معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۱.mp3
27.04M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: حجهالاسلام سید مهدی موسوی(زیدعزه)
جلسه اول: ضرورت و ماهیت نظام اندیشه اسلامی برای طلاب علوم اسلامی
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیهالسلام) حوزه علمیه قم
#نظام_اندیشه_اسلامی
#شهید_مطهری
#سیر_مطالعاتی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
https://eitaa.com/usul121/889
📌 پرسشهای عمیق یک طلبه در زمینه علوم انسانی و کارآمدی علوم حوزوی
#پرسشهای_وارده
سلام علیکم استاد موسوی عزیز.
بنده طلبه پایه دهم حوزه قم هستم. دورس رو به زعم خودم تا حدی که یک تدریس قابل قبول داشته باشم فرا گرفتم.
حقیقتش از ابتدای طلبگی نظرات امام و آقا برای طلبگی و وظایفش بیش از بقیه بزرگان در ذهن بنده سنگینی میکرد و بابت همین هم از همان ابتدا در ذهنم بود که هر کار بخواهیم بکنیم معطوف به حل مسائل نظام باشه. و بیش ترین مسئلهای هم که در همین رابطه ذهن بنده رو درگیر کرده بود #علوم_انسانی_اسلامی هست که پایه تمدن اسلامیست.
منتها بعد از یک دوره فقه و اصول خواندن و مخصوصا مواجه با متن مکاسب و دیگر کتب فقهی خیلی این دغدغه در من اساسی شد که:
✔️ واقعا ظرفیت [علوم] منقول و معقول اسلامی برای همچین ساحتی چقدره؟؟
✔️اگر واقعا در حدی هست که بخواد یک تحول عظیم در علوم ایجاد کنه چرا قلههای منقول و معقول ما در دوران بعد از انقلاب چیز خاصی تو این زمینه ارائه نکردند.[؟]
✔️خیلی از بزرگان که اصلا در این ساحت نیستند[؟]
✔️ اون هایی هم که حرفی برای گفتن دارند میبینم که خیلی حرفی برای گفتن ندارند!!! مثلا از اساتید مبرز و برجسته ی این وادی فقه امنیت میگه که خب خیلی از مسائلش عقلایی و قابل فهمه و فقط داره مستند فقهی میشه.
✔️ یا بعد از چهل سال هنوز ولایت فقیه میگن.
بنده با توجه به شرایط سنی و اقتضائات جدیدی که داره برام ایجاد میشه واقعا نیاز به تصمیم قطعی دارم در این زمینه که همین راه رو ادامه بدم و تو وادی اسلامی سازی علوم در حد توان گام بردارم یا نه برم و تبلیغ و تدریس رو شروع کنم که تبلیغ به قول آقا اولویته و اگر عقب ماندیم استحاله فرهنگی میشیم.
البته مشخصه که منقول و معقول ظرفیت هایی برای یک سری از تغییر های اساسی داره مثل مسئله ی ربا و انفاق و ذکات. اما خب این ظرفیتها آیا واقعا شیخ انصاری این عرصه رو میخواد؟
یا یک سری از مسائل پذیرفته شده و کلی هستن که فقط باید اشخاصی باشند که اینها رو منظم کنند و تلفیق با علوم انسانی کنند.
✔️ واقعا برام این چالش بزرگیه اگر بپذیرید و برای بنده تبیین بفرمایید خیلی ممنون میشم میترسم بعد از کلی خواندن و تحقیق فرا گرفتن علوم اخرش کارم بشه مستند فقهی سازی یک سری از علومی که عقلاییاند.
