eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
589K
🔸بخش دوم. ❇️بیان چند نکته 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💑آیا مرد با داشتن همسر میتواند ازدواج مجدد نماید؟ ❌اینکارو نکنید اما قانونشو بدونید❌ ❇️مطابق ماده 16 قانون حمایت خانواده مرد نمي‌تواند با داشتن زن ، همسر دوم اختيار كند مگر در موار‌د زير: 1⃣رضايت همسر اول 2⃣عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي. 3⃣عدم تمكين زن از شوهر. 4⃣ ابتلاء زن به جنون يا امراض صعب‌العلاج 5⃣محكوميت زن به حكم قطعي به مجازات پنج سال حبس يا بيشتر 6⃣ابتلاء زن به‌هر گونه اعتياد مضري كه به تشخيص دادگاه به اساس زندگي خانوادگي خلل وارد آورد و ادامه زندگي زناشويي را غير ممكن سازد. 7⃣ ترك زندگي خانوادگي از طرف زن. 8⃣عقيم بودن زن. 9⃣ مفقودالاثر شدن زن . پ ن : 🔸بنابراین مرد نمی تواند خودسرانه و بدون کسب اجازه از دادگاه و صرفاً با این استدلال که می تواند دائم اختیار کند ، مبادرت به ازدواج دوم نماید. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
بسم الله الرحمن الرحیم شهر رمضان الذی انزلت فیه القرآن ... باسلام خدمت اعضای محترم کانال "کلاس مجازی اصول فقه و حقوق" باتوجه به نزدیک شدن ماه رمضان که ماه نزول قرآن کریم می باشد. تیم کارشناسان کلاس بنا دارد با اضافه کردن دو بخش معنوی به کلاس با عنوان و که حاوی نکاتی از بیانات حضرت امام خمینی (ره)و علما و همچنین احادیث و نکات اخلاقی را از معصومین خدمتتان ارائه نماید. همچنین با اضافه نمودن بخشی تحت عنوان که برگرفته شده از سالها تحصیل اینجانب در محضر حضرت استاد عظیمی (حفظه الله)که از اساتید درس خارج تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم می باشد. تفسیر موضوعی تخصصی از قرآن کریم را خدمتتان ارائه خواهیم داد. لازم به ذکر است مباحث تفسیری مطرح شده لزوما نظرات استاد معظم نمی باشد. بلکه با دخل و تصرف اینجانب ارائه خواهد شد. امید است ماه رمضان پربار و پر ثمری داشته باشیم. باتشکر خادم کانال :آقای رحمانی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
خداوند عزّ و جلّ فرمود: يابن ادم فِي كُلِّ يَوْمٍ تُوتِي بِرِزْقِكَ وَ اَنْتَ تَحْزَنُ وَ يَنْقُصُ مِنْ عُمُرِكَ وَ انْتَ لاَ تحزن تَطْلُبُ ما يُطْغِيكَ وَ عِنْدَكَ ما يَكْفِيكَ ای فرزند آدم! در هر روز رزق و روزی می‌رسد و حال آن‌که تو غم روزی می‌خوری و حال آن‌که از عمرت کم می‌شود ولی تو محزون نمی‌شوی. به دنبال چیزی هستی که تو را طاغی و یاغی می‌کند و حال آن‌که در نزد تو چیزی است که کفایت امرت را می‌نماید. (بحارالانوار، ج 73، ص 167، روایت 31، باب 128) 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
امام خمینی سلام الله علیه: ای عزیز! لازم نیست یک دعای طولانی را یک دفعه با عجله و شتاب بخوانی و تفکر در معانیش‌نکنی، بنده و شما حال امام سجاد علیه السلام، را نداریم که آن دعای مفصل را باحال بخوانیم، شبی یک ربع آن را یک ثلث آن را باحال بخوان و تفکر کن در فقراتش شاید صاحب حال شوی... " اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فِي ما مَضِيَ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِيما بَقِيَ مِنْهُ" ... 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1⃣🔹مقدمه1: مراد از وصف : وصف نحوی نیست بلکه وصف اصولی مراد است، پس شامل حال و تمیز و هرچه که صلاحیت داشته باشد به عنوان قید تکلیف یا متعلق تکلیف قرار بگیرد نیز میشود. 2⃣مقدمه2 🔹شرط در وصف : این است که اخص مطلق از موصوف باشد، مثل : انسان عادل 🔹 پس اگر وصف مساوی با موصوف باشد، مثل : انسان متعجب یا اعم مطلق باشد، مثل : انسان ماشی ، از بحث خارج می باشد. 🔹 ولی اگر وصف نسبت به موصوف اعم من وجه باشد، مثل : غنم سائمه ، در نزاع داخل است بشرطی که افتراق از جانب وصف باشد، مثل : غنم معلوفه. 3⃣ 🔹نزاع در مفهوم داشتن و نداشتن وصف ، منافاتی ندارد با اتفاق علماء بر این مطلب که اصل در قیود احترازی است، زیرا معنی مفهوم داشتن وصف این است که اگر وصف نباشد حکم نیست ولی معنی احترازی بودن قید این است که اگر وصف نباشد نه نفی حکم می‌شود نه اثبات حکم بلکه سکوت است. به عبارت دیگر معنای احترازی بودنِ قید یعنی سکوت در غیر مورد وصف، اما قائلِ به مفهوم وصف بودن، یعنی سکوت را شکستن و حکمِ به این که در غیر موردِ وصف حکمی نیست. 4⃣ : این است که وصف دلالت بر مفهوم ندارد ( چون ممکن است وصف دیگری جایگزین باشد ). نهایت چیزی که وصف دلالت بر آن دارد این است که وصف قید احترازی است و احترازی بودنِ قید هم دلیل نمی‌شود که مفهوم داشته باشد. 5⃣این موارد اگر دارای وصف باشند دلالت بر مفهوم میکنند که عبارتند از : 🔸عقود، مثل : نکاح و بیع 🔸ایقاعات، مثل : طلاق، اقرار، وصایا 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.14M
