج سال حبس يا بيشتر 6⃣ابتلاء زن به‌هر گونه اعتياد مضري كه به تشخيص دادگاه به اساس زندگي خانوادگي خلل وارد آورد و ادامه زندگي زناشويي را غير ممكن سازد. 7⃣ ترك زندگي خانوادگي از طرف زن. 8⃣عقيم بودن زن. 9⃣ مفقودالاثر شدن زن . پ ن : 🔸بنابراین مرد نمی تواند خودسرانه و بدون کسب اجازه از دادگاه و صرفاً با این استدلال که می تواند دائم اختیار کند ، مبادرت به ازدواج دوم نماید. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
بسم الله الرحمن الرحیم شهر رمضان الذی انزلت فیه القرآن ... باسلام خدمت اعضای محترم کانال "کلاس مجازی اصول فقه و حقوق" باتوجه به نزدیک شدن ماه رمضان که ماه نزول قرآن کریم می باشد. تیم کارشناسان کلاس بنا دارد با اضافه کردن دو بخش معنوی به کلاس با عنوان و که حاوی نکاتی از بیانات حضرت امام خمینی (ره)و علما و همچنین احادیث و نکات اخلاقی را از معصومین خدمتتان ارائه نماید. همچنین با اضافه نمودن بخشی تحت عنوان که برگرفته شده از سالها تحصیل اینجانب در محضر حضرت استاد عظیمی (حفظه الله)که از اساتید درس خارج تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم می باشد. تفسیر موضوعی تخصصی از قرآن کریم را خدمتتان ارائه خواهیم داد. لازم به ذکر است مباحث تفسیری مطرح شده لزوما نظرات استاد معظم نمی باشد. بلکه با دخل و تصرف اینجانب ارائه خواهد شد. امید است ماه رمضان پربار و پر ثمری داشته باشیم. باتشکر خادم کانال :آقای رحمانی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
خداوند عزّ و جلّ فرمود: يابن ادم فِي كُلِّ يَوْمٍ تُوتِي بِرِزْقِكَ وَ اَنْتَ تَحْزَنُ وَ يَنْقُصُ مِنْ عُمُرِكَ وَ انْتَ لاَ تحزن تَطْلُبُ ما يُطْغِيكَ وَ عِنْدَكَ ما يَكْفِيكَ ای فرزند آدم! در هر روز رزق و روزی می‌رسد و حال آن‌که تو غم روزی می‌خوری و حال آن‌که از عمرت کم می‌شود ولی تو محزون نمی‌شوی. به دنبال چیزی هستی که تو را طاغی و یاغی می‌کند و حال آن‌که در نزد تو چیزی است که کفایت امرت را می‌نماید. (بحارالانوار، ج 73، ص 167، روایت 31، باب 128) 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
امام خمینی سلام الله علیه: ای عزیز! لازم نیست یک دعای طولانی را یک دفعه با عجله و شتاب بخوانی و تفکر در معانیش‌نکنی، بنده و شما حال امام سجاد علیه السلام، را نداریم که آن دعای مفصل را باحال بخوانیم، شبی یک ربع آن را یک ثلث آن را باحال بخوان و تفکر کن در فقراتش شاید صاحب حال شوی... " اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فِي ما مَضِيَ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِيما بَقِيَ مِنْهُ" ... 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1⃣🔹مقدمه1: مراد از وصف : وصف نحوی نیست بلکه وصف اصولی مراد است، پس شامل حال و تمیز و هرچه که صلاحیت داشته باشد به عنوان قید تکلیف یا متعلق تکلیف قرار بگیرد نیز میشود. 2⃣مقدمه2 🔹شرط در وصف : این است که اخص مطلق از موصوف باشد، مثل : انسان عادل 🔹 پس اگر وصف مساوی با موصوف باشد، مثل : انسان متعجب یا اعم مطلق باشد، مثل : انسان ماشی ، از بحث خارج می باشد. 🔹 ولی اگر وصف نسبت به موصوف اعم من وجه باشد، مثل : غنم سائمه ، در نزاع داخل است بشرطی که افتراق از جانب وصف باشد، مثل : غنم معلوفه. 3⃣ 🔹نزاع در مفهوم داشتن و نداشتن وصف ، منافاتی ندارد با اتفاق علماء بر این مطلب که اصل در قیود احترازی است، زیرا معنی مفهوم داشتن وصف این است که اگر وصف نباشد حکم نیست ولی معنی احترازی بودن قید این است که اگر وصف نباشد نه نفی حکم می‌شود نه اثبات حکم بلکه سکوت است. به عبارت دیگر معنای احترازی بودنِ قید یعنی سکوت در غیر مورد وصف، اما قائلِ به مفهوم وصف بودن، یعنی سکوت را شکستن و حکمِ به این که در غیر موردِ وصف حکمی نیست. 4⃣ : این است که وصف دلالت بر مفهوم ندارد ( چون ممکن است وصف دیگری جایگزین باشد ). نهایت چیزی که وصف دلالت بر آن دارد این است که وصف قید احترازی است و احترازی بودنِ قید هم دلیل نمی‌شود که مفهوم داشته باشد. 5⃣این موارد اگر دارای وصف باشند دلالت بر مفهوم میکنند که عبارتند از : 🔸عقود، مثل : نکاح و بیع 🔸ایقاعات، مثل : طلاق، اقرار، وصایا 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