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
📌 ضرورت تدریس عمیق و اجتهادی قانون اساسی
🔸تجربه یکصد سال قانونگذاری در ایران از مشروطه تا جمهوری اسلامی سرمایهای بسیار بزرگی است که میتواند پویایی فقه شیعه را در مواجهه با نیازهای زمان به خوبی نشان دهد و طلاب علوم دینی را با روشها و چارچوبهای قانون گذاری و حضور فعال در عرصههای علمی و حل مسأله ای آشنا کند.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهمترین محصول نظام اندیشه اسلامی، و مکتب عقلانی و فقاهتی امام خمینی و مدرسه حکمی و فقهی قم است. این متن فاخر حکمی و فقهی حقیقتا باید محور همهی مباحثات فقهی و اجتماعی حوزههای علمیه ایران باشد تا طلاب و روحانیت امروز بتوانند از بساطت ذهنی و سطحی نگریهای اجتماعی خارج شوند و نسبت صحیح و عمیقی با جامعهی شبکهای جهانی و مناسبات پیچیدهی انسانی و نظامات متنوع اجتماعی برقرار کنند.
🔸 قانون اساسی جمهوری اسلامی میتواند محوریترین متن درس خارج فقه باشد و برای هر بخش آن گروههای تخصصی و اجتهادی به وجود آورد و در ضمن تعمیق مبانی و ادله آن، به افقهای جدید حکمرانی اندیشید و خط مشیهای عمومی جامعه را ترسیم کرد.
🔹 تدریس و ترویج قانون اساسی در همهی مقاطع تحصیلی حوزه و دانشگاه و تاکید بر مرجعیت و محوریت آن میتواند روح #قانون_پذیری و #مسئولیت_اجتماعی را در جامعه بگستراند و همهی افراد جامعه سعی کنند مطالبات و فعالیتهای خود را در چارچوب اصول معین قانون اساسی تنظیم و تدبیر کنند.
🔸 غفلت از قانون اساسی در حوزههای علمیه و دانشگاه های ما موجب شده است که عموم طلاب و روحانیت و دانشجویان و پژوهشگران نتوانند نسبت صحیحی با انقلاب اسلامی و جامعهی جهانی و نظامات اجتماعی برقرار کنند و بسیاری در دام افراط و تفریط گرفتار آمدهاند.
🔹اگر تحصیل و تدریس متون سابق کلامی و فقهی و علوم و فنون جدید نتواند نسبت درستی با قانون اساسی و مناسبات پیچیدهی جهان امروز برقرار کند، نه تنها به حال طلاب و دانشجویان و جامعه مفید نیست بلکه میتواند زمینه بدفهمی و سادهاندیشیهای اجتماعی را فراهم کند و در مواجهه با بحرانها و ناهنجاریهای اجتماعی به احکام غیر واقع بینانه و ناهماهنگ با مصالح جامعه اسلام بیاندیشند و نهایتا عالمان و متفکران بصیر به زمان و شرایط پیچیدهی جهانی را که بر اساس ساده اندیشی آنان حکم و رفتار نمیکنند با توهین و ناسزا حذف کنند.
✍ سید مهدی موسوی
#قانون_اساسی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#طلاب
#دانشجو
#قانون_پذیری
#مسئولیت_اجتماعی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺اسلامیسازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامیاندیشیدن دربارهی انسان و علوم انسانی است.
🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمیگردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روشهای اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیتهای حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده میکنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه همدلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورتبندی دقیق علمی میکنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را بازخوانی میکنیم.