💠﷽💠 ⭕️بخش اول 1⃣🔹مقدمه1: مراد از وصف : وصف اصولی مراد است، 2⃣مقدمه2 🔹شرط در وصف : این است که اخص باشد از موصوف 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
834.1K
💠﷽💠 ⭕️بخش دوم 3⃣ 4⃣قول حق 5⃣مواردی که مفهوم دارند 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1⃣بحث درجهت اول : دخول غایت در حکم مغیی. 🔸مثل دخول مرفق در حکم ایدی در مثال فاغسلو وجوهکم و ایدیکم الی المرافق، پس بحث در دلالت منطوقیه است یعنی بحث می‌شود که حکمی که برای مغیی است برای غایت هم است یا نه؟ 🔴اقوال : ▫️۱- شیخ انصاری و امام خمینی و آخوند رحمهم الله قائل هستند: بر این که غایت در مغیی مطلقاً نیست. ▫️۲- بعضی ها قائل هستند : مطلقاً داخل است. ▫️۳- بعضی ها قائل هستند : اگر غایت از جنس مغیی باشد داخل است. ▫️۴- مرحوم مظفر : جمله غائیه بر دخول یا عدم دخول دلالت ندارد بلکه باید سراغ قرائن رفت. 🔸قول حق : این است که بحث از دخول غایت در مغیی زمانی قابل طرح می باشد که قدر مشترک وجود داشته باشد که بتوان یک بار داخل در مغیی و یک بار داخل در مابعد غایت حساب کرد اگر قدر مشترک نباشد جای چنین بحثی نیست مثل مرفق که یک بار داخل در ایدی و یک بار داخل در عضد می باشد نه مثل اضربه الی خمس ضربات. 🔸ادات غایت اگر لفظ حتی باشد : ▫️حتی گاهی جاره است : در این صورت نزاع جاری است. ▫️حتی گاهی عاطفه است : در این صورت نزاع جاری نیست چون غایت داخل در مغیی است. 🔸نظریه صحیح : غایت داخل در حکم مغیی نیست به دلیل تبادر ، البته اگر دلیل تبادر تمام باشد و الا نظریه چهارم قوی میباشد یعنی جمله غائیه نه دلالت دارد بر دخول غایت در مغیی و نه دلالت دارد بر عدم دخول بلکه تابع قرائن می باشیم. 2⃣بحث در جهت دوم : آیا جمله غائیه مفهوم دارد یا نه؟ یعنی آیا دلالت می‌کند بر انتفاع حکم از مابعد غایت و خودِ غایت یا نه؟ (غایت = مرفق ، ما بعد غایت = عضد ). 🔸قول حق : جمله غائیه دلالت بر مفهوم دارد یعنی دلالت بر ارتفاع حکم از ما بعد غایت و خود غایت دارد البته در مورد خود غایت در صورتی است که بگوئیم غایت در مغیی داخل نیست ▫️دلیل مطلب : متفاهم عرفی است زیرا عرف می گوید غایت برای تعیین محدوده حکم آمده. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
1.73M
💠﷽💠 ⭕️بخش اول 1⃣بحث درجهت اول : دخول غایت در حکم مغیی 🔴اقوال 🔸جریان بحث 🔸لفظ حتی 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
900.4K
💠﷽💠 ⭕️بخش دوم 2⃣بحث درجهت دوم: جملات غاییه مفهوم دارند. 🔴اقوال 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 ❌ 1⃣نكاح با محارم 2⃣نكاح با خواهر زن 3⃣نكاح بدون اجازه زوجه با دختر برادر زن و يا دختر خواهر زن وي 4⃣نكاح با زن شوهردار يا با زني كه در عده طلاق يا وفات است با علم به عده و حرمت. 5⃣نكاح با زن سابقش كه به واسطه لعان از وي جدا شده است. 6⃣نكاح در حال احرام . 7⃣عقد زني كه در زمان علقه زوجيت با همسر سابقش و يا در زمان عده رجعيه با وي زنا صورت گرفته است. 8⃣نكاح با مادر، خواهر و يا دختر پسري كه با او عمل شنيع صورت داده است. 9⃣نكاح با زني كه سابقاً با دختر يا مادر وي نزديكي به شبهه يا زنا شده است. 🔟نكاح با زني كه 3 دفعه متوالي زوجه او بوده و مطلقه گرديده مگر به واسطه دخالت محلل. 1⃣1⃣نكاح همسر سابقي كه به 9 طلاق كه 6تاي آن عدي است مطلقه شده باشد . 2⃣1⃣نكاح دايم مرد مسلمان با زن غيرمسلمان غير اهل كتاب و نكاح مرد غيرمسلمان با زن مسلمان 3⃣1⃣عليق در عقد نكاح 4⃣1⃣نكاح با زن مجبور و مكره در صورت عدم تنفيذ بعدي 5⃣1⃣عدم تعيين مهر و مدت در عقد موقت 6⃣1⃣عدم توالي بين ايجاب يا قبول 7⃣1⃣عدم معلوم بودن زن و شوهر براي يكديگر كه موجب شبهه باشد. 8⃣1⃣نكاح با دختر باكره بدون اذن ولي قهري و در صورت عدم تنفيذ بعدي ولي و نيز عدم تشخيص مصلحت زوجه توسط دادگاه 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