🔰اولین جلسه روششناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۲.mp3
31.73M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: سید مهدی موسوی
جلسه دوم: شیوهها و مهارتهای کشف نظام اندیشهی اسلامی از آثار متفکران مسلمان
۲۲ آذر ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
هدایت شده از پارهٔ تن
ویژگیهای آثار شهید مطهری -قدّسسرّه-.mp3
10.27M
⁉️ چرا برای یادگیری معارف دین مبین اسلام، بهتر است از مطالعهٔ آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- شروع کنیم؟
🖊 جواب:
1️⃣ قرار نیست که در آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- متوقّف شویم؛ باید از شهید مطهّری -قدّسسرّه- عبور کنیم و به علّامهٔ طباطبایی -قدسسره- و شهید صدر -علیهالرحمة- و از همه مهمتر، به سر سفرهای که حضرت امام -قدّسسرّه- پهن کرده است، برسیم. شهید مطهّری، یک معبر خوب است، نه یک پایان خوب. | 00:14
2️⃣ ویژگیهای آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- که در آثار دیگر متفکّران؛ یا نیست و یا کم هست:
✅ زبان ایشان، زبان راحتی است؛ | 01:17
✅ به زبان جوان امروز، سخن گفته است؛ چون مخاطبش، عمدتاً دانشجویان و اساتید دانشگاهها بودهاند؛ | 01:45
✅ به سؤالات زمانهٔ خود پاسخ میدهد که البتّه، سؤالات زمانهٔ ما هم هست؛ | 03:30
✅ تأکید بر حکم عقل، استدلال و برهان؛ | 05:43
✅ چندبُعدیبودن آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه-:
☑️ آموزش مجموعهای از معارف اسلامی؛ | 05:55
☑️ آموزش روشِ پاسخدادن به پرسشهای زمانه؛ | 06:30
☑️ آموزش نظام فکریِ معارف و مسائل دین؛ | 08:03
👤 استاد حجتالاسلاموالمسلمین #سیدمهدی_موسوی
🏷 #چرایی_انس_با_آثارشهید | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن» ╝═══••✾❀✾••═══╚
🔹۲۵ قانون طلایی زندگی عاقلانه
۱. قدر، شأن و توان خود را می شناسم و از افراط و تفریط نسبت به خودم پرهیز دارم.
۲. نسبت برابر میان حق و تکلیف را می شناسم و باور دارم که هر حقی تکلیف یا تکالیفی را در پی دارد. قانون را معیار تشخیص حق و تکلیف می دانم نه برداشت های شخصی و منافع گروهی و حزبی.
۳. در اتفاقات و وقایع زندگی خود را کاملاً بی تقصیر نمیدانم و در ذهنم جایی برای تقصیرات خود باز کردم و همواره به تقصیرات و قصورات خود می اندیشم و برای جبران آن برنامه ریزی می کنم.
۴. خودم رامسئول اصلی تربیت، پیشرفت، موفقیت وآینده خود واطرافیان تحت تکفلم میدانم وبه هیچ وجه اساس مسئولیت خود را به دیگری (افراد و دولت) واگذار نمیکنم. آنها مکمل هستند
۵. دولتها و سازمانها و تشکلهای اجتماعی را نهادهای تسهیلگر،تمهیدگر و زمینهساز برای کنشگری سازنده مردم میدانم نه کارگر،خادم و بازیگر اصلی زندگی وجامعه.
۶. مسئولیتها، پستها و جایگاهها را در هرحدی هم که باشند، مسئولیت، خدمت وفرصت پاسخگویی میدانم نه ریاست وشرافت واعتبارویژه.
۷. من دروضع موجود و روی زمین باامکانات وسرمایههای محدود زندگی میکنم نه درخیالات واوهام و آرزوهای دور ازدسترس.
۸. آرمانهای بلند، حساب شده و قابل تحققی دارم اما به خیالات و اوهام گرفتار نمیشوم. آرمانهایم مرا به حرکت و تلاش و عمل و کوشش بیشتر میکشانند نه به رخوت، سستی و نق زدن و طلبکار شدن از زمین و زمان.
۹. به محدودیتهای دنیا و نعمتهای آن و تضادهای مادی و رقابتهای انسانها برای تصاحب بیشتر آنها توجه دارم.
۱۰ قناعت وسرمایهگذاری بلندمدت را براسراف و اشرافیت ترجیح میدهم.
۱۱. فقط و فقط کالای تولید داخلی و وطنی میخرم و ازاین طریق از علم، کار، تلاش و خلاقیت جوانان وطنم و پیشرفت کشورم حمایت میکنم.
۱۲. تفاوت میان واقعیت وتوهم، میان دارایی وخیالات، و میان سرمایه و آرزوهای واهی را می دانم و همواره به واقعیتها، داراییها و سرمایه های نقدم تکیه می کنم، نه توهمات خیالات و آرزوها ساخته شده توسط رسانه ها و فضای جامعه.
۱۳. با وضع موجود جنگ و ستیز ندارم و آن را تخریب نمیکنم، بلکه قدر و قیمت امکانات و سرمایه و وضع موجود را می شناسم آن را مقدمهای برای رسیدن به وضع مطلوب قرار می دهم.
۱۴. از نظر من عمل، کار، تلاش و کوشش جوهره آدمی و از ارزشمندترین مفاهم زندگی و عامل سازنده انسان می دانم و بدان اهتمام ویژه دارم.
۱۵. عدالت را شریفترین آرمان و مقدم بر سایر فضایل اخلاقی همچون جود و بخشش و گذشت و ایثار می دانم. اعتراض عاقلانه، منصفانه و مدبرانه و قانونمدارانه به ظلم ها و بی عدالتی های اجتماعی را مصداق عدالت و حق خود می دانم.
۱۶. پرداخت دیون واجب (بدهکاری های شخصی، عوارض و مالیات های اجتماعی و حقوق شرعی) را مقدم بر صدقات و اعانات مستحبی و تبرعات می دانم.
۱۷. من با دیگران و دیگران با من تفاوت های زیادی داریم و هرکدام دارای قوتها و نواقص متفاوتی هستیم به این جهت تلاش می کنم انتظاراتم را از دیگران واقعی کننم و به اندازه نواقص و ضعفها تواناییها و آگاهیهای خودم و دیگران باشد. تنوع ها و تکثرهای اجتماعی را امری طبیعی می دانم.
۱۸. تعارض منافع و رقابت های جدی اطرافیان را در زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را می فهمم اما هویت ملی و اعتماد اجتماعی را به بهانه تعارض منافع و رقابت اجتماعی تخریب نمی کنم بلکه خط قرمز مشارکت اجتماعی من است.
۱۹. بیشتر سعی می کنم با دیگران گفتگو و مشورت کنم و در گفتگو بیشتر شنونده باشند و روی شنیده هایم فکر کنم تا اینکه گوینده و حراف باشم.
۲۰. حزم و احتیاط را جدی می دانم و از مرزهای هلاکت و مواضع تهمت دوری میجویم، از این رو همواره دایره علمم را افزایش می دهم.
۲۱. برای جان و آبروی خودم و دیگران ارزش بیحدی قائلم و از اعمال مخاطره آمیز به شدت پرهیز دارم.
۲۲. وقت وزمان برایم ارزش بیحساب دارد و زمانی برای تلف کردن ندارم، برای زمان خودم ودیگران احترام قائلم و به هیچ وجه از اتلاف وقت خودم و دیگران راضی نیستم وهرکجا اتلاف وقت ببینم اعتراض میکنم.
۲۳. وقت و زمان روزانه رابا برنامه ریزی صحیح ومنعطف به سه قسمت تقسیم کرده ام قسمتی برای خانواده، قسمتی برای کار وتلاش امرار معاش و قسمتی برای رشد عقلانی معنوی و اجتماعی خودم. در هرکدام از اوقات، برنامه کار خودش را انجام میدهم و لاغیر.
۲۴. محبتم رابه میزان واقعی ابراز می کنم وتعارفات دروغین راکنار گذاشته ام و آنهارا امری غیراخلاقی و ضدارزش میدانم و موجب سو تفاهمها و دوروییها.
۲۵. به محدودیتهای پدیدهها و واقعیتهای این جهانی معتقدم ومیدانم هراقدام و ابزار وفناوری در این جهان دارای ظرفیتهای محدودی است که امکان آثار مثبت و نتایج منفی متفاوتی دارد انتظاراتم رااز آنها واقعی و براساس اصل مراقبت آنها را به خدمت می گیرم ومدیریت میکنم.
سید مهدی موسوی: خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۳.mp3
25.55M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: سید مهدی موسوی
جلسه سوم: شیوهها و مهارتهای کشف نظام اندیشهی اسلامی از آثار متفکران مسلمان
اول دی ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 #کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
✍️ نویسنده: سیدمهدی موسوی
ویژه طلاب حوزههای علمیه
«غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویلانگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.»
#نظام_اندیشه_اسلامی
#مکتب_فقاهتی_امام_خمینی
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121/901
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان
آیت الله العظمی امام خامنه ای
❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجتالاسلام میرباقری و اعضای دفتر #فرهنگستان قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ :
❗️در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی #کار_خطرناک است، #توجه میکنید؟
❗️چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
❗️یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این #توجه داشت.
❗️چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
🔆یعنی واقعاً "#شیخانصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت،
🔆یا فرض کنید "#صاحب_جواهر" را
🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "#خواجهنصیر" را
🔆یا "#علامهحلی" را
🔆یا "#ملاصدرا" را.
🔆اینها #خیلی_مغزهای_برجسته_و_بزرگی بودند
🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعهی این هاست.
❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را #دستکاری کردند یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید #توجه بشود!
❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم_است که این را #توجه بکنید.
منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷.
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمهی صرف
🔰مختصری از آنچه در دومین جلسهی روششناسی گذشت:
🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب میکند. در واقع روششناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم میکند.
🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علمستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل میشود.
🔹بعضی میگویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشتهاند؛ در حالیکه هر جامعهای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدنها روش متناسب با مطالعات خود را نداشتهاند.
🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسهای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی میشود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی میشود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند
💢 سلسله نشست های
ایده های علوم انسانی اسلامی
اندیشمندان جهان اسلام
🔸 نشست هفت
«علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی »
⭕️ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد سید مهدی موسوی
حجت الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
▫️پخش آنلاین
🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
•
•
•
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
📌حکمرانی مردمی در مقدمه قانون اساسی
«... هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت بهسوی نظام الهی است (و الیالله المصیر) تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها بهمنظور تجلی ابعاد خودگونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمیتواند باشد.
قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع فراهم میسازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقا و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود».
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از موسسه محکمات
📌 موسسه محکمات با همکاری مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمالالدین اسدآبادی
▫️با ارائه: استاد حجهالاسلاموالمسلمین سید مهدی موسوی (زیدعزه)
🔹محورهای دوره
• امتداد حکمت و فلسفه اسلامی
• ماهیت دین و دینداری
• هویت طبیعتگرایی و نسبت آن با دین و دین سازی
• جامعه شناسی دین و دینداری
• ارکان ساخت جامعهی دینی در عصر تجدد
▫️زمان : یکشنبه هر هفته/ ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ (شروع از ۱۷ دی ماه)
▫️مکان : خیابان شهیدین/کوچه۴/پلاک۹۴/موسسه محکمات
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📱https://eitaa.com/AyeSchool
•
•
•
༺ موسسه محکمات ༻
https://eitaa.com/joinchat/3666215145C34d0f9e9b7
⚫️
آجرک الله یا صاحب الزمان
عیدمون عزا شد 😭😭
تسلیت به همه خانواده های
شهدای حادثه تروریستی کرمان💔
#شهيد_القدس
..
نظریه علوم انسانی علامه طباطبایی ، استاد اسدپور_01.mp3
10.8M
📌 علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
💢 از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی
در پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم
قسمت اول:
حجت الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
علوم انسانی علامه طباطبایی، موسوی ۱۱دی_01.mp3
13.01M
📌 علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
💢 از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی
در پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم
قسمت دوم:
حجت الاسلام والمسلمین استاد سید مهدی موسوی
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121/909
🔹«اجتهاد»؛ کاملترین روش برای تدوین علوم انسانی اسلامی
🔰مختصری از آنچه در چهارمین جلسه درسگفتار روششناسی علوم انسانی مطرح شد:
🔹مهمترین روش در علوم انسانی اسلامی با همه تنوعی که دارند روش اجتهادی است.
🔹علوم انسانی سه رسالت دارد:
1. آگاهیبخشی؛
۲. رهایی بخش از ظلم و جهالت و جمود
۳. سازنده، تعالی بخش و رشد دهنده. با این توجه روش اجتهاد هرسه ظرفیت را برای علوم انسانی و اجتماعی داراست.
🔹رکن اصلی روششناسی اجتهاد، این است که این روشی عقلی است و مبتنی بر بنای عقلاست. لذا خود روش اجتهاد، نقلی نیست و از نقل گرفته نشده است گرچه کاملا هماهنگ با متون دینی است؛ البته در بخش منابع، روش اجتهاد عام برای بهرهگیری از ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) در تحلیل و تبیین کنشهای انسانی و پدیدههای اجتماعی و همچنین مداخله و تجویز مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی عندالله است.
🔹روش اجتهاد در برابر دو روش تحجر و روش التقاط قرار داد و برای ایجاد تحوّل و پویایی در همه میراث معرفتی و آنچه از علوم داریم قابل استفاده است و لزوما اختصاصی به دانش فقه ندارد. هرچند در اینجا بیشتر استفاده شده است.
🔹امام خمینی(ره) بر این باورند که در اسلام بنبست نداریم و منظورشان همین روش اجتهادی است که در اسلام و فهم معارف دینی و شریعت تعبیه شده است.
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
🔆 عبادت بدون نظام اعتقادی صحیح، سودی ندارد
وَ مِمَّا حُفِظَ عَنْ الامام الصادق علیه السلام فِي الْحَثِّ عَلَى النَّظَرِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ الْمَعْرِفَةِ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ قَوْلُهُ علیه السلام:
أَحْسِنُوا النَّظَرَ فِيمَا لَا يَسَعُكُمْ جَهْلُهُ وَ انْصَحُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ جَاهِدُوهَا فِي طَلَبِ مَعْرِفَةِ مَا لَا عُذْرَ لَكُمْ فِي جَهْلِهِ
فَإِنَّ لِدِينِ اللَّهِ #أَرْكَاناً لَا يَنْفَعُ مَنْ جَهِلَهَا شِدَّةُ اجْتِهَادِهِ فِي طَلَبِ ظَاهِرِ عِبَادَتِهِ وَ لَا يَضُرُّ مَنْ عَرَفَهَا فَدَانَ بِهَا حُسْنُ اقْتِصَادِهِ وَ لَا سَبِيلَ لِأَحَدٍ إِلَى ذَلِكَ إِلَّا بِعَوْنٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل.
حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند:
درباره آنچه سزاوار نيست از آن ناآگاه باشيد، نیکو بينديشيد و خيرخواه خود باشيد. و در راه شناخت آنچه در ندانستنش هيچ عذرى از شما پذيرفته نيست، بكوشيد.
همانا دين خدا را #اركان و پایه های است، كه هر كس آنها را نشناسد، سخت كوشى او در عبادتِ ظاهرى اش، سودى به حالش نداشته باشد و هر كس آنها را بشناسد و بدانها اعتقاد داشته باشد، ميانه روى درستش [در عبادت] به او زيانى نرساند و براى هيچ كس راهى بشناسائى اركان دين نيست جز به يارى خداى عز و جل.
📚 الارشاد (للمفید)، ج۲، ص۲۰۵
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
1.11M
📌 معرفی اجمالی کتاب داستان و راستان
⏰۴دقیقه
🎙سید مهدی موسوی
✔️جایگاه و اهمیت کتاب داستان راستان
✔️هدف استاد مطهری از نگارش این کتاب
✔️اهمیت مقدمه کتاب
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگوی رودر روی یک مرد با یک نامرد
تاریخ با این جوانهای با غیرت و زمان شناس ساخته شده است.
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
Tr1_01 low .mp3
47.45M
📢 صوت
❇️ سلسله نشست های خطابات قانونیه
نشست گفتگوی چند جانبه
#استاد_عشائری
#استاد_سید_مهدی_موسوی
🔸کارشناس دبیر
#استاد_امین_اسدپور
موضوع:
نشست خطابات قانونیه با اهداف کلان شریعت
📖 نشست: سوم _ جلسه دوم
📆 شنبه 1402/10/06
#صوت
#بنیاد_شیخ_انصاری
#ترویج_اندیشه_فقاهتی_امام_خمینی
#خطابات_قانونیه
#نشست_سوم
https://eitaa.com/bsheikhansari